1 Ιουλ 2010

Από τα "Σισμίκ", "Χόρα", "Πίρι Ρέις" στο Τσεσμέ...

Με αφορμή την χθεσινή τουρκική πρόκληση στο Αιγαίο με το "Ερευνητικό" σκάφος ανοιχτά της Σαμοθράκης, συνοδεία κανονιοφόρου (Διαβάστε την είδηση εδώ...)

Του Γ. Αδαλή

ΕΡΕΥΝΑ: "Σισμίκ", "Χόρα", "Πίρι Ρέις" - 30 χρόνια απειλές και θερμά επεισόδια! Από το "Μάλτα γιοκ" στο "βυθίσατε το Χόρα"

Μια ιστορική αναδρομή που καταδεικνύει τα πραγματικά σχέδια των Τούρκων

«Μάλτα γιοκ» είχε πει ο τούρκος Ναύαρχος Πίρι Ρέις, στην προσπάθειά του κάποτε να βρει το γνωστό νησί της Μεσογείου και καταγράφηκε στα διεθνή ναυτικά χρονικά. Παρ όλα αυτά, ο τούρκος ναύαρχος έγινε σύμβολο της ? τουρκικής ναυτοσύνης, και το όνομά του δόθηκε στο Ωκεανογραφικό σκάφος.

Η Τουρκία, λίγο μετά το 1974, έδειξε τις προθέσεις της για την υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου χρησιμοποιώντας το σκάφος «Χόρα» . Λίγο πολύ, το «βυθίσατε το Χόρα» , που είχε πει ο Ανδρέας Παπανδρέου είναι γνωστό. Ο Διάδοχος του Χόρα, έμελλε να είναι το «Πίρι Ρέις». Το σκάφος είναι ιδιοκτησίας του Πανεπιστημίου της Σμύρνης, γνωστού και ως «Πανεπιστημίου της 9ης Σεπτεμβρίου» (Ντοκούζ Εϊλούλ Γιουνιβερσιτεσί). Το σκάφος ναυπηγήθηκε το 1978 στη Γερμανία, είναι μήκους 35 μέτρων και διαθέτει σύγχρονο εξοπλισμό για ωκεανογραφικές , γεωλογικές και γεωφυσικές μελέτες. Στη Σκάλα Βουρλών (Ερυθραία) όπου και εδρεύει ? όποτε δεν βρίσκεται εν πλω-, βρίσκονται και δώδεκα επιστήμονες που αποτελούν το δυναμικό του. Το σκάφος, απέκτησε ? διεθνή φήμη, όταν επεχείρησε υποθαλάσσιες έρευνες νοτιοανατολικά της Θάσου, αλλά εντός της Ελληνικής Υφαλοκρηπίδας.


Το Ινστιντούτο Επιστήμης Θαλάσσιας Τεχνολογίας του Παν/μιου της Σμύρνης, όπου ανήκει όπως προαναφέρθηκε, χρηματοδοτήθηκε πάρα πολλές φορεές, τόσο από Ευρωπαικά Πανεπιστήμια αλλά όσο και από την ίδια την Κομισιόν, για αποστολή του «Πίρι Ρεϊς» σε θαλάσσιες έρευνες στο Αιγαίο. Οι τούρκοι ισχυρίζονταν επί πολλά χρόνια, ότι το σκάφος δεν διέθετε εξοπλισμό για έρευνες πετρελαϊκών κοιτασμάτων. Η αλήθεια όμως είναι ότι από την στιγμή που μπορούσε να εκτελέσει έρευνες για σεισμογενείς περιοχές και ρήγματα, είναι αυτονόητο ότι με τον ίδιο εξοπλισμό μπορούσε να εκτελέσει και πετρελαικές έρευνες.
Το Φεβρουάριο του 1999 το σκάφος, και μάλιστα ύστερα από άδεια της ελληνικής κυβέρνησης, θα ελλιμενιζόταν στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, στον Πειραιά! Συμμετέχοντας σε συνέδριο του Εθνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΚΘΕ), θα ερχόταν και μάλιστα θα διοργανωνόταν σε αυτό και στην ακτή όπου θα ελλιμενίζονταν και μία δεξίωση. Η σύλληψη του Οτσαλάν εκείνες ακριβώς τις μέρες ανέβαλε την επίσκεψη.

Πάνω από 150 έρευνες έχουν πραγματοποιηθεί με το σκάφος αυτό στο αιγαίο, ενώ οι περισσότερες και σπουδαιότερες δεν είδαν ποτέ το φως της δημοσιότητας. Από το Β. Αιγαίο και την περιοχή «Μπάμπουρας» της Θάσου, τα γνωστά πλέον από τα άρθρα στους www.aegeantimes.gr και την «ΧτΚ», «Ζγόραφα» ΕΩΣ το Νότιο Αιγαίο, έχουν αποτελέσει στόχο του Πίρι Ρεις.

Στην διεύθυνση www.deu.edu.tr μπορείτε να βρείτε δημοσιευμένες τις περισσότερες από αυτές τις έρευνες, με πιο σημαντική την χρηματοδοτούμενη από το Columbia, πανεπιστήμιο του Καναδά. Η ανάγνωση αυτών των ερευνών και οι χρηματοδοτήσεις τους, αποδεικνύουν το ορθόν της Ερώτησης του Ευρωβουλευτή της ΝΔ κ. Σταύρου Ξαρχάκου, ο οποίος έθεσε την Ε.Ε. προ των ευθυνών της, αφού ζητάει να πληροφορηθεί, πως είναι δυνατόν η ε.Ε. να χρηματοδοτεί την Τουρκία για να κάνει έρευνες παράνομα και καταχρηστικά, σε ελληνικά χωρικά ύδατα (5 μίλα από τη νησίδα Καλόγερος)



Σήμερα, η Τουρκία διαθέτει τρία ωκεανογραφικά-σεισμολογικά πλοία (?Σισμίκ-1?, ?Πίρι Pέις? και ?Mπιλίμ?), που ανήκουν είτε στο «Iνστιτούτο Mεταλλειολογικών Eρευνών», είτε στο Πανεπιστήμιο της Σμύρνης. Πλέον αυτών το ίδιο το τουρκικό ναυτικό διαθέτει τα ωκεανογραφικά-υδρογραφικά πλοία ?Tσεσμέ? και ?Tσιουμπουγλού? και το πλοίο επιστημονικών ερευνών ?Nτενέι?, ενώ υπάρχει και το ?Tσανταρού?, χωρίς όμως ακόμα να έχει ενταχθεί επίσημα σε αυτό.


Για να ξεκαθαρίσουμε το θολό τοπίο , πρέπει να αναφερθούμε στα Τουρκικά Ωκεανογραφικά, διότι υπάρχει μια σύγχηση σχετικά με το «Χόρα» και το «Πίρι Ρεις». Το περίφημο «Xόρα», ανήκε μέχρι το 1976 στην Τουρκική «Nαυτιλιακή Tράπεζας», υποδηλώνοντας για πρώτη φορά έμμεσα απαιτήσεις της γειτονικής χώρας για συνεκμετάλλευση της υφαλοκρηπίδας με την Eλλάδα. Τον Mάϊο του 1976, η τράπεζα παραχώρησε επίσημα το ?Xόρα? στο ?Iνστιτούτο Mεταλλειολογικών Eρευνών? της Tουρκίας για τη διενέργεια υποθαλάσσιων επιστημονικών ερευνών, σεισμολογικού και γεωλογικού χαρακτήρα, αφού προηγουμένως του έκανε τις απαραίτητες μετατροπές και προσθήκες σε επιστημονικά όργανα. Λίγο καιρό αργότερα, το ?Xόρα? μετονομάστηκε σε ?Σισμίκ-1?, ίσως για να υποδηλώσει ευκρινώς ?προς άπαντα ενδιαφερόμενο? τη νέα του αποστολή. Mε αυτό το όνομα εμφανίστηκε εν δράσει και προκάλεσε τη μεγάλη κρίση του Mαρτίου του 1987. Συνεπώς, δεν πρέπει να συγχέουμε το Πιρι Ρεις με την κρίση του ΄87, πολύ απλά διότι το «Χόρα» δεν έχει καμία σχέση με το σκάφος «Πίρι Ρέις».



30 Μαρτίου 2001

Μια από τις πολλές αποκαλύψεις του δημοσιογραφικού portal www.aegeantimes.gr αποτέλεσε η δημοσιοποίηση στις 30.5.2001 της εξόδου του Πίρι Ρεις στην Ελληνική Υφαλοκρηπίδα. Το τότε «ανθηρό» κλίμα συνεργασίας Ελλάδας- Τουρκίας με την πολυδιαφημισμένη πολιτική της Ελληνοτουρκικής Φιλίας των Παπανδρέου ? Τζεμ, δέχτηκε το πρώτο αλλά και σοβαρό πλήγμα αφού η ?γκυρα, ανακοίνωσε την μέρα αυτή ότι στις 4 Ιουνίου θα πραγματοποιούσε ? προγραμματισμένες έρευνες σε ζώνες που ανήκουν καθαρά στην Ελληνική Υφαλοκρηπίδα Το πίρι Ρεις επρόκειτο να αποπλεύσει από το Ναύσταθμο του Ακσάζ, λίγα μίλια ανατολικά της Ρόδου, για ? σεισμικές έρευνες σε ελληνικές ζώνες γεγονός που αναστάτωσε τα Υπουργεία Εξωτερικών και ?μυνας, ενώ η έξοδος του "Πίρι Ρέις" συνέπεσε χρονικά με μεγάλη τουρκική αεροναυτική άσκηση (είχε αρχίσει στις 28 Μαϊου) στην περιοχή της Δωδεκανήσου με βασικό σενάριο την αποκοπή των νησιών αυτών από την υπόλοιπη Ελλάδα.

Οπως είχε σημειώσει το σύνολο του ελληνικού τύπου ? η έξοδος του σκάφους συνδυάζεται με την τότε απαρχή της ένταξης της Κύπρου στην Ε.Ε, καθώς η Τουρκία επεδίωκε την ένταση στις σχέσεις των δύο χωρών. Αν και τότε ο εκπρόσωπος του ΥΠΕΞ Πάνος Μπεγλίτης , με ανακοίνωσή του προσπάθησε να υποβαθμίσει το θέμα, εντούτοις ήταν η πρώτη φορά που φάνηκε ότι η «Ελληνοτουρκική» φιλία ως πολιτικός σχεδιασμός δεν έχει μέλλον.

5.6.2001

Σε μια ύστατη προσπάθεια της ελληνικής Κυβέρνησης να μαζέψει τα ? ασυμμάζευτα του Γιώργου Παπανδρέου, επιστράτευσε τον τότε υπουργό Αμυνας Ακη Τσοχατζόπουλο, γνωστό για την αντίθεσή του με την πολιτική αυτή, ο οποίος στις 5 Ιουνίου 2001 από τη Θεσσαλονίκη, δήλωσε στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ότι «η υπόθεση του Πίρι Ρέις έχει να κάνει καθαρά με επιστημονική έρευνα του πανεπιστημίου της Σμύρνης, η οποία δεν έχει καμία σχέση με πετρέλαια». Ο Ελληνικός Τύπος τότε, είχε γράψει, ότι υπάρχει συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, ώστε το τουρκικό ωκεανογραφικό σκάφος «Πίρι Ρέις» να μην κάνει έρευνες εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και η χώρα μας να αποδεχτεί τη «συμμετοχή» της Τουρκίας στον ευρωπαϊκό στρατό, μέσω του εσωτερικού εγγράφου του ΝΑΤΟ. Ο κ. Τσοχατζόπουλος, χαρακτήρισε τα δημοσιεύματα αυτά ως «μεγάλες φαντασιώσεις ορισμένων» τα συγκεκριμένα σενάρια.


Ουσιαστικά όμως, η Τουρκία είχε ανοίξει ΕΠΙΣΗΜΑ για πρώτη φορά, Θέμα υφαλοκρηπίδας νοτίως της Ρόδου. Διπλωματικοί κύκλοι, σχολίαζαν ότι η προγραμματισμένη έξοδος του ερευνητικού σκάφους «Πίρι Pέις» στην συγκεκριμένη περιοχή η οποία δεν περιλαμβανόταν στο διεκδικητικό πλαίσιο της Tουρκίας, ανησύχησε το υπουργείο Eξωτερικών.


13 Ιουνίου 2001

Μια εβδομάδα μετά, και ενώ το θέμα έτεινε να ξεχαστεί, η Τουρκία, περνάει εκ νέου στην επίθεση, αυτή τη φορά το τουρκικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Anadolu (Ανατολή) . Με τηλεγράφημά του, με τίτλο «Η Ελλάδα στέλνει ερευνητικό σκάφος στο Αιγαίο», επιχειρεί τότε έναν απρόβλεπτο αντιπερισπασμό αφού προσπάθησε να αντιπαραβάλει το ιταλικής σημαίας πλοίο Sentinel με το Πίρι Ρέις. Η Αθήνα αντέδρασε άμεσα κάνοντας σαφές ότι οι έρευνες του σκάφους στο Αιγαίο αφορούν στον έλεγχο και την εξυπηρέτηση των τηλεπικοινωνιών.

Το Anadolu υποστήριζε ότι «Η Ελλάδα ναύλωσε πλοίο ιταλικής σημαίας και το έστειλε στο Αιγαίο για γεωφυσικές έρευνες», και προσθέτει ότι η διεξαγωγή ερευνών στο Αιγαίο είναι αντίθετη με το άρθρο 6 του Πρωτοκόλλου της Βέρνης, που υπέγραψε η Τουρκία με την Ελλάδα το 1976. Σε αυτό προβλέπεται ότι «οι δύο πλευρές θα πρέπει να απέχουν από κάθε είδους πρωτοβουλίες και δραστηριότητες που αφορούν στην υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου, οι οποίες μπορεί να καταστήσουν τις διαπραγματεύσεις πιο δύσκολες».

Σε επιστολή του το γραφείο Τύπου της ελληνικής πρεσβείας στην Αγκυρα, απάντησε τότε ότι: «Το Sentinel βρίσκεται στο Αιγαίο από τις 2d Μαΐου, με αποστολή να ελέγξει την κατάσταση των υπαρχόντων καλωδίων για τις τηλεπικοινωνίες και τη δυνατότητα ποντισμού επιπρόσθετων καλωδίων οπτικών ινών από την Αττική προς τη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη. Οι εργασίες αυτές διεξάγονται υπό την εποπτεία του Οργανισμού Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος και θα ολοκληρωθούν στις 21 Ιουνίου».

15 Μαΐου 2002

Ενα χρόνο μετά, αεροπλάνο της Πολεμικής Aεροπορίας αποκάλυψε άλλο ένα περιστατικό. Σεισμογραφικό σκάφος με ? κυπριακή σημαία, το οποίο όμως αγνοούσε παντελώς η κυπριακή κυβέρνηση εκτελούσε έρευνες σε περιοχές νοτίως της Ρόδου. H Aθήνα, συνηθισμένη στη διαχείριση κρίσεων τύπου «Σεισμίκ» και «Πίρι Pέις», ανέλαβε αμέσως πρωτοβουλίες στην EE, αφού όπως είναι γνωστό η υφαλοκρηπίδα στην ανατολική Mεσόγειο δεν είναι ακριβώς, για καμία χώρα, καθορισμένη από το διεθνές δίκαιο και η δραστηριότητα του σεισμικού σκάφους στην περιοχή εγκυμονούσε πέραν των άλλων και σοβαρότατους εθνικούς κινδύνους.

Eπειτα από μια συντονισμένη επιχείρηση που διεξήγαγαν οι διπλωματικές και στρατιωτικές υπηρεσίας Aθήνας-Λευκωσίας, διαπιστώθηκε ότι το σκάφος ναυλώθηκε από μια... νορβηγική εταιρεία, αγνώστων όμως συμφερόντων, αφού τόσο στην Eυρώπη όσο και στην Kύπρο την αγνοούσαν. Tο πλήρωμα μάλιστα του σκάφους αποτελείτο από διάφορες εθνικότητες, πράγμα που καθιστούσε ακόμη πιο νεφελώδη την αποστολή του.

H Aθήνα ειδοποίησε την E.E. ότι δεν πρόκειται να δεχθεί καμία σεισμική έρευνα σε ύδατα που συνορεύουν με τα ελληνικά χωρικά ύδατα, χωρίς η ίδια να χορηγήσει τη συγκατάθεσή της, αφού εκκρεμεί η υπόθεση του καθορισμού της υφαλοκρηπίδας στο Διεθνές Δικαστήριο της Xάγης. Παράμοια διαβήματα έγιναν και από τη Λευκωσια και επιπλέον η κυπριακή κυβέρνηση έδωσε εντολή στην κυπριακή εταιρεία που ναύλωσε το σκάφος να ακυρώσει τη μίσθωση. Oι Nορβηγοί, ή όποιοι άλλοι βρίσκονταν από πίσω, αναγκάστηκαν να τα μαζέψουν και να φύγουν από την περιοχή.


29 Μαιου 2002

Την ημέρα αυτή η Κύπρος προέβη σε επίσημη διαμαρτυρία προς τον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, Κόφι Ανάν, για τις παραβιάσεις των χωρικών της υδάτων από το τουρκικό ερευνητικό σκάφος «Πίρι Ρέις» και κατήγγειλε την παράνομη έλευση του πλοίου στα κατεχόμενα λιμάνια της Κερύνειας και της Αμμοχώστου. Τη διαμαρτυρία υπέβαλε ο τότε μόνιμος αντιπρόσωπος της Κύπρου στα Ηνωμένα Εθνη, πρέσβης Σώτος Ζακχαίος. Στην επιστολή ο κ. Ζακχαίος ανέφερε ότι η κυπριακή κυβέρνηση παρακολουθεί με μεγάλη ανησυχία τη νέα επίδειξη της τουρκικής επιθετικότητας και την προσπάθεια να δημιουργηθεί ένταση, και καλεί τον Κόφι Ανάν και τα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας, να προβούν στα αναγκαία διαβήματα προς την Αγκυρα αφού η ενέργεια αυτή αποτέλεσε καθαρή παραβίαση του διεθνούς δικαίου, του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και ειδικότερα των σχετικών προνοιών της Σύμβασης του Δικαίου της Θάλασσας του 1982.


Η τουρκική προκλητικότητα τα τελευταία χρόνια λοιπόν, έχει πολλά και διαφορετικά ονόματα («Χόρα», «Σισμίκ», «Πίρι Ρέις») αλλά έναν και μόνο στόχο: την πρόκληση έντασης στη σχέση Αθήνας-Αγκυρας. Οποτε υπήρχε σοβαρό ζήτημα σε εξέλιξη , οι τούρκοι κατέγραφαν μια ακόμη διεκδίκηση έναντι της Ελλάδας. Η πολιτική παπανδρέου, έχει διχάσει το ΠαΣοΚ, και έχει χωρίσει σε δύο στρατόποαιδα του βουλευτές του Κυβερνόντος κόμματος. Στους «παπανδρεικούς» οπαδούς της ελληνοτουρκικής φιλίας και σε αυτούς που πιστεύουν ότι η Ελληνική Εξωτερική πολιτική σκιαγραφείται από μια απύθμενη υποχωρητικότητα του ελληνα ΥΠΕΞ, που μεταφράζεται σε αύξηση των διεκδικίσεων των Τούρκων. Δεν είναι λίγοι αυτοί που του καταμαρτυρούν, ότι η υποχωριτικότητα αυτή, έχει «ανοίξει» διάπλατα τις πόρτες των ΗΠΑ στον Ελληνα υπουργό, και προεξοφλούν, ότι θα του εξασφαλίσει μελλοντικά την Αρχηγία του κόμματος με τις ευλογίες των ΗΠΑ και ? της CIA.

Φυσικά το σημερινό ρεπορτάζ, δεν αποτελεί μια ανάλυση των διπλωματικών αποτυχιών του Γιώργου Παπανδρέου, αλλά μια απλή περιγραφή των γεγονότων που σχετίζονται με το «Πιρι Ρεις» και τον διακαή πόθο των Τούρκων για συνεκμετάλευση του Αιγαίου . Είναι όμως μια πρώτης τάξης ευκαιρία, στο επόμενο φύλο της «ΧτΚ» να επιχειρήσουμε για πρώτη φορά στα ελληνικά Δημοσιογραφικά Χρονικά, μια πλήρη ανάλυση της Ελληνικής εξωτερικής πολιτικής για τα θέματα του Αιγαίου. Να επιχειρήσουμε μια αντιπαράθεση ιστορικών γεγονότων που πέρασαν στα ψιλά των εφημερίδων, σε σχέση με τις μέχρι σήμερα ενέργειες του Ελληνικού και του Τουρκικού ΥΠΕΞ.



Βιογραφικο ναυαρχου «ΠΙΡΙ ΡΕΙΣ»

* Ο Πιρί Ρέις , Τούρκος ναύαρχος . Γενήθηκε περίπου το 1465 στην Καλλίπολη της Μαρμαρίδας. Το πραγματικό του όνομα ήταν Μουχιντίν Πιρί, και την εποχή αυτή η πόλη του ήταν μια ναυτική βάση. Κατάρτησε ένα παγκόσμιο άτλαντα χρησιμοποιώντας χάρτες που κατείχε ένας Ισπανός ( που μετείχε στα 3 ταξίδια του Κολόμβου , ο οποίος οδηγήθηκε από χάρτες των αρχαίων Ελλήνων ) και οκτώ παγκόσμιους χάρτες (που οι Αραβες ονόμαζαν Ζοφεριγιέ) οι οποίοι σχεδιάστηκαν την εποχή του Μ. Αλεξάνδρου. Οι χάρτες αυτοί παρουσιάζουν τα δυτικά παράλια της Ευρώπης και Αφρικής , τα ανατολικά της Νοτ. Αμερικής και την παραλιακή γραμμή της Ανταρκτικής!!! Ο τούρκος ναύαρχος έγινε αιτία να αποκαλυφθεί ότι οι Αρχαίο Ελληνες είχαν αναπτύξει γνώσεις χαρτογραφίας.
1. Η ανακάλυψη των χαρτών του Πιρί Ρέις απέδειξε ότι οι αρχαιότατοι Έλληνες γνώριζαν όλη την υφήλιο *
2. Η ανακάλυψη του «χάρτη του Ζήνωνος» (1380) απέδειξε ότι οι αρχαίοι είχαν εξερευνήσει τις χώρες του Αρκτικού κύκλου , αφού σ`αυτόν παρουσιάζονται όρη της Γροιλανδίας , που επισημάνθηκαν μόλις το 1947-49.
3. Το ίδιο ισχύει και για την Ανταρκτική , όπως απέδειξε η εύρεση του χάρτη που σχεδίασε το 1737 ο Γάλλος ακαδημαϊκός Φιλίπ Μπυά , ως αντίγραφο πανάρχαιων Ελληνικών χαρτών . Σ`αυτόν η Ανταρκτική παρουσιάζεται να αποτελείται από δύο νησιά , πράγμα που ανακαλύφθηκε μόλις το 1958.

[Συντάκτης: Του Γ. Αδαλή στην εφημερίδα ]

http://krisaion.pblogs.gr/
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη