του Ευάγγελου Νιάνιου
Δημοσιογράφου
Προς στιγμήν ο τηλεοπτικός φακός απομακρύνθηκε από τα διαδραματιζόμενα εντός του Ιερού ναού και στράφηκε στην είσοδο, παίρνοντας εξωτερικά πλάνα. Και νάσου αργοπορημένη, μια κυρία – με συνολάκι Αρμάνι- κάτω από ψιλόβροχο που σπεύδει να εισέλθει στο ναό για να προλάβει την τελετή: ο ναός ήταν η Μητρόπολη Αθηνών, η τελετή αφορούσε την...
Προς στιγμήν ο τηλεοπτικός φακός απομακρύνθηκε από τα διαδραματιζόμενα εντός του Ιερού ναού και στράφηκε στην είσοδο, παίρνοντας εξωτερικά πλάνα. Και νάσου αργοπορημένη, μια κυρία – με συνολάκι Αρμάνι- κάτω από ψιλόβροχο που σπεύδει να εισέλθει στο ναό για να προλάβει την τελετή: ο ναός ήταν η Μητρόπολη Αθηνών, η τελετή αφορούσε την...
ενθρόνιση του νέου – τότε - Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Χριστοδούλου, και η ασθμαίνουσα και κομψή κυρία ήταν η Μαρία Δαμανάκη. Προφανώς η καθυστέρησή της οφειλόταν στα συνειδησιακά προβλήματα που αντιμετώπιζε: από τη μια, πώς ήταν δυνατόν μια κυρία με λενινιστική αθεϊστική ανατροφή να παρίσταται στην ενθρόνιση του Αρχιεπισκόπου και από την άλλη πώς μπορούσε μια εκπρόσωπος του ελληνικού λαού να απουσιάζει από ένα γεγονός που αφορούσε ολόκληρο τον ελληνικό λαό; Ηδη εντός του ιερού ναού, σε ρόλο «εκκλησιαστικού επιτρόπου», ο Απ. Κακλαμάνης έδινε οδηγίες σαβουάρ βίβρ στον νέο – επικίνδυνο κατά τα θρυλούμενα – Αρχιεπίσκοπο…
Η σκηνή ξανάρθε στο μυαλό μου τώρα που μια άλλη εκσυγχρονίστρια – της Δεξιάς αυτή -, η Ντόρα Μπακογιάννη, κατέφυγε ασθμαίνουσα στον Ιερό Ναό της Αγίας Τριάδος στη Θεσσαλονίκη σε μια καταφανή προσπάθεια να διευρύνει την εκλογική της βάση και να προσπεράσει τον ανταγωνιστή της Αντ. Σαμαρά. Αν η κ. Μπακογιάννη ήθελε να εκκλησιαστεί μπορούσε να το κάνει αθορύβως σε έναν από τους δεκάδες ναούς της πόλης. Οι θέσεις της κυρίας Μπακογιάννη για την Εκκλησία είναι γνωστές και – προς τιμήν της – δεν τις κρύβει: ανήκει στην ίδια διακομματική εκσυγχρονιστική ομάδα που απεργάζονται την πάση θυσία περιθωριοποίηση της Εκκλησίας μας. Εν ολίγοις, είναι υπέρ αυτού του «αδιαβατικού» μεταμοντέρνου λενινισμού που θα παίρνει τα βαπτισμένα παιδιά των χριστιανικών οικογενειών και θα τα μετατρέπει σε άθεους. Ελάχιστοι αντιλαμβάνονται επίσης την «εκκλησιαστική» βάση αυτού του πολιτεύματος που ονομάζουμε Δημοκρατία και ότι η περιθωριοποίηση της Εκκλησίας θα σημάνει και την κατάλυση της Δημοκρατίας, με την απίσχναση της λαϊκής βούλησης και τη μεταβίβαση την αποφασιστικών αρμοδιοτήτων σε μεταδημοκρατικούς θεσμούς (ΟΗΕ, ΕΕ, Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, ΝΑΤΟ, ΟΑΣΕ κ.τ.τ.). Ας αφήσουμε τώρα ήσυχη την υποψήφια της Προεδρίας της Ν.Δ. και ας έλθουμε στα διαδραματισθέντα εντός του ναού.
Πώς τα κατάφερε ο Παναγιώτατος και έμπλεξε σε αυτή την ιστορία; Δεν ήξερε την τύχη αυτού που μπλέκει με τα πίτουρα; Αυτή μάλιστα τη φορά δεν μπορεί να τα ρίχνει στους δημοσιογράφους. Εδωσε τιμητική θέση στην κ. Ντόρα – μια απλή βουλευτή του ελληνικού κοινοβουλίου και πρώην υπουργό (από τέτοιους έχει γεμίσει η Ελλάδα) - ως να ήτο η αυτοκράτειρα Θεοδώρα που αναστήλωσε οριστικά τις Εικόνες: Ειδικό κάθισμα, ένα με δύο μέτρα μπροστά από όλο το εκκλησίασμα. Παρόμοια τιμή έχω δει να δίνεται μόνο στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας όταν παρίσταται στη δοξολογία του Αγίου Δημητρίου. Δεν είδαμε όμως να δίνουν οι Μητροπολίτες μας παρόμοια θέση σε μια πολύτεκνη μητέρα και να την προβάλλουν ως πρότυπο μητρότητας. Ούτε να προβάλλουν έναν εργαζόμενο και τίμιο οικογενειάρχη που τρέχει σε δυο δουλειές τη μέρα για να τα βγάλει πέρα. Πώς ενδίδουν με τόση ευκολία στους επώνυμους, τους αναγνωρίσιμους, στους κρατούντες; Χωριό που φαίνεται κολαούζο δε χρειάζεται: Μετά τη Διοικούσα Εκκλησία που τάκανε πλακάκια με τους Δικτάτορες, έχουμε τώρα τη Διοικούσα Εκκλησία που τάχει βρει με τους κρατούντες. Και ενώ οι έμποροι των ψυχών και των σωμάτων έχουν πανηγύρια και θησαυρίζουν, η Δ. Εκκλησία σιωπά αιδημόνως. Α, ναι, διαμαρτύρεται γιατί τα αυτοκίνητά της θα περιορίζονται στα 1.400 κυβικά!...
Και αυτό το χειροκρότημα τι το θέλατε Παναγιώτατε; Αναλογίζομαι τι χειροκροτήσατε: Τη στήριξη που πρόσφερε η κ. Μπακογιάννη στο Σχέδιο Ανάν για το ξεπούλημα της Κύπρου; Είναι άλλωστε γνωστό ότι η εν λόγω κυρία έχει τις ακριβώς αντίθετες με σας θέσεις για το Σκοπιανό. Και αν δεν βρισκόταν ο Μακεδόνας πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής το πρόβλημα θα το είχε λύσει προ πολλού. Τον βηματισμό της ανάλογα με τα προστάγματα των ΗΠΑ; Η την εμπλοκή της στο σκάνδαλο της Ζήμενς;
Υπάρχει και πρόβλημα mea culpa όσο και αν ο Παναγιώτατος ισχυρίζεται το αντίθετο. Εσκανδάλισε πολλούς και με την ενέργειά του έκλεισε σε πολύ περισσότερους την πόρτα της Εκκλησίας και ειδικότερα στους νέους. Δεν άκουσα το κήρυγμα του για την παραβολή του άφρονος πλουσίου αλλά ό,τι θετικό και αν είπε – και είμαι σίγουρος γι’ αυτό – το αναίρεσε με την όλη τηλεοπτική εικόνα. Εν ολίγοις: σε έναν λαό που τον ζώνουν από παντού τα «φίδια» και προσπαθεί να βρει διέξοδο από τα τείχη που έκτισαν γύρω του, αυτός μετέδωσε απελπισία. Και αυτή την απελπισία τη βρίσκει μπροστά της η κοινωνία. Τη βρήκε ήδη στην Αθήνα πριν ένα χρόνο και θα τη βρεί ξανά σε μεγαλύτερη κλίμακα σε ορατό μέλλον.
Και για να κλείσουμε: αν από τη Δευτέρα τηλεφωνούν πολίτες στη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης για να εκφράσουν τα συλλυπητήριά τους – καταλαβαίνετε… - δεν θα φταίνε οι δημοσιογράφοι…
Ευάγγελος Δ. Νιάνιος
Δημοσιογράφος
Η σκηνή ξανάρθε στο μυαλό μου τώρα που μια άλλη εκσυγχρονίστρια – της Δεξιάς αυτή -, η Ντόρα Μπακογιάννη, κατέφυγε ασθμαίνουσα στον Ιερό Ναό της Αγίας Τριάδος στη Θεσσαλονίκη σε μια καταφανή προσπάθεια να διευρύνει την εκλογική της βάση και να προσπεράσει τον ανταγωνιστή της Αντ. Σαμαρά. Αν η κ. Μπακογιάννη ήθελε να εκκλησιαστεί μπορούσε να το κάνει αθορύβως σε έναν από τους δεκάδες ναούς της πόλης. Οι θέσεις της κυρίας Μπακογιάννη για την Εκκλησία είναι γνωστές και – προς τιμήν της – δεν τις κρύβει: ανήκει στην ίδια διακομματική εκσυγχρονιστική ομάδα που απεργάζονται την πάση θυσία περιθωριοποίηση της Εκκλησίας μας. Εν ολίγοις, είναι υπέρ αυτού του «αδιαβατικού» μεταμοντέρνου λενινισμού που θα παίρνει τα βαπτισμένα παιδιά των χριστιανικών οικογενειών και θα τα μετατρέπει σε άθεους. Ελάχιστοι αντιλαμβάνονται επίσης την «εκκλησιαστική» βάση αυτού του πολιτεύματος που ονομάζουμε Δημοκρατία και ότι η περιθωριοποίηση της Εκκλησίας θα σημάνει και την κατάλυση της Δημοκρατίας, με την απίσχναση της λαϊκής βούλησης και τη μεταβίβαση την αποφασιστικών αρμοδιοτήτων σε μεταδημοκρατικούς θεσμούς (ΟΗΕ, ΕΕ, Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, ΝΑΤΟ, ΟΑΣΕ κ.τ.τ.). Ας αφήσουμε τώρα ήσυχη την υποψήφια της Προεδρίας της Ν.Δ. και ας έλθουμε στα διαδραματισθέντα εντός του ναού.
Πώς τα κατάφερε ο Παναγιώτατος και έμπλεξε σε αυτή την ιστορία; Δεν ήξερε την τύχη αυτού που μπλέκει με τα πίτουρα; Αυτή μάλιστα τη φορά δεν μπορεί να τα ρίχνει στους δημοσιογράφους. Εδωσε τιμητική θέση στην κ. Ντόρα – μια απλή βουλευτή του ελληνικού κοινοβουλίου και πρώην υπουργό (από τέτοιους έχει γεμίσει η Ελλάδα) - ως να ήτο η αυτοκράτειρα Θεοδώρα που αναστήλωσε οριστικά τις Εικόνες: Ειδικό κάθισμα, ένα με δύο μέτρα μπροστά από όλο το εκκλησίασμα. Παρόμοια τιμή έχω δει να δίνεται μόνο στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας όταν παρίσταται στη δοξολογία του Αγίου Δημητρίου. Δεν είδαμε όμως να δίνουν οι Μητροπολίτες μας παρόμοια θέση σε μια πολύτεκνη μητέρα και να την προβάλλουν ως πρότυπο μητρότητας. Ούτε να προβάλλουν έναν εργαζόμενο και τίμιο οικογενειάρχη που τρέχει σε δυο δουλειές τη μέρα για να τα βγάλει πέρα. Πώς ενδίδουν με τόση ευκολία στους επώνυμους, τους αναγνωρίσιμους, στους κρατούντες; Χωριό που φαίνεται κολαούζο δε χρειάζεται: Μετά τη Διοικούσα Εκκλησία που τάκανε πλακάκια με τους Δικτάτορες, έχουμε τώρα τη Διοικούσα Εκκλησία που τάχει βρει με τους κρατούντες. Και ενώ οι έμποροι των ψυχών και των σωμάτων έχουν πανηγύρια και θησαυρίζουν, η Δ. Εκκλησία σιωπά αιδημόνως. Α, ναι, διαμαρτύρεται γιατί τα αυτοκίνητά της θα περιορίζονται στα 1.400 κυβικά!...
Και αυτό το χειροκρότημα τι το θέλατε Παναγιώτατε; Αναλογίζομαι τι χειροκροτήσατε: Τη στήριξη που πρόσφερε η κ. Μπακογιάννη στο Σχέδιο Ανάν για το ξεπούλημα της Κύπρου; Είναι άλλωστε γνωστό ότι η εν λόγω κυρία έχει τις ακριβώς αντίθετες με σας θέσεις για το Σκοπιανό. Και αν δεν βρισκόταν ο Μακεδόνας πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής το πρόβλημα θα το είχε λύσει προ πολλού. Τον βηματισμό της ανάλογα με τα προστάγματα των ΗΠΑ; Η την εμπλοκή της στο σκάνδαλο της Ζήμενς;
Υπάρχει και πρόβλημα mea culpa όσο και αν ο Παναγιώτατος ισχυρίζεται το αντίθετο. Εσκανδάλισε πολλούς και με την ενέργειά του έκλεισε σε πολύ περισσότερους την πόρτα της Εκκλησίας και ειδικότερα στους νέους. Δεν άκουσα το κήρυγμα του για την παραβολή του άφρονος πλουσίου αλλά ό,τι θετικό και αν είπε – και είμαι σίγουρος γι’ αυτό – το αναίρεσε με την όλη τηλεοπτική εικόνα. Εν ολίγοις: σε έναν λαό που τον ζώνουν από παντού τα «φίδια» και προσπαθεί να βρει διέξοδο από τα τείχη που έκτισαν γύρω του, αυτός μετέδωσε απελπισία. Και αυτή την απελπισία τη βρίσκει μπροστά της η κοινωνία. Τη βρήκε ήδη στην Αθήνα πριν ένα χρόνο και θα τη βρεί ξανά σε μεγαλύτερη κλίμακα σε ορατό μέλλον.
Και για να κλείσουμε: αν από τη Δευτέρα τηλεφωνούν πολίτες στη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης για να εκφράσουν τα συλλυπητήριά τους – καταλαβαίνετε… - δεν θα φταίνε οι δημοσιογράφοι…
Ευάγγελος Δ. Νιάνιος
Δημοσιογράφος