Είναι πραγματικά πολύ κρίμα να ξέρεις ότι η πόλη σου έχει τόσο μεγάλο αρχιτεκτονικό πλούτο, ο οποίος μένει αναξιοποίητος τόσα χρόνια… Είναι πραγματικά κρίμα να υπάρχουν τόσες πολυκατοικίες του μεσοπολέμου οι οποίες περιμένουν το χρόνο να τις «κατεδαφίσει»… Το πιο τραγικό όμως από όλα αυτά είναι ότι αυτός ο αρχιτεκτονικός πλούτος «κακοποιείται» βάναυσα καθημερινά εδώ και τόσα χρόνια από την Νέο ελληνική υποτίθεται αισθητική με αποτέλεσμα να.... χάνεται μέσα σε μια απέραντη χαοτική κατάσταση, καλωδίων, διαφημιστικών πινακίδων, άτεχνων αισθητικών παρεμβάσεων, και ότι άλλο έκτρωμα μπορεί να φανταστεί κανείς … Η Θεσσαλονίκη είναι εδώ και πολλά χρόνια σε στάση αναμονής… Και ενώ τα χρόνια περνάνε γοργά και οι Γειτονικές Βαλκανικές πόλεις εξελίσσονται αναπτύσσοντας ένα πιο οργανωμένο τουριστικό προϊόν, αξιοποιώντας στο απόλυτο τόσο την ιστορία τους όσο και την αρχιτεκτονική του Φυσιογνωμία η Θεσσαλονίκη απλά παρακολουθεί τις εξελίξεις με την απόχη της.. Παρακολουθεί το μοιραίο ή περιμένει το μάνα εξ ουρανού?
Και δυστυχώς μιλάμε για μια πόλη με τεράστια ιστορία η οποία μένει καλά κρυμμένη μέσα στα ντουλάπια μιας βιβλιοθήκης.. Γιατί κανένας από μας δεν ξέρει πραγματικά το μέγεθος αυτής της ιστορίας… Το κέντρο της πόλης είναι πραγματικά γεμάτο με ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής κτίσματα τα οποία έχουν αφεθεί στο χρόνο.. Ποιος όμως εντυπωσιάζεται από αυτήν την αρχιτεκτονική πλευρά του κέντρου? Μήπως κανείς ? Τι και αν έγιναν κάποιες παρεμβάσεις για να βελτιωθεί η εικόνα τους κατά την διάρκεια της πολιτιστικής πρωτεύουσας (1997) χωρίς όμως κανένα αξιόλογο αποτέλεσμα?
Τι και αν έχουμε 2010 και δεν έχει αλλάξει τίποτα από τότε μέχρι σήμερα ?
Και δεν μιλάμε για τρελά πράγματα…μιλάμε για μικρό παρεμβάσεις ήπιας μορφής, που θα περιλαμβάνει πχ χρωματισμό των προσόψεων, ειδικό ενιαίο φωτισμό και αποξήλωση των διαφορετικών πινακίδων που καταστρέφουν την αισθητική, υπογειοποίηση καλωδίων της ΔΕΗ, του ΟΥΘ και του ΟΤΕ κλπ.. Απλά πράγματα… Το ξέρετε ότι το 30% με 40% των κτιρίων που βρίσκονται κατά μήκος της οδού Εγνατία είναι μεσοπολεμικά κτίρια με πολλά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και με διάφορες αρχιτεκτονικές επιρροές ? Νομίζω πως όχι…. Γιατί αυτό που αποπνέει αυτήν την στιγμή η Εγνατία είναι ένα γκρίζο μουντό φόντο εγκατάλειψης μιας μίζερης μεγαλούπολης χωρίς χαρακτήρα…
Τι πρέπει να γίνει όμως ?
Τι πρέπει να γίνει όμως ?
Αρχικά πρέπει να υπάρξει ένα ενιαίο σχέδιο αποκατάστασης(είτε ολικής αποκατάστασης είτε ήπιων παρεμβάσεων ) όλων αυτών των κτιρίων που έχουν ιδιαίτερη αρχιτεκτονική …Και φυσικά μιλάμε για την ευρύτερη περιοχή του κέντρου (Εγνατία, Βενιζέλου, Δραγούμη, Κομνηνών, Φράγκων Συγγρού, Βαλαωρίτου κλπ) και της άνω πόλης.. Φυσικά κάποιος πρέπει να δώσει κίνητρα και αυτός δεν είναι άλλος από την πολιτεία ή την τοπική αυτοδιοίκηση…Κάποιος πρέπει να καταλάβει ότι αυτό το θέμα βοηθάει και τους ίδιους τους ιδιοκτήτες που εκτός του συνολικού οφέλους που θα έχει η πόλη μας θα έχουν και οι ίδιοι προσωπικό όφελος αφού θα ανέβει η αξία των ακινήτων τους..
Το κλειδί λοιπόν για την λύση και αυτού του γρίφου είναι φυσικά τα οικονομικά κίνητρα που επιβάλλεται να δοθούν έτσι ώστε να διατηρηθεί η αρχιτεκτονική κληρονομιά της πόλης μας.
Και να η Ευκαιρία ....
Σαν γενικότερο προβληματισμό θα ήθελα να πω ότι η πόλη μας έχει χάσει την αγοραστική της δύναμη…Βιώνει εδώ και χρόνια μια ατελείωτη οικονομική παρακμή με ότι αυτό συνεπάγεται και αυτό γιατί πολλές Βαλκανικές πόλεις ενήργησαν πιο έξυπνα…Η οικονομία της που στηρίζονταν στις μεγάλες βιομηχανίες και τα εργοστάσια δεν υπάρχει πια…
Μήπως λοιπόν έχει έρθει η ώρα για να εκμεταλλευτεί η πόλη ένα χαρτί που το έχει κρυμμένο εδώ και πολλά χρόνια ? Και μιλάω για το τουριστικό προϊόν της …Μήπως με ένα απλό οργανωμένο σχέδιο ανάδειξης όλου του ιστορικού κέντρου της πόλης μπορεί η Θεσσαλονίκη να γίνει επίκεντρο τουριστικού ενδιαφέροντος?
Το ξέρω όλα αυτά φαντάζουν εξωπραγματικά για μια πόλη-χώρα σαν την δικιά μας…Τι να πει κανείς…Ας αφήσουμε λοιπόν την ιστορία της πόλης να χαθεί μέσα από την απαξίωση και την οικονομική ασφυξία των καιρών γιατί προφανώς αυτό μας αξίζει… Εμείς δυστυχώς εδώ θα είμαστε και θα πολεμάμε με την μιζέρια μας και θα ελπίζουμε για ένα λαμπρό μέλλον…Γιατί η Θεσσαλονίκη έχει αυτές τις προοπτικές… ΥΓ. Ευτυχώς τα τελευταία χρόνια με, κατά κύριο λόγο, ιδιωτική πρωτοβουλία έχουν αποκατασταθεί πλήρως πολλές τετοίες πολυκατοικίες στην περιοχή τόσο της Βενιζέλου όσο και της Αγίας Σοφίας...Το αποτέλεσμα μπορείτε να το δείτε μόνοι σας...
Το κλειδί λοιπόν για την λύση και αυτού του γρίφου είναι φυσικά τα οικονομικά κίνητρα που επιβάλλεται να δοθούν έτσι ώστε να διατηρηθεί η αρχιτεκτονική κληρονομιά της πόλης μας.
Και να η Ευκαιρία ....
Σαν γενικότερο προβληματισμό θα ήθελα να πω ότι η πόλη μας έχει χάσει την αγοραστική της δύναμη…Βιώνει εδώ και χρόνια μια ατελείωτη οικονομική παρακμή με ότι αυτό συνεπάγεται και αυτό γιατί πολλές Βαλκανικές πόλεις ενήργησαν πιο έξυπνα…Η οικονομία της που στηρίζονταν στις μεγάλες βιομηχανίες και τα εργοστάσια δεν υπάρχει πια…
Μήπως λοιπόν έχει έρθει η ώρα για να εκμεταλλευτεί η πόλη ένα χαρτί που το έχει κρυμμένο εδώ και πολλά χρόνια ? Και μιλάω για το τουριστικό προϊόν της …Μήπως με ένα απλό οργανωμένο σχέδιο ανάδειξης όλου του ιστορικού κέντρου της πόλης μπορεί η Θεσσαλονίκη να γίνει επίκεντρο τουριστικού ενδιαφέροντος?
Το ξέρω όλα αυτά φαντάζουν εξωπραγματικά για μια πόλη-χώρα σαν την δικιά μας…Τι να πει κανείς…Ας αφήσουμε λοιπόν την ιστορία της πόλης να χαθεί μέσα από την απαξίωση και την οικονομική ασφυξία των καιρών γιατί προφανώς αυτό μας αξίζει… Εμείς δυστυχώς εδώ θα είμαστε και θα πολεμάμε με την μιζέρια μας και θα ελπίζουμε για ένα λαμπρό μέλλον…Γιατί η Θεσσαλονίκη έχει αυτές τις προοπτικές… ΥΓ. Ευτυχώς τα τελευταία χρόνια με, κατά κύριο λόγο, ιδιωτική πρωτοβουλία έχουν αποκατασταθεί πλήρως πολλές τετοίες πολυκατοικίες στην περιοχή τόσο της Βενιζέλου όσο και της Αγίας Σοφίας...Το αποτέλεσμα μπορείτε να το δείτε μόνοι σας...
http://ilovethessaloniki.blogspot.com/2010/01/blog-post_27.html