Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΕΪΠΙΔΗΣ ΣΤΑ «ΝΕΑ»
Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τα βάζει με τους άφρονες ισχυρούς του πλανήτη και ευαισθητοποιεί τους σινεφίλ, λέει ο διευθυντής του
«O άνθρωπος και οι δεσμοί που τον προσδιορίζουν είναι κοινή συνισταμένη των ταινιών που συμμετέχουν στο φετινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ», λέει στα «ΝΕΑ» ο διευθυντής του Δημήτρης Εϊπίδης. «Η πάλη του ανθρώπου με την εξουσία, η εύθραυστη σχέση του με το περιβάλλον, η διεκδίκηση των βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της ελευθερίας του κεντρίζουν το ενδιαφέρον των δημιουργών είναι οι άξονες».
Η φετινή διοργάνωση, προσθέτει, «προβάλλει έργα που ενημερώνουν και ευαισθητοποιούν τους θεατές μας πάνω σε μείζονα ζητήματα που απασχολούν την παγκόσμια κοινότητα σήμερα». Και όλα αυτά γιατί «ο σκοπός του Φεστιβάλ είναι να ενεργοποιήσει τις συνειδήσεις των θεατών και να αναδείξει ζητήματα που τα ηλεκτρονικά κυρίως μέσα ενημέρωσης βάζουν σε δεύτερη μοίρα».
Πώς εκφράζεται η παγκόσμια κρίση στα ντοκιμαντέρ;
Αποτυπώνεται στη θεματολογία, τον τρόπο προσέγγισης, αλλά και στους προβληματισμούς που εκφράζουν οι δημιουργοί. Το ντοκιμαντέρ ήταν ανέκαθεν μια τέχνη με ευαίσθητες κεραίες που λειτουργεί πολλές φορές σαν καρδιογράφος της πραγματικότητας. Την παρακολουθεί τόσο στενά, ώστε να αντιλαμβάνεται έγκαιρα τις ζυμώσεις...
Μέσα στον καταιγισμό των 150 ταινιών απ΄ όλο τον κόσμο, «το ελληνικό ντοκιμαντέρ διαθέτει ιδιαίτερα δυναμική θέση, με πολλά από αυτά να εμφανίζουν θεματική ποικιλομορφία και πλούσιο αποθεματικό ταλέντου και δημιουργικότητας», όπως επισημαίνει ο Δημήτρης Εϊπίδης. «Ειδικότερα φέτος, τα ελληνικά ντοκιμαντέρ αφηγούνται μικρές ανθρώπινες ιστορίες μεγάλης έντασης. Κι εκφράζουν, όπως συμβαίνει με όλες τις εθνικές κινηματογραφίες, την εποχή τους, καθρεφτίζουν το σύγχρονο κοινωνικό και πολιτικό τοπίο μέσα στο οποίο διαμορφώνονται». Φέτος πραγματοποιείτε αφιέρωμα στον πλανήτη και ημερίδα με θέμα την περιβαλλοντική κρίση. Πιστεύετε ότι υπήρξε μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση από δημιουργούς μετά την αποτυχία της Διάσκεψης της Κοπεγχάγης;
Οι ντοκιμαντερίστες που επιλέγουν να ασχοληθούν με θέματα περιβαλλοντικής φύσης κρούουν εδώ και πολύ καιρό τον κώδωνα του κινδύνου. Και τώρα, μετά την αποτυχία της Παγκόσμιας Διάσκεψης της Κοπεγχάγης για το κλίμα, δηλώνουν κατηγορηματικά πως δεν επιτρέπεται άλλη σπατάλη πολύτιμου χρόνου. Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ ενημερώνει από την πρώτη μέρα το κοινό του για ζητήματα που σχετίζονται με την εύθραυστη σχέση μας με το περιβάλλον. Φέτος θέλαμε να εντείνουμε την προσπάθεια ευαισθητοποίησης με το αφιέρωμα «Ο πλανήτης σε κίνδυνο». Αλλά και με την ημερίδα με θέμα «Η Γη μετά την Κοπεγχάγη», με τη συμμετοχή Ελλήνων και ξένων ειδικών.
Τι πρέπει να διαθέτει ένα ντοκιμαντέρ για να το προτείνετε στο κοινό;
Χρυσή συνταγή δεν υπάρχει. Ένα καλό ντοκιμαντέρ σε εμπνέει, σε κινητοποιεί, σε καθηλώνει. Ενεργοποιεί τη σκέψη, συγκινεί και μας κάνει κοινωνούς μιας άγνωστης πραγματικότητας. Αυτά είναι χαρακτηριστικά που αναζητώ στα ντοκιμαντέρ και ως θεατής και ως καλλιτεχνικός διευθυντής, ανιχνεύοντας έργα που αξίζει να τα δει κανείς.
Η συνέχεια: http://www.tanea.gr/