28 Ιουλ 2009
Η πρόταση του ΑΠΘ για τη μετεγκατάσταση της ΔΕΘ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Νέο σύγχρονο εκθεσιακό κέντρο με νέο πύργο-σύμβολο, ερευνητικά επιστημονικά κέντρα, πάρκο περιβάλλοντος, πολιτισμού και αναψυχής με λιμνοθάλασσα, δίκτυα πράσινων διαδρομών, μουσείο Φυσικής Ιστορίας και ενυδρείο, ξενοδοχείο, κλειστό και ανοιχτό χώρο εκδηλώσεων, εμπορικό κέντρο, έκθεση σκαφών και μαρίνα συνυπάρχουν στη μελέτη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου για τη μετεγκατάσταση της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης.
Στην αναλυτική του πρόταση, το ΑΠΘ παραχωρεί τμήμα του αγροκτήματος ΒΑ του.. Αεροδρομίου «Μακεδονία» σε ανεκμετάλλευτο ώς σήμερα χώρο του παραθαλάσσιου μετώπου, συνολικής έκτασης 545.690 τ.μ., επιλογή που, όπως τονίζει, προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα, γειτνίαση με αεροδρόμιο, επέκταση Μετρό, ενδεχόμενη θαλάσσια συγκοινωνία, αναπτυσσόμενη ευρύτερη περιοχή ενώ «εξασφαλιζει άμεσα την οικονομική βιωσιμότητα της ΔΕΘ χωρίς εξάρτηση από τις εκάστοτε δημοσιονομικές συνθήκες».
Η ίδια μελέτη περιλαμβάνει επανασχεδιασμό του υπάρχοντος χώρου της ΔΕΘ στην καρδιά της πόλης, με έμφαση την αύξηση του πρασίνου σε 76,15% από 3,15% που καταλαμβάνει σήμερα, κάλυψη των κτιρίων από 37,22% σήμερα σε 19,5% της έκτασης. Στο πλαίσιο αυτό το ΑΠΘ διεκδικεί παραχώρηση περιπτέρων, τα οποία έχουν κριθεί αξιόλογα (όπως το περίπτερο 2 ως δείγμα μοντερνισμού) για «ενδεχόμενη μετεγκατάσταση τμημάτων του πανεπιστημίου».
Στον σχεδιασμό του νέου εκθεσιακού κέντρου η επιστημονική ομάδα, με επικεφαλής τον καθηγητή του τμήματος Αρχιτεκτονικής κ. Νίκο Καλογήρου, επικαλείται τη διεθνή εμπειρία, σύμφωνα με την οποία, η χωροθέτηση εκθεσιακών κέντρων κοντά σε αεροδρόμια (Στουτγκάρδη, Λονδίνο, Χονγκ Κονγκ, Μαδρίτη, Παρίσι, Λισσαβώνα, Μονπελιέ κ.ά.) αποτελεί μια συνηθισμένη πρακτική καθώς διευκολύνει την προσβασιμότητα, ενώ ιδιαίτερη σημασία έχει το υγρό στοιχείο ως βασικός παράγοντας αναψυχής.
Η πρόταση του ΑΠΘ έχει κατατεθεί στην ειδική επιτροπή για τη μετεγκατάσταση της ΔΕΘ. Η τοποθεσία στην οποία θα καταλήξει δεν αποκλείεται να ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό στη Διεθνή Εκθεση τον Σεπτέμβρη.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Τη δημιουργία ενός υπερσύγχρονου νέου εκθεσιακού κέντρου στο αγρόκτημα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στην ανατολική πλευρά της πόλης, και τη μετατροπή των σημερινών εγκαταστάσεων της ΔΕΘ σε δημόσιο οικολογικό πάρκο περιπάτου, με διάσπαρτες χρήσεις εκπαίδευσης, πολιτισμού και αναψυχής προτείνει το ΑΠΘ, υποστηρίζοντας πως πρόκειται για τη μοναδική βιώσιμη οικονομικά, αναπτυξιακά, αλλά και περιβαλλοντικά λύση για τη μετεγκατάσταση του διεθνούς εκθεσιακού κέντρου.
Το ίδρυμα έχει καταθέσει την πρόταση στην επιτροπή που μελετά τις προτεινόμενες θέσεις και αναμένεται μέσα στις επόμενες μέρες να καταλήξει στην τελική του γνωμοδότηση προς την κυβέρνηση, ώστε ο πρωθυπουργός να κάνει τις σχετικές ανακοινώσεις στην έκθεση του Σεπτεμβρίου.
Η πρόταση προβλέπει την παραχώρηση παραθαλάσσιου αγροκτήματος συνολικής επιφάνειας 543.690 m2 που ανήκει στο ΑΠΘ και βρίσκεται στον δρόμο Θεσσαλονίκης - Ν. Μηχανιώνας κοντά στο αεροδρόμιο «Μακεδονία».
Ως αντάλλαγμα, στο ΑΠΘ θα διατεθούν ορισμένα αξιόλογα κτίρια του υφιστάμενου εκθεσιακού κέντρου που γειτνιάζει με την πανεπιστημιούπολη για τη χωρική του επέκταση και την ανάπτυξη σ' αυτά συμβατών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων (π.χ. Σχολή Καλών Τεχνών, θεάτρου κ.λπ.). Τα βιομηχανικά εκθεσιακά περίπτερα που δεν παρουσιάζουν αρχιτεκτονικό ή άλλο ενδιαφέρον θα κατεδαφιστούν και θα δημιουργηθεί ένα εκτεταμένο δίκτυο πρασίνου που θα καλύπτει το 76,15% της έκτασης, από 3,15% που είναι σήμερα.
Σύμφωνα με τους μελετητές της πρότασης του ΑΠΘ, η μετεγκατάσταση της ΔΕΘ σε μια προνομιούχο παραθαλάσσια θέση, που γειτνιάζει με το αεροδρόμιο και συνδυάζει εμπορικές και τουριστικές δραστηριότητες, εξασφαλίζει την οικονομική της βιωσιμότητα χωρίς εξάρτηση από τις εκάστοτε δημοσιονομικές συνθήκες και επιλογές.
Παράλληλα, το ίδρυμα, με την παραχώρηση της χρήσης περιπτέρων της ΔΕΘ, εξασφαλίζει για άμεση χρήση εγκαταστάσεις υψηλής αξίας σε γειτνίαση με την πανεπιστημιούπολη, μέχρι να ωριμάσουν οι συνθήκες για ενδεχόμενη μετεγκατάσταση των τμημάτων που θα φιλοξενηθούν στους χώρους.
«Είναι κατά τη γνώμη μας η μόνη βιώσιμη λύση, αναπτυξιακά, οικονομικά, και περιβαλλοντικά, με δεδομένο ότι περιλαμβάνει διπλή περιβαλλοντική παρέμβαση, τόσο στο κέντρο της πόλης όσο και ανατολικά, όπου ανοίγει θαλάσσιο μέτωπο», είπε στο «Εθνος» ο επιστημονικός υπεύθυνος της πρότασης, πρόεδρος του Τμήματος Αρχιτεκτόνων της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, Νίκος Καλογήρου.
Οι μελετητές παραθέτουν μια σειρά από παραδείγματα μεγάλων πόλεων του εξωτερικού (Στουτγκάρδη, Λονδίνο, Χονγκ Κονγκ, Μαδρίτη, Παρίσι, Λισαβόνα, Μονπελιέ κ.λπ.), όπου τα εκθεσιακά τους κέντρα γειτνιάζουν με τα αεροδρόμια, εξασφαλίζοντας εύκολη προσβασιμότητα.
Παράλληλα, αναφέρουν πως η συγκεκριμένη περιοχή βρίσκεται στην απόληξη της προγραμματισμένης εξωτερικής περιφερειακής οδού και των αξόνων προς Χαλκιδική και τις ακτές του Θερμαϊκού, εφάπτεται με την τελική επέκταση του μετρό και την πολυσυζητημένη θαλάσσια συγκοινωνία, ενώ η ενδεχόμενη επιλογή της θέσης αυτής, όπως τονίζεται, θα κάνει βιώσιμη την υλοποίηση αυτών των συγκοινωνιακών υποδομών, οι οποίες σε αντίθετη περίπτωση απομακρύνονται ή και αναστέλλονται.
ΕΘΝΟΣ