20 Ιουλ 2009

Ενδιαφέρουσα η πρόταση του ΠΑΣΟΚ για τη ρύθμιση χρεών


H πολιτική εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Οικονομίας, Λούκα Κατσέλη, το μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου, Ντίνος Ρόβλιας, και οι νομικοί - συνεργάτες, Πέτρος Σελέκος και Δημήτρης Σπυράκος, μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης με τους αρμόδιους κοινωνικούς και παραγωγικούς φορείς, έδωσαν συνέντευξη Τύπου, για την πρόταση νόμου του ΠΑΣΟΚ: «Ρύθμιση των χρεών υπερχρεωμένων καταναλωτών», η οποία θα κατατεθεί στη Βουλή.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Καταθέτουμε σήμερα στη Βουλή και σας παρουσιάζουμε την πρόταση νόμου ρύθμισης των χρεών υπερχρεωμένων καταναλωτών..................
Το πρόβλημα της υπερχρέωσης των νοικοκυριών έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις. Από το 2003 ως το 2008 τα χρέη τους προς τις τράπεζες έχουν τριπλασιαστεί. Ξεπερνούν σήμερα τα... εκατό δις ευρώ, δηλαδή είναι αυξημένα κατά 190% σε σχέση με το 2003. Η προσφυγή των νοικοκυριών στον τραπεζικό δανεισμό είναι απόρροια της σοβαρής μείωσης των πραγματικών τους εισοδημάτων. ...

Το ΠΑΣΟΚ, όπως γνωρίζετε, έχει καταθέσει μέχρι σήμερα δύο προτάσεις νόμου. Προτείνοντας μια συστηματική αντιμετώπιση πολλών από τα προβλήματα που έχουν ανακύψει. Όπως την αρχή του υπεύθυνου δανεισμού. Συγκεκριμένες υποχρεώσεις των τραπεζών για ενημέρωση των καταναλωτών και προστασία από αθέμιτες και παραπλανητικές διαφημίσεις. Ανώτατο όριο οφειλής στις περιπτώσεις στεγαστικών και καταναλωτικών δανείων και μια σειρά άλλες σημαντικές προτάσεις που θα προστατεύσουν τους καταναλωτές.

Όλες αυτές τις προτάσεις η Κυβέρνηση τις απέρριψε. Απέναντι στην κυβερνητική απραξία εμείς συνεχίζουμε να καταθέτουμε συγκεκριμένες και ρεαλιστικές προτάσεις. Σήμερα κάνουμε ένα μεγάλο βήμα. Προτείνουμε την εισαγωγή στη χώρα μας ενός νέου θεσμού που ισχύει σε όλες σχεδόν τις αναπτυγμένες χώρες του κόσμου. Με την πρόταση νόμου που καταθέτουμε δίνουμε μια δεύτερη ευκαιρία στους πολίτες που έχουν αποδεδειγμένη αδυναμία να ρυθμίσουν τα χρέη τους και αφού ικανοποιήσουν για μια χρονική περίοδο ένα μέρος των οφειλών τους να απαλλαγούν από αυτά ώστε να είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν ένα νέο ξεκίνημα στη ζωή τους.

Να θυμίσω μόνο κάποιες από τις ρυθμίσεις που υπήρχαν στο σχέδιο νόμου που είχαμε συζητήσει και επίσης μετά να πω δύο σημαντικά ζητήματα που ανέκυψαν στη διαδικασία διαλόγου και που ενσωματώθηκαν στο σχέδιο νόμου. Πρώτον, ρύθμιση χρεών σημαίνει ότι δίνουμε τη δυνατότητα μέσα από καθορισμένη δικαστική διαδικασία σε όσους καταναλωτές έχουν διαπιστωμένη και μόνιμη αδυναμία να αποπληρώσουν τα χρέη τους να τα ρυθμίσουν εξοφλώντας με ρεαλιστικούς με βάση το εισόδημά τους όρους ένα μέρος των χρεών που καθορίζεται από το δικαστήριο και δεν μπορεί να είναι μικρότερο από το 10% των οφειλών. Το ποσό το οποίο θα πρέπει να καταβάλλει κάθε μήνα ο οφειλέτης στους πιστωτές για τρία με πέντε έτη θα προσδιορίζεται από το δικαστήριο το οποίο θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τα εισοδήματα του οφειλέτη από την εργασία του και να τα σταθμίζει με τις βιοτικές ανάγκες του ιδίου και των προστατευομένων μελών της οικογένειάς του. Σε κάθε περίπτωση μέχρι τη λήξη της περιόδου των τριών με πέντε ετών πρέπει να έχει εξοφληθεί ποσοστό τουλάχιστον 10% των συνολικών οφειλών του οφειλέτη.

Σε εξαιρετικές περιπτώσεις - και αυτό είναι ένα νέο στοιχείο που προέκυψε μέσα από τη διαδικασία διαβούλευσης - ιδίως σε περιπτώσεις χρόνιας ανεργίας σημαντικών προβλημάτων υγείας όπου το εισόδημα του οφειλέτη δεν επαρκεί για την κάλυψη στοιχειωδών βιοτικών του αναγκών είναι δυνατό ο προσδιορισμός χαμηλότερων ή και μηδενικών καταβολών μετά από απόφαση του δικαστηρίου. Αυτό ακόμα και αν δεν προκύπτει εξόφληση του ελάχιστου ποσοστού του 10% των συνολικών οφειλών. Το δικαστήριο μπορεί να επανεξετάζει κάθε οκτώ μήνες ή και νωρίτερα αυτεπαγγέλτως ή μετά από αίτηση του οφειλέτη ή του πιστωτή αν συντρέχουν προϋποθέσεις για τις εξαιρετικές αυτές περιπτώσεις.

Επίσης μια καινούρια και πρωτοποριακή διάταξη είναι αυτή με την οποία προστατεύεται η κύρια κατοικία του οφειλέτη. Ο οφειλέτης μπορεί να ζητήσει την εξαίρεσή της από την περιουσία που ρευστοποιείται για την ικανοποίηση των πιστωτών αν υπάρχουν περιουσιακά στοιχεία εφόσον δεν υπερβαίνει σε έκταση το προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις όριο αφορολόγητης απόκτησης πρώτης κατοικίας προσαυξανόμενο κατά 20%. Σε αυτή την περίπτωση αναλαμβάνει την υποχρέωση να εξοφλήσει σε χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τα είκοσι έτη με περίοδο χάριτος και σε ευνοϊκούς όρους ποσό οφειλών μέχρι το 85% της εμπορικής αξίας του ακινήτου όπως αυτή αποτιμάται από το δικαστήριο.
Μια από τις ερωτήσεις που τίθενται συχνά είναι τι κίνητρα έχουν τα πιστωτικά ιδρύματα να αποδεχθούν τη ρύθμιση χρεών. Και τα δύο μέρη, οι πιστωτές και οι οφειλέτες, έχουν σημαντικά κίνητρα να έρθουν σε μια μεταξύ τους συμφωνία. Ιδιαίτερα οι πιστωτές και τα πιστωτικά ιδρύματα γνωρίζουν ότι είναι προτιμότερο να επέλθει μια ρύθμιση χρεών που θα διασφαλίζει και με τη δική τους σύμφωνη γνώμη ένα εύλογο ποσό εξόφλησης της οφειλής σύμφωνα πάντα με τις οικονομικές δυνατότητες των δανειοληπτών από το να προκύψει απαλλαγή από χρέη χωρίς τη δική τους συμμετοχή.

Επομένως τίθεται με το σχέδιο νόμου ένα πλαίσιο που ωθεί τις τράπεζες δημιουργεί κίνητρα και στις τράπεζες και στους οφειλέτες γενικότερα να προχωρήσουν σε ρύθμιση των χρεών πριν να ξεκινήσει η δικαστική διαδικασία.
......
Γ. ΕΛΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Να προχωρήσουμε στις ερωτήσεις.

ΧΡ. ΚΟΥΤΡΑΣ: Θέλω να σας ρωτήσω δυο πράγματα: Πρώτον, πώς πιστεύετε ότι τα Δικαστήρια της χώρας θα μπορέσουν ν' αντεπεξέλθουν σ' αυτό τον όγκο υποθέσεων και δεύτερον, εάν στη διαβούλευση που έχετε κάνει περιλαμβάνονται και τα τραπεζικά ιδρύματα και πόσο θετικά είναι τα τραπεζικά ιδρύματα να εισπράξουν μόνο ένα 10% των οφειλών τους.

Τρίτο, να συμπληρώσω κάτι: Πώς λέτε ότι θα δώσετε δεύτερη ευκαιρία σ' έναν άνθρωπο τη στιγμή που θα έχει αποπληρώσει το 10%; Θα βρεθεί μετά τραπεζικό Ίδρυμα να τον δανείσει, να τον ξαναδανείσει;

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Η διαδικασία ρύθμισης των χρεών γίνεται μια φορά. Δεύτερον, στο διάλογο προσήλθε η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, κατέθεσε τις προτάσεις της και μπορέσαμε και σε πολλά άρθρα της πρότασης να κάνουμε τις απαραίτητες τροποποιήσεις, κυρίως όσον αφορά την πληροφόρηση των Τραπεζών, την έγκαιρη ενημέρωσή τους κτλ. Τρίτον, ακόμα και η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών είχε μια θετική κατ' αρχήν ανταπόκριση στο σύνολο των διατάξεων. Και αυτό διότι οι περιπτώσεις τις οποίες αφορά η πρόταση νόμου είναι πραγματικά περιπτώσεις τέτοιες που αποδεδειγμένα δε μπορούν να ξεπληρώσουν τα χρέη τους.

Δίνει δε τη δυνατότητα και στις Τράπεζες και στους πιστωτές και στους οφειλέτες - δεν πρόκειται μόνο για οφειλές προς Τράπεζες αλλά γενικότερα για ιδιωτικές οφειλές - να ενστερνιστούν μια κουλτούρα συνεννόησης και διαπραγμάτευσης, με στόχο να βρεθεί λύση πριν να ξεκινήσει η δικαστική διαδικασία. Αυτό που αναμένουμε να γίνει είναι αυτό που συνέβη στην Ολλανδία, στην Αυστρία, στη Γαλλία και σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες καθώς και στην Αμερική, εδώ και 30 χρόνια. Η πρόταση νόμου είναι τόσο ισορροπημένη ώστε τα δύο μέρη να έχουν σημαντικά κίνητρα να έρθουν σε μια μεταξύ τους συμφωνία. Τα πιστωτικά ιδρύματα, βεβαίως, θα πρέπει ν' αναπτύξουν κριτήρια με βάση τα οποία θ' αξιολογούν ορθολογικότερα, και αυτό είναι ένα, αν θέλετε από τ' αποτελέσματα αυτού του σχεδίου νόμου, την πιστοληπτική ικανότητα των υποψηφίων δανειοληπτών.
.....

Δ. ΛΑΓΟΥ: Στην πραγματικά νέα διάταξη που εντάξατε για το θέμα της προστασίας πρώτης κατοικίας θα ήθελα να κάνω μια διευκρίνιση: Η προστασίας κύριας κατοικίας με τους περιορισμούς που θέτετε αφορά οφειλές που μπορεί να σχετίζονται με την απόκτηση της πρώτης κατοικίας ή όλων των άλλων ειδών; Δηλαδή προσωπικά δάνεια, καταναλωτικά δάνεια, πιστωτικές κάρτες αφορούν αυτή την κατηγορία ή και για την απόκτηση της κύριας κατοικίας;

Δ. ΣΠΥΡΑΚΟΣ: Ακριβώς αυτό. Απλώς, στην περίπτωση που είναι στεγαστικό το δάνειο, θα είναι διασφαλισμένο με υποθήκη στο ακίνητο, οπότε σ' αυτό το 85%, που λέμε ότι θα ικανοποιηθεί σ' αυτές τις περιπτώσεις, ασφαλώς θα έχει προτεραιότητα το στεγαστικό δάνειο, κατά το αντίστοιχο ποσοστό που εκκρεμεί. Αλλά ισχύει για όλα.
Πηγή κειμένου: pasok.gr
Πηγή φωτο: EUROKINISSI-ICON PRESS
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη