Αν και πενήντα ετών το φεστιβάλ έχει ακόμη πολύ δυναμική. «Είναι ένας εφηβικός 50ρης» που προχωρά μπροστά. Αυτό δήλωσε ο διεθνούς φήμης ηθοποιός Γιώργος Χωραφάς και πρόεδρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε συνέντευξή του στην τηλεόραση του ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Ο κ.Χωραφάς μίλησε στην κάμερα του εθνικού πρακτορείου και στην Νικόλ Καζαντζίδου για την επετειακή διοργάνωση του 50ου φεστιβάλ και κατέθεσε τον προβληματισμό του για την πορεία του σινεμά. Αναφερόμενος στην απουσία μεγάλου τμήματος των Ελλήνων δημιουργών, είπε ότι...
είναι μέρος του διαλόγου που προασπίζεται και υπηρετεί ο ίδιος ο θεσμός.
Μίλησε ακόμη για τα προσωπικά επαγγελματικά του σχέδια και δήλωσε ότι φέτος αποχαιρετά με νοσταλγία το Φεστιβάλ αλλά θα συνεχίζει να υπηρετεί τον κινηματογράφο από όποια θέση και αν βρίσκεται.
Δείτε ολόκληρη τη συνέντευξη του Γ.Χωραφά
Βράβευση της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου
"Το φεστιβάλ Θεσσαλονίκης να μεταφερθεί στην Αθήνα; Μόνο πάνω από το πτώμα μου", είχε απαντήσει ο ιδρυτής του, Παύλος Ζάννας, στη Μελίνα Μερκούρη, όταν εκείνη ως υπουργός Πολιτισμού του το είχε προτείνει.
Είχε προηγουμένως εκμυστηρευτεί την ιδέα της στο σύμβουλο Κινηματογραφίας, τότε, Μάνο Ζαχαρία, ο οποίος τη συμβούλεψε "να περιμένει πρώτα την αντίδραση του Ζάννα".
Μνήμες, πληροφορίες, σκόρπιες καταθέσεις διακινούνται αυτές τις μέρες στο επετειακό 50ό φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, που σημαδεύεται από την απουσία της πλειοψηφίας των Ελλήνων σκηνοθετών, οι οποίοι απέχουν όχι μόνο από το φεστιβάλ αλλά και από τα κρατικά βραβεία, με αίτημα την ψήφιση και εφαρμογή του εκσυγχρονισμένου νέου νόμου για τον κινηματογράφο.
Αυτές τις ημέρες, ο πρόεδρος Γιώργος Χωραφάς και η διευθύντρια του φεστιβάλ Δέσποινα Μουζάκη, βραβεύουν ανθρώπους και φορείς που συνέβαλαν στην ίδρυση και ενδυνάμωση του φεστιβάλ: τη μνήμη του Παύλου Ζάννα, τον Νίκο Κούνδουρο, τον Μάνο Ζαχαρία, τον Γιάννη Μπακογιαννόπουλο, τον Δημήτρη Χαρίτο και άλλους που στήριξαν το φεστιβάλ από την ίδρυσή του το 1960.
Χθες, το φεστιβάλ τίμησε την Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) για την "κοινή πορεία και αμφίδρομη σχέση του φεστιβάλ με τους κριτικούς", όπως είπε ο Γιώργος Χωραφάς.
"Αχαρη δουλειά η τέχνη του κριτικού", ομολόγησε ο κριτικός Ανδρέας Τύρος, ο οποίος παρέλαβε την τιμητική πλακέτα εκ μέρους της ΠΕΚΚ.
Ο Ανδρέας Τύρος, αφού αναφέρθηκε στους "σταθμούς" του φεστιβάλ που βίωσε και ο ίδιος - εξώστη, αντιφεστιβάλ, τη μεγάλη κρίση στα τέλη του '80, τη διεθνοποίησή του επί Μισέλ Δημόπουλου -, μίλησε για την υποστηρικτική, όπως είπε ο ίδιος, παρουσία της ΠΕΚΚ στον ελληνικό κινηματογράφο και κατέληξε ότι από δω και μπρος το φεστιβάλ θα πρέπει να γίνει "πιο συμβατό με τον μεταϋλικό κόσμο. Δηλαδή, πιο μικρό, πιο έξυπνο, πιο μοντέρνο. Πρέπει να πάψει να είναι σουπερμάρκετ και να αποφασίσει την ταυτότητά του", είπε ο κ. Τύρος.
Δίπλα του, ο Νίνος Φένεκ Μικελίδης, από τα ιδρυτικά μέλη της ΠΕΚΚ (1976), υπερασπίστηκε την κριτική κινηματογράφου, λέγοντας ότι είναι πιο αναγκαία τώρα, την εποχή της τηλεόρασης και της κυριαρχίας των ταινιών "ποπ-κορν".
Εξίσου και ο κριτικός Δημοσθένης Ξιφιλλίνος από το περιοδικό "Εξώστης" που εκδίδεται στη Θεσσαλονίκη, έδωσε έμφαση στη "στροφή απομάκρυνσης από τον κριτικό λόγο".
Γκόραν Πασκάλιεβιτς
Το Χρυσό Αλέξανδρο παρέλαβε χθες ο Γκόραν Πασκάλιεβιτς.Ο διάσημος Σέρβος σκηνοθέτης της "Πυριτιδαποθήκης" αφιέρωσε το βραβείο του στους ηθοποιούς με τους οποίους έχει δουλέψει και γιατί χωρίς αυτούς δεν θα μπορούσε, όπως είπε, να κάνει τις ταινίες του.
"Με λίγα χρήματα, μεγάλη θέληση να γυρίσω ταινίες και με πολύ καλούς ηθοποιούς έκανα την καριέρα μου", ανέφερε σήμερα ο Πασκάλιεβιτς στο "μάστερ κλας" που έδωσε σε φοιτητές και νέους σκηνοθέτες.
"Μια μικρή ψηφιακή κάμερα σας δίνει όλη την ελευθερία να γυρίσετε ταινίες με λίγα χρήματα. Μην κάθεστε λοιπόν να κλαίτε τη μοίρα σας σε ένα δωμάτιο περιμένοντας να σας εγκρίνουν μεγάλα ποσά. Οι μεγάλοι προϋπολογισμοί διέπονται από όρους. Ο παγκόσμιος κινηματογράφος βρίσκεται σε χέρια μικρών υπολογιστών. Γι' αυτό αν έχετε μια καλή ιδέα πάρτε την ψηφιακή κάμερα στα χέρια σας", παρότρυνε τους νέους ο 62χρονος Πασκάλιεβιτς.
Ανέφερε σαν παράδειγμα την ταινία του "Ονειρο χειμερινής νύχτας" (το 2004) που τη γύρισε με μια απλή κάμερα "μίνι ντιβί", λίγο μετά τη δολοφονία του πρωθυπουργού Ζόραν Τζίντζιτς.
Ο Πασκάλιεβιτς ήθελε τότε να μιλήσει όπως είπε, για τον "συλλογικό αυτισμό του σερβικού λαού, που διαδέχθηκε τον εθνικισμό της χώρας του".
Χθες προβλήθηκε η τελευταία του ταινία "Ταξίδια του μέλιτος".
MACEDONIAN PRESS AGENCY