MIA ανατομία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε τρία βήματα παρακολουθήσαμε χθες και προχθές. Μία σκιαγράφηση που ξεκίνησε από το παρελθόν, με την τιμητική εκδήλωση, αφιερωμένη στην πρώτη Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου, στο παρόν με τις προβολές που στο σύνολο τους σχηματίζουν τον παλμό της κινηματογραφίας του σήμερα και στο μέλλον με τη...
συνέντευξη Τύπου της κριτικής επιτροπής που έδωσε απαντήσεις για τον ρόλο της 7ης Τέχνης στο διηνεκές.
Στον κινηματογράφο «Ολύμπιον» οι αφίσες από την πρώτη «Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου» μέχρι την τελευταία φετινή διοργάνωση διέγραφαν και ένα παράλληλο ταξίδι στην αισθητική της εποχής. Στο προσκλητήριο της κορυφαία τιμητική εκδήλωση για τα 50χρονα του φεστιβάλ με τίτλο «Από το 1 στο 50: Το 50ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συναντά την 1η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου» το παρών έδωσαν συντελεστές του ελληνικού κινηματογράφου που ο καθένας του είχε το μερίδιο ενός νήματος που συνδέει το τότε με το σήμερα. «Αισθάνομαι ότι εδώ μέσα υπάρχουν φαντάσματα» είπε ο Νίκος Κούνδουρος που η ταινία του «Το ποτάμι» κέρδισε το πρώτο βραβείο της διοργάνωσης. Ατάκα που «έπιασε» ο πρόεδρος του φεστιβάλ Γιώργος Χωραφάς, λέγοντας: «Πρόκειται για φιλικά φαντάσματα.
Οι εξώστες αντηχούν ακόμη το πάθος των ταινιών που πέρασαν από αυτό το Φεστιβάλ». Στον Παύλο Ζάννα (1929- 1989), τον άνθρωπο που έπεισε τον τότε Υπουργό Βιομηχανίας και τον διευθυντή της ΔΕΘ να συμπεριλάβει την Κινηματογραφική Εβδομάδα στο πρόγραμμά της αφιερώθηκε η πρώτη πλακέτα την οποία παρέλαβε η σύζυγός του, Μίνα Ζάννα η οποία δεν παρέλειψε να σχολιάσει και την «επικαιρότητα» λέγοντας ότι «η παρούσα κατάσταση μου φέρνει στον νου το αντι-φεστιβάλ της δεκαετίας του ’70. «Λυπάμαι που φέτος το Φεστιβάλ δεν αγκαλιάζει τους νέους σκηνοθέτες, χωρίς να ξέρω, βέβαια, ποιος δεν αγκαλιάζει ποιον. Εύχομαι αυτή η διαμαρτυρία να φέρει το ποθούμενο αποτέλεσμα».
Τιμητική πλακέτα απονεμήθηκε και στη Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρία «Τέχνη», τον φορέα ο οποίος το 1960 κατόρθωσε να εντάξει την 1η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου στις εκδηλώσεις της Διεθνούς Eκθεσης Θεσσαλονίκης. Την πλακέτα παρέλαβε η πρόεδρος της εταιρίας και αντιπρύτανης του ΑΠΘ, Αθανασία Τσατσάκου. Ο κινηματογραφιστής Μάνος Ζαχαρίας, σύμβουλος κινηματογραφίας το 1986, της τότε υπουργού Πολιτισμού Μελίνας Μερκούρη, που είχε εισηγηθεί τη θέσπιση νόμου για την πλήρη ένταξη του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο Υπουργείο Πολιτισμού, ήταν ο επόμενος που κλήθηκε. Τιμητική πλακέτα απονεμήθηκε στους κριτικούς κινηματογράφου Γιάννη Μπακογιαννόπουλο, Δημήτρη Χαρίτου και Φρίξο Ηλιάδη. Ο μουσικοσυνθέτης Μίμης Πλέσσας τιμήθηκε για τη συμμετοχή του στην πρώτη εβδομάδα για την μουσική που έγραψε για την ταινία «Eγκλημα στα παρασκήνια».
«Στην 1η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου δεν υπήρχαν καν έξι ταινίες για να διαγωνιστούν, ώστε να συμπληρωθεί το πρόγραμμα των ισάριθμων ημερών. Eτσι, “Το ποτάμι” είχε προβληθεί δύο φορές, πράγμα το οποίο σήμερα ακούγεται εξωφρενικό, σουρεαλιστικό, γοητευτικό» θυμήθηκε ο Νίκος Κούνδουρος από το βήμα προσθέτοντας πως «τούτη η σύναξη, μοιάζει λίγο με μοιρολόι. Οι πιο πολλοί λείπουν και όσοι είναι εδώ, είναι έτοιμοι να φύγουν». Και πρόσθεσε: «Νιώθω ευγνωμοσύνη και αγάπη για όλους τους ανθρώπους με τους οποίους έχω συνεργαστεί όλα αυτά τα χρόνια σε αυτή την παλαβομάρα που λέγεται γύρισμα ταινίας». Στη συνέχεια ακολούθησε η προβολή της ταινίας.
• Στην καθιερωμένη συνέντευξη της κριτικής επιτροπής του διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος, τα μέλη της κλήθηκαν να απαντήσουν στο ερώτημα- σύνθημα του φεστιβάλ «Why cinema now;». Oμως το ενδιαφέρον στράφηκε στις δηλώσεις του πρόεδρου της κριτικής επιτροπής Θόδωρου Αγγελόπουλου. Σε απάντηση για τα συναισθήματα που τον διακατέχουν για την επιστροφή του στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ως προέδρου της κριτικής επιτροπής ο Θόδωρος Αγγελόπουλος απάντησε: «Hρθα επειδή το σνομπάρισε μια ολόκληρη ομάδα κινηματογραφιστών, που απέχει από το φεστιβάλ. Πιστεύω ότι είναι λάθος, και για αυτό είμαι εδώ». Ο διεθνής Eλληνας σκηνοθέτης είπε και την άποψή του για τη δημιουργία Ακαδημίας Κινηματογράφου ενός από τα αιτήματα των κινηματογραφιστών που απέχουν από το φεστιβάλ, λέγοντας: «Ουσιαστικά είμαι ο πρώτος που μίλησε για αυτό το θέμα, πριν χρόνια, όταν είχα προτείνει στην τότε κυβέρνηση να γίνει μια Ακαδημία Κινηματογράφου, στην πρώην αμερικανική βάση της Νέας Μάκρης. Τότε υπήρχε και μια επιχορήγηση, ενός δισεκατομμύριο δραχμές για να υλοποιηθεί. Δεν έγινε». Αντ' αυτού, όπως πρόσθεσε, έγινε «μια σχολή στη Θεσσαλονίκη, χωρίς οικήματα, χωρίς τίποτα. Είναι καλό να γίνει μια ακαδημία, μακάρι να γίνει. Δεν είναι όμως θέληση μόνο των κινηματογραφιστών. Επειδή χρειάζεται πολύ σημαντικά οικονομικά μέσα, θα πρέπει να υπάρχει και απόφαση της πολιτείας».
Πηγή: ΕΞΠΡΕΣΣ
Τιμητική πλακέτα απονεμήθηκε και στη Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρία «Τέχνη», τον φορέα ο οποίος το 1960 κατόρθωσε να εντάξει την 1η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου στις εκδηλώσεις της Διεθνούς Eκθεσης Θεσσαλονίκης. Την πλακέτα παρέλαβε η πρόεδρος της εταιρίας και αντιπρύτανης του ΑΠΘ, Αθανασία Τσατσάκου. Ο κινηματογραφιστής Μάνος Ζαχαρίας, σύμβουλος κινηματογραφίας το 1986, της τότε υπουργού Πολιτισμού Μελίνας Μερκούρη, που είχε εισηγηθεί τη θέσπιση νόμου για την πλήρη ένταξη του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο Υπουργείο Πολιτισμού, ήταν ο επόμενος που κλήθηκε. Τιμητική πλακέτα απονεμήθηκε στους κριτικούς κινηματογράφου Γιάννη Μπακογιαννόπουλο, Δημήτρη Χαρίτου και Φρίξο Ηλιάδη. Ο μουσικοσυνθέτης Μίμης Πλέσσας τιμήθηκε για τη συμμετοχή του στην πρώτη εβδομάδα για την μουσική που έγραψε για την ταινία «Eγκλημα στα παρασκήνια».
«Στην 1η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου δεν υπήρχαν καν έξι ταινίες για να διαγωνιστούν, ώστε να συμπληρωθεί το πρόγραμμα των ισάριθμων ημερών. Eτσι, “Το ποτάμι” είχε προβληθεί δύο φορές, πράγμα το οποίο σήμερα ακούγεται εξωφρενικό, σουρεαλιστικό, γοητευτικό» θυμήθηκε ο Νίκος Κούνδουρος από το βήμα προσθέτοντας πως «τούτη η σύναξη, μοιάζει λίγο με μοιρολόι. Οι πιο πολλοί λείπουν και όσοι είναι εδώ, είναι έτοιμοι να φύγουν». Και πρόσθεσε: «Νιώθω ευγνωμοσύνη και αγάπη για όλους τους ανθρώπους με τους οποίους έχω συνεργαστεί όλα αυτά τα χρόνια σε αυτή την παλαβομάρα που λέγεται γύρισμα ταινίας». Στη συνέχεια ακολούθησε η προβολή της ταινίας.
• Στην καθιερωμένη συνέντευξη της κριτικής επιτροπής του διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος, τα μέλη της κλήθηκαν να απαντήσουν στο ερώτημα- σύνθημα του φεστιβάλ «Why cinema now;». Oμως το ενδιαφέρον στράφηκε στις δηλώσεις του πρόεδρου της κριτικής επιτροπής Θόδωρου Αγγελόπουλου. Σε απάντηση για τα συναισθήματα που τον διακατέχουν για την επιστροφή του στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ως προέδρου της κριτικής επιτροπής ο Θόδωρος Αγγελόπουλος απάντησε: «Hρθα επειδή το σνομπάρισε μια ολόκληρη ομάδα κινηματογραφιστών, που απέχει από το φεστιβάλ. Πιστεύω ότι είναι λάθος, και για αυτό είμαι εδώ». Ο διεθνής Eλληνας σκηνοθέτης είπε και την άποψή του για τη δημιουργία Ακαδημίας Κινηματογράφου ενός από τα αιτήματα των κινηματογραφιστών που απέχουν από το φεστιβάλ, λέγοντας: «Ουσιαστικά είμαι ο πρώτος που μίλησε για αυτό το θέμα, πριν χρόνια, όταν είχα προτείνει στην τότε κυβέρνηση να γίνει μια Ακαδημία Κινηματογράφου, στην πρώην αμερικανική βάση της Νέας Μάκρης. Τότε υπήρχε και μια επιχορήγηση, ενός δισεκατομμύριο δραχμές για να υλοποιηθεί. Δεν έγινε». Αντ' αυτού, όπως πρόσθεσε, έγινε «μια σχολή στη Θεσσαλονίκη, χωρίς οικήματα, χωρίς τίποτα. Είναι καλό να γίνει μια ακαδημία, μακάρι να γίνει. Δεν είναι όμως θέληση μόνο των κινηματογραφιστών. Επειδή χρειάζεται πολύ σημαντικά οικονομικά μέσα, θα πρέπει να υπάρχει και απόφαση της πολιτείας».
Πηγή: ΕΞΠΡΕΣΣ