Σοβαρά σφάλματα στα κριτήρια αξιολόγησης για τον ΑΣΕΠ στο πολυνομοσχέδιο του...
ΥΠΕΠΘ – Υποβάθμιση των μεταπτυχιακών σπουδών.
Πρόσφατα δόθηκε στη δημοσιότητα το νέο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΠΘ για την εκπαίδευση. Δυστυχώς, όπως πολλοί περίμεναν, οι εξαγγελίες του ΥΠΕΠΘ και προσωπικά της κας Διαμαντοπούλου για ένα νέο πιο αξιοκρατικό σύστημα στην διαδικασία πρόσληψης εκπαιδευτικών έπεσαν στο κενό. Το νέο νομοσχέδιο περιλαμβάνει εξαιρετικά παράλογα κριτήρια πρόσληψης, υποβαθμίζοντας σημαντικά τις μεταπτυχιακές σπουδές και την επιστημονική κατάρτιση των υποψηφίων. Θα μπορούσε κανείς, χωρίς δόση υπερβολής, να χαρακτηρίσει τα κριτήρια «φωτογραφικά».
Έτσι, ενώ η γνώση μιας ξένης γλώσσας μπορεί να δώσει μέχρι και 2 μόρια στον υποψήφιο (για γνώση επιπέδου Proficiency) και η πιστοποίηση γνώσης βασικής χρήσης Η/Υ (π.χ. ECDL) δίνει 1 μόριο, οι μεταπτυχιακές σπουδές δίνουν μόνο 2 μόρια, και αυτό μόνο στην περίπτωση που το μεταπτυχιακό είναι στο ίδιο γνωστικό αντικείμενο με το βασικό πτυχίο του υποψηφίου. Είναι άξιο απορίας το γεγονός ότι κάποιοι στο ΥΠΕΠΘ συγκρίνουν την απόκτηση του Proficiency με την απόκτηση ενός μεταπτυχιακού τίτλου! Αυτό μάλλον αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία ή ίσως να συνάδει με κάποιες χώρες τις υποσαχάριας Αφρικής με αποικιοκρατικό παρελθόν.
Δυστυχώς όμως, ο εξωφρενικός παραλογισμός των συντακτών του πολυνομοσχεδίου δεν σταματάει εδώ. Ένα δεύτερο βασικό πτυχίο σε κάποια ειδικότητα σχετική με την εκπαίδευση δίνει τρία μόρια, όσα και ένα διδακτορικό δίπλωμα! Με λίγα λόγια, ένα βασικό πτυχίο, σύμφωνα πάντα με το ΥΠΕΠΘ, είναι σημαντικότερο από ένα μεταπτυχιακό δίπλωμα και κατέχει ίδια θέση με ένα διδακτορικό δίπλωμα. Αν δε ο υποψήφιος έκανε το λάθος να κάνει το διδακτορικό σε κάποιο άλλο πανεπιστημιακό τμήμα (και όχι σε αυτό από το οποίο πήρε το βασικό του πτυχίο), τότε δεν παίρνει ούτε το μισό μόριο της παρηγοριάς… Αυτό είναι προφανές πως δεν υπάρχει σε χώρα της Ευρώπης.
Έτσι, για παράδειγμα, ένας απόφοιτος του τμήματος Φυσικής, ο οποίος έκανε μεταπτυχιακό και διδακτορικό στο τμήμα Πληροφορικής, δεν πριμοδοτείται με επιπλέον μόρια στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, ενώ κάποιος άλλος απόφοιτος του ίδιου τμήματος, με δεύτερο πτυχίο από το τμήμα Χημείας ή Θεολογίας, λόγου χάρη, με πιστοποίηση ECDL και Proficiency, πριμοδοτείται με 6 μόρια!!! Ένας άλλος απόφοιτος του Φυσικού τμήματος, ο οποίος έκανε μεταπτυχιακό και διδακτορικό στην Αστρονομία, για παράδειγμα, πριμοδοτείται με 3 μόρια (ναι το διδακτορικό και το μεταπτυχιακό δεν αθροίζονται!).
Εκτός από την προφανή διαφορά στα προσόντα μεταξύ των εν λόγω υποψηφίων (κανείς σοβαρός επιστήμονας και εκπαιδευτικός δεν μπορεί να συγκρίνει μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους με το Proficiency, το ECDL και οποιοδήποτε άλλο βασικό πτυχίο), τίθεται και ένα άλλο σημαντικό ζήτημα. Τα μεταπτυχιακά και τα διδακτορικά στις παιδαγωγικές επιστήμες πριμοδοτούνται σημαντικά περισσότερο από τα αντίστοιχα πτυχία σε γνωστικό-ερευνητικό αντικείμενο (2,5 και 5 μόρια αντίστοιχα). Το ΥΠΕΠΘ συνεχίζει την παράδοση της υποβάθμισης του γνωστικού αντικειμένου έναντι των παιδαγωγικών γνώσεων. Μα, για να διδάξει κάποιος μαθηματικά δεν θα πρέπει να έχει άριστη επιστημονική κατάρτιση; Γιατί η γνώση των παιδαγωγικών να παίζει τον κυρίαρχο ρόλο; Επιπλέον, γιατί οι μεταπτυχιακοί τίτλοι σε παρεμφερή αντικείμενα δεν αναγνωρίζονται καθόλου; Γιατί τέτοια απαξίωση της επιστημονικής κατάρτισης;
Παρόμοια και ίσως ακόμη χειρότερα προβλήματα υπάρχουν και στη προτεινόμενη διαδικασία μοριοδότησης για την επιλογή Σχολικών Συμβούλων. Αντίθετα, με το προεκλογικό πρόγραμμα της κυβέρνησης όπου γινόταν σαφής λόγος για κατάργηση της συνέντευξης στο δημόσιο, η συνέντευξη θα έχει πάλι κυριαρχικό ρόλο οδηγώντας ξανά στην γνωστή τακτική των ημετέρων. Είναι φανερό ότι ο συντάκτης των συγκεκριμένων εδαφίων, είτε δεν ασχολήθηκε και πολύ με το θέμα, είτε δεν τον ενδιέφερε, είτε είχε στο μυαλό του κάποια «δική του» περίπτωση. Πώς όμως περιμένουμε να προσελκύσουμε τους άριστους στη δημόσια εκπαίδευση (όπως τουλάχιστον εξαγγέλλει η Υπουργός), τη στιγμή που υποβαθμίζουμε την αριστεία και εξαθλιώνουμε το ρόλο του εκπαιδευτικού; Δυστυχώς, η αξιοκρατία και η αριστεία, παρότι επαγγέλλονται, παραμένουν άγνωστες λέξεις για την πολιτεία… Αυτές και άλλες παρόμοιες πρακτικές οδήγησαν την χώρα μας στη δύσκολη κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα.
Παντελής Μπουμπούλης
Μαθηματικός ΠΕ 03
Αντιγράφω τη μοριοδότηση όπως υπάρχει στο νομοσχέδιο:
1) Η γλωσσομάθεια: δύο (2) μονάδες για την άριστη, μιάμιση (1,50) για την πολύ καλή και μία (1) μονάδα για την καλή γνώση ξένης γλώσσας, η οποία αποδεικνύεται σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για το προσοντολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων. Δεν παρέχονται μονάδες για τη γνώση δεύτερης ξένης γλώσσας ή ξένης γλώσσας που αποτελεί ειδικό προσόν διορισμού.
2) Η πιστοποιημένη γνώση χειρισμού ηλεκτρονικού υπολογιστή, όπως αποδεικνύεται σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για το προσοντολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, ή οι πιστοποιημένες δεξιότητες στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) επιπέδου 1: μία (1) μονάδα
3) Η κατοχή δεύτερου πτυχίου στις επιστήμες της αγωγής ή σε γνωστικό αντικείμενο σχετικό με τα μαθήματα που διδάσκονται στην ίδια βαθμίδα εκπαίδευσης: τρεις (3) μονάδες
4) Η κατοχή μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών ενός τουλάχιστον ακαδημαϊκού έτους στο γνωστικό αντικείμενο του κλάδου ή της ειδικότητας για την οποία διαγωνίσθηκε ο υποψήφιος: δύο (2) μονάδες
5) Η κατοχή μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών ενός τουλάχιστον ακαδημαϊκού έτους στη διδακτική του γνωστικού αντικειμένου του κλάδου ή της ειδικότητας για την οποία διαγωνίσθηκε ο υποψήφιος ή στις επιστήμες της αγωγής: δυόμιση (2,50) μονάδες
6) Η κατοχή διδακτορικού διπλώματος στο γνωστικό αντικείμενο του κλάδου ή της ειδικότητας για την οποία διαγωνίσθηκε ο υποψήφιος: τρεις (3) μονάδες
7) Η κατοχή διδακτορικού διπλώματος στη διδακτική του γνωστικού αντικειμένου του κλάδου ή της ειδικότητας για την οποία διαγωνίσθηκε ο υποψήφιος, ή στις επιστήμες της αγωγής: πέντε (5) μονάδες.