Στο κόκκινο βρίσκεται ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, εδώ και πολλούς μήνες, εξαιτίας της αδυναμίας του ελληνικού δημοσίου να καταβάλλει τα οφειλόμενα, που προκύπτουν από τις συμβατικές του υποχρεώσεις.
Ο ΟΑΣΘ είναι ιδιωτική πολυμετοχική επιχείρηση, της οποίας οι μέτοχοι αυτοκινητιστές καλύπτουν το...
κόστος λειτουργίας της αστικής συγκοινωνίας στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης, με κόμιστρο που καθορίζει το κράτος. Το κράτος στη συνέχεια καλύπτει το έλλειμμα που προκαλείται από την κοινωνική τιμολογιακή πολιτική.
κόστος λειτουργίας της αστικής συγκοινωνίας στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης, με κόμιστρο που καθορίζει το κράτος. Το κράτος στη συνέχεια καλύπτει το έλλειμμα που προκαλείται από την κοινωνική τιμολογιακή πολιτική.
Σύμφωνα με πηγές του ΟΑΣΘ, η πολιτεία θα χρωστάει στον οργανισμό το ιλιγγιώδες ποσό των 96 εκατομμυρίων ευρώ, μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Δεδομένου ότι και οι Τράπεζες απέχουν από τη χρηματοδότηση ακόμη και υγιών επιχειρήσεων, το μέλλον του ΟΑΣΘ καθίσταται αβέβαιο και είναι ορατός ο κίνδυνος της άμεσης παύσης της λειτουργίας του οργανισμού, αφού δεν μπορεί πλέον να προμηθεύεται καύσιμα, ελλείψει μετρητού.
Η "επιδότηση" του κράτους, που καλείται αντισταθμιστική καταβολή, η κάλυψη δηλαδή του ελλείμματος του Οργανισμού, ανέρχεται στο ποσό των 84.955.752,21 ευρώ συν φπα και τελικά στα 96 εκ.ευρώ, τα οποία έπρεπε να καταβάλλονται από το δημόσιο σε 12 ισόποσες μηνιαίες δόσεις των 8 εκ.ευρώ, στο πρώτο δεκαήμερο κάθε μήνα.
Τα έσοδα του ΟΑΣΘ ανέρχονται ετησίως σε 70 εκ.ευρώ περίπου, ενώ οι δαπάνες (καύσιμα, μισθοί, αποσβέσεις λεωφορείων, ενοίκια κλπ) σε 170 εκ.ευρώ περίπου. Το δημόσιο καταβάλλει τη διαφορά, που προκαλείται από τη μείωση των εσόδων, εξαιτίας της μειωμένης τιμής του εισιτηρίου και άλλων εκπτώσεων. Nα σημειωθεί ότι παρά το αισθητά φθηνότερο εισιτήριο στη Θεσσαλονίκη, η "επιδότηση" του κράτους είναι πολύ μικρότερη από αυτής των συγκοινωνιακών φορέων της Αθήνας, οι οποίοι κοστίζουν περίπου 7 φορές περισσότερο, ενώ και η εξυπηρέτηση των επιβατών στη Θεσσαλονίκη είναι πανθομολογουμένως καλύτερη.
Σημαντική "πληγή" αποτελεί τα τελευταία χρόνια η εισιτηριοδιαφυγή. Η οικονομική κρίση οδηγεί πολλούς επιβάτες, να μην εκδίδουν εισιτήριο, με αποτέλεσμα να μειώνονται τα έσοδα του Οργανισμού και συνεπώς να αυξάνεται η αντισταθμιστική καταβολή του κράτους. Η εισιτηριοδιαφυγή, έγινε μάλιστα και κοινωνικό κίνημα "δεν πληρώνω" κατά τη διάρκεια του 2011 και συνεχίζεται ακόμη, με τον νέο Υπουργό Μεταφορών Κωστή Χατζηδάκη, να υπόσχεται για μια ακόμη φορά μέτρα για τον περιορισμό του φαινομένου.
Αυτό που συμβαίνει πάντα όμως, είναι να βλέπουν οι "αρμόδιοι" την αποτυχία όλων των ιδεών στην πράξη κι έτσι καταλήγουν στην πεπατημένη της αύξησης της τιμής του εισιτηρίου.
Έτσι, πιθανότατα θα αυξηθούν πολύ σύντομα τα εισιτήρια του ΟΑΣΘ, το αργότερο την 1-1-2013 και το σενάριο που ακούγεται είναι να καταργηθεί το εισιτήριο των 90 λεπτών που επιτρέπει τη μετεπιβίβαση και να ενοποιηθεί με το βασικό εισιτήριο των 80 λεπτών, στο 1 ευρώ πλέον.
Αυτό όμως προσφέρει μικρή ανακούφιση στα οικονομικά του Οργανισμού, καθώς προηγείται η καταβολή των οφειλών του δημοσίου, που δεν φαίνεται να βρίσκει τρόπους εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του.
«Δει δη χρημάτων, ω άνδρες Αθηναίοι, και άνευ τούτων ουδέν εστί γενέσθαι των δεόντων»
είναι το μήνυμα που εκπέμπει η Θεσσαλονίκη στην κυβέρνηση κι αν δεν εισακουσθεί, θα μείνουμε χωρίς συγκοινωνία.taxalia.blogspot.com / 3-9-2012