Ο πρώην δήμαρχος δυναμικά στο προσκήνιο:
Γρ.Χατζησάββας: Η Νεάπολη δεν μπορεί να επιβιώσει μόνη της
Μπορεί ο νυν δήμαρχος Νεάπολης Θεσσαλονίκης Νάκης Λαδόπουλος (και οι συν αυτώ) να πανηγυρίζει για το ότι ο...
Γρ.Χατζησάββας: Η Νεάπολη δεν μπορεί να επιβιώσει μόνη της
Μπορεί ο νυν δήμαρχος Νεάπολης Θεσσαλονίκης Νάκης Λαδόπουλος (και οι συν αυτώ) να πανηγυρίζει για το ότι ο...
«Καλλικράτης» εξαίρεσε το δήμο του από τις συνενώσεις και να τον άφησε μόνο του, σε αντίθεση με ότι έγινε με όλους τους άλλους όμορους, όμως το χαμόγελό του τείνει να παγώσει υπό την πίεση των εξελίξεων. Πολύ περισσότερο όταν αυτές προέρχονται από τον πρώην δήμαρχο Γρηγόρη Χατζησάββα, όχι μόνο ένεκα του ειδικού πολιτικού βάρους που διαθέτει αλλά και για το ότι υπήρξε το πολιτικό πρόσωπο που ανέδειξε τον Ν.Λαδόπουλο στο δημαρχιακό αξίωμα.
Ο Γρ.Χατζησάββας κι ένας μεγάλος πυρήνας δημοτών πραγματοποίησαν την πρώτη τους συνάντηση για να καθορίσουν την τακτική τους προκειμένου να ακυρωθεί το συγκεκριμένο σχέδιο και η Νεάπολη να συνενωθεί «με έναν ή δυο ή τρεις όμορους δήμους», γιατί σε διαφορετική περίπτωση «οδηγείται στον αφανισμό και τη γκετοποίηση», όπως υποστηρίζουν. Ηδη άρχισε η συλλογή υπογραφών για το ψήφισμα που θα σταλεί στον Γ.Ραγκούση και τον πρωθυπουργό, ζητώντας μάλιστα να ενημερωθούν και για τους λόγους που επέβαλαν την εξαίρεση της Νεάπολης από τις συνενώσεις.
Αναλυτικά το ψήφισμα έχει ως εξής:
ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Θεσσαλονίκη 3 – 5 - 2010
Προς Υπουργό Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
κ. Γιάννη Ραγκούση
Κοινοπ.: Γραφείο Προέδρου και Πρωθυπουργού κ. Γιώργου Παπανδρέου
Γραμματέα Εθνικού Συμβουλίου ΠΑΣΟΚ κ. Σωκράτη Ξυνίδη
Γραμματέα Περιφ. Επιτροπής ΠΑΣΟΚ Κ.Μ. κ. Γιώργο Γεράκη
Γραμματέα Νομαρχ. Επιτρ. ΠΑΣΟΚ Α’ Θεσ/νίκης κ. Χρήστο Παπαστεργίου
Γραφείο Προέδρου Δημοτ.Συμβ. Νεάπολης κ. Χαράλαμπου Ωραιόπουλου
Υ Π Ο Μ Ν Η Μ Α
« Γιατί ο Δήμος Νεάπολης δεν μπορεί και δεν πρέπει να μείνει ‘’μόνος’’»
Στόχος του προγράμματος Καλλικράτης είναι να αποκτήσει η χώρα μας μια σταθερή και σύγχρονη διοικητική και αυτοδιοικητική δομή μόνιμου χαρακτήρα. Αυτό για την αυτοδιοίκηση σημαίνει ενίσχυση με περισσότερες αρμοδιότητες , επαρκείς οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους, δυνατότητες προσφοράς ποιοτικών υπηρεσιών και έργων στους πολίτες , δημοκρατική και διαφανή λειτουργία . Δηλαδή δημιουργία ισχυρών διοικητικών ενοτήτων, ώστε να είναι σε θέση να ασκήσουν τις αρμοδιότητες που τους ανατίθενται. Γνώμονας των οργανωτικών επιλογών είναι ο πολίτης και η εξυπηρέτηση των αναγκών του. Γι’ αυτό η συγκρότηση ισχυρότερων και μεγαλύτερων ενοτήτων συνοδεύεται από την παροχή των διοικητικών υπηρεσιών όσο το δυνατόν πιο κοντά στον πολίτη, με την ενίσχυση της υπόστασης της γειτονιάς, της κοινότητας ως ζωντανών κυττάρων της τοπικής κοινωνίας.
Τα παραπάνω και πολλά άλλα, αναφέρονται στο κείμενο δημόσιας διαβούλευσης του «προγράμματος Καλλικράτης», που πραγματικά πιστεύουμε ότι αποτελεί τομή για το ελληνικό συγκεντρωτικό και αναποτελεσματικό κράτος, που αποκεντρώνεται και αποκτά χαρακτηριστικά όπως ευελιξία, αποτελεσματικότητα, αξιοποίηση τοπικών και περιφερειακών πλεονεκτημάτων, όπως συμβαίνει σε όλα τα προηγμένα κράτη.
Όμως, ‘’αυτή’’, η νέα αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με το «χωροταξικό» του προγράμματος Καλλικράτης, όπως δόθηκε στη δημοσιότητα από το αρμόδιο υπουργείο, δεν ‘’αγγίζει’’ το Δήμο Νεάπολης. Στη Νεάπολη δεν έγινε καμιά ενημέρωση, καμιά διαδικασία από το Δήμο ή κάποιον άλλο φορέα. Δεν γνωρίζουμε πως αποφασίστηκε, ο Δήμος Νεάπολης με τα χαρακτηριστικά που έχει, να εξαιρεθεί από μια μεταρρύθμιση που την έχει απόλυτη ανάγκη, περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αδυνατούμε να κατανοήσουμε τη σκοπιμότητα αυτής της επιλογής.
Ορισμένα χαρακτηριστικά του Δήμου Νεάπολης από τα οποία ο καθένας μπορεί να βγάλει συμπεράσματα, για το αν η Νεάπολη μπορεί να εξαιρεθεί ή όχι, είναι :
-Πληθυσμός, σύμφωνα με την απογραφή του 2001 30.567.
-Η σημερινή έκταση του Δήμου είναι περί τα 750 στρέμματα. Έχει τη μικρότερη έκταση απ’ όλους τους Δήμους στο νομό Θεσσαλονίκης και ίσως σ’ όλη τη χώρα!
-Πυκνότητα που ξεπερνάει τους 450 κατοίκους ανά εκτάριο . -Ορισμένα οικονομικά στοιχεία που αποδεικνύουν ότι ο Δήμος Νεάπολης δεν είναι βιώσιμος και οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια στη χρεωκοπία και την κατάρρευση. Τα τελευταία χρόνια, ενώ ΔΕΝ έχει να παρουσιάσει αξιόλογο έργο και υπηρεσίες , έχει τεράστιο-για τα δεδομένα του Δήμου- κόστος διοίκησης (δήμαρχος, αντιδήμαρχοι, πρόεδροι Ν.Π., ειδικοί συνεργάτες - σύμβουλοι κλπ), που ξεπερνάει τα400.000 Ευρώ ετησίως. Υπηρεσίες που στο παρελθόν πρόσφεραν τεράστιο έργο, όπως π.χ. η τεχνική και η οικονομική, σήμερα απαξιώνονται και συρρικνώνονται λόγω ‘’έλλειψης αντικειμένου’’. Το ύψος των χρεών του Δήμου και των Νομικών του Προσώπων, ξεπερνάει τα 11.000.000 Ευρώ, ποσό τεράστιο για τον προϋπολογισμό και τα οικονομικά δεδομένα του Δήμου Νεάπολης.
Πιστεύουμε ότι με τις νέες εδαφικές, πληθυσμιακές και αναπτυξιακές προοπτικές που επιφέρει το πρόγραμμα «Καλλικράτης», η συνένωση της Νεάπολης με έναν ή δύο ή τρείς όμορους Δήμους, θα δημιουργήσει έναν πραγματικά ισχυρό και εύρωστο οργανισμό με δυνατότητες ανάπτυξης και δημιουργικής διεξόδου από την ασφυξία της πυκνής δόμησης , της στασιμότητας και της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας. Αναφέρουμε παραδειγματικά ότι τα όρια με το Δήμο Πολίχνης ‘’κόβουν’’ σπίτια, σχολεία, υποδομές , ενώ και σε κοινωνικό επίπεδο – ιδιαίτερα στις συγκεκριμένες περιοχές- υπάρχει έντονη διάθεση για συνένωση. Το έτος 1992, οι Δήμοι Νεάπολης και Σταυρούπολης, με την ομόφωνη απόφαση της Επιτροπής Ανακαθορισμού των Ορίων στις 12-5-1992, ‘’ μετατόπισαν’’ τα όρια εντός του στρατοπέδου Π. Μελά, ώστε να υπάρχει ουσιαστική συμμετοχή και συμβολή και του Δήμου Νεάπολης, τόσο στην διεκδίκηση, όσο και στην αξιοποίηση του συγκεκριμένου οικοπέδου των 365 στρεμμάτων. Οι εκτάσεις των πρώην στρατοπέδων Στρεμπενιώτη και Π. Μελά αποτελούν πολεοδομικές ενότητες που δεν πρέπει για κανένα λόγο να κατατμηθούν, ούτε η Νεάπολη βέβαια να μείνει έξω.
Βάσει ποιάς λογικής λοιπόν η Νεάπολη εξαιρείται του ευεργετικού αυτού προγράμματος και αποτελεί σήμερα χαρακτηριστικό αρνητικό παράδειγμα για όλη τη χώρα και στιγματίζει τη μεταρρύθμιση του ‘’Καλλικράτη’’; Ο κόσμος βοά, ότι εδώ ‘’κάτι έχει γίνει’’ και κανένας δεν μπορεί να δώσει λογική εξήγηση. Μια τόσο ανεξήγητη επιλογή υπονομεύει το συνολικό εγχείρημα της μεταρρύθμισης, ιδίως ως προς την αντικειμενική αξιολόγηση της χωροταξίας.
Από πουθενά δεν προκύπτει ότι ο Δήμος Νεάπολης μπορεί να επιβιώσει μόνος του. Εάν η πρόταση που ανακοινώθηκε ψηφιστεί , τότε θα έχουμε έναν Δήμο δίχως παρόν, χωρίς μέλλον , χωρίς δυνατότητες διεξόδου, ανάπτυξης και προοπτικής Εάν αυτή η πρόταση γίνει και νόμος, τότε η Νεάπολη θα καταλάβει την τελευταία θέση στο χάρτη της Θεσσαλονίκης. Ο μικρότερος σε έκταση, ο φτωχότερος σε πόρους, με υποβαθμισμένες υπηρεσίες, οικονομικά ασύμφορος, κυριολεκτικά ένας περιθωριακός Δήμος στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. Εάν η πρόταση που ανακοινώθηκε ψηφιστεί, τότε η Νεάπολη γκετοποιείται.
Και αυτό δεν πρέπει να συμβεί για κανέναν λόγο….
Γρηγόρης Χατζησάββας
π.Δήμαρχος Νεάπολης & Πρόεδρος ΤΕΔΚ ν.Θεσ/νίκης
Ακολουθούν υπογραφές
Ο Γρ.Χατζησάββας κι ένας μεγάλος πυρήνας δημοτών πραγματοποίησαν την πρώτη τους συνάντηση για να καθορίσουν την τακτική τους προκειμένου να ακυρωθεί το συγκεκριμένο σχέδιο και η Νεάπολη να συνενωθεί «με έναν ή δυο ή τρεις όμορους δήμους», γιατί σε διαφορετική περίπτωση «οδηγείται στον αφανισμό και τη γκετοποίηση», όπως υποστηρίζουν. Ηδη άρχισε η συλλογή υπογραφών για το ψήφισμα που θα σταλεί στον Γ.Ραγκούση και τον πρωθυπουργό, ζητώντας μάλιστα να ενημερωθούν και για τους λόγους που επέβαλαν την εξαίρεση της Νεάπολης από τις συνενώσεις.
Αναλυτικά το ψήφισμα έχει ως εξής:
ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Θεσσαλονίκη 3 – 5 - 2010
Προς Υπουργό Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
κ. Γιάννη Ραγκούση
Κοινοπ.: Γραφείο Προέδρου και Πρωθυπουργού κ. Γιώργου Παπανδρέου
Γραμματέα Εθνικού Συμβουλίου ΠΑΣΟΚ κ. Σωκράτη Ξυνίδη
Γραμματέα Περιφ. Επιτροπής ΠΑΣΟΚ Κ.Μ. κ. Γιώργο Γεράκη
Γραμματέα Νομαρχ. Επιτρ. ΠΑΣΟΚ Α’ Θεσ/νίκης κ. Χρήστο Παπαστεργίου
Γραφείο Προέδρου Δημοτ.Συμβ. Νεάπολης κ. Χαράλαμπου Ωραιόπουλου
Υ Π Ο Μ Ν Η Μ Α
« Γιατί ο Δήμος Νεάπολης δεν μπορεί και δεν πρέπει να μείνει ‘’μόνος’’»
Στόχος του προγράμματος Καλλικράτης είναι να αποκτήσει η χώρα μας μια σταθερή και σύγχρονη διοικητική και αυτοδιοικητική δομή μόνιμου χαρακτήρα. Αυτό για την αυτοδιοίκηση σημαίνει ενίσχυση με περισσότερες αρμοδιότητες , επαρκείς οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους, δυνατότητες προσφοράς ποιοτικών υπηρεσιών και έργων στους πολίτες , δημοκρατική και διαφανή λειτουργία . Δηλαδή δημιουργία ισχυρών διοικητικών ενοτήτων, ώστε να είναι σε θέση να ασκήσουν τις αρμοδιότητες που τους ανατίθενται. Γνώμονας των οργανωτικών επιλογών είναι ο πολίτης και η εξυπηρέτηση των αναγκών του. Γι’ αυτό η συγκρότηση ισχυρότερων και μεγαλύτερων ενοτήτων συνοδεύεται από την παροχή των διοικητικών υπηρεσιών όσο το δυνατόν πιο κοντά στον πολίτη, με την ενίσχυση της υπόστασης της γειτονιάς, της κοινότητας ως ζωντανών κυττάρων της τοπικής κοινωνίας.
Τα παραπάνω και πολλά άλλα, αναφέρονται στο κείμενο δημόσιας διαβούλευσης του «προγράμματος Καλλικράτης», που πραγματικά πιστεύουμε ότι αποτελεί τομή για το ελληνικό συγκεντρωτικό και αναποτελεσματικό κράτος, που αποκεντρώνεται και αποκτά χαρακτηριστικά όπως ευελιξία, αποτελεσματικότητα, αξιοποίηση τοπικών και περιφερειακών πλεονεκτημάτων, όπως συμβαίνει σε όλα τα προηγμένα κράτη.
Όμως, ‘’αυτή’’, η νέα αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με το «χωροταξικό» του προγράμματος Καλλικράτης, όπως δόθηκε στη δημοσιότητα από το αρμόδιο υπουργείο, δεν ‘’αγγίζει’’ το Δήμο Νεάπολης. Στη Νεάπολη δεν έγινε καμιά ενημέρωση, καμιά διαδικασία από το Δήμο ή κάποιον άλλο φορέα. Δεν γνωρίζουμε πως αποφασίστηκε, ο Δήμος Νεάπολης με τα χαρακτηριστικά που έχει, να εξαιρεθεί από μια μεταρρύθμιση που την έχει απόλυτη ανάγκη, περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αδυνατούμε να κατανοήσουμε τη σκοπιμότητα αυτής της επιλογής.
Ορισμένα χαρακτηριστικά του Δήμου Νεάπολης από τα οποία ο καθένας μπορεί να βγάλει συμπεράσματα, για το αν η Νεάπολη μπορεί να εξαιρεθεί ή όχι, είναι :
-Πληθυσμός, σύμφωνα με την απογραφή του 2001 30.567.
-Η σημερινή έκταση του Δήμου είναι περί τα 750 στρέμματα. Έχει τη μικρότερη έκταση απ’ όλους τους Δήμους στο νομό Θεσσαλονίκης και ίσως σ’ όλη τη χώρα!
-Πυκνότητα που ξεπερνάει τους 450 κατοίκους ανά εκτάριο . -Ορισμένα οικονομικά στοιχεία που αποδεικνύουν ότι ο Δήμος Νεάπολης δεν είναι βιώσιμος και οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια στη χρεωκοπία και την κατάρρευση. Τα τελευταία χρόνια, ενώ ΔΕΝ έχει να παρουσιάσει αξιόλογο έργο και υπηρεσίες , έχει τεράστιο-για τα δεδομένα του Δήμου- κόστος διοίκησης (δήμαρχος, αντιδήμαρχοι, πρόεδροι Ν.Π., ειδικοί συνεργάτες - σύμβουλοι κλπ), που ξεπερνάει τα400.000 Ευρώ ετησίως. Υπηρεσίες που στο παρελθόν πρόσφεραν τεράστιο έργο, όπως π.χ. η τεχνική και η οικονομική, σήμερα απαξιώνονται και συρρικνώνονται λόγω ‘’έλλειψης αντικειμένου’’. Το ύψος των χρεών του Δήμου και των Νομικών του Προσώπων, ξεπερνάει τα 11.000.000 Ευρώ, ποσό τεράστιο για τον προϋπολογισμό και τα οικονομικά δεδομένα του Δήμου Νεάπολης.
Πιστεύουμε ότι με τις νέες εδαφικές, πληθυσμιακές και αναπτυξιακές προοπτικές που επιφέρει το πρόγραμμα «Καλλικράτης», η συνένωση της Νεάπολης με έναν ή δύο ή τρείς όμορους Δήμους, θα δημιουργήσει έναν πραγματικά ισχυρό και εύρωστο οργανισμό με δυνατότητες ανάπτυξης και δημιουργικής διεξόδου από την ασφυξία της πυκνής δόμησης , της στασιμότητας και της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας. Αναφέρουμε παραδειγματικά ότι τα όρια με το Δήμο Πολίχνης ‘’κόβουν’’ σπίτια, σχολεία, υποδομές , ενώ και σε κοινωνικό επίπεδο – ιδιαίτερα στις συγκεκριμένες περιοχές- υπάρχει έντονη διάθεση για συνένωση. Το έτος 1992, οι Δήμοι Νεάπολης και Σταυρούπολης, με την ομόφωνη απόφαση της Επιτροπής Ανακαθορισμού των Ορίων στις 12-5-1992, ‘’ μετατόπισαν’’ τα όρια εντός του στρατοπέδου Π. Μελά, ώστε να υπάρχει ουσιαστική συμμετοχή και συμβολή και του Δήμου Νεάπολης, τόσο στην διεκδίκηση, όσο και στην αξιοποίηση του συγκεκριμένου οικοπέδου των 365 στρεμμάτων. Οι εκτάσεις των πρώην στρατοπέδων Στρεμπενιώτη και Π. Μελά αποτελούν πολεοδομικές ενότητες που δεν πρέπει για κανένα λόγο να κατατμηθούν, ούτε η Νεάπολη βέβαια να μείνει έξω.
Βάσει ποιάς λογικής λοιπόν η Νεάπολη εξαιρείται του ευεργετικού αυτού προγράμματος και αποτελεί σήμερα χαρακτηριστικό αρνητικό παράδειγμα για όλη τη χώρα και στιγματίζει τη μεταρρύθμιση του ‘’Καλλικράτη’’; Ο κόσμος βοά, ότι εδώ ‘’κάτι έχει γίνει’’ και κανένας δεν μπορεί να δώσει λογική εξήγηση. Μια τόσο ανεξήγητη επιλογή υπονομεύει το συνολικό εγχείρημα της μεταρρύθμισης, ιδίως ως προς την αντικειμενική αξιολόγηση της χωροταξίας.
Από πουθενά δεν προκύπτει ότι ο Δήμος Νεάπολης μπορεί να επιβιώσει μόνος του. Εάν η πρόταση που ανακοινώθηκε ψηφιστεί , τότε θα έχουμε έναν Δήμο δίχως παρόν, χωρίς μέλλον , χωρίς δυνατότητες διεξόδου, ανάπτυξης και προοπτικής Εάν αυτή η πρόταση γίνει και νόμος, τότε η Νεάπολη θα καταλάβει την τελευταία θέση στο χάρτη της Θεσσαλονίκης. Ο μικρότερος σε έκταση, ο φτωχότερος σε πόρους, με υποβαθμισμένες υπηρεσίες, οικονομικά ασύμφορος, κυριολεκτικά ένας περιθωριακός Δήμος στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. Εάν η πρόταση που ανακοινώθηκε ψηφιστεί, τότε η Νεάπολη γκετοποιείται.
Και αυτό δεν πρέπει να συμβεί για κανέναν λόγο….
Γρηγόρης Χατζησάββας
π.Δήμαρχος Νεάπολης & Πρόεδρος ΤΕΔΚ ν.Θεσ/νίκης
Ακολουθούν υπογραφές