22 Δεκ 2009

Ποιός φταίει τελικά για τα Τέμπη; Η βροχή ή τα φουρνέλα;


Σε "τεκτονική δράση" οφείλονται οι κατολισθήσεις στα Τέμπη για την εφημερίδα ΕΞΠΡΕΣΣ, ενώ για το ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ (ιδιοκτησίας του εργολάβου κ.Μπόμπολα) είναι "ασημαντες οι εκρήξεις", ενώ η εφημερίδα προτάσσει την αναγκαιότητα ολοκλήρωσης των σηράγγων. Όπως το δει κανείς....

ΕΞΠΡΕΣΣ
EΩΣ και τέσσερις μήνες μπορεί να χρειαστούν για την αποκατάσταση του οδικού δικτύου στην εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης στο ύψος των Τεμπών, καθώς σύμφωνα με τους...
εμπειρογνώμονες ο χρόνος θα προσδιορισθεί ανάλογα με τα ευρήματα της αυτοψίας των ειδικών επιστημόνων και τεχνικών.

Οι πρώτες εκτιμήσεις των ερευνών αναφέρουν ότι η κατολίσθηση της περασμένης Πέμπτης οφείλεται σε τεκτονική δράση σε συνδυασμό με τις κακές καιρικές συνθήκες. Από την πλευρά τους τα στελέχη της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει το έργο, υπογραμμίζουν ότι είχαν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα τα οποία όριζε η μελέτη επικινδυνότητας του έργου.

Στα Τέμπη βρίσκεται κλιμάκιο Ελβετών ειδικών για τη σταθεροποίηση πρανών, καθώς ξένοι και Eλληνες επιστήμονες, ώστε μαζί με τους μελετητές του έργου να καθορίσουν τον τρόπο της ταχύτερης, κατά το δυνατόν, αντιμετώπισης των ζημιών και αποκατάστασης της κυκλοφορίας. Υπολογίζεται ότι το κόστος αποκατάστασης θα είναι πάνω από 30 εκατ. ευρώ.

Οι συνεχείς βροχοπτώσεις ωστόσο δυσχεραίνουν το έργο των επιστημόνων, καθώς αλλάζουν συνεχώς τα δεδομένα.

Στο πλαίσιο αυτό το Yπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε τους τρεις οδικούς άξονες μέσω των οποίων θα γίνεται η κίνηση των οχημάτων για όσο καιρό παραμείνει κλειστή η εθνική οδός στο ύψος των Τεμπών.

Ειδικότερα οι προτεινόμενες εναλλακτικές διαδρομές έχουν ως εξής:

Ο ανατολικός (παραλιακός) άξονας περιλαμβάνει τη διαδρομή Λάρισα - Αγιά - Αγιόκαμπος - Ομόλιο - ΠΑΘΕ, αποκλειστικά για Ι.Χ.

Ο κεντρικός τη διαδρομή:

α) ΠΑΘΕ - Γυρτώνη - Τύρναβος - Ελασσόνα - Aγιος Δημήτριος - Κατερίνη για Ι.Χ. και φορτηγά κάτω των 3,5 τόνων

β) ΠΑΘΕ - Γυρτώνη - Τύρναβος - Ελασσόνα - Κοζάνη - Εγνατία για φορτηγά άνω των 3,5 τόνων.

Τέλος, ο δυτικός περιλαμβάνει τη διαδρομή Λάρισα – Τρίκαλα – Καλαμπάκα - Παναγιά - Εγνατία για βαριά φορτηγά.

Ωστόσο, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, οι εναλλακτικές διαδρομές αναμένεται να παρατείνουν κατά δύο με τρεις ώρες επιπλέον, κατά μέσο όρο, το ταξίδι προς τη Θεσσαλονίκη για τα Ι.Χ. και κατά δύο ώρες για τα φορτηγά.

Την ίδια ώρα έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα έχει δημιουργηθεί στον Νομό Λάρισας, καθώς, σύμφωνα με τους τοπικούς φορείς, οι εναλλακτικές διαδρομές που έχουν υιοθετηθεί δεν διαθέτουν αξιόπιστα οδικά δίκτυα και τη δυνατότητα να «σηκώσουν» τόσο κυκλοφοριακό φόρτο. Επιπλέον η έλλειψη επαρκούς σήμανσης δημιουργεί δυσκολίες, ενώ απαιτούνται και διορθωτικές παρεμβάσεις στα οδοστρώματα των δρόμων που χρησιμοποιούνται.

ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
Μόνο με την ολοκλήρωση των σηράγγων, που παρακάμπτουν την θανατηφόρα Κοιλάδα των Τεμπών και υπολογίζεται να ολοκληρωθούν το 2012, θα διασφαλιστούν 100% τα διερχόμενα οχήματα. Μέχρι τότε το τμήμα της Εθνικής Οδού προς Θεσσαλονίκη θα συνεχίζει να είναι επισφαλές! Αυτό επισημαίνει μεταξύ άλλων, στο προκαταρκτικό της πόρισμα για την κατολίσθηση στα Τέμπη, η Επιτροπή του ΤΕΕ που έχει συσταθεί για να διερευνήσει τα αίτια της φονικής πτώσης, μετά από αυτοψία που πραγματοποίησε στο σημείο της κατολίσθησης από τις 18 έως τις 20 Δεκεμβρίου. Οι εμπειρογνώμονες της Επιτροπής που απαρτίζεται από επιστήμονες του ΕΜΠ σημειώνουν το γεωλογικό ιστορικό της περιοχής των Τεμπών και αποδίδουν το ατυχές συμβάν της μεγάλης αποκόλλησης του βράχου που κόστισε τη ζωή στο μηχανικό της Χοκτίφ στις έντονες βροχοπτώσεις στην περιοχή.

«Πρόκειται για ένα υψηλό σχεδόν κατακόρυφο πρανές αποτελούμενο από διερρηγμένο βράχο, στη βάση του οποίου διέρχεται η Εθνική Οδός. Η αναπόφευκτη επικινδυνότητα ως αποτέλεσμα φυσικών διεργασιών είχε ήδη επισημανθεί στο παρελθόν σε διάφορες τεχνικές εκθέσεις-μελέτες» αναφέρουν και προσθέτουν: «Σημαντικό ρόλο έπαιξαν οι ιδιαίτερα υψηλές και παρατεταμένες βροχοπτώσεις όλου του προηγηθέντος διαστήματος που μάλιστα ακολούθησαν περίοδο ξηρασίας».

Ασήμαντες οι εκρήξεις

Οι πρώτες εκτιμήσεις των επιστημόνων υποτιμούν την επίδραση των εκρήξεων από τις κοντινές σήραγγες (σε απόσταση 150 μέτρων) στην εκδήλωση του φαινομένου, την οποία χαρακτηρίζουν ασήμαντη και υπογραμμίζουν την ανάγκη για άμεση λήψη μέτρων, προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι κίνδυνοι για νέες μεγάλες κατολισθήσεις στο μέλλον.

Πρώτο και βασικό μέλημα θεωρείται ότι πρέπει να είναι η καθαίρεση των επικρεμάμενων βράχων, οι οποίοι παρουσιάζουν αυξημένη πιθανότητα πτώσης. Όπως επισημαίνεται, αυτό χρειάζεται να γίνει από εξειδικευμένο συνεργείο και με τρόπους που δεν θα προκαλούν κινδύνους για πρόσθετη χαλάρωση άλλων βράχων. Η επιτροπή εκτιμά ότι τα μέτρα αυτά σε συνδυασμό και με άλλα (π.χ. στερεώματα βράχων, τοιχία, πλέγματα συγκράτησης κλπ) μπορούν να υλοποιηθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα, και να μειώνουν τους κινδύνους, χωρίς όμως να μπορούν να τους εξαλείψουν.

Πρόταση μέλους της Επιτροπής για να απαλυνθεί το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που έχει ανακύψει, είναι η χρήση της όδευσης του παλαιού σιδηροδρομικού δικτύου με άμεση εκτέλεση περιορισμένων έργων. Η συγκεκριμένη λύση θα μπορούσε να προσφέρει στην κίνηση μία λωρίδα εκτός περιοχής καταπτώσεων και σύντομη σύνδεση με τον ΠΑΘΕ (παράκαμψη της τάξεως των 4-5χλμ), η οποία μάλιστα τεχνικά μπορεί να υλοποιηθεί εντός μηνός.
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη