BINTEO και ρεπορταζ taxalia
Καταπέλτες, με σκληρές αλήθειες ήταν ο Πρόεδρος της "ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ" Χρήστος Τσίτουρας και ο εκπρόσωπος των κατασκευαστικών εταιρειών (αναδόχου) Μιχάλης Σίμας, που τόνισαν ότι οι αρχαιολόγοι έπρεπε να τελειώσουν σε 7 μήνες, αλλά δεν τελείωσαν ακόμη, αν και πέρασαν 7 χρόνια και τους δόθηκαν 90 εκατομμύρια ευρώ!
Καταπέλτες, με σκληρές αλήθειες ήταν ο Πρόεδρος της "ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ" Χρήστος Τσίτουρας και ο εκπρόσωπος των κατασκευαστικών εταιρειών (αναδόχου) Μιχάλης Σίμας, που τόνισαν ότι οι αρχαιολόγοι έπρεπε να τελειώσουν σε 7 μήνες, αλλά δεν τελείωσαν ακόμη, αν και πέρασαν 7 χρόνια και τους δόθηκαν 90 εκατομμύρια ευρώ!
Την αισιοδοξία και την πεποίθησή τους ότι η πορεία των έργων του Μετρό Θεσσαλονίκης μπορεί να ολοκληρωθεί –υπό προϋποθέσεις- μέχρι το τέλος του 2016, εξέφρασαν τα στελέχη της Αττικό Μετρό και της αναδόχου Κοινοπραξίας που κλήθηκαν από τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Παναγιώτη Αβραμόπουλο κατά την σημερινή (Παρασκευή 12 Οκτωβρίου 2012) 25η έκτακτη συνεδρίαση προκειμένου να ενημερώσουν το σώμα για την καθυστέρηση του έργου.
Την ελπίδα και την απαίτηση του ότι το Μετρό θα ολοκληρωθεί το 2016 και ότι θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που προέκυψε ως συμπέρασμα κατά τη σημερινή συνεδρίαση καθώς η μακρόχρονη καθυστέρηση της κατασκευής του έργου ταλαιπωρεί την πόλη, τους δημότες, τους καταναλωτές και τον εμπορικό κόσμο, εξέφρασε ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Παναγιώτης Αβραμόπουλος και πρόσθεσε:
«Αυτό που επιθυμεί το δημοτικό συμβούλιο είναι να γίνει σαφές πότε θα ολοκληρωθεί το συγκεκριμένο έργο που ταλαιπωρεί τη Θεσσαλονίκη από το 1986 όταν πρωτοξεκίνησε η συζήτηση για το Μετρό. Με όλες τις παλινωδίες, μελέτες, προμελέτες και τα σχετικά με την ένταξη του έργου έχουμε φτάσει στο 2012, χρόνος που υποτίθεται ότι θα τελείωνε το έργο και θα παραδίνονταν στους πολίτες με την ευκαιρία της επετείου απελευθέρωσης της πόλης. Όμως ακόμη το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί».
Το έργο του Μετρό όσον αφορά την ταχύτητα της εκτέλεσής του βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή γιατί τα συσσωρευμένα προβλήματα των τελευταίων χρόνων το έφεραν στην κόψη του ξυραφιού, σημείωσε στην τοποθέτηση του ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Στράτος Σιμόπουλος, διευκρινίζοντας πάντως ότι δεν τίθεται ζήτημα μη υλοποίησής του, καθώς η χρηματοδότησή του είναι εξασφαλισμένη.
Αναφερόμενος στην ανάδοχο κοινοπραξία του έργου, όπως σημείωσε, προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα ρευστότητας που έχει διαπιστωθεί με τροποποίηση του κανονισμού της εταιρίας θα δοθεί η δυνατότητα φιλικού διακανονισμού των υποχρεώσεων της. Επιπλέον ανέφερε ότι στο ίδιο πλαίσιο και για την περαιτέρω ενίσχυση της ρευστότητάς της θα δοθεί η δυνατότητα της προκαταβολής ποσού τουλάχιστον 10 % των συνολικών κονδυλίων για όλα τα έργα που χρηματοδοτούνται από τους κοινοτικούς πόρους.
Στην κατακλείδα της τοποθέτησης του ο κ. Σιμόπουλος ανέφερε:
«Σήμερα στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης ολοκληρώνουμε έναν κύκλο ενημέρωσης για το Μετρό της πόλης, η κατασκευή του οποίου αποτελεί βασική κυβερνητική προτεραιότητα. Βήμα - βήμα ξεπερνάμε όλα τα εμπόδια τα οποία βρήκαμε και αφορούν στις παραδόσεις, στην ανάδοχο κοινοπραξία των υπόλοιπων σταθμών, στις αρχαιολογικές εργασίες και στον επανακαθορισμό της σχέσης της αναδόχου κοινοπραξίας με την Αττικό Μετρό.»
Η χρηματοδότηση του έργου είναι εξασφαλισμένη, αλλά το ερώτημα είναι πότε θα ολοκληρωθεί, ανέφερε από τη μεριά του ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό Χρήστος Τσίτουρας, επισημαίνοντας ότι η ανωριμότητα του έργου ήταν εξαρχής και εξ ορισμού δεδομένη, καθώς σε μια μελετοκατασκευή που δεν υπάρχουν οριστικές μελέτες όλα τα προβλήματα πρέπει να λυθούν κατά τη διάρκεια υλοποίησής του και πρόσθεσε: «Αυτό ήταν γνωστό στην εταιρία όταν το δημοπράτησε ήταν επίσης γνωστό και στον ανάδοχο όταν υπέγραψε τη σύμβαση. Άρα οι πάντες γνώριζαν ότι το έργο αυτό θα αντιμετώπιζε τεράστιες δυσκολίες κατά τη διάρκεια κατασκευής».
Επιπλέον επισήμανε ότι λόγω των καθυστερήσεων ο προϋπολογισμός για την αρχαιολογία υπερέβη κατά 40 εκατομμύρια ευρώ τον αρχικό προϋπολογισμό και έφτασε τα 90 εκατομμύρια ευρώ και ότι εξαιτίας των απαλλοτριώσεων χάθηκαν τρία ολόκληρα χρόνια. Όπως εξακριβώθηκε οι χώροι που ήσαν έτοιμοι το 2006 και επελέγησαν για σταθμοί του Μετρό δεν ήταν οι ενδεδειγμένοι και ξεκίνησαν να επαναχωροθετούνται το 2009.
Όσον αφορά το παρόν στάδιο ο κ. Τσίτουρας εμφανίστηκε αισιόδοξος για την τελική πορεία του έργου αναφέροντας ότι ξεκίνησε ήδη να λειτουργεί το εργοτάξιο της Ανάληψης που βρίσκεται στην κρίσιμη διαδρομή μαζί με αυτό της Αγίας Σοφίας και είναι το δυσκολότερο από όλα λόγω της στενότητας του χώρου.
«Το κόστος κατασκευής στο Μετρό Θεσσαλονίκης έφτασε περίπου τα 85 εκατομμύρια ευρώ το χιλιόμετρο και είναι σαφώς χαμηλότερο από αυτό των Αθηνών που στοίχισε αντίστοιχα περίπου 115 εκατομμύρια ευρώ» τόνισε. Επίσης ανέφερε ότι εφόσον ολοκληρώνονται οι απαλλοτριώσεις των χωρών και έχουν λυθεί κατά 85 % τα θέματα των τεχνικών διαφορών, είναι εφικτό, υπό την προϋπόθεση ότι η ροή χρηματοδότησης θα συνεχιστεί κανονικά, το έργο να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2016.
Στα στοιχεία εξέλιξης της κατασκευής του έργου αναφέρθηκε ο γενικός Διευθυντής της Αττικό Μετρό στη Θεσσαλονίκη, Γιώργος Κωνσταντινίδης σημειώνοντας ότι υπάρχει πρόοδος έργων σε ποσοστό 44,8 %, φυσικού αντικειμένου σε ποσοστό 24,2 %, κατασκευής σηράγγων σε ποσοστό 73 %, ολοκλήρωσης αρχαιολογικών ανασκαφών σε ποσοστό 75 %, ενώ έχουν απορροφηθεί μέχρι στιγμής 282,2 εκατομμύρια ευρώ.
Επίσης σημείωσε ότι βρέθηκαν λύσεις σε προβλήματα που αφορούσαν τους σταθμούς του Μετρό, όπως στην περίπτωση της Ανάληψης όπου περιορίστηκε το μέγεθος του σταθμού για να μην προκληθούν προβλήματα με τα μπαλκόνια στις παρακείμενες πολυκατοικίες, καθώς επίσης και στην περίπτωση του ναού βασιλικού ρυθμού που βρέθηκε στην περιοχή Συντριβανίου που θα διατηρηθεί στη θέση του με κατάχωση.
«Αδυνατούμε πλέον να χρηματοδοτήσουμε το έργο» ανέφερε ο Διευθυντής της ανάδοχης Κοινοπραξίας, Μ.Σίμας που χαρακτήρισε θετική εξέλιξη την ανακοίνωση του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Στράτος Σιμόπουλος περί τροποποίησης του κανονισμού της εταιρίας ώστε να δοθεί η δυνατότητα φιλικού διακανονισμού των υποχρεώσεων της και επιπλέον τη δυνατότητα για την περαιτέρω ενίσχυση της ρευστότητάς της με προκαταβολή ποσού 10 % των συνολικών κονδυλίων.
Ως βασικές αιτίες καθυστέρησης του έργου ανέφερε:
- τις αρχαιολογικές έρευνες που καθυστερούν σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «από επτά μήνες που έλεγε η σύμβαση, φθάσαμε στα επτά χρόνια για να παραδοθούν οι χώροι και στα 90 εκατομμύρια ευρώ μέχρι στιγμής το κόστος των ερευνών».
- τη δημοπράτηση του έργου με τη μέθοδο μελέτη-κατασκευή, που όπως ανέφερε «είχε ως αποτέλεσμα ν’ αντιμετωπίσουμε παράγοντες και προβλήματα που δεν γνωρίζαμε και από τους 13 σταθμούς να αλλάξουμε οριζοντογεωγραφικά και υψομετρικά τους εννέα».
- Οι καθυστερήσεις των απαλλοτριώσεων.
Απορίες σχετικά με το εργασιακό καθεστώς και τις απολύσεις εργαζομένων, εξέφρασε ο Πρόεδρος των Εργαζομένων στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, κ. Κυπριανίδης εκφράζοντας την αντίθεση του σε συμβάσεις λίγων ημερών τις οποίες χαρακτήρισε απαράδεκτες και σημειώνοντας ότι θα έπρεπε να εργάζονται για την κατασκευή του Μετρό 3.000 εργαζόμενοι και απασχολείται μόνο το ένα τρίτο.
Η εικόνα της παθογένειας που αντιμετωπίζει η Θεσσαλονίκη στην περίπτωση του Μετρό είναι η ίδια με την εικόνα του κράτους που βρίσκεται στη δίνη της οικονομικής κρίσης, ανέφερε ο Αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων, Ανδρέας Κουράκης σημειώνοντας ότι το γεγονός πως οι εννέα από τους δεκατρείς σταθμούς του Μετρό έχουν μεταβληθεί σημαίνει ότι κυριολεκτικά έχει αλλάξει η αρχιτεκτονική του έργου στην πόλη.
«Το ζήτημα είναι πως μετράει κανείς την ανάπτυξη που δεν ήρθε, το κυκλοφοριακό της πόλης που υπάρχει, με ποιο τρόπο αποτιμά τις προσδοκίες και τα όνειρα των ανθρώπων που κατοικούν στη Θεσσαλονίκη» σημείωσε, τονίζοντας ότι σαφώς το έργο είναι χρήσιμο για την πόλη, αλλά με τον τρόπο που προχώρησε η εκτέλεσή του οι όποιες μετρήσεις και εκτιμήσεις αφορούν τη μελλοντική του απόδοση στον περιβαλλοντικό παράγοντα ουσιαστικά γίνονται προς διάψευση και βρίσκονται στον αέρα.
Την βεβαιότητα του ότι το έργο θα ολοκληρωθεί εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων χωρίς να υπάρξουν επιπλέον καθυστερήσεις εξέφρασε ο Αντιδήμαρχος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Αττικό Μετρό ΑΕ, Κωνσταντίνος Ζέρβας, τονίζοντας ότι όλοι πρέπει να στηρίξουν το συγκεκριμένο έργο που θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής στην πόλη και θα βοηθήσει στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Ακολούθως το λόγο πήραν οι επικεφαλής και οι εκπρόσωποι των Δημοτικών Παρατάξεων που εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για τις καθυστερήσεις και επισήμαναν την αναγκαιότητα ολοκλήρωσης του έργου.
Η συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε παρουσία βουλευτών και εκπροσώπων των τοπικών αρχών, της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, κομμάτων, πανεπιστημίου, επιμελητηρίων, συλλόγων και άλλων τοπικών φορέων τους οποίους προσκάλεσε με επιστολή του ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Παναγιώτης Αβραμόπουλος, ώστε να ενημερωθούν από το Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και τα στελέχη της Αττικό Μετρό, για την εξέλιξη και τον προβλεπόμενο χρόνο αποπεράτωσης του έργου, καθώς επίσης και για τα προβλήματα που προκαλούν την καθυστέρηση των εργασιών.
Χ.Μάτης: Γιατί δεν μπορεί να γίνει το μετρό της Θεσσαλονίκης
1.Ο συμβατικός του χρόνος (των 6.5 ετών) έληξε πριν δέκα ημέρες αλλά έχει γίνει μόνο το 20% του έργου
Το κόστος της κατασκευής είναι 1 δισ. Ευρώ με χρηματοδότηση:
650 εκ. από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
250 από το Γ’ ΚΠΣ
100 από το Ελληνικό Δημόσιο
Όμως στο μεταξύ και ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ έχουν προστεθεί:
100 εκ. για τις αρχαιολογικές έρευνες
400 εκ. απαιτήσεις του εργολάβου
Άγνωστου ύψους κονδύλια για απαλλοτριώσεις (μόνο 3,.5 εκ. στο Παπάφειο)
Άρα το κόστος του έργου έχει υπερβεί το 1,5 δισ. Ευρώ, δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο θα πρέπει να καταβάλλει 600 εκ. ευρώ, το 6% του πακέτου μέτρων περικοπών που απαιτούν οι δανειστές μας.
Αν το έργο είναι να παραδοθεί το 2017, όπως υπαινίσσεται η κυβερνητική ηγεσία, το ελληνικό δημόσιο πρέπει να καταβάλλει κάθε δύο χρόνια, 300 εκ. ευρώ, το ίδιο ποσό που απείλησε με κατάρρευση την κυβέρνηση Παπαδήμου το Φεβρουάριο.
2.Μέχρι στιγμής έχει κατασκευαστεί το 20% του έργου, δηλαδή έχουν απορροφηθεί περίπου 200 εκ. ευρώ.
Άρα με βάση τον αρχικό προϋπολογισμό του 1 δισ., υπάρχει έργο άλλων 800 εκ. ευρώ.
Η κατασκευάστρια εταιρεία δηλώνει ότι μπορεί να απορροφά 3 εκ. ευρώ αν ομαλοποιηθεί η κατάσταση και παραδοθούν σταθμοί προς έργο.
Άρα η απορρόφηση του συνολικού ποσού, θα απαιτήσει 266 μήνες, δηλαδή 22 χρόνια.
3. Είναι προφανές ότι όλα τα στοιχεία του έργου συντείνουν σε ένα και μοναδικό συμπέρασμα:
Το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα αδύνατο έργο!
Η Θεσσαλονίκη τα τελευταία 30 χρόνια βρέθηκε μπροστά σε δύο οράματα. Του Σωτηρη Κούβελα του 1986 και του Γιάννη Μπουτάρη το 2010.
Το δεύτερο αποδείχθηκε προσχηματικό και κατάρρευσε ήδη.
Το πρώτο που προέβλεπε μεγάλα κατασκευαστικά έργα, απεδείχθη αδύνατο, αλλά το πληρώνουμε ακόμη.
Το μετρό της Θεσσαλονίκης ήταν ένα από τα συστατικά στοιχεία του οράματος του κ.Κούβελα. Ο ίδιος μπορεί να πιστεύει ότι αν το διαχειριζόταν μπορεί και να το έφτιαχνε.
Όμως η γνώμη μου είναι το μετρό δεν ολοκληρώνεται γιατί είναι ένα αδύνατο έργο, ενώ πάνε 36 χρόνια από τότε που πρωτοεμφανίστηκε. Στον εθνικό προϋπολογισμό της κυβέρνησης Καραμανλή το 1976.
Από ποιόν θα ζητήσουμε ευθύνες όσο:
Η πόλη μας είναι βυθισμένη σε απίθανα εργοτάξια που καταλαμβάνουν ολόκληρες πλατείες για να παρκάρουν τα αυτοκίνητα των υπαλλήλων του ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ;
Δεκάδες επιχειρήσεις έχουν σβήσει, διότι δεν τις βλέπει κανένας πίσω από τα κάγκελα.
Οι δημόσιες συγκοινωνίες της πόλης παραμένουν στην εκκρεμότητα.
Απ’ όλους όσους σήμερα επιμένουν να επαγγέλλονται το αδύνατο ενώ δεν τολμούν να αναλάβουν καμία δέσμευση!
Πρέπει να συζητήσουμε κατεπειγόντως το τοπίο του έργου και των συγκοινωνιών της πόλης. Κοιτώντας την αλήθεια κατάματα! Θέλουμε μία πόλη για μας!»