Προβλέψιμη τείνει να γίνει η αρχή, αλλά και το... τέλος, ενός σεβαστού, πλέον, αριθμού ελληνικών εταιρειών, οι οποίες λόγω της
τεχνολογίας είχαν καταφέρει να διεισδύσουν σε πολλές χώρες του εξωτερικού. H Globo και η Velti, που ανέπτυσσαν εφαρμογές κινητής τηλεφωνίας, η Airfasttickets του Νίκου Κοκλώνη και εσχάτως τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία Airtickets και Τravelplanet24 αντιπροσώπευαν την ελληνοποιημένη εκδοχή του αμερικανικού ονείρου. Νέοι άνθρωποι, πολλές φορές κάτω των 30 ετών, εντοπίζουν μια επιχειρηματική ιδέα, η οποία, από τη μια στιγμή στην άλλη, τους μετατρέπει σε εκατομμυριούχους.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
capital.gr
τεχνολογίας είχαν καταφέρει να διεισδύσουν σε πολλές χώρες του εξωτερικού. H Globo και η Velti, που ανέπτυσσαν εφαρμογές κινητής τηλεφωνίας, η Airfasttickets του Νίκου Κοκλώνη και εσχάτως τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία Airtickets και Τravelplanet24 αντιπροσώπευαν την ελληνοποιημένη εκδοχή του αμερικανικού ονείρου. Νέοι άνθρωποι, πολλές φορές κάτω των 30 ετών, εντοπίζουν μια επιχειρηματική ιδέα, η οποία, από τη μια στιγμή στην άλλη, τους μετατρέπει σε εκατομμυριούχους.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Η άνοδος...
Ο όμιλος Tripsta, που διαχειρίζεται τα brands Airtickets - Τravelplanet24, με ηγετική θέση στο ηλεκτρονικό εμπόριο, κατά βάση, αεροπορικών εισιτηρίων, αποτέλεσε ιδέα του Ελληνογερμανού Φίλιππου Μπρίνκμαν. Το 2004 ο ίδιος βρέθηκε με τους φίλους του στην Αθήνα των Ολυμπιακών Αγώνων. Όταν αποφάσισαν να επισκεφθούν τη Μήλο, διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχαν διαθέσιμα προς πώληση ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Τότε, όπως έχει πει ο ίδιος, γεννήθηκε η ιδέα της δημιουργίας ενός ιστότοπου μέσω του οποίου η κράτηση εισιτηρίων θα μπορούσε να γίνει πολύ νωρίτερα και μέσω Διαδικτύου. Ο Μπρίνκμαν είχε τότε μόλις ολοκληρώσει τις σπουδές του στη διοίκηση επιχειρήσεων στο Munich Business School, ενώ δεν είχε συμπληρώσει ούτε τα 25 του χρόνια.
Από κοινού με τον γερμανικής καταγωγής Kristof Keim, που έχει μεγαλώσει στην Ελλάδα, πραγματοποίησαν μια ενδελεχή έρευνα αγοράς ώστε να εντοπίσουν τις προοπτικές και τις ευκαιρίες που υπήρχαν για τη δημιουργία ενός online ταξιδιωτικού πρακτορείου. Τα ευρήματα δημιουργούσαν τις συνθήκες για την ίδρυση μιας πολλά υποσχόμενης εταιρείας, καθώς πριν από περίπου 14 χρόνια το ηλεκτρονικό εμπόριο εισιτηρίων ήταν ακόμη σε εμβρυακό στάδιο.
Με τα δεδομένα αυτά, οι δύο νέοι επιχειρηματίες προχώρησαν στην ίδρυση του Travelplanet24, το οποίο στο αρχικό στάδιο έστησε ο Μπρίνκμαν, καθώς ο Keim δεν είχε ακόμη τη δυνατότητα να εγκατασταθεί μόνιμα στην Ελλάδα. Το 2005 τα πρώτα γραφεία της εταιρείας ήταν στη λεωφόρο Βασιλέως Αλεξάνδρου.
Τρία χρόνια αργότερα, μετά την έλευση στην Ελλάδα του συνεταίρου και του αδελφού του Φιλίππου Μπρίνκμαν, η ομάδα των περίπου έξι ατόμων μεταφέρθηκε στη λεωφόρο Συγγρού, με στόχο την υλοποίηση του επιχειρηματικού σχεδίου για επίτευξη ισχυρών ρυθμών ανάπτυξης του διαδικτυακού ταξιδιωτικού γραφείου. Εκείνη την εποχή, το 2008, οπότε δεν είχε ακόμη εμφανιστεί η Airfasttickets, οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές της Travelplanet24 ήταν η Airtickets (με την οποία συγχωνεύθηκαν επτά χρόνια αργότερα) και το Pamediakopes.
inRead Advertisement by VIDADS since 2011
Λίγο μετά την είσοδο της χώρας στον αστερισμό των Μνημονίων και με την ελληνική αγορά ταξιδίων να συρρικνώνεται, η εταιρεία προχώρησε στην επέκτασή της στο εξωτερικό. Η αρχή έγινε από την Πολωνία, ενώ η εταιρεία δημιούργησε γραφείο στο Βουκουρέστι, το οποίο έκλεισε προ μηνών. Εν γένει, η δραστηριότητα του ραγδαίως αναπτυσσόμενου ομίλου επεκτάθηκε σε 46 αγορές, εξυπηρετώντας τους πελάτες από όλο τον κόσμο σε 10 τοπικές γλώσσες. Η άνοδος θα συνεχιστεί, ενώ τον Μάιο του 2014 η Travelplanet24 έλαβε χρηματοδότηση 3,5 εκατ. ευρώ από τα επενδυτικά σχήματα Elikonos Jeremie & Odyssey Jeremie Partners.
Σταθμός στην πορεία του μεγαλύτερου διαδικτυακού ταξιδιωτικού γραφείου ήταν η συγχώνευση το 2015 της Τravelplanet24 και της Αirtickets –της πρώτης online ταξιδιωτικής εταιρείας με δραστηριότητα από το 1999– με τα ισχυρά brands να ενώνουν τις δυνάμεις τους υπό την ομπρέλα του ομίλου Tripsta.
Τότε στo νέo σχήμα τη θέση διευθύνοντος συμβούλου ανέλαβε ο Φίλιππος Μπρίνκμαν, ενώ ο Δημήτρης Κοντογεώργος, ιδρυτής της Αirtickets, είχε τη θέση του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου. Η ανοδική πορεία συνεχίζεται, ο Φίλιππος Μπρίνκμαν καθιερώνεται ως μέντορας, παρέχοντας συμβουλευτική υποστήριξη αλλά και χώρο στα γραφεία της εταιρείας σε υποψήφιες νεοφυείς εταιρείες.
...και η πτώση
Τον περασμένο Φεβρουάριο η Tripsta, στο πλαίσιο της δημοσιοποίησης των τάσεων του 2017, έκανε γνωστά ορισμένα μόνο από τα μεγέθη της, όπως τις συνολικές πωλήσεις, ύψους 738,3 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν σε περίπου 2,9 εκατομμύρια πωληθέντα εισιτήρια. Τα μεγέθη αυτά, που αντανακλούν ρυθμούς ανάπτυξης πωλήσεων και εισιτηρίων σε ποσοστό 21,23% και 8%, αντίστοιχα, δεν προμήνυαν αυτό που θα ακολουθούσε, αν και σε καλά πληροφορημένους κύκλους της αγοράς τα προβλήματα του μεγαλύτερου διαδικτυακού ταξιδιωτικού γραφείου ήταν γνωστά.
Η ανακοίνωση, προχθές Πέμπτη, που επιβεβαίωσε τις πληροφορίες για το οικονομικό αδιέξοδο της Tripsta έκανε λόγο για επιθετική και καταχρηστική συμπεριφορά πολυεθνικών εταιρειών διαχείρισης συστημάτων κρατήσεων και διανομής εισιτηρίων, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η συνέχιση εφαρμογής του σχεδίου αναδιάρθρωσηςτων δύο εταιρειών, που "έχουν μηδενικό τραπεζικό δανεισμό". Η εταιρεία, όπως αναφέρεται, θα στραφεί στη Δικαιοσύνη εναντίον συνεργατών της.
Το "Κεφάλαιο" επιδίωξε να επικοινωνήσει με τον Φίλιππο Μπρίνκμαν, όμως ο ίδιος παρέπεμψε στην επικεφαλής επικοινωνίας της εταιρείας. Χθες, με νεότερη ενημέρωση, η εταιρεία ανέφερε ότι ο κλάδος της μεταπώλησης των αεροπορικών εισιτηρίων είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικός, καθώς λειτουργεί με πολύ μικρά περιθώρια κέρδους και, συνεπώς, βασίζεται απολύτως στη ρευστότητα.
Ο όμιλος Tripsta, που διαχειρίζεται τα brands Airtickets - Τravelplanet24, με ηγετική θέση στο ηλεκτρονικό εμπόριο, κατά βάση, αεροπορικών εισιτηρίων, αποτέλεσε ιδέα του Ελληνογερμανού Φίλιππου Μπρίνκμαν. Το 2004 ο ίδιος βρέθηκε με τους φίλους του στην Αθήνα των Ολυμπιακών Αγώνων. Όταν αποφάσισαν να επισκεφθούν τη Μήλο, διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχαν διαθέσιμα προς πώληση ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Τότε, όπως έχει πει ο ίδιος, γεννήθηκε η ιδέα της δημιουργίας ενός ιστότοπου μέσω του οποίου η κράτηση εισιτηρίων θα μπορούσε να γίνει πολύ νωρίτερα και μέσω Διαδικτύου. Ο Μπρίνκμαν είχε τότε μόλις ολοκληρώσει τις σπουδές του στη διοίκηση επιχειρήσεων στο Munich Business School, ενώ δεν είχε συμπληρώσει ούτε τα 25 του χρόνια.
Από κοινού με τον γερμανικής καταγωγής Kristof Keim, που έχει μεγαλώσει στην Ελλάδα, πραγματοποίησαν μια ενδελεχή έρευνα αγοράς ώστε να εντοπίσουν τις προοπτικές και τις ευκαιρίες που υπήρχαν για τη δημιουργία ενός online ταξιδιωτικού πρακτορείου. Τα ευρήματα δημιουργούσαν τις συνθήκες για την ίδρυση μιας πολλά υποσχόμενης εταιρείας, καθώς πριν από περίπου 14 χρόνια το ηλεκτρονικό εμπόριο εισιτηρίων ήταν ακόμη σε εμβρυακό στάδιο.
Με τα δεδομένα αυτά, οι δύο νέοι επιχειρηματίες προχώρησαν στην ίδρυση του Travelplanet24, το οποίο στο αρχικό στάδιο έστησε ο Μπρίνκμαν, καθώς ο Keim δεν είχε ακόμη τη δυνατότητα να εγκατασταθεί μόνιμα στην Ελλάδα. Το 2005 τα πρώτα γραφεία της εταιρείας ήταν στη λεωφόρο Βασιλέως Αλεξάνδρου.
Τρία χρόνια αργότερα, μετά την έλευση στην Ελλάδα του συνεταίρου και του αδελφού του Φιλίππου Μπρίνκμαν, η ομάδα των περίπου έξι ατόμων μεταφέρθηκε στη λεωφόρο Συγγρού, με στόχο την υλοποίηση του επιχειρηματικού σχεδίου για επίτευξη ισχυρών ρυθμών ανάπτυξης του διαδικτυακού ταξιδιωτικού γραφείου. Εκείνη την εποχή, το 2008, οπότε δεν είχε ακόμη εμφανιστεί η Airfasttickets, οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές της Travelplanet24 ήταν η Airtickets (με την οποία συγχωνεύθηκαν επτά χρόνια αργότερα) και το Pamediakopes.
inRead Advertisement by VIDADS since 2011
Λίγο μετά την είσοδο της χώρας στον αστερισμό των Μνημονίων και με την ελληνική αγορά ταξιδίων να συρρικνώνεται, η εταιρεία προχώρησε στην επέκτασή της στο εξωτερικό. Η αρχή έγινε από την Πολωνία, ενώ η εταιρεία δημιούργησε γραφείο στο Βουκουρέστι, το οποίο έκλεισε προ μηνών. Εν γένει, η δραστηριότητα του ραγδαίως αναπτυσσόμενου ομίλου επεκτάθηκε σε 46 αγορές, εξυπηρετώντας τους πελάτες από όλο τον κόσμο σε 10 τοπικές γλώσσες. Η άνοδος θα συνεχιστεί, ενώ τον Μάιο του 2014 η Travelplanet24 έλαβε χρηματοδότηση 3,5 εκατ. ευρώ από τα επενδυτικά σχήματα Elikonos Jeremie & Odyssey Jeremie Partners.
Σταθμός στην πορεία του μεγαλύτερου διαδικτυακού ταξιδιωτικού γραφείου ήταν η συγχώνευση το 2015 της Τravelplanet24 και της Αirtickets –της πρώτης online ταξιδιωτικής εταιρείας με δραστηριότητα από το 1999– με τα ισχυρά brands να ενώνουν τις δυνάμεις τους υπό την ομπρέλα του ομίλου Tripsta.
Τότε στo νέo σχήμα τη θέση διευθύνοντος συμβούλου ανέλαβε ο Φίλιππος Μπρίνκμαν, ενώ ο Δημήτρης Κοντογεώργος, ιδρυτής της Αirtickets, είχε τη θέση του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου. Η ανοδική πορεία συνεχίζεται, ο Φίλιππος Μπρίνκμαν καθιερώνεται ως μέντορας, παρέχοντας συμβουλευτική υποστήριξη αλλά και χώρο στα γραφεία της εταιρείας σε υποψήφιες νεοφυείς εταιρείες.
...και η πτώση
Τον περασμένο Φεβρουάριο η Tripsta, στο πλαίσιο της δημοσιοποίησης των τάσεων του 2017, έκανε γνωστά ορισμένα μόνο από τα μεγέθη της, όπως τις συνολικές πωλήσεις, ύψους 738,3 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν σε περίπου 2,9 εκατομμύρια πωληθέντα εισιτήρια. Τα μεγέθη αυτά, που αντανακλούν ρυθμούς ανάπτυξης πωλήσεων και εισιτηρίων σε ποσοστό 21,23% και 8%, αντίστοιχα, δεν προμήνυαν αυτό που θα ακολουθούσε, αν και σε καλά πληροφορημένους κύκλους της αγοράς τα προβλήματα του μεγαλύτερου διαδικτυακού ταξιδιωτικού γραφείου ήταν γνωστά.
Η ανακοίνωση, προχθές Πέμπτη, που επιβεβαίωσε τις πληροφορίες για το οικονομικό αδιέξοδο της Tripsta έκανε λόγο για επιθετική και καταχρηστική συμπεριφορά πολυεθνικών εταιρειών διαχείρισης συστημάτων κρατήσεων και διανομής εισιτηρίων, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η συνέχιση εφαρμογής του σχεδίου αναδιάρθρωσηςτων δύο εταιρειών, που "έχουν μηδενικό τραπεζικό δανεισμό". Η εταιρεία, όπως αναφέρεται, θα στραφεί στη Δικαιοσύνη εναντίον συνεργατών της.
Το "Κεφάλαιο" επιδίωξε να επικοινωνήσει με τον Φίλιππο Μπρίνκμαν, όμως ο ίδιος παρέπεμψε στην επικεφαλής επικοινωνίας της εταιρείας. Χθες, με νεότερη ενημέρωση, η εταιρεία ανέφερε ότι ο κλάδος της μεταπώλησης των αεροπορικών εισιτηρίων είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικός, καθώς λειτουργεί με πολύ μικρά περιθώρια κέρδους και, συνεπώς, βασίζεται απολύτως στη ρευστότητα.