6 Μαρ 2010

"Quick Wins I"

Του Αργύρη Αργυριάδη
www.argiriadis.gr

Μας πήρε πέντε μήνες, αλλά έχουμε ένα πρόγραμμα σταθερότητας. Εν πολλοίς αναμενόμενο, αλλά δυσάρεστο. Ωστόσο, ως λαός είμαστε έτοιμοι να προσπαθήσουμε για κάτι καλύτερο. Τα ερωτήματα, όμως, παραμένουν. Με τα μέτρα αυτά θα σωθούμε ή θα χρειαστούν και άλλα; Ή μήπως...

τελικά τα μέτρα αυτά μας οδηγήσουν στην ύφεση;

Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν είναι μονοδιάστατα, μολονότι κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Γεμίζουν τα ταμεία, αλλά τα αποτελέσματα θα είναι πρόσκαιρα εάν δεν συνοδευτούν με αναπτυξιακές τομές. Σήμερα χρειάζονται μέτρα βραχυπρόθεσμου αποτελέσματος - τα περιλάλητα «quick wins» που λένε οι Αγγλοσάξωνες - για τους τέσσερις πυλώνες της εθνικής οικονομίας (τουρισμός, ναυτιλία, κατασκευαστικός τομέας, μικρομεσαίο επιχειρείν).

Καταρχήν στον τομέα του τουρισμού, πρωταρχικός στόχος είναι η αύξηση του τουριστικού συναλλάγματος και η διατήρηση των ελληνικών τουριστικών μονάδων (τα περισσότερα ξενοδοχεία σήμερα βρίσκονται είτε προς πώληση είτε προς πτώχευση, λόγω της συρρίκνωσης των εσόδων και του αυξημένου τραπεζικού δανεισμού που πλέον δεν εξυπηρετείται). Για την επίλυση του προβλήματος πρέπει το κράτος να χρησιμοποιήσει τα χρήσιμα εργαλεία αναπτυξιακής πολιτικής που διαθέτει. Για παράδειγμα η Αγροτική Τράπεζα μπορεί να δημιουργήσει ειδικά προϊόντα για τους επαγγελματίες του τουρισμού. Δηλαδή να «αγοράσει» τα υφιστάμενα δάνεια των ξενοδοχείων και να τα αναχρηματοδοτήσει με χαμηλότερα επιτόκια και μεγαλύτερο χρόνο αποπληρωμής. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται η πτώχευση των τουριστικών επιχειρήσεων, ενώ οι ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις προσφέρουν πλήρη εμπράγματη εξασφάλιση των δανείων. Επίσης, η Εθνική Ασφαλιστική πρέπει να δημιουργήσει ειδικά προγράμματα «αγοράς του κινδύνου», δηλαδή να ασφαλίζει τις πιστώσεις του ξενοδοχειακού κλάδου, ώστε να επέλθει ηρεμία στην αγορά. Η ασφάλιση των πιστώσεων πρέπει να είναι καθολική και όχι επιλεκτική. Επίσης, ο ΕΟΤ πρέπει να συνάψει συμβάσεις με τους μεγαλύτερους tour operators του εξωτερικού - ως εκπρόσωπος ξενοδοχειακών μονάδων - διασφαλίζοντας συλλήβδην την πληρότητα των δωματίων και ενισχύοντας τη διαπραγματευτική ικανότητα των ξενοδόχων, η οποία σήμερα – λόγω των χρεών και των μεγάλων διεθνικών tour operators – είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Επίσης, ο ΕΟΤ πρέπει να κάνει θεματική και στοχευμένη διαφήμιση. Δεν μπορεί με το ίδιο μήνυμα να απευθύνεται στον Άγγλο συνταξιούχο και στον Ρώσο μεγιστάνα. Τέλος, χρειάζεται ένας «Πολιτιστικός Καλλικράτης» στον οποίο θα αναφερθούμε στο επόμενο σημείωμα.


Το ανωτέρω άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Αγγελιοφόρος» την Παρασκευή 5 Μαρτίου 2010.
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη