«Να σταματήσει αμέσως η συζήτηση για το ΔΝΤ και όπου αλλού μπορεί να απευθυνθεί η Ελλάδα», ζητάει με σημερινή του συνέντευξη στα «ΝΕΑ» ο υπουργός Εθν. Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος, εκτιμώντας ότι η συζήτηση αυτή υπονομεύει τη συνολική προσπάθεια της χώρας.
O κ. Βενιζέλος, που απαντάει επίσης σε έναν αριθμό ερωτήσεων αναγνωστών για την..
κατάσταση (που λόγω πληθώρας συμπυκνώθηκαν και παρουσιάζονται μόνο οι πλέον χαρακτηριστικές από αυτές), σημειώνει ότι «πρέπει να στηριχτούμε στις δυνάμεις μας για να βγούμε από την κρίση»- προφανώς κρίνοντας από την παρατεινόμενη δυστοκία που παρατηρείται στην Ε.Ε. για την ανάπτυξη μιας βιώσιμης λύσης στο «ελληνικό πρόβλημα».
Υποστηρίζει επίσης ότι στόχος της χώρας τώρα πρέπει να είναι «το πώς θα ξεφύγουμε από την οξεία φάση της δημοσιονομικής κρίσης και να ολοκληρώσουμε το πρόγραμμα του δημοσίου δανεισμού για το πρώτο εξάμηνο του 2010 αυτοδύναμα, πληρώνοντας έστω υψηλά επιτόκια για να σπάσουμε τον φαύλο κύκλο περιμένοντας πως το δεύτερο εξάμηνο θα έχει αποσυμφορηθεί η κατάσταση» και περιγράφει το πολιτικό δίλημμα το οποίο καλείται να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση: «Η τροπή που παίρνει η συζήτηση για την Ελλάδα θέτει το ερώτημα τι έχει πιο μεγάλο κόστος: ο δανεισμός για ένα διάστημα με παράλογα και κερδοσκοπικά επιτόκια, η προσφυγή στο ΔΝΤ με τα πρακτικά μέτρα και τους συμβολισμούς που αυτή συνεπάγεται ή η αλλαγή των κανόνων της ευρωζώνης, με στόχο να υπάρξει όχι ένας μηχανισμός στήριξης και αλληλεγγύης, όπως πρέπει, αλλά σκληρότερη επιτήρηση και τελικά ακόμη και αποβολή μέλους, κάτι που είναι αδιανόητο».
«Αδικίες»
Κατά τον υπουργό Εθν. Άμυνας, οι κρίσιμοι παράγοντες της Ευρωπαϊκής Ένωσης «δεν έχουν δυστυχώς αντιληφθεί όλοι πλήρως ότι πίσω από το ελληνικό ζήτημα υπάρχει το ευρωπαϊκό ζήτημα και το ζήτημα του ευρώ». Ενώ για τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση υπογραμμίζει ότι τώρα «απαιτούνται μέτρα κοινωνικής και αναπτυξιακής εξισορρόπησης της μείωσης του εισοδήματος». Όπως σημειώνει, «δυστυχώς, στην πρώτη φάση εφαρμογής των μέτρων εμφανίζονται μεγάλες αδικίες γιατί η περικοπή των εισοδημάτων των εργαζομένων στο Δημόσιο γίνεται άμεσα, ενώ τα φορολογικά μέτρα που αφορούν άλλες κοινωνικές και επαγγελματικές κατηγορίες χρειάζονται κάποιο χρόνο για να αποδώσουν». Θεωρεί ότι το κρισιμότερο από όλα για τη χώρα «είναι να σπάσουμε τον φαύλο κύκλο της υφεσιακής ψυχολογίας» και επισημαίνει ότι «βρισκόμαστε μέσα σε τρεις κυκλώνες: τον δημοσιονομικό, τον υφεσιακό και τον χρηματοοικονομικό. Πρέπει να βγούμε και από τους τρεις. Να στηρίξουμε τις τράπεζες για να στηρίξουν με τη σειρά τους τη ρευστότητα της πραγματικής οικονομίας. Να στηρίξουμε κρίσιμους κλάδους για να συγκρατήσουμε τον αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης και να πετύχουμε τους δημοσιονομικούς μας στόχους για να αλλάξουμε το κλίμα στις αγορές και την Ευρωπαϊκή Ένωση».
Για το «Παπανικολής»
Έχει τη σημασία του το γεγονός ότι ο κ. Βενιζέλος δέχθηκε σωρεία ερωτήσεων για την υπόθεση του Σκαραμαγκά και το υποβρύχιο «Παπανικολής»- που υπήρξε και το αντικείμενο έντονων διαξιφισμών του με τον πρώην υπουργό Άμυνας Ε. Μεϊμαράκη. Στην ερώτηση «γιατί τα ναυπηγεία δόθηκαν στην Αbu Dhabi Μar, ενώ ο ίδιος και άλλοι υπουργοί ήσασταν επιφυλακτικοί;» απαντάει: «Γιατί δεν υπήρξε άλλη συγκεκριμένη και δεσμευτική πρόταση. Γιατί αυτή ήθελαν οι Γερμανοί, που τώρα κατέχουν το 100% του μετοχικού κεφαλαίου των ναυπηγείων και συνεργάζονται πλέον με την Αbu Dhabi Μar και για τα ναυπηγεία τους στη Γερμανία με τη συμμετοχή ή με την ανοχή δύο κυβερνήσεων, τόσο της Γερμανίας όσο και του Άμπου Ντάμπι. Άλλωστε η οικονομική διαπραγμάτευση για τα ναυπηγεία και τα υποβρύχια γίνεται κατ΄ ουσίαν με τη γερμανική πλευρά, ανεξαρτήτως του ποιος θα είναι ο νέος μέτοχος των ναυπηγείων».
Οι αναγνώστες των ρωτούν
Δ. Κούσουρης: Κύριε υπουργέ, σε καιρούς που γίνονται περικοπές από παντού δεν θεωρείτε ότι είναι πρόκληση η παραγγελία δύο νέων υποβρυχίων;
Ευ. Βενιζέλος: Τα δεδομένα είναι τελείως διαφορετικά. Η γερμανική εταιρεία ΤhyssenΚrupp κατέχει το 100% των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και με υποκατασκευάστρια τη θυγατρική της ΗDW εκτελεί από το 2000 και 2002 αντίστοιχα δύο μεγάλα προγράμματα κατασκευής νέων και εκσυγχρονισμού παλαιών υποβρυχίων αξίας 3 δισ. ευρώ. Μέχρι τον Οκτώβριο του 2009 η ελληνική πλευρά είχε καταβάλει 2 και πλέον εκατ. ευρώ χωρίς να έχει πάρει ούτε ένα νέο ούτε ένα εκσυγχρονισμένο υποβρύχιο, ενώ το «Παπανικολής» είχε πληρωθεί από την Ελλάδα και έμενε στο Κίελο σε μία ασαφή κατάσταση χωρίς ούτε αποδοχή ούτε άρνηση παραλαβής. Λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές, οι Γερμανοί κατήγγειλαν τις συμβάσεις των υποβρυχίων και δήλωσαν έτοιμοι να κλείσουν τα ναυπηγεία, να τα οδηγήσουν σε πτώχευση και να απολύσουν το σύνολο των εργαζομένων, με αποτέλεσμα το Ελληνικό Δημόσιο να ψάχνει να βρει και τα λεφτά και τα υποβρύχια και τις θέσεις εργασίας και την υποδομή των ναυπηγείων. Σε αυτό τον γόρδιο δεσμό έπρεπε να δώσουμε λύση. Δεν παραγγείλαμε δύο επιπλέον υποβρύχια, αντικαταστήσαμε τον ασύμφορο εκσυγχρονισμό δύο παλαιών υποβρυχίων με δύο νέα τελευταίας τεχνολογίας υποβρύχια, προκειμένου να δώσουμε αντίκρυσμα στα χρήματα που ήδη έχει καταβάλει η χώρα μας. Με τη σύμβαση σώσαμε τα ναυπηγεία, σώσαμε 1.200 θέσεις εργασίας, πολύ περισσότερες θέσεις μέσω των υπεργολάβων. Σταματήσαμε να δίνουμε 400 εκατ. ευρώ για κάθε εκσυγχρονισμό παλαιού υποβρυχίου, ενώ εν έτει 2010 πετύχαμε κατ΄ αποκοπή τιμές 500 εκατ. ευρώ για κάθε καινούργιο υποβρύχιο τη στιγμή που το 2000 η μέση τιμή ήταν 463,24 με μελλοντικές προσαρμογές. Το τίμημα θα εξοφληθεί σε 9 χρόνια με ετήσιες δόσεις που ξεκινούν από 300, αλλά φτάνουν σταδιακά τα 50 εκατομμύρια.
Χρ. Ζήκα: Θα παραληφθεί το υποβρύχιο «Παπανικολής» για να σωθούν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και αν ναι, τι θα το κάνουμε μετά;
Ευ. Βενιζέλος: Το «Παπανικολής» πληρώθηκε από την Ελλάδα 463,25 εκατ. ευρώ και τώρα οι Γερμανοί θέλουν να το κρατήσουν προς μεταπώληση έναντι μόλις 300 εκατ. ευρώ, ενώ ο εκσυγχρονισμός ενός παλιού υποβρυχίου στον Σκαραμαγκά κοστολογείται περίπου 400 εκατ. ευρώ. Το ζήτημα του «Παπανικολής» έπρεπε να έχει εκκαθαριστεί από το 2006, όταν προέκυψε το πρόβλημα, ή έστω το 2008 όταν ολοκληρώθηκαν και οι νέες δοκιμές. Αντ΄ αυτού η προηγούμενη κυβέρνηση κατέβαλε κατά τη διάρκεια της θητείας της περίπου 800 εκατ. ευρώ στη γερμανική πλευρά. Ο στόχος μας είναι να διασώσουμε ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο του Ελληνικού Δημοσίου. Το παραλαμβάνουμε για να το πουλήσουμε σε τρίτη χώρα στην αρμόζουσα τιμή και υπάρχει σχετικό ενδιαφέρον στη διεθνή αγορά. Όσοι ανευθύνως απαξιώνουν το «Παπανικολής» βλάπτουν το δημόσιο συμφέρον, γιατί μειώνουν την πιθανή τιμή πώλησής του. Καμία δε χώρα δεν αγοράζει ακατάλληλο τεχνικά υποβρύχιο και καμία χώρα δεν θέλει να θέσει τα πληρώματά της σε κίνδυνο. Ας σταματήσουν να ανευθυνολογούν αυτοί που όταν είχαν την ευθύνη απεδείχθησαν ανεύθυνοι, άβουλοι και βλαπτικοί για το δημόσιο συμφέρον.
Κ. Ντουρντούνης: Γερμανικά τανκς, γαλλικές φρεγάτες, ευρωπαϊκά αεροσκάφη και άλλα πολλά. Εμείς χρεωνόμαστε και είμαστε οι «κακοί», ενώ αυτοί πλουτίζουν. Μήπως πρέπει να απαιτήσουμε «συμμαχική» προστασία και να προχωρήσουμε με την Τουρκία σε πάγωμα εξοπλισμών;
Ευ. Βενιζέλος: Τι σημαίνει «συμμαχική» προστασία στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, όταν σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα είναι ο τρόπος με τον οποίο οργανώνεται και λειτουργεί η ίδια η συμμαχία στην περιοχή. Εργαζόμαστε συστηματικά για την αλλαγή του κλίματος στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Η διαφορά όμως μεταξύ αισιοδοξίας και αφέλειας είναι η ουσία στην εξωτερική και αμυντική πολιτική. Το κρίσιμο στην παρούσα φάση είναι να μην «εξαχθεί» η θεσμικοπολιτική ένταση που υπάρχει στη γειτονική μας χώρα στις διμερείς μας σχέσεις.
Ι. Μπέτσης: Μπορείτε να μας εξηγήσετε γιατί δεν μειώνετε τις αμυντικές δαπάνες της χώρας, σε μια περίοδο οικονομικής λιτότητας;
Ευ. Βενιζέλος: Προφανώς και μειώνονται οι αμυντικές δαπάνες. Επανεξετάζουμε στο σύνολό του το πρόγραμμα προμηθειών, αλλάζουμε τη σχετική νομοθεσία. Επιβάλαμε ήδη έναν νέο κώδικα δεοντολογίας στις σχετικές επαφές και διαπραγματεύσεις. Συγκροτήθηκε ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή που παρακολουθεί όλες τις διαδικασίες από πολύ κοντά. Φέτος οι πληρωμές για εξοπλισμούς περιορίζονται στο 0,7% του ΑΕΠ, ενώ ο περιορισμός το 2011 και το 2012 θα είναι ακόμη μεγαλύτερος.