Ένα από τα πιο ιστορικά μνημεία της Θεσσαλονίκης, η Ροτόντα, ανοίγει τις πύλες της για να φιλοξενήσει έκθεση φωτογραφιών των αρχών του 20ού αιώνα με θέμα «Από το Βόσπορο στην Αδριατική - Γάλλοι φωτογράφοι ανακαλύπτουν τα μνημεία των Βαλκανίων».
Τις 180 ασπρόμαυρες και αυτοχρωμικές φωτογραφίες, που χρονολογούνται από το 1878 ως το 1914, αποτύπωσαν με το φακό τους Γάλλοι φωτογράφοι. Ναοί, αγορές, μουσουλμανικά τεμένη και άλλα μνημεία από τη Ελλάδα, την Τουρκία, την Αλβανία, την ΠΓΔΜ, τη Σερβία, την Κροατία, το Μαυροβούνιο, τη Βουλγαρία και τη Βοσνία- Ερζεγοβίνη «αιχμαλωτίστηκαν» φωτογραφικά συνθέτοντας «ένα ταξίδι του κοινού στα Βαλκάνια», όπως λέει χαρακτηριστικά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και μέλος της οργανωτικής επιτροπής της έκθεσης, Βαγγέλης Ιωακειμίδης.
Τα έργα καλύπτουν πέντε ιστορικές περιόδους των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η πρώτη ενότητα αφορά σε μνημεία της αρχαιότητας, η δεύτερη σε βυζαντινά κτίρια, η τρίτη σχετίζεται με την επηρεασμένη από τους Βενετούς αρχιτεκτονική κατά μήκος των δαλματικών ακτών, στην τέταρτη κυριαρχεί το άρωμα Ανατολής, ενώ η πέμπτη ενότητα πραγματεύεται την έννοια της πόλης.
«Η έκθεση αυτή καταδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει πτυχές τόπων που σήμερα έχουν χαθεί», επισημαίνει ο κ. Ιωακειμίδης.
Πρόκειται για παραγωγή του Κέντρου Εθνικών Ιστορικών Μνημείων Γαλλίας και πρωτοπαρουσιάστηκε στο ιστορικό κτίριο Κονσιερζερί στο Παρίσι.
Τη συνδιοργανώνουν το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το Τμήμα Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ και η 9η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, υπό την αιγίδα της Ιεράς Μητρόπολης Θεσσαλονίκης, του γενικού προξενείου της Γαλλίας στη Θεσσαλονίκη και της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της Φωτομπιενάλε.
Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την Παρασκευή 28 Μαΐου και θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Ιουλίου.
Τις 180 ασπρόμαυρες και αυτοχρωμικές φωτογραφίες, που χρονολογούνται από το 1878 ως το 1914, αποτύπωσαν με το φακό τους Γάλλοι φωτογράφοι. Ναοί, αγορές, μουσουλμανικά τεμένη και άλλα μνημεία από τη Ελλάδα, την Τουρκία, την Αλβανία, την ΠΓΔΜ, τη Σερβία, την Κροατία, το Μαυροβούνιο, τη Βουλγαρία και τη Βοσνία- Ερζεγοβίνη «αιχμαλωτίστηκαν» φωτογραφικά συνθέτοντας «ένα ταξίδι του κοινού στα Βαλκάνια», όπως λέει χαρακτηριστικά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και μέλος της οργανωτικής επιτροπής της έκθεσης, Βαγγέλης Ιωακειμίδης.
Τα έργα καλύπτουν πέντε ιστορικές περιόδους των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η πρώτη ενότητα αφορά σε μνημεία της αρχαιότητας, η δεύτερη σε βυζαντινά κτίρια, η τρίτη σχετίζεται με την επηρεασμένη από τους Βενετούς αρχιτεκτονική κατά μήκος των δαλματικών ακτών, στην τέταρτη κυριαρχεί το άρωμα Ανατολής, ενώ η πέμπτη ενότητα πραγματεύεται την έννοια της πόλης.
«Η έκθεση αυτή καταδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει πτυχές τόπων που σήμερα έχουν χαθεί», επισημαίνει ο κ. Ιωακειμίδης.
Πρόκειται για παραγωγή του Κέντρου Εθνικών Ιστορικών Μνημείων Γαλλίας και πρωτοπαρουσιάστηκε στο ιστορικό κτίριο Κονσιερζερί στο Παρίσι.
Τη συνδιοργανώνουν το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το Τμήμα Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ και η 9η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, υπό την αιγίδα της Ιεράς Μητρόπολης Θεσσαλονίκης, του γενικού προξενείου της Γαλλίας στη Θεσσαλονίκη και της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της Φωτομπιενάλε.
Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την Παρασκευή 28 Μαΐου και θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Ιουλίου.
Στη συνέχεια συζητείται να μεταφερθεί και σε άλλες βαλκανικές χώρες.