8 Μαΐ 2024

Τι συμβαίνει πραγματικά στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων; Καταρρέει ή επαναφορτίζεται;

 


Οταν σκέφτεστε τι πραγματικά συμβαίνει με τη στροφή της αυτοκινητοβιομηχανίας στα ηλεκτρικά οχήματα, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι δύο πράγματα –δύο πολύ.. διαφορετικά πράγματα– μπορεί να ισχύουν ταυτόχρονα.

Από τον Peter Valdes-Dapena/CNN

Το πρώτο είναι ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων συνεχίζουν να αυξάνονται και θα φτάσουν σε επίπεδα ρεκόρ φέτος. Το δεύτερο είναι ότι ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων EV επιβραδύνεται, τουλάχιστον προσωρινά. Αυτό σημαίνει ότι αυτά τα υψηλά ρεκόρ δεν θα είναι τόσο υψηλά όσο θα ήταν εάν η αύξηση των πωλήσεων συνεχιζόταν με τον ίδιο υψηλό ρυθμό όπως είχε, ας πούμε, το 2023. Η αγορά EV δεν καταρρέει, λένε οι ειδικοί, απλώς εισέρχεται σε μια νέα φάση.

Οι παγκόσμιες πωλήσεις plug-in οχημάτων θα αυξηθούν λίγο περισσότερο από 20% φέτος σε σύγκριση με πέρυσι, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας. Αυτή είναι μια σημαντική άνοδος, αλλά εξακολουθεί να είναι μικρότερη από την παγκόσμια αύξηση του 35% μεταξύ 2022 και 2023.

Προς το παρόν, οι απαιτήσεις των εύπορων, έμπειρων στην τεχνολογία, των αποκαλούμενων «πρώιμων υιοθετητών», του είδους των πελατών που ενίσχυσαν την άνοδο της Tesla, έχουν σε μεγάλο βαθμό ικανοποιηθεί. Ο κλάδος των EV βρίσκεται τώρα στη δύσκολη φάση του να «διασχίσει το χάσμα» από τους πρώτους χρήστες στους καταναλωτές της μαζικής αγοράς.

«Οι καταναλωτές που θα μπορούσαν δυνητικά να ενδιαφέρονται να αγοράσουν ένα εξαρχής ένα μοδάτο ηλεκτρικό όχημα, είναι πιο πιθανό να έχουν ήδη αγοράσει οι ίδιοι ένα», δήλωσε η Coco Zhang, αναλύτρια της ING, σε συνέντευξη της στο CNN. «Λοιπόν, τώρα, η πρόκληση έρχεται να ξεκλειδώσει το δεύτερο κύμα υιοθέτησης από τους καταναλωτές σε αυτές τις προηγμένες οικονομίες».

Οι νέοι πελάτες, εκείνοι που θέλουν απλώς ένα καλό αυτοκίνητο και δεν τους νοιάζει τόσο η τροφοδοσία του, απαιτούν σαφώς πιο προσιτά EV. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει τώρα να βρουν τρόπους να ευχαριστήσουν αυτούς τους πελάτες, χωρίς να θέτουν τον εαυτό τους σε επιχειρηματικό κίνδυνο κατά τη διαδικασία.

Η ίδια η Tesla είναι ένας σημαντικός λόγος για την επιβράδυνση του ρυθμού πώλησης των ηλεκτρικών οχημάτων, ειδικά στις ΗΠΑ. Τα Teslas εξακολουθούν να αποτελούν ελαφρώς περισσότερα από τα μισά όλων των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλούνται στην Αμερική, σύμφωνα με έκθεση της Cox Automotive. Όμως, μόλις πριν από ένα χρόνο, η Tesla παρήγαγε περισσότερο από το 60% όλων των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλήθηκαν στην Αμερική. Το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, η Tesla πούλησε λιγότερα ηλεκτρικά οχήματα στην Αμερική από ό,τι κατά το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, μειώνοντας το μερίδιό της στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων σε περίπου 50%.

Και μείωσε τις τιμές για να προσπαθήσει να διατηρήσει τις απώλειες.

Την ίδια στιγμή, ωστόσο, ορισμένες παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες αύξησαν τις πωλήσεις των δικών τους ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατά 50% ή περισσότερο το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους στις ΗΠΑ σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο πέρυσι, σύμφωνα με την Cox.

Η Ford, καταρχάς, ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος πωλητής ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ πέρυσι, μετά την Tesla. Η μείωση της τιμής της δημοφιλούς Mustang Mach-E μόλις κατά 17% βοήθησε τη Ford να υπερδιπλασιάσει τις πωλήσεις αυτού του μοντέλου.

Αλλά η ίδια η Ford πλήρωσε ένα μεγάλο τίμημα. Η προσπάθεια της στο χώρο των ηλεκτρικών οχημάτων εξακολουθεί να προκαλεί μεγάλες απώλειες και η μείωση των τιμών σίγουρα δεν συμβάλλει στην αύξηση των κερδών. Η Ford θα αναβάλει τα μελλοντικά ηλεκτρικά προϊόντα, ως αποτέλεσμα, ενώ οι μηχανικοί της εργάζονται σε φθηνότερα σχέδια EV που μπορεί να φέρουν κέρδη όσον αφορά τις χαμηλότερες τιμές που επιθυμούν οι πελάτες.

Ωστόσο, εάν η Ford περιμένει πολύ, ο γείτονας και αντίπαλος της, η General Motors, θα μπορούσε να κερδίσει ένα υγιές προβάδισμα.

Αφού δυσκολεύτηκε να αυξήσει την παραγωγή της νέας γενιάς ηλεκτρικών οχημάτων της, η GM φαίνεται να επιταχύνει. Το Cadillac Lyriq πουλάει καλά –οι πωλήσεις του πρώτου τριμήνου φέτος αυξήθηκαν περισσότερο από 50% καθώς ξεπέρασε τις πωλήσεις των ευρωπαϊκών πολυτελών EV– και η παραγωγή του Blazer EV ξεκίνησε ξανά μετά από μια προηγούμενη διακοπή. Το λιγότερο ακριβό Equinox EV πρόκειται να κυκλοφορήσει επίσης στην αγορά.

Το κινεζικό πρόβλημα

Φυσικά, μια χώρα, η Κίνα, κατασκευάζει προϊόντα που θα μπορούσαν να καλύψουν τη ζήτηση για προσιτά EV. Ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες τόσο στην Ευρώπη όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες -τα άλλα δύο μέρη του κόσμου με σημαντικές αγορές ηλεκτρικών οχημάτων- είναι επιφυλακτικές για το τι θα μπορούσε να κάνει μια εισροή κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στις δικές τους βιομηχανίες. Τα κινεζικής κατασκευής EV αναμένεται να αντιπροσωπεύουν το 25% όλων των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλούνται στην Ευρώπη φέτος, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος. Τα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα εισέρχονται στην αγορά των ΗΠΑ, επίσης, μέσω εμπορικών σημάτων όπως η Polestar και η Volvo, που ανήκουν στην κινεζική Geely.

Ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού, ο οποίος παρέχει φορολογικές ελαφρύνσεις για αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ, έχει ως στόχο να υποστηρίξει την εγχώρια παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και, συγκεκριμένα, να απομακρύνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες από οχήματα και ακόμη και εξαρτήματα EV που κατασκευάζονται στην Κίνα. Οι εκπτώσεις φόρου μειώνονται, ή θα μπορούσαν ακόμη και να εξαλειφθούν, με βάση το πού παράγονται τα ηλεκτρικά οχήματα και οι συστοιχίες μπαταριών τους και άλλα ανταλλακτικά.

Εν τω μεταξύ, στην ίδια την Κίνα, η μάχη για τους πελάτες έχει μετατραπεί σε μια βάναυση μάχη σώμα με σώμα. Ακόμη και με μια τόσο τεράστια αγορά –σχεδόν 10 εκατομμύρια EV αναμένεται να πωληθούν στην Κίνα φέτος– υπάρχουν απλώς πάρα πολλοί κατασκευαστές EV που ανταγωνίζονται για να επιβιώσουν. Μόλις το περασμένο έτος, περισσότεροι από δώδεκα έχουν καταρρεύσει, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Ένωσης Επιβατικών Αυτοκινήτων της Κίνας. Η διαδικασία εξυγίανσης και πτώχευσης αναμένεται να συνεχιστεί.

Αυτό πιθανά να συμβεί και στην αμερικανική αγορά, αν και σε μικρότερη κλίμακα.

«Αν μελετάτε τεχνολογικές διαταραχές και μεταβάσεις, αυτό είναι αναμενόμενο, αυτοί είναι οι κανόνες του παιχνιδιού», είπε ο Michael Lenox, καθηγητής διοίκησης επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο της Virginia που μελετά τη βιομηχανία EV. «Αυτό ακριβώς περιμένεις να συμβεί, μια τεράστια είσοδος και ένα shakeout που σχετίζεται με αυτό. Μερικές από τις παραδοσιακές εταιρείες θα αποτύχουν, μερικές από τις νέες θα πετύχουν, αν και πολλές από τις νεοφυείς εταιρείες ίσως να είναι οι περισσότερες που θα καταρρεύσουν».

Ανάπτυξη στον ορίζοντα

Οι πωλήσεις και η ζήτηση της αγοράς θα μπορούσαν να αρχίσουν να φαίνονται καλύτερα το επόμενο έτος για μερικούς λόγους, δήλωσε ο Corey Cantor, βιομηχανικός αναλυτής της Bloomberg New Energy Finance. Πρώτον, οι κυβερνήσεις στην Ευρώπη έχουν αρχίσει να μειώνουν ορισμένα κίνητρα φέτος, αλλά οι κανονισμοί για τις εκπομπές θα γίνουν κάπως αυστηρότεροι το επόμενο έτος. Παρόμοια δυναμική αναδύεται και στην αγορά των ΗΠΑ.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να θέλουν να ωθήσουν ορισμένες από τις πωλήσεις EV τους στο επόμενο έτος, όταν θα μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν για να μειώσουν τους μέσους αριθμούς οικονομίας καυσίμου για να ανταποκριθούν σε αυτά τα αυστηρότερα πρότυπα, είπε ο Cantor.

Και η στροφή σε ολόκληρη τη βιομηχανία στο πρότυπο φόρτισης της Tesla θα απλοποιήσει ορισμένα από τα εμπόδια στην υιοθέτηση των EV, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης φορτιστών και της περιττής πολυπλοκότητας της φόρτισης, είπε ο Cantor.

Το πιο σημαντικό είναι ότι μια σειρά από νέα μοντέλα, συμπεριλαμβανομένων πιο προσιτών οχημάτων, θα φτάσουν αργότερα φέτος ή του χρόνου. Οχήματα όπως ένα νέο Chevrolet Bolt EV και ένα ηλεκτρικό Dodge Charger θα μπορούσαν να δημιουργήσουν νέο ενθουσιασμό. «Αν κοιτάξετε τις αυτοκινητοβιομηχανίες, όπου σχεδιάζουν τα μεγάλα ηλεκτρικά τους χτυπήματα ή νέα μοντέλα EV, πολλά από αυτά είναι για το ’25», είπε ο Cantor.

kourdistoportocali.com

 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη