Γράφει ο Γιάννης Η. Κάκανος
Δημοσιογράφος (μη επαγγελματίας)
Μέλος της ΠΑ.Δ.Ε. Μ.Μ.Ε
Αμέσως μετά τις Ευρωεκλογές, όπως… μαρτυρούν οι καταστάσεις, τα δύο μεγάλα κόμματα δεν θα έχουν μεταξύ τους σημαντική ποσοστιαία διαφορά. Γι’ αυτό, λοιπόν, οι βουλευτικές εκλογές οπόταν κι αν διεξαχθούν και ισχύσει ο εκλογικός νόμος «Σκανδαλίδη», αναμφισβήτητα δεν πρόκειται ν’ αναδείξει, αυτοδύναμη κυβέρνηση. Σε μια τέτοια περίπτωση σύμφωνα με το Σύνταγμα, ο... Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέχει στον αρχηγό του κόμματος που πλειοψηφεί στη Βουλή, διερευνητική εντολή για να διακριβωθεί η δυνατότητα σχηματισμού κυβέρνησης, η οποία θ’ απολαμβάνει την εμπιστοσύνη της Βουλής. Αν δεν διαπιστωθεί αυτή η δυνατότητα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επαναλαμβάνει το ίδιο για το δεύτερο κόμμα. Αν πάλι δεν επιτευχθεί το ζητούμενο, καλείται το τρίτο σε κοινοβουλευτική δύναμη κόμμα… Η κάθε διερευνητική εντολή ισχύει για τρεις μέρες. Αν οι διερευνητικές εντολές δεν φέρουν αποτέλεσμα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας καλεί τους αρχηγούς των κομμάτων και, αν επιβεβαιωθεί η αδυναμία σχηματισμού κυβέρνησης που να έχει την εμπιστοσύνη της Βουλής, επιδιώκει το σχηματισμό κυβέρνησης από όλα τα κόμματα της Βουλής για τη διενέργεια εκλογών. Σε περίπτωση αποτυχίας αναθέτει στον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας ή του Αρείου Πάγου ή του Ελεγκτικού Συνεδρίου τον σχηματισμό, όσο το δυνατόν ευρύτερης αποδοχής για να διενεργήσει εκλογές και διαλύει τη Βουλή.
Τι είναι, όμως προτιμότερο και φυσικά ωφελιμότερο για τη χώρα μας, η οποία τα τελευταία χρόνια στερείται οικονομικής ευμάρειας; Να την ταλαιπωρήσουμε περισσότερο οικονομικά ή ν’ αναζητήσουμε τη χρυσή τομή που θα τη βγάλει από τον οικονομικό μαρασμό;
Στην προκειμένη περίπτωση, μεταξύ του ισχύοντος εκλογικού συστήματος «Σκανδαλίδη», όπως καθιερώθηκε να λέγεται και του εκλογικού συστήματος που προτείνει ο νυν υπουργός Εσωτερικών κ. Προκόπης Παυλόπουλος, οι συσχετισμοί, αναλύονται ως εξής: Το προαναφερόμενο εκλογικό σύστημα που ισχύει, δίνει τη δυνατότητα της αυτοδυναμίας με 41,5% όταν η Βουλή αποτελείται από πέντε κόμματα και 42% όταν αποτελείται από έξι. Απεναντίας, τώρα, η πρόταση του κ. Παυλόπουλου, προβλέπει αυτοδυναμία με ποσοστό 39% στην πεντακομματική Βουλή, ενώ στην εξακομματική, 40%. Εξαίρεση στον κανόνα, στην πρόταση του κ Παυλόπουλου για αυτοδυναμία, μπορεί ν’ αποτελέσει το 38% όταν τα ποσοστά των εκτός Βουλής κομμάτων προσεγγίσουν το 5%.
Αλλά, όποιο σύστημα κι αν ισχύσει, η πολυπόθητη αυτοδυναμία δεν πρόκειται να κατακτηθεί αν, τα δύο μεγάλα κόμματα δεν προβούν σε περεταίρω ρυθμίσεις και μεταβολισμούς ως προς την επιλογή των υποψηφίων βουλευτών για την επόμενη Βουλή. Το ποσοστό του «κανένα» είναι ιδιαίτερα υψηλό και θ’ αποδειχθεί επίσημα, όπως πιστεύουμε, το βράδυ της 7ης Ιουνίου, στ’ αποτελέσματα για τις ευρωεκλογές 2009.
Η άντληση, όμως, ψήφων από το ποσοστό του «κανένα», δεν είναι δυνατόν να γίνει, εκτός και αν:
α) Θεσπισθεί ανώτατο όριο κοινοβουλευτικής θητείας για τις εθνικές εκλογές, π.χ., οι έξι τετραετίες, σε πρώτη φάση με σταδιακή μείωση, μέχρι να κατέβει στις τρεις τετραετίες.
β) Συμμετέχουν στα κομματικά ψηφοδέλτια και ανεξάρτητοι υποψήφιοι βουλευτές. Μελλοντικά, επιβάλλεται η ύπαρξη ξεχωριστών ψηφοδελτίων με ανεξάρτητους υποψήφιους.
Είναι προτιμότερο και πολύ πιο έντιμο, ο εκάστοτε Πρωθυπουργός να καλεί στην κυβέρνηση του, έναν εκλεγμένο ανεξάρτητο βουλευτή από το να επιλέγει μία εξωκοινοβουλευτική προσωπικότητα ως υπουργό ή υφυπουργό, όπως… αναφέρει το Σύνταγμα. Η Ελλάδα πρέπει ν’ ανακάμψει και είναι στο χέρι μας.