19 Φεβ 2010
ΝΑ ΟΔΗΓΕΙΣ ΤΟ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΣΑΝ ΝΑ ΤΟ ΕΧΕΙΣ ΚΛΕΨΕΙ!
Αυτή ήταν η συμβουλή του μεγάλου οδηγού και εκπαιδευτή αγώνων αυτοκινήτου , Pentti Airikkala. Αυτή τη συμβουλή έδωσε και στον παγκόσμιο πρωταθλητή του 1995 Κόλιν Μακρέι, αλλά και στον παγκόσμιο πρωταθλητή του 2001 Ρίτσαρντ Μπέρνς. Και οι δυο είχαν παρακολουθήσει μαθήματα οδήγησης αγώνων αυτοκινήτου στη σχολή του Πέντι στο παλιό αεροδρόμιο Oakley στο Oxfordshire.
Τελευταίο επίτευγμα του Πέντι είναι ο απίστευτος ‘ζωγράφος’ Jari-Matti Latvala, του
οποίου ‘πίνακες’ θαυμάζουμε στο παγκόσμιο πρωτάθλημα κάθε χρόνο.
Ο Pentti Airikkala γεννήθηκε στο Ελσίνκι το 1945. Ο πατέρας του είχε εταιρεία λεωφορείων και ο Πέντι είχε πει κάποτε σε συνέντευξή του, ότι βελτίωσε την τεχνική στην οδήγησή του απο πολύ μικρή ηλικία, όταν οδηγούσε τα λεωφορεία του πατέρα του στα …πλάγια! Ο πρώτος του αγώνας ήταν με το παλιό Βόλβο του πατέρα του, στον οποίο μάλιστα δικαιολόγησε την αλλαγή στο ταμπλό με το …τεράστιο στροφόμετρο που προσάρμοσε, ως …πατέντα για να καίει λιγότερα καύσιμα!
Το ντεμπούτο του στο ράλλυ των Χιλίων Λιμνών το έκανε με ένα Όπελ Καντέτ με το οποίο και δεν τερμάτισε. Την επόμενη χρονιά ήταν πρωταθλητής στη χώρα του, τη Φινλανδία. Η πρώτη του μεγάλη επιτυχία ήρθε το 1979 όταν κέρδισε το πρωτάθλημα ράλλυ Βρετανίας με την ομάδα του Ντήλερ Vauxhall (DTV) Chevette ΕΣ με ένα 2,3 16-valve twin-cam κινητήρα και συνοδηγό τον συμπατριώτη του ήταν Risto Virtanen.
Ο Πέντι έκανε και εκπομπή στην τηλεόραση. Οδηγούσε το ίδιο αυτοκίνητο με μεγάλη ταχύτητα στη λάσπη, στο χιόνι και στον πάγο για το BBC, έχοντας για συνοδηγό τον αθλητικό σχολιαστή Χάρι Κάρπεντερ. Ο Κάρπεντερ έλεγε συνέχεια: ‘Αν δεν ήμουν δεμένος, θα ήθελα να πετάξω! Κάποιες φορές ο Πέντι είναι τρελός για δέσιμο’…
Ο Πέντι για τα επόμενα είκοσι χρόνια πήρε μέρος σε πολλούς αγώνες αλλά κέρδισε μόνο μια φορά σε αγώνα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος, το βρετανικό RAC του 1989 με συνοδηγό τον Ιρλανδό Ronan McNamee και αυτοκίνητο ένα Mitsubishi Galant VR-4. Πίσω του άφηνε τον Γιούχα Κάνκουνεν, τον Άρι Βάτανεν, τον Κένεθ Έρικσον και στερούσε από τον ματαντόρ Κάρλο Σάινθ το πρώτο του πρωτάθλημα!
Ο Πέντι υπήρξε ο πρώτος οδηγός αγώνων που υποστήριζε και χρησιμοποιούσε το πάτημα του φρένου με το αριστερό πόδι χωρίς να σηκώνει το δεξί από το γκάζι, με αποτέλεσμα να μη χάνονται άσκοπα πολύτιμα δευτερόλεπτα!
Ονόμασε μάλιστα την ιστοσελίδα του leftfootbraking.com!
Ήταν ο ‘πρωτομάστορας’ του “Scandinavian flick” , ο μέγας Ζωγράφος της ..μπάντας!
Στη σχολή του τα 2/3 των μαθητών του ήταν οδηγοί αγώνων και το 1/3 οδηγοί της φόρμουλα. Είχε χαρακτηρίσει την Φόρμουλα Ένα …ΒΑΡΕΤΗ! Όπως συνήθιζε και να λέει με χιουμορ ότι ‘ οι καλοί και ήσυχοι άνθρωποι πάνε και βλέπουν φόρμουλα ένα, ενώ οι κακοί και νευρικοί, αγώνες του Π.Π. Ράλλυ, φυσικά υπάρχουν και εξαιρέσεις’…
Μια από τις καλύτερες συμβουλές που έδινε στους μαθητές του, ήταν και το να έχουν πάντα μέσα στο αγωνιστικό τους ένα σχοινί 7 μέτρων, έτσι ώστε αν βγούν από τον δρόμο στη διάρκεια κάποιου αγώνα να μπορούν να το κόψουν σε δέκα κομμάτια των 70 πόντων για να μπορέσουν δέκα θεατές να τους τραβήξουν έξω και να συνεχίσουν τον αγώνα, αφού δεν επιτρέπεται η βοήθεια με τα χέρια!!!
Pentti Airikkala, οδηγός ράλι και εκπαιδευτής, γεννήθηκε στις 4 Σεπτεμβρίου 1945. Πέθανε από καρκίνο στις 30 Σεπτεμβρίου 2009, 64 ετών.
Σε ευχαριστούμε για τις υπέροχες στιγμές που μας χάρισες στις βροχερές στροφές, στα σκονισμένα βουνά και στα χιονισμένα ‘γιαπ’
Αναστάσιος Καζαντζίδης
Ταπεινός προσκυνητής