20 Σεπ 2017

ΥΠΟΘΕΣΗ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ»: Για αντίστοιχη περίπτωση ατυχήματος στη ΒΕΝΕΖΟΥΕΛΑ, ελληνική πλοιοκτήτρια πλήρωσε ΠΡΟΣΤΙΜΟ 160 εκατομμύρια

Μέχρι και στη Βενεζουέλα οι νόμοι λειτουργούν και τα πρόστιμα πέφτουν…
βροχή ακόμα κι αν πρόκειται για μεγάλες εφοπλιστικές εταιρείες.
Σε αντίθεση βέβαια με την Ελλάδα όπου οι «καραβοκύρηδες» απολαμβάνουν μιας ιδιότυπης φορολογικής ασυλίας και δεν πληρώνουν ούτε τα προβλεπόμενα από το νόμο. Ας θυμηθούμε μια παλιά ιστορία όπου εφοπλιστής κλήθηκε να πληρώσει πρόστιμο 160 εκατ. ευρώ λόγω περιβαλλοντικής καταστροφής και μάλιστα στη Βενεζουέλα… Εδώ, στη ΣΥΡΙΖΟΒενεζουέλα, οι νόμοι φαίνεται να μη λειτουργούν…
Συγκεκριμένα, 160 εκατ. δολάρια πρόστιμο επέβαλε η κυβέρνηση της Βενεζουέλας σε πλοιοκτήτρια εταιρεία, καθώς ένα από τα δεξαμενόπλοιά της, προκάλεσαν οικολογική καταστροφή. Το πρόστιμο αυτό έρχεται την ώρα που στην Ελλάδα οι κυβερνήσεις δεν τολμούν να τους επιβάλλουν ούτε την υποχρεωτική φορολογία.
Σύμφωνα με πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της TradeWinds – μίας από τις εγκυρότερες εφημερίδες στο χώρο του εφοπλισμού – η ελληνικών συμφερόντων πλοιοκτήτρια εταιρεία καλείται να πληρώσει το πρόστιμο μαμούθ των 160 εκατομμυρίων δολαρίων για την ανυπολόγιστη οικολογική καταστροφή που προκάλεσε ένα από τα πλοία της πριν από χρόνια στη λίμνη Μαρακαΐμπο της Βενεζουέλας.
Μάλιστα, συνυπολογίζοντας και τα 24 εκατ. δολάρια που ήδη έχουν πληρώσει οι ασφαλιστικοί οργανισμοί για την υπόθεση, η συνολική αποζημίωση ανεβαίνει στα 184 εκατ. δολάρια, που όπως αναφέρει το δημοσίευμα, ισοδυναμεί στο εξαιρετικά υψηλό ποσό των 44 δολαρίων για κάθε λίτρο πετρελαίου που χύθηκε στη λίμνη.
Η οικολογική καταστροφή, σύμφωνα με δημοσίευμα που προκάλεσε ελληνικό πλοίο πριν από 18 χρόνια στη Βενεζουέλα, ήταν ανυπολόγιστη και το πρόστιμο των 160 εκατ. δολαρίων, θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα στην ιστορία των θαλάσσιων ασφαλίσεων.
Όλα ξεκίνησαν πριν από 18 χρόνια, τον Φεβρουαρίου του 1997, στο κανάλι της λίμνης Μαρακαΐμπο, στην πετρελαιοπαραγωγό Βενεζουέλα, όταν το πλοίο ράγισε, µε αποτέλεσμα περί τα 25.000 βαρέλια αργού πετρελαίου να βρεθούν στη θάλασσα.
Το επεισόδιο έμεινε γνωστό ως «Μαύρη Πέμπτη» για τη Βενεζουέλα και απείλησε να διακόψει επί μακρόν τη ναυσιπλοΐα των πετρελαιοφόρων στη λατινοαμερικανική χώρα, εξαιτίας των αντιδράσεων για τον κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο.
Οι ντόπιοι ισχυρίστηκαν ότι οι ζημίες στην αλιευτική βιομηχανία ξεπέρασαν τα 40 εκατομμύρια δολάρια αφού η αλιεία στη λίμνη μετά το ατύχημα μειώθηκε κατά 50%!!!
Αμέσως μετά ακολούθησε ένα δικαστικό θρίλερ αφού η ασφαλιστική εταιρία Gard προχώρησε το 1999 στην ασυνήθιστη κίνηση να αρνηθεί να πληρώσει την αποζημίωση.
Μάλιστα, προσέφυγε κατά του Διεθνούς Ταμείου Αποζημιώσεων Πετρελαϊκής Μόλυνσης, με το οποίο συνεργαζόταν έως τότε αρμονικά, ζητώντας του να συνεισφέρει περισσότερα.
Η υπόθεση εξελίχθηκε σε ένα δικαστικό σήριαλ, το οποίο θεωρήθηκε διεθνές ορόσημο για το σύστημα αποζημιώσεων σε περίπτωση πετρελαιοκηλίδων και σύμφωνα με το TradeWinds, απειλεί ακόμα να τινάξει στον αέρα συνεργασίες με μακραίωνη ιστορία, στον τομέα των αποζημιώσεων.
Τελικά, τα δικαστήρια της Βενεζουέλας αρνήθηκαν στον εφοπλιστή και την ασφαλιστική το δικαίωμα του περιορισμού της ευθύνης (limit liability).
Η Δικαιοσύνη της Βενεζουέλας δεν εγκατέλειψε. «Κυνήγησε» την υπόθεση μέχρι τέλους και δικαιώθηκε, έστω και μετά από 18 χρόνια. Σημειώνεται ότι το πλοίο κατά την εποχή που προκλήθηκε η ρύπανση δεσμεύτηκε από τις Αρχές της Βενεζουέλας και δεν αφέθηκε ελεύθερο παρά μόνο 4 μήνες αργότερα και όταν πληρώθηκαν 7,3 εκατομμύρια δολάρια από την ασφαλιστική, ενώ ο καπετάνιος του έμεινε προφυλακισμένος για έναν χρόνο και μετά καταδικάστηκε σε 16 μήνες φυλάκιση.
Σύμφωνα με το TradeWinds, φαίνεται ότι το τελικό πρόστιμο καλύπτει την αποζημίωση του κράτους της Βενεζουέλας και των ψαράδων της περιοχής, ενώ περιλαμβάνει την αμοιβή του κρατικού οργανισμού προστασίας περιβάλλοντος Instituto para el Control y la Conservacion de la Cuenca del Lago de Maracaibo (ICLAM) καθώς και του Ναυτικού της Βενεζουέλας, που ανταποκρίθηκε στη διαρροή πετρελαίου του «Νήσος Αμοργός».
Όπως αναφέρει το TradeWinds, η ασφαλιστική εταιρία Gard έχει ήδη πληρώσει το μέγιστο του τμήματος που της αναλογεί για το δεξαμενόπλοιο του Έλληνα εφοπλιστή, κάτι που σημαίνει ότι οι αντασφαλιστές, κυρίως από την αγορά Lloyd’s του Λονδίνου, θα πληρώσουν τον υπόλοιπο «λογαριασμό».
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη