Όλοι σήμερα ασχολούνται ολοένα και περισσότερο με την ανάγκη συρρίκνωσης του δημόσιου τομέα, την πάταξη της διαφθοράς, την υιοθέτηση συστημάτων που μειώνουν την σπατάλη ανθρωποωρών και ταλαιπωρίας του πολίτη και την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας. Πολλές φορές υπάρχουν πολύ σοβαρές προσπάθειες στην κατεύθυνση αυτή οι οποίες όμως δεν υλοποιούνται γιατί το Βαθύ Κράτος της γραφειοκρατίας και της διαφθοράς αντιδρά γενικά σε κάθε τι που αποσυνδέεται από την δική του εξάρτηση.
Ας δούμε την περίπτωση του θεσμού του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ). Πρόκειται για ένα σύστημα ενοποίησης και απλούστευσης των εμπορικών δραστηριοτήτων το οποίο καλύπτει οποιασδήποτε μορφής εμπορική δραστηριότητα, για ημεδαπά ή αλλοδαπά, φυσικά ή νομικά πρόσωπα μέσα από μια βάση ηλεκτρονικών δεδομένων. Δηλαδή ενοποιεί και ψηφιοποιεί όλα τα επί μέρους χειρόγραφα μητρώα και δίνει την δυνατότητα σε κάθε πολίτη να έχει πρόσβαση μέσω διαδικτύου στην ταυτότητα οποιουδήποτε επιτηδευματία.
Με απλά λόγια, μέσω του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ) θα μπορούσαν να γίνουν η νόμιμη έναρξη εμπορικής δραστηριότητας οποιουδήποτε φυσικού ή νομικού προσώπου (Έλληνα ή ξένου) χωρίς να χρειάζεται η ταλαιπωρία της συγκέντρωσης των διαφόρων «πιστοποιητικών» και «βεβαιώσεων» από τις διάφορες «υπηρεσίες» και να γίνει αποτελεσματική εκκαθάριση του παλαιολιθικού «μητρώου» στο οποίο εμφανίζονται (σε ποσοστά που φθάνουν το 30%) και εταιρίες φαντάσματα πολλές από τις οποίες επιδίδονται ανενόχλητες στο «άθλημα της απάτης» εκδίδοντας πλαστά ή εικονικά τιμολόγια, παραλείποντας την υποβολή ισολογισμών ή δηλώσεων φόρου κλπ. κλπ.
Το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) άρχισε να δημιουργείται επί Τσοχαντζόπουλου (Υπουργός Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ το 2003) και προετοιμάστηκε με την συμμετοχή εκπροσώπων διαφόρων φορέων από ολόκληρη την Ελλάδα (με το αζημίωτο φυσικά, με «αποζημίωση» «έξοδα», «οδοιπορικά», «επιδόματα» κ.α). Το σχέδιο Νόμου κατατέθηκε το 2004 και ψηφίστηκε τελικά από την επόμενη Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας (Ν 3419/2005).
Στο άρθρο 18, παράγραφος 1 του Νόμου υπάρχει μία διάταξη που κρύβει και το «μυστικό» της καθυστέρησης της εφαρμογής του: «Έναρξη λειτουργίας του Γ.Ε.ΜΗ. Το Γ.Ε.ΜΗ. τίθεται σε λειτουργία το αργότερο την 1.1.2007, εκτός εάν η προθεσμία αυτή παρατείνεται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης».
Οι διάφορες «υπηρεσίες» που εμπλέκονται στην σημερινή «χειρόγραφη» διαδικασία σε Επιμελητήρια, Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, Πρωτοδικεία και αλλού, εξέφρασαν «έμπρακτα» τις επιφυλάξεις τους για τον τρόπο υλοποίησης του Γενικού Εμπορικού Μητρώου. Οι συνδικαλιστές άρχισαν –μεταξύ άλλων- να απαιτούν την υλοποίηση του έργου από μόνιμο προσωπικό, την χορήγηση κινήτρων στο προσωπικό των επιμελητηρίων προκειμένου να εκκαθαρίσει τα μητρώα κ.α.π.
Η ουσία πάντως φαίνεται να έγκειται στο γεγονός πως το νέο σύστημα «εξυπηρετείται» απόλυτα από το 1/6 του προσωπικού που απαιτείται σήμερα για το αντίστοιχο έργο καθώς επίσης και στην εκτυφλωτική διαφάνεια του νέου συστήματος.
Το αποτέλεσμα είναι να μπαίνουμε ήδη στον πέμπτο χρόνο από την ψήφιση του Νόμου 3419/2005 και το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) να μην έχει ακόμα εφαρμοστεί. Η τελευταία παράταση στην εφαρμογή του ΓΕΜΗ λήγει τον Γενάρη του 2010, αλλά είναι πολύ πιθανόν, η εφαρμογή του να αναβληθεί και πάλι. Άλλωστε στην Ελλάδα βρισκόμαστε και κάθε βήμα μπροστά πρέπει να περάσει από σαράντα κύματα, μερικά από τα οποία είναι σαν συνδικαλιστικές συμπληγάδες…..
K&Β Analysis
12 Δεκεμβρίου 2009 /k1022
kb@kbanalysis.com