Με μία κίνηση που "πλαγιοκοπεί" την ελληνική συμμετοχή στον South Stream, η Άγκυρα προτείνει στην Μόσχα, είτε να συμμετάσχει η ίδια σε ένα μερικώς επανασχεδιασμένο South Stream, που να αφήνει εκτός την Ελλάδα ή την Βουλγαρία, είτε να ακυρώσει το υπάρχον σχέδιο και να προχωρήσει με το παλαιό σχέδιο Blue Stream II, που αφήνει οριστικά εκτός την Ελλάδα.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της έγκυρης τουρκικής εφημερίδας "Toyday’s Zaman", το οποίο το.. επιβεβαιώνουν πηγές της Gazprom στην Μόσχα, η Άγκυρα σκοπεύει να ζητήσει την άδεια της Ρωσίας για να διεξάγει μελέτη σκοπιμότητας για την κατασκευή ενός υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου ο οποίος θα ενώσει μέσω της Μαύρης Θάλασσας την Ρωσία με την Τουρκία.
Το σχέδιο του νέου αυτού αγωγού πρόκειται να τεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων του Τούρκου πρόεδρου Abdullah Gul με την ηγεσία της Ρωσίας κατά την διάρκεια του ταξιδιού του στην Μόσχα την Πέμπτη. Αν οι διαπραγματεύσεις καταλήξουν σε ένα θετικό, για την Άγκυρα αποτέλεσμα, σύμφωνα πάντα με την εφημερίδα, η οποία και υποστηρίζει την κυβέρνηση, η ρωσική Gazprom αναμένεται να κατασκευάσει τον υποθαλάσσιο αγωγό. Η Τουρκία έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο Nabucco δεν είναι εμπορικά βιώσιμος, σε ότι αφορά το φορτίο που θα μεταφέρει.
Πρώτον η Ρωσία έχει "κλείσει" για τα δικά της σχέδια τις πηγές της κεντρικής Ασίας και ειδικότερα του Τουρκμενιστάν από όπου υπολογιζόταν να τροφοδοτηθεί ο Nabucco και δεύτερον το 50% του φορτίου αυτού του αγωγού, το χρειάζεται για ίδια κατανάλωση με αποτέλεσμα να μην μένει παρά ελάχιστο φορτίο για να διοχετευθεί στην Ευρώπη σε σχέση με την επένδυση που πρόκειται να γίνει από την πλευρά των Ευρωπαίων. Έτσι αναγκαστικά καταφεύγει και αυτή στη μοναδική πλούσια πηγή φυσικού αερίου στην περιοχή, την Ρωσία, θέλοντας με το τρόπο αυτό να "ακυρώσει" και τα θετικά της ελληνικής συμμετοχής.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινιστεί πως πριν την δημιουργία του σχεδίου του South Stream, η Μόσχα για λίγο καιρό "έπαιξε" με την πιθανότητα να χρησιμοποιήσει την Τουρκία ως "ενδιάμεσο" για την μεταφορά του φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Την διετία 2004-2005 μετά από συνεχείς συναντήσεις του τότε προέδρου Poutin με το πρωθυπουργό Erdogan υπήρξε η πρόθεση ο υποθαλάσσιος αγωγός Blue Stream που ένωνε απευθείας την Ρωσία με την Τουρκία, αλλά προσοχή χρησιμοποιείται μόνο για τις εσωτερικές ανάγκες της Άγκυρας, να επεκταθεί και να λειτουργήσει και ως μεταφορικός για την αγορά της δύσης (σχέδιο Blue Stream II). Η Άγκυρα, για λόγους οι οποίοι έχουν να κάνουν με πιέσεις των ΗΠΑ, δεν προχώρησε το σχέδιο με αποτέλεσμα η Μόσχα να στραφεί στην Αθήνα για την δημιουργία του νότιου κλάδου εξαγωγής του φυσικού της αερίου. Με άλλα λόγια, η Άγκυρα προσπαθεί την στιγμή αυτή να «ξαναζωντανέψει» το Blue Stream II.
Όπως προαναφέραμε, σε περίπτωση που το σχέδιο αυτό θα προχωρούσε, τότε υπάρχει πάντα η πιθανότητα το Blue Stream II να μη συμπεριλάβει την Ελλάδα ως ενδιάμεση χώρα και να κινηθεί στην Ευρώπη μέσω Βουλγαρίας και μετά μέσω Σκοπίων και Αλβανίας ή μέσω Ρουμανίας.
Άγνωστο είναι πως θα απαντήσει η Μόσχα στο τουρκικό αίτημα. Το σχέδιο του South Stream βρίσκεται σε αρκετά προχωρημένο στάδιο με την Βουλγαρία (την περασμένη εβδομάδα υπεγράφη η συμφωνία Μedvedev-Parvanov) μόλις πρόσφατα να έχει συμφωνήσει στην επιτάχυνση του σχεδίου και την Μόσχα να έχει εξαγγείλει την ακόμα μεγαλύτερη αναβάθμιση της χωρητικότητας του αγωγού. Πληροφορίες δε από την Μόσχα αναφέρουν και πως η ρωσική πλευρά αναμένει από την Αθήνα να αυξήσει την δραστηριότητά της στο συγκεκριμένο θέμα.
Με άλλα λόγια η όλη αυτή τουρκική κίνηση μόνο μία παραδοχή ήττας του Nabucco θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αλλά και μόνο μία κίνηση με την οποία δείχνει να παραδέχεται το στρατηγικό της λάθος να μην προωθήσει το σχέδιο του Blue Stream II όταν έπρεπε, δηλαδή το 2005.
Στη Ρωσία παρακολουθούν πολύ προσεχτικά τις ελληνικές κινήσεις σε διάφορα θέματα και σίγουρα η Μόσχα ενδιαφέρεται για το τι ακριβώς θα διαπραγματευτεί η Αθήνα με την νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ. Οι καθυστερήσεις στα διάφορα σημεία της γενικότερης συμφωνίας Καραμανλή-Πούτιν, πιθανόν να μην μείνουν αναπάντητα από την πλευρά της Μόσχας...
Τμήμα αναλύσεων www.defencenet.gr
Σύμφωνα με δημοσίευμα της έγκυρης τουρκικής εφημερίδας "Toyday’s Zaman", το οποίο το.. επιβεβαιώνουν πηγές της Gazprom στην Μόσχα, η Άγκυρα σκοπεύει να ζητήσει την άδεια της Ρωσίας για να διεξάγει μελέτη σκοπιμότητας για την κατασκευή ενός υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου ο οποίος θα ενώσει μέσω της Μαύρης Θάλασσας την Ρωσία με την Τουρκία.
Το σχέδιο του νέου αυτού αγωγού πρόκειται να τεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων του Τούρκου πρόεδρου Abdullah Gul με την ηγεσία της Ρωσίας κατά την διάρκεια του ταξιδιού του στην Μόσχα την Πέμπτη. Αν οι διαπραγματεύσεις καταλήξουν σε ένα θετικό, για την Άγκυρα αποτέλεσμα, σύμφωνα πάντα με την εφημερίδα, η οποία και υποστηρίζει την κυβέρνηση, η ρωσική Gazprom αναμένεται να κατασκευάσει τον υποθαλάσσιο αγωγό. Η Τουρκία έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο Nabucco δεν είναι εμπορικά βιώσιμος, σε ότι αφορά το φορτίο που θα μεταφέρει.
Πρώτον η Ρωσία έχει "κλείσει" για τα δικά της σχέδια τις πηγές της κεντρικής Ασίας και ειδικότερα του Τουρκμενιστάν από όπου υπολογιζόταν να τροφοδοτηθεί ο Nabucco και δεύτερον το 50% του φορτίου αυτού του αγωγού, το χρειάζεται για ίδια κατανάλωση με αποτέλεσμα να μην μένει παρά ελάχιστο φορτίο για να διοχετευθεί στην Ευρώπη σε σχέση με την επένδυση που πρόκειται να γίνει από την πλευρά των Ευρωπαίων. Έτσι αναγκαστικά καταφεύγει και αυτή στη μοναδική πλούσια πηγή φυσικού αερίου στην περιοχή, την Ρωσία, θέλοντας με το τρόπο αυτό να "ακυρώσει" και τα θετικά της ελληνικής συμμετοχής.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινιστεί πως πριν την δημιουργία του σχεδίου του South Stream, η Μόσχα για λίγο καιρό "έπαιξε" με την πιθανότητα να χρησιμοποιήσει την Τουρκία ως "ενδιάμεσο" για την μεταφορά του φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Την διετία 2004-2005 μετά από συνεχείς συναντήσεις του τότε προέδρου Poutin με το πρωθυπουργό Erdogan υπήρξε η πρόθεση ο υποθαλάσσιος αγωγός Blue Stream που ένωνε απευθείας την Ρωσία με την Τουρκία, αλλά προσοχή χρησιμοποιείται μόνο για τις εσωτερικές ανάγκες της Άγκυρας, να επεκταθεί και να λειτουργήσει και ως μεταφορικός για την αγορά της δύσης (σχέδιο Blue Stream II). Η Άγκυρα, για λόγους οι οποίοι έχουν να κάνουν με πιέσεις των ΗΠΑ, δεν προχώρησε το σχέδιο με αποτέλεσμα η Μόσχα να στραφεί στην Αθήνα για την δημιουργία του νότιου κλάδου εξαγωγής του φυσικού της αερίου. Με άλλα λόγια, η Άγκυρα προσπαθεί την στιγμή αυτή να «ξαναζωντανέψει» το Blue Stream II.
Όπως προαναφέραμε, σε περίπτωση που το σχέδιο αυτό θα προχωρούσε, τότε υπάρχει πάντα η πιθανότητα το Blue Stream II να μη συμπεριλάβει την Ελλάδα ως ενδιάμεση χώρα και να κινηθεί στην Ευρώπη μέσω Βουλγαρίας και μετά μέσω Σκοπίων και Αλβανίας ή μέσω Ρουμανίας.
Άγνωστο είναι πως θα απαντήσει η Μόσχα στο τουρκικό αίτημα. Το σχέδιο του South Stream βρίσκεται σε αρκετά προχωρημένο στάδιο με την Βουλγαρία (την περασμένη εβδομάδα υπεγράφη η συμφωνία Μedvedev-Parvanov) μόλις πρόσφατα να έχει συμφωνήσει στην επιτάχυνση του σχεδίου και την Μόσχα να έχει εξαγγείλει την ακόμα μεγαλύτερη αναβάθμιση της χωρητικότητας του αγωγού. Πληροφορίες δε από την Μόσχα αναφέρουν και πως η ρωσική πλευρά αναμένει από την Αθήνα να αυξήσει την δραστηριότητά της στο συγκεκριμένο θέμα.
Με άλλα λόγια η όλη αυτή τουρκική κίνηση μόνο μία παραδοχή ήττας του Nabucco θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αλλά και μόνο μία κίνηση με την οποία δείχνει να παραδέχεται το στρατηγικό της λάθος να μην προωθήσει το σχέδιο του Blue Stream II όταν έπρεπε, δηλαδή το 2005.
Στη Ρωσία παρακολουθούν πολύ προσεχτικά τις ελληνικές κινήσεις σε διάφορα θέματα και σίγουρα η Μόσχα ενδιαφέρεται για το τι ακριβώς θα διαπραγματευτεί η Αθήνα με την νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ. Οι καθυστερήσεις στα διάφορα σημεία της γενικότερης συμφωνίας Καραμανλή-Πούτιν, πιθανόν να μην μείνουν αναπάντητα από την πλευρά της Μόσχας...
Τμήμα αναλύσεων www.defencenet.gr