12 Ιαν 2010

Έρχεται .."Τεμπόσημο" !


Του Δημήτρη Δελεβέγκου
capital.gr

Μπορεί επί του παρόντος να μην τίθεται ούτε καν ως θέμα συζήτησης δεδομένης της δύσκολης αρνητικής συγκυρίας, παράγοντες της αγοράς όμως εκτιμούν ότι εάν η Εθνική οδός Αθηνών - Θεσσαλονίκης στο ύψος των Τεμπών εξακολουθήσει επί μακρόν να παραμένει κλειστή, είναι πολύ πιθανό το «καλάθι» της νοικοκυράς να ακριβύνει ακόμη περισσότερο.

“Εξαιτίας της κατάστασης στην αγορά, οι περισσότερες εταιρείες θα προσπαθήσουν αρχικά να...
απορροφήσουν το επιπρόσθετο κόστος και να μην το μετακυλίσουν στον καταναλωτή, αλλά μέχρι πότε θα συμβαίνει αυτό;”, επισημαίνει στο Capital.gr Βορειοελλαδίτης επιχειρηματίας.

Το κλείσιμο της βασικής εθνικής αρτηρίας που συνδέει τη Νότια με τη Βόρεια Ελλάδα εδώ και περίπου έναν μήνα λόγω εκτεταμένων κατολισθήσεων έχει αυξήσει δραματικά το κόστος των μεταφορών, ενώ δυσχεραίνει ιδιαίτερα τις εισαγωγές και εξαγωγές οπωροκηπευτικών προϊόντων από και προς τις γειτονικές βαλκανικές χώρες.

Και αυτό επειδή η διέλευση των οχημάτων διεξάγεται πλέον από παρακαμπτήριους οδικούς άξονες, γεγονός που επιμηκύνει τη διαδρομή κατά 340 χιλιόμετρα. Κατά συνέπεια, ο χρόνος των μετακινήσεων έχει αυξηθεί κατά 3 ώρες, ενώ απαιτούνται 150 λίτρα επιπλέον καυσίμου ανά κατεύθυνση.

Άλλως ειπείν, το λειτουργικό κόστος (ώρες απασχόλησης προσωπικού, καύσιμα, συντήρηση
οχημάτων) των μεταφορέων αυξάνεται κατακόρυφα και μοιραία το “καπέλο” αυτό πολλοί θα επιδιώξουν να το μεταφέρουν στον καταναλωτή. Επί του παρόντος, το μεγαλύτερο πρόβλημα έχουν οι επιχειρήσεις που είναι αναγκασμένες να μεταφέρουν καθημερινά τα προϊόντα τους, όπως λόγου χάρη οι γαλακτοβιομηχανίες.

Κι ενώ το κόστος που προστίθεται στις μεταφορές είναι πολύ μικρότερο συγκριτικά με το κλείσιμο του λιμανιού του Πειραιά πριν από λίγους μήνες, σε περίπτωση χιονόπτωσης ή παγετού η σύνδεση Βόρειας και Νότιας Ελλάδας θα διακοπεί και τότε θα υπάρξουν πραγματικά και σοβαρά προβλήματα...

Σε στενωπό οι μεταφορείς

Την ίδια στιγμή, όπως εξηγεί στο Capital.gr, ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδικάτου Χερσαίων Μεταφορών, κ. Γιώργος Τζωρτζάτος, για τις εταιρείες μεταφορών που δραστηριοποιούνται στη Βόρεια Ελλάδα το κλείσιμο των Τεμπών αποτελεί το τελειωτικό χτύπημα.

“Ήδη προτού κλείσουν τα Τέμπη, οι συγκεκριμένες εταιρείες βρίσκονταν σε στενωπό, καθώς εξαιτίας τόσο του ανταγωνισμού όσο και της κρίσης δεν μπορούσαν να προχωρήσουν σε αύξηση κομίστρων”, επισημαίνει.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, καταγράφει το τελευταίο διάστημα πτώση τζίρου της τάξης του 80%, ενώ, όπως επισημαίνουν στελέχη της στο Capital.gr, εάν η κατάσταση συνεχιστεί, τότε η εταιρεία θα βρεθεί αντιμέτωπη με την πτώχευση. Γι΄ αυτό οι επικεφαλής του βορειοελλαδίτικου οργανισμού μεταφορών σχεδιάζουν να καταθέσουν αγωγή για διαφυγόντα κέρδη κατά παντός υπευθύνου.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τον κ. Τζωρτζάτο, θέμα χρόνου είναι να συμβεί στους παρακαμπτήριους άξονες όπου κατευθύνεται η κυκλοφορία ένα πολύνεκρο τροχαίο δυστύχημα.

«Τα αυτοκίνητα διέρχονται από δρόμους της Ελασσόνας που είχαν κατασκευαστεί στο παρελθόν για τροχοφόρα βάρους έως 10 τόνων και μήκους 10 μέτρων. Σήμερα το μήκος των φορτηγών είναι 18 μέτρα και το βάρος 40 τόνοι. Είναι λοιπόν θέμα χρόνου να θρηνήσουμε θύματα”, προειδοποιεί.

Σύμφωνα πάντως, με εκτιμήσεις γεωλόγων, ο δρόμος δεν αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία πριν από το καλοκαίρι, πρόθεση όμως του υπουργείου είναι να καταβληθεί κάθε προσπάθεια αυτό να γίνει πριν το Πάσχα.


 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη