Επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΛΑ.Ο.Σ. Αλ.Χρυσναθακόπουλου
ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥ Γ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ ΔΗΛΩΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΑ : ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΟΙ ΑΛΒΑΝΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ!!!
Επόμενη είναι η με αριθμό 314/19-1-2010 Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού κ. Αλέξανδρου Χρυσανθακόπουλου προς την Υπουργό Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, σχετικά με τη θέση της Κυβέρνησης για την επικρατούσα θρησκεία, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση κ.λπ.
Η ερώτηση του κυρίου συναδέλφου έχει ως εξής:
«Μετά την πρόταση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. για την τροποποίηση του Συντάγματος το τελευταίο διάστημα, αναπτύχθηκαν απόψεις σύμφωνα με τις οποίες:
Αντί τα παιδιά να βαπτίζονται Χριστιανοί, ο καθένας στα δεκαοκτώ έτη του διαλέγει τη θρησκεία που του αρμόζει,
Τα θρησκευτικά σύμβολα να αφαιρεθούν από τα σχολεία, τα δικαστήρια και τις δημόσιες υπηρεσίες διότι εξοργίζουν τους μη ορθόδοξους,
Ο θρησκευτικός όρκος να αντικατασταθεί από ατομική βεβαίωση της τιμής και υπόληψής τους,
Η καθημερινή πρωινή χριστιανική προσευχή προσβάλλει τους αλλόθρησκους μαθητές και είναι περιττή,
Οι Ιεχωβάδες περιορίζονται άδικα στο έργο του προσηλυτισμού τους και η σαϊεντολογία είναι δήθεν υπαρκτή θρησκεία,
Στα πλαίσια της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης οι μαθητές οφείλουν να αποκτήσουν την εθνική ταυτότητα της χώρας καταγωγής τους και η ελληνική γλώσσα να διδάσκεται ως δεύτερη ή ως ξένη γλώσσα εντός του ελληνικού σχολείου!
Ερωτάται η κυρία Υπουργός:
1.Αποτελεί για την Κυβέρνηση θέμα προτεραιότητας η παράκαμψη του άρθρου 3 του Συντάγματος που ορίζει επικρατούσα θρησκεία την Ορθοδοξία, καθώς και η κατάργηση του θρησκευτικού όρκου και η αποποινικοποίηση του προσηλυτισμού;
2.Ποια είναι η κατεύθυνση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, η κατασκευή εθνικών μειονοτήτων ή η ενσωμάτωση στον ελληνικό πολιτισμό;».
Ο Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κ. Γιάννης Πανάρετος, έχει το λόγο για τρία λεπτά.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Θα προσπαθήσω να απαντήσω στην ουσία των ερωτημάτων του κ. Χρυσανθακόπουλου, επαναλαμβάνοντας μάλιστα επί λέξει τα ερωτήματα όπως τα θέτει.
Το πρώτο ερώτημα είναι: Αποτελεί για την Κυβέρνηση θέμα προτεραιότητας η παράκαμψη του άρθρου 3 του Συντάγματος που ορίζει επικρατούσα θρησκεία την Ορθοδοξία; Η απάντηση είναι «όχι». Όχι στην ουσία, αλλά και όχι στην πρακτική παρακάμψεων. Η Κυβέρνηση του Γεωργίου Παπανδρέου δεν πολιτεύεται με παρακάμψεις. Αλλού αναζητείστε αυτές τις πρακτικές. Το Σύνταγμα είναι Σύνταγμα. Επαναλαμβάνω: Η απάντηση στην ουσία της ερώτησης είναι «όχι».
Το δεύτερο ερώτημά σας: Αποτελεί για την Κυβέρνηση θέμα προτεραιότητας η κατάργηση του θρησκευτικού όρκου και η αποποινικοποίηση του προσηλυτισμού; Απάντηση: Όχι. Υπενθυμίζω ότι οι προτεραιότητες της Κυβέρνησης καθορίστηκαν στις Προγραμματικές Δηλώσεις του Πρωθυπουργού στη Βουλή.
Έρχομαι τώρα στο τελευταίο ερώτημα που δεν απαντάται μονολεκτικά. Ποια είναι η κατεύθυνση του εκπαιδευτικού μας συστήματος; Η κατασκευή εθνικών μειονοτήτων ή η πολιτική ενσωμάτωση στον ελληνικό πολιτισμό;
Στόχευση του εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι η μόρφωση για όλα τα παιδιά που ζουν στην Ελλάδα, ανεξάρτητα από την κοινωνική τους προέλευση, μέσω μίας παιδείας υψηλής ποιότητας και ίσων ευκαιριών. Η παιδεία αυτή είναι αυτονόητο ότι είναι μία ελληνική παιδεία. Μάλιστα, για το σχολείο αυτό όχι μόνο δεν έχουμε στόχο να γίνει χώρος περιθωριοποίησης, κατασκευής μειονοτήτων, όπως λέτε, αλλά να είναι εκείνος ο χώρος όπου όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από την κοινωνική τους προέλευση, σμιλεύονται στην ελληνική κουλτούρα ώστε τελικά να ενσωματώνονται ως τα νέα κύτταρα του κοινωνικού μας ιστού.
Το να σκύψουμε πάνω στις δυσκολίες κάθε παιδιού, να δείξουμε ευαισθησία για τις ιδιαιτερότητές του, να έχουμε πολιτική συμμετοχής και όχι αποκλεισμών
-άμεσων ή έμμεσων-, μόνο να διευκολύνει αυτό το στόχο μπορεί.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Εμείς ευχαριστούμε, κύριε Υφυπουργέ.
Ο Βουλευτής του Νομού Αχαΐας του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού κ. Αλέξανδρος Χρυσανθακόπουλος έχει το λόγο για τρία λεπτά.
Ορίστε, κύριε συνάδελφε.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΧΡΥΣΑΝΘΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Χαίρομαι πάρα πολύ που το ΠΑ.ΣΟ.Κ., δια στόματος του κυρίου Υπουργού, αποσύρει την πρόταση για την αναθεώρηση του Συντάγματος, που έχει καταθέσει με υπογραφές όλων των Βουλευτών, σύμφωνα με την οποία ζητάει την κατάργηση του όρου «επικρατούσα θρησκεία» στο άρθρο 3 του Συντάγματος.
Και χαίρομαι, ιδιαίτερα, ακόμα που στο άρθρο 13 αναφέρεται στην κατάργηση του θρησκευτικού όρκου και στην κατάργηση των περιορισμών του προσηλυτισμού, το ΠΑ.ΣΟ.Κ. είχε πάρει θέση ακριβώς για να απελευθερωθεί ο προσηλυτισμός και τώρα φαίνεται ότι αναιρεί αυτή την επιλογή.
Μένει, όμως, κύριε Υπουργέ, να το δούμε και στην πράξη. Διότι σήμερα στην Ελλάδα δρουν ανεξέλεγκτα παραθρησκευτικές οργανώσεις, οι οποίες ημέρα με την ημέρα διαδίδουν όπως οι Σαϊεντολόγοι ότι δήθεν αποτελούν θρησκεία και έχουν κάθε δικαίωμα να κινούνται ελευθέρως, να διακινούν τα έντυπά τους, να συγκεντρώνουν τον κόσμο και να το στρατολογούν στους αλλότριους στόχους τους. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι το ΠΑ.ΣΟ.Κ., τουλάχιστον σ’ αυτή τη φάση, αναστέλλει αυτούς τους στόχους. Αρκεί και στην πράξη να μην τους διευκολύνει.
Βέβαια, πρέπει να πω ότι -σε ό,τι αφορά τη διαπολιτισμική εκπαίδευση- σύμφωνα με την επίσημη θέση του Ινστιτούτου Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης για τους Αλλογενείς, λέει ακριβώς τα αντίθετα απ’ αυτά που εσείς είπατε. Ότι, δηλαδή, η διαπολιτισμική εκπαίδευση δεν έχει χαρακτήρα αφομοιωτικό, αλλά είναι άνοιγμα εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Τα στοιχεία για το Σύνταγμα και αυτό που είπα πριν και αυτό που τώρα επικαλούμαι, θα κατατεθούν στα Πρακτικά.
Αυτό συνάδει και με την άλλη επίσημη θέση. Απ’ το ιστολόγιο του Υπουργείου Παιδείας που κάποτε ήταν εθνικής, λέει ότι στα σχολεία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, η ελληνική διδάσκεται ως δεύτερη ή ως ξένη γλώσσα. Κατά συνέπεια, κατασκευάζονται οι συνειδήσεις των ανθρώπων που έρχονται και οι μαθητές στα σχολεία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης -αν πούμε ότι είναι από μια χώρα- θα διδαχθούν τη γλώσσα της χώρας από την οποία κατάγονται. Μία τέτοια εξέλιξη κατασκευάζει τις συνειδήσεις ως έχουν, δεν είναι αφομοιωτική, είναι τελείως διαφορετική από την αρχική σας τοποθέτηση και όπως καταλαβαίνετε, άλλα γράφει η ιστοσελίδα, άλλα ισχυρίζεστε εσείς.
Ποιο είναι, όμως, το πλαίσιο στο οποίο κινούνται όλα αυτά; Το πλαίσιο είναι ότι στη χώρα μας το εκπαιδευτικό σύστημα λειτουργεί στο να διατηρήσει τις εθνικές συνειδήσεις όσων έρχονται εδώ και να τις καταστήσει μειονοτικές. Μια τέτοια αντίληψη γίνεται εξ αντικειμένου επικίνδυνη για την κοινωνική συνοχή.
Εάν θέλουμε να απαντήσουμε στην πράξη στο μεγάλο κίνδυνο που δημιουργείται από την ενδεχόμενη πολιτογράφηση όλων των αλλοδαπών ως ιθαγενών, οι κίνδυνοι που θα προκύψουν θα είναι απεριόριστοι. Διότι, για να υπάρχει ελληνική παιδεία, για να υπάρχει μέθεξη στην ελληνική παιδεία, για να υπάρχει ανάπτυξη μιας τέτοιας συνείδησης, θα πρέπει να ακολουθηθεί μια διαφορετική πολιτική.
Λυπάμαι πάρα πολύ αλλά στον τομέα της παιδείας και του πολιτισμού, η πολιτική που ακολουθείται είναι πολυπολιτισμική. Και λυπάμαι γιατί έχετε αποσιωπήσει από το πρόγραμμά σας τον όρο «πολυπολιτισμός», ενώ ήταν από το 2004 στο πρόγραμμα του ΠΑ.ΣΟ.Κ.. Ο όρος «πολυπολιτισμός» είναι το πλαίσιο της πολιτικής σας, γι’ αυτό επελέγη η κυρία Δραγώνα, γι’ αυτό ακολουθείται αυτή η πολιτική από το Υπουργείο Παιδείας και βέβαια εσείς ως εξωκοινοβουλευτικός αγνοούσατε και την πρόταση του Κινήματος για το Σύνταγμα. Γι’ αυτό και σε επίπεδο προσανατολισμού είπατε τελείως διαφορετικά απ’ αυτά που το ΠΑ.ΣΟ.Κ. σε επίπεδο αρχών έχει τοποθετηθεί. Πιστεύω …
Πιστεύω ότι το θέμα αυτό είναι καίριο. Γι’ αυτό έθεσα γενικά την ερώτηση για τον πνευματικό χωρισμό Εκκλησίας Κράτους που μεθοδεύεται μέρα με την ημέρα και για το θέμα του κινδύνου ο διαπολιτισμός από ζήτημα συνύπαρξης και αναγνώρισης της ετερότητας και ανεκτικότητας μιας κοινωνίας, από φιλοξενική αντίληψη της παιδείας μας να γίνει ξενοφιλική υποδούλωση και μειονοτικός κατακερματισμός.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΛΑ.Ο.Σ.)
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Αλέξανδρος Χρυσανθακόπουλος καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Ευχαριστώ κύριε συνάδελφε.
Ο Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Πανάρετος έχει το λόγο.
Μπορείτε να δευτερολογήσετε για τρία λεπτά.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με μία γενική τοποθέτηση και να κλείσω με μία εξειδικευμένη τοποθέτηση. Η χώρα αυτήν τη στιγμή περνάει ίσως τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία της. Το βλέπουμε καθημερινά, το ακούσαμε και σήμερα λίγο νωρίτερα στις επίκαιρες ερωτήσεις προς τον Πρωθυπουργό. Είναι λάθος αυτήν τη στιγμή να τίθενται απλουστευτικά διλήμματα που μπορούν να δημιουργήσουν διχασμό στην ελληνική κοινωνία.
Και βέβαια, η πρόταση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. στην αναθεώρηση του Συντάγματος ήταν αυτή στην οποία αναφερθήκατε. Η ερώτησή σας όμως, αναφερόταν στις προτεραιότητες. Και αυτήν τη στιγμή όπως σας είπα, διατυπώθηκαν στις προγραμματικές δηλώσεις του Πρωθυπουργού.
Θέλω επίσης να πω ότι αν για την αναθεώρηση του Συντάγματος δεν έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε την ουσιαστική συζήτηση που θα έπρεπε να γίνει για όλες τις προτάσεις, αυτό οφείλεται στις παρακάμψεις στις οποίες αναφέρθηκα στην πρωτολογία μου.
Θέλω όμως να κάνω μια παρατήρηση όσον αφορά τη διατύπωση που έχετε ότι αναπτύσσονται αυτές οι απόψεις. Δεν ξέρω από πού δανειστήκατε τον τίτλο της ερώτησής σας περί μεθοδεύσεων, σε σχέση με την Εκκλησία. Αυτό που γνωρίζω ότι κάνει η Κυβέρνηση είναι ότι βρίσκεται σε διαρκή και ανοικτή επαφή και συνεργασία με την Εκκλησία, για να μπορεί ο καθένας μέσω του διακριτού του ρόλου, να προσφέρει το μέγιστο στην κοινωνία και όχι για τη δημιουργία εντυπώσεων όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα. Η αρμονική αυτή σχέση πολιτείας και Εκκλησίας στο πλαίσιο των διακριτών ρόλων που είπα επιβεβαιώθηκε στις συναντήσεις του Αρχιεπισκόπου με τον Πρωθυπουργό, στην παρουσία του Αρχιεπισκόπου στο Υπουργικό Συμβούλιο, στις πολλαπλές συναντήσεις που είχε τόσο η Υπουργός όσο και εγώ με τον Αρχιεπίσκοπο. Όπως επίσης γνωρίζετε ο ομιλών είχε προσωπικό μακρά συνάντηση με τον Πατριάρχη στο Φανάρι ως εκπρόσωπος του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης και του μετέφερε την αμέριστη συμπαράσταση στο δύσκολο έργο του σε μια πολύ δύσκολη στιγμή.
Συναντήσαμε Πατριάρχες από διαφορετικές περιοχές της υφηλίου. Εγώ προσωπικά έχω συναντήσει τουλάχιστον δέκα Μητροπολίτες με τους οποίους έχω κάνει ουσιαστικές συζητήσεις. Η θέση της ελληνικής Κυβέρνησης σε σχέση με την Εκκλησία είναι σαφής και δεν έχει καμιά έννοια η συζήτηση να γίνεται πάνω στη βάση της κινδυνολογίας και της αβάσιμης εικασίας.
Τέλος, κλείνοντας, επιτρέψτε μου μία παράκληση-παραίνεση προς τον ερωτώντα, κύριε Πρόεδρε.
Γνωρίζω ότι διαφωνείτε με το νομοσχέδιο για την ιθαγένεια. Όμως, αν πράγματι σας απασχολεί να μη δημιουργούνται εθνικές μειονότητες, αν πράγματι σας ενδιαφέρει να μην έχουμε παιδιά δύο ταχυτήτων και δύο κατηγοριών, τότε σας καλούμε να υπερψηφίσετε τουλάχιστον τις διατάξεις του σχεδίου νόμου που επιτέλους θέτουν το πλαίσιο για την απόκτηση ιθαγένειας από παιδιά που γεννιούνται και μεγαλώνουν στην Ελλάδα, μετέχουν της ελληνικής παιδείας και σμιλεύονται στην ουσία τους ως Έλληνες πολίτες, ώστε να γίνονται και τύποις Έλληνες πολίτες. Και να μην παρατηρούνται φαινόμενα όπως το σημερινό, να δικάζεται μια δασκάλα, η Στέλλα Πρωτονοτάριου, γιατί παραχώρησε μια αίθουσα του σχολείου μετά το κανονικό ωράριο για να διδάσκονται τα παιδιά της μειονότητας τη μητρική τους γλώσσα.
Σας ευχαριστώ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΧΡΥΣΑΝΘΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είχε την έγκριση του Υπουργείου η παραχώρηση της Αίθουσας;
ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Δεν μας είπατε ποιας μειονότητας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Παρακαλώ, κύριοι συνάδελφοι!
22/1/2010