Οι πληροφορίες που είχαμε δημοσιεύσει στις αρχές Μαρτίου για
αποφάσεις σε εξοπλιστικά
προγράμματα μάλλον επιβεβαιώνονται και αυτή την φορά αφορούν το Πολεμικό Ναυτικό και το πρόγραμμα απόκτησης νέων φρεγατών.
Να υπενθυμίσουμε ότι η πιθανότητα προμήθειας 2+2 πλοίων της κλάσης FREMM και μάλιστα με χρηματοδότηση μέσω των επιστρεφόμενων κερδών ελληνικών ομολόγων των προγραμμάτων SMP και
προγράμματα μάλλον επιβεβαιώνονται και αυτή την φορά αφορούν το Πολεμικό Ναυτικό και το πρόγραμμα απόκτησης νέων φρεγατών.
Να υπενθυμίσουμε ότι η πιθανότητα προμήθειας 2+2 πλοίων της κλάσης FREMM και μάλιστα με χρηματοδότηση μέσω των επιστρεφόμενων κερδών ελληνικών ομολόγων των προγραμμάτων SMP και
ANFA που αναλογούν στη Γαλλική
Κεντρική Τράπεζα είχε αναδυθεί για πρώτη φορά στα μέσα Ιανουαρίου (με
αρχικό δημοσίευμα της εφημερίδας ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ στις 12/01, περί σχετικού
ελληνικού αιτήματος).
Στις 17/01/2018 και 18/01/2018 υπήρξαν συναντήσεις στη ΓΔΑΕΕ και το ΓΕΕΘΑ αντίστοιχα, και ακολούθως στις 13/02/2018 στη ΓΔΑΕΕ με τη συμμετοχή των DGA, Naval Group και του Γαλλικού Ναυτικού στις οποίες παρουσιάστηκε η φρεγάτα BELH@RRA ή FTI και αμέσως μετά είχαν υπάρξει πληροφορίες ότι το ελληνικό ενδιαφέρον εστιάζονταν πλέον στην απόκτηση δυο εκ των τελευταίων ίσως και σε συνδυασμό με FREMM.
Περί του θέματος υπήρξε πολύ παραφιλολογία μέσα στον Φεβρουάριο και Μάρτιο οι περισσότερες από τις οποίες ήταν αντικρουόμενες. Σημερινές όμως πληροφορίες πλέον αναφέρουν ότι υπάρχει τελική απόφαση που μορφοποιείται στην εκπόνηση προγράμματος άμεσης απόκτησης δυο φρεγατών FREMM και μιας τουλάχιστον FTI (1+1 σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή) μετά το 2023.
To τι σημαίνει βέβαια «άμεση προμήθεια FREMM» έχει πολλές διαφορετικές ερμηνείες.
Για τα πλοία κλάσης FREMM ο χρόνος ναυπήγησης (από την τοποθέτηση της τρόπιδας έως την παράδοση) υπολογίζεται σε τέσσερα έως πέντε έτη. Έτσι, ακόμη και αν το ΠΝ προχωρούσε αύριο σε παραγγελία, θα παραλάμβανε το πρώτο σκάφος το 2023!
Βέβαια στο παρελθόν έχει υπάρξει και η περίπτωση που η Αίγυπτος παρήγγειλε μια FREMM τον Φεβρουάριο του 2015 στο πλαίσιο ενός μεγάλου «πακέτου» όπλων που περιλάμβανε και 24 Rafale. Στην περίπτωση εκείνη και για να ικανοποιηθεί αιγυπτιακό αίτημα για «άμεση παράδοση προκειμένου να χρησιμοποιηθεί στις μεγάλες τελετές για το άνοιγμα της νέας διώρυγας στο Σουέζ» το Γαλλικό Ναυτικό εκχώρησε την δική του FREMM της κλάσης Normandie που παραδόθηκε στο Αιγυπτιακό τον Ιούνιο του 2015, αφού πρώτα της αφαιρέθηκε μέρος του οπλισμού και συστημάτων που δεν ήταν εξαγώγιμα στην Αίγυπτο.
Θα μπορούσε να συμβεί αυτό πάλι, τουλάχιστον για μια από τις ελληνικές φρεγάτες; Το Γαλλικό Ναυτικό είχε τότε αντιδράσει έντονα στην εκχώρηση της Normandie κάτι που ανέτρεψε σημαντικά το εξοπλιστικό του πρόγραμμα, γεγονός από το οποίο δεν έχει ανακτήσει ακόμη.
Από την άλλη για την FTI (Fregates De Toulle Intermediate) υπογράφηκε σύμβαση ύψους €3,8 δις μεταξύ του Γαλλικού Ναυτικού και της DCNS για την ανάπτυξη και κατασκευή πέντε πλοίων προς αντικατάσταση ισάριθμων La Fayette, ενώ τρεις από τις τελευταίες θα αναβαθμιστούν στο διάστημα 2020-2021. Η πρώτη Φ/Γ θα παραδοθεί το 2023 και θα εισέλθει σε υπηρεσία το 2025. Ο προσανατολισμός της κλάσης είναι ο ανθυποβρυχιακός αγώνας (ASW) και για τον λόγο αυτό διαθέτει σόναρ συρόμενης διάταξης CAPTAS-4. Λόγω ακριβώς του ανωτέρω προγράμματος μειώθηκε εκ νέου ο αριθμός των υπό απόκτηση FREMM από το Γαλλικό Ναυτικό από έντεκα σε οκτώ (δυο από αυτές AAW).
Σήμερα το Marine Nationale έχει βάλει σε υπηρεσία πέντε FREMM, ενώ έχει (αρχικά) παραλάβει άλλη μια (τη νέα Normandie) που θα μπει σε υπηρεσία το 2019. Υπό ναυπήγηση βρίσκεται ένα πλοίο έκδοσης AAW που θα παραδοθεί το 2021 και ένα ακόμη θα ξεκινήσει φέτος για παράδοση το 2022. Θεωρητικά θα μπορούσε να εκχωρηθεί η «νέα» Normandie ή η Alsace που είναι το πρώτο πλοίο AAW, μιας και το ελληνικό ενδιαφέρον εστιάζεται σε φρεγάτα αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής. Παράλληλα μπορεί να ξεκινήσει και η ναυπήγηση μιας ακόμη ελληνικής FREMM για παράδοση το 2021 για να ακολουθήσει η BELH@RRA το 2023.
Εν αναμονή εξελίξεων που παρακολουθούμε στενά!
Στο τεύχος μας ΑΠΡΙΛΙΟΥ (Π&Δ Νο 383 που κυκλοφορεί το Σάββατο 31-03 στην επαρχία και την Δευτέρα 02-04 στην Αθήνα) περιλαμβάνουμε ένα άρθρο που συγκρίνει άμεσα τις δυνατότητες της κλάσης FREMM και BELH@RRA στα βασικά τους υποσυστήματα μάχης.
ptisidiastima.com
Στις 17/01/2018 και 18/01/2018 υπήρξαν συναντήσεις στη ΓΔΑΕΕ και το ΓΕΕΘΑ αντίστοιχα, και ακολούθως στις 13/02/2018 στη ΓΔΑΕΕ με τη συμμετοχή των DGA, Naval Group και του Γαλλικού Ναυτικού στις οποίες παρουσιάστηκε η φρεγάτα BELH@RRA ή FTI και αμέσως μετά είχαν υπάρξει πληροφορίες ότι το ελληνικό ενδιαφέρον εστιάζονταν πλέον στην απόκτηση δυο εκ των τελευταίων ίσως και σε συνδυασμό με FREMM.
Περί του θέματος υπήρξε πολύ παραφιλολογία μέσα στον Φεβρουάριο και Μάρτιο οι περισσότερες από τις οποίες ήταν αντικρουόμενες. Σημερινές όμως πληροφορίες πλέον αναφέρουν ότι υπάρχει τελική απόφαση που μορφοποιείται στην εκπόνηση προγράμματος άμεσης απόκτησης δυο φρεγατών FREMM και μιας τουλάχιστον FTI (1+1 σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή) μετά το 2023.
To τι σημαίνει βέβαια «άμεση προμήθεια FREMM» έχει πολλές διαφορετικές ερμηνείες.
Για τα πλοία κλάσης FREMM ο χρόνος ναυπήγησης (από την τοποθέτηση της τρόπιδας έως την παράδοση) υπολογίζεται σε τέσσερα έως πέντε έτη. Έτσι, ακόμη και αν το ΠΝ προχωρούσε αύριο σε παραγγελία, θα παραλάμβανε το πρώτο σκάφος το 2023!
Βέβαια στο παρελθόν έχει υπάρξει και η περίπτωση που η Αίγυπτος παρήγγειλε μια FREMM τον Φεβρουάριο του 2015 στο πλαίσιο ενός μεγάλου «πακέτου» όπλων που περιλάμβανε και 24 Rafale. Στην περίπτωση εκείνη και για να ικανοποιηθεί αιγυπτιακό αίτημα για «άμεση παράδοση προκειμένου να χρησιμοποιηθεί στις μεγάλες τελετές για το άνοιγμα της νέας διώρυγας στο Σουέζ» το Γαλλικό Ναυτικό εκχώρησε την δική του FREMM της κλάσης Normandie που παραδόθηκε στο Αιγυπτιακό τον Ιούνιο του 2015, αφού πρώτα της αφαιρέθηκε μέρος του οπλισμού και συστημάτων που δεν ήταν εξαγώγιμα στην Αίγυπτο.
Θα μπορούσε να συμβεί αυτό πάλι, τουλάχιστον για μια από τις ελληνικές φρεγάτες; Το Γαλλικό Ναυτικό είχε τότε αντιδράσει έντονα στην εκχώρηση της Normandie κάτι που ανέτρεψε σημαντικά το εξοπλιστικό του πρόγραμμα, γεγονός από το οποίο δεν έχει ανακτήσει ακόμη.
Από την άλλη για την FTI (Fregates De Toulle Intermediate) υπογράφηκε σύμβαση ύψους €3,8 δις μεταξύ του Γαλλικού Ναυτικού και της DCNS για την ανάπτυξη και κατασκευή πέντε πλοίων προς αντικατάσταση ισάριθμων La Fayette, ενώ τρεις από τις τελευταίες θα αναβαθμιστούν στο διάστημα 2020-2021. Η πρώτη Φ/Γ θα παραδοθεί το 2023 και θα εισέλθει σε υπηρεσία το 2025. Ο προσανατολισμός της κλάσης είναι ο ανθυποβρυχιακός αγώνας (ASW) και για τον λόγο αυτό διαθέτει σόναρ συρόμενης διάταξης CAPTAS-4. Λόγω ακριβώς του ανωτέρω προγράμματος μειώθηκε εκ νέου ο αριθμός των υπό απόκτηση FREMM από το Γαλλικό Ναυτικό από έντεκα σε οκτώ (δυο από αυτές AAW).
Σήμερα το Marine Nationale έχει βάλει σε υπηρεσία πέντε FREMM, ενώ έχει (αρχικά) παραλάβει άλλη μια (τη νέα Normandie) που θα μπει σε υπηρεσία το 2019. Υπό ναυπήγηση βρίσκεται ένα πλοίο έκδοσης AAW που θα παραδοθεί το 2021 και ένα ακόμη θα ξεκινήσει φέτος για παράδοση το 2022. Θεωρητικά θα μπορούσε να εκχωρηθεί η «νέα» Normandie ή η Alsace που είναι το πρώτο πλοίο AAW, μιας και το ελληνικό ενδιαφέρον εστιάζεται σε φρεγάτα αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής. Παράλληλα μπορεί να ξεκινήσει και η ναυπήγηση μιας ακόμη ελληνικής FREMM για παράδοση το 2021 για να ακολουθήσει η BELH@RRA το 2023.
Εν αναμονή εξελίξεων που παρακολουθούμε στενά!
Στο τεύχος μας ΑΠΡΙΛΙΟΥ (Π&Δ Νο 383 που κυκλοφορεί το Σάββατο 31-03 στην επαρχία και την Δευτέρα 02-04 στην Αθήνα) περιλαμβάνουμε ένα άρθρο που συγκρίνει άμεσα τις δυνατότητες της κλάσης FREMM και BELH@RRA στα βασικά τους υποσυστήματα μάχης.
ptisidiastima.com