14 Ιουλ 2010

Τα βασικά σημεία της ομιλίας του Νίκου Ευθυμιάδη στο «ΟΛΥΜΠΙΟΝ»

Στην αναμφισβήτητη διεθνή κρίση, η Ελλάδα διανύει τη δυσκολότερη περίοδο της μεταπολεμικής ιστορίας της. Γνωρίζουμε όλοι πως στη Θεσσαλονίκη «ο κύκλος της κρίσης» άνοιξε νωρίτερα. Οι κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις του είναι ιδιαιτέρως έντονες και λειτουργούν αθροιστικά στην ήδη επιβαρυμένη κατάσταση.

Η κοινωνία της Θεσσαλονίκης όμως έχει ωριμάσει αρκετά και ζητά λύσεις από τη Θεσσαλονίκη, για τη Θεσσαλονίκη. Χωρίς πολιτικές εξαρτήσεις. Χωρίς πελατειακές σχέσεις.
Όπως κι εσείς, νιώθω αγανακτισμένος, αλλά και βαθειά θλιμμένος

για τη σταδιακή κατάρρευση της οικονομίας της Θεσσαλονίκης
για τις ευκαιρίες που δεν αξιοποίησε αυτή η πόλη,
για τις προκλήσεις που αφήνει ανεκμετάλλευτες,
για την «εκροή» του σημαντικότερου κεφαλαίου της πόλης, που είναι οι νέοι της
για τη φθίνουσα ποιότητα ζωής σε κάθε γειτονιά της πόλης
και για ένα σωρό άλλα πράγματα.
Τα συναισθήματα αυτά είναι κυρίαρχα ειδικά ανάμεσα στους νέους αυτής της πόλης, πολλοί από τους οποίους επιλέγουν συνειδητά – εφόσον τους δίνεται η δυνατότητα - να επενδύσουν το μέλλον τους εκτός των τειχών. Είναι προκλητική η διαπίστωση ότι οι άνθρωποι της Θεσσαλονίκης είναι εξαιρετικά δημιουργικοί και διψασμένοι για δράση, τη στιγμή που η Δημοτική Αρχή στέκεται αμέτοχη και αδιάφορη – σίγουρα, πάντως, καθόλου υποστηρικτική – σ’ αυτές τις ανησυχίες και τις ελπίδες τους.

Μια πόλη ωστόσο, με τόσο δημιουργικούς ανθρώπους οφείλει στον εαυτό της να πηγαίνει μόνο μπροστά.

Η άποψή μου είναι ότι η Θεσσαλονίκη θα κερδίσει το μέλλον της μόνον αν επενδύσει στα βασικά χαρακτηριστικά που την καθιστούσαν για 2300 χρόνια - και αδιάκοπα - ένα μεγάλο αστικό κέντρο, μια πόλη σταυροδρόμι μεταξύ Δύσης και Ανατολής.

Η Θεσσαλονίκη μπορεί να κερδίσει το μέλλον της μόνον αν καταφέρει να αξιοποιήσει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που αποτελούν τα συστατικά στοιχεία της ταυτότητάς της. Γιατί μέσα από αυτά θα πετύχει την ανάπτυξη, θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας και ευημερία για την πόλη. Θέσεις εργασίας για όλους τους πολίτες, τους πολλούς νέους, από όλες τις γειτονιές της πόλης, αλλά και από την Ελληνική επαρχία.
Πού θέλουμε να πάμε; Ποιο είναι το όραμά μας:

Θέλουμε μια πόλη που σέβεται τον εαυτό της

Μια πόλη που παρέχει στους πολίτες

καλή ποιότητα ζωής, και
ένα περιβάλλον δυναμικής ανάπτυξης και ευημερίας,
Θέλουμε μια πόλη που:

Πιστεύει στις δικές της δυνάμεις και δεν της αρκεί να μεταθέτει τις ευθύνες στην εύλογη ρήση «για όλα φταίει η Αθήνα»
Έχει την δυνατότητα και τα επιχειρήματα να διεκδικήσει σημαντικούς πόρους από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη διεθνή οικονομική κοινότητα
Αγκαλιάζει την ενδοχώρα της με ειλικρίνεια αλλά και δύναμη και προσπαθεί να γίνει περισσότερο φιλόξενη και ελκυστική για όλους

Πώς θα πάμε εκεί; Πώς θα υλοποιήσουμε το σχέδιό μας;

Καθημερινότητα και ποιότητα ζωής
Για να κερδίσει η Θεσσαλονίκη το μέλλον της πρέπει πρώτα από όλα να αποκτήσει άμεσα τον αυτοσεβασμό της στο πεδίο της ποιότητας της καθημερινής ζωής, σε κάθε γειτονιά της πόλης.

η μετακίνηση των πολιτών:
θα αξιοποιήσουμε τις μελέτες των ειδικών
θα δώσουμε έμφαση στα δικαιώματα των πεζών, και ιδιαίτερα στην προσβασιμότητα για ανάπηρους και μητέρες μικρών παιδιών
θα ενθαρρύνουμε δραστικά τη χρήση ποδηλάτου, όπως γίνεται σε όλες τις μεγάλες Ευρωπαϊκές πόλεις
Θα εργαστούμε για την αναβάθμιση του δικτύου μέσων μαζικής μεταφοράς και την προώθηση της πράσινης μετακίνησης.

Για την επιχειρηματικότητα και την απασχόληση: Ο Δήμος μπορεί και πρέπει
να παρέχει κίνητρα για την τόνωση της επιχειρηματικότητας στην πόλη,
να δώσει λύσεις στο απαράδεκτο παραεμπόριο των προϊόντων «μαϊμού» που κατέκλυσε την πόλη,
να εφαρμόσει ενιαία και δίκαιη πολιτική για τη χρήση των πεζοδρομίων και να δώσει λύση στην πληγή των τραπεζοκαθισμάτων,
να εργαστεί για τον εξορθολογισμό των δημοτικών τελών,
να στηρίξει προσπάθειες για την επαγγελματική κατάρτιση των εργαζομένων και των ανέργων,
να βελτιώσει την επικοινωνία με τον ιδιωτικό τομέα, και ένα σωρό άλλα

Για την κοινωνία: Οι υπηρεσίες του Δήμου πρέπει να προσφέρουν μεγαλύτερη στήριξη και ασφάλεια στην οικογένεια, στις εργαζόμενες μητέρες, στα παιδιά, στα ΑΜΕΑ, στους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας, στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Η χώρα μας βιώνει δύσκολες στιγμές, και ο κοινωνικός ιστός της πόλης μας, σε κάθε γωνιά της Θεσσαλονίκης, έχει ανάγκη από τη στήριξη του Δήμου και από τη δημιουργία θεσμών κοινωνικής αλληλεγγύης (πχ στον τομέα της υγείας).

Για το περιβάλλον: Στα περιβαλλοντικά ζητήματα προτεραιότητα είναι η καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης των πολιτών.
Θα επιδιώξουμε να γίνει η πρώτη πόλη που θα εφαρμόσει το πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων, με ενεργό συμμετοχή του Δήμου.
Οι πράσινες ταράτσες, η βελτίωση της εικόνας των πάρκων, η αξιοποίηση των ελεύθερων δημόσιων χώρων, η επένδυση στην ανακύκλωση, η παρέμβαση για την αποτροπή της ρύπανσης του Θερμαϊκού θα αποτελούν τη σταθερή και πιεστική ατζέντα της Δημοτικής Αρχής.

Καταλαβαίνω – και καταλαβαίνετε όλοι σας – ότι τα καυτά θέματα του PARKING και του Κυκλοφοριακού δεν μπορούν να λυθούν ως δια μαγείας. Όμως, πρέπει να δρομολογηθούν οι λύσεις τους – από τώρα και ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ χωρίς συμβιβασμούς. Αυτό χρειάζεται χρόνο, σχέδιο, επιμονή και συντονισμό.
Στρατηγική ανάπτυξη

Άξια Δημοτική Αρχή είναι αυτή που μπορεί να αντιληφθεί τη σημασία κάποιων βασικών πυλώνων ανάπτυξης, και να κερδίσει την εμπιστοσύνη και τη συνεργασία της κοινωνίας των πολιτών και των φορέων της πόλης. Αυτή που θα αναλάβει να τους υποστηρίζει, χωρίς να τους «καπελώνει», αλλά και να διαμορφώνει ένα περιβάλλον συνεργασίας και συντονισμού μαζί τους.
Επιτρέψτε μου να εξηγήσω τι εννοώ μέσα από παραδείγματα:
Α) Ζώνη Καινοτομίας: Γεωγραφικός Χώρος συνάντησης Έρευνας με Παραγωγή. Ελάχιστοι ίσως γνωρίζουν ότι η Ζώνη Καινοτομίας ήταν έτοιμη από το 2002. Εάν ο Δήμος παρακολουθούσε από κοντά το θέμα τότε, σήμερα θα είχαμε 10.000 θέσεις εργασίας μέσα στη Ζώνη και άλλες 30.000 θέσεις σε ολόκληρη την πόλη. Αντ’ αυτού, δεν υπάρχει ούτε Διοικητικό Συμβούλιο!
Β) ΔΕΘ-HELEXPO - Ο Δήμος θα έπρεπε να υποστηρίζει μια διαχρονική πολιτική και στόχους:

Τη διοργάνωση εκθέσεων με πραγματικά διεθνή χαρακτήρα
Εκθέσεις που να συνδέονται ουσιαστικά με την οικονομία και τη δυναμική της πόλης, και της ευρύτερης περιοχής
Την εξέλιξη της Θεσσαλονίκης σε μια διεθνή Συνεδριούπολη-Εκθεσιούπολη, που θα συνδέει τη Δύση με την Ανατολή.

Γ) Τα Α.Ε.Ι. της Θεσσαλονίκης είναι μια μοναδική δεξαμενή γνώσεων, παιδείας και έρευνας, που μπορούν να αλλάξουν ριζικά την εικόνα και τον αναπτυξιακό προσανατολισμό της πόλης. Αρκεί να αγκαλιάσουν τον μέσο πολίτη και το παραγωγικό δυναμικό της. Είναι απαραίτητη η συνεργασία για την όσμωση της ακαδημαϊκής κοινότητας με την κοινωνία της πόλης, και ο ρόλος του δήμου είναι καταλυτικός στην κατεύθυνση αυτή.
Δ) Η δημιουργία ενός τουριστικού brand name πρέπει να αποτελεί ένα από τα κύρια αντικείμενα δουλειάς του Δήμου. Η ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά της Θεσσαλονίκης, και ο μουσειακός της πλούτος, μπορουν να την καταστήσουν σημαντικό τουριστικό προορισμό, και – γιατί όχι; - βάση εκκίνησης για επισκέψεις σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Ε) Όλα αυτά συνδυάζονται με την απαίτηση της εποχής για ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, την πράσινη ανάπτυξη. Είναι η οικονομία όπου ο δημόσιος τομέας αξιοποιεί την τεχνογνωσία του ιδιωτικού τομέα και τις ικανότητές του προς όφελος του συνόλου της κοινωνίας.
ΣΤ) Λειτουργία του Δήμου

Η δημοτική οργάνωση πρέπει να χαρακτηρίζεται από:
διαφάνεια
αποτρεπτικούς μηχανισμούς για σπατάλες και σκάνδαλα
εσωτερικούς ελεγκτές
αδιάβλητο σύστημα προμηθειών/πληρωμών,
ισολογισμούς
απόδοση λογαριασμού στους πολίτες
Κεντρικός αναπτυξιακός σχεδιασμός και συντονισμός φορέων: Όχι πια 36 συναρμόδιοι φορείς για το Θερμαϊκό!
Όλοι παραπονιούνται ότι ο Δήμος συμμετέχει ελάχιστα στις πολιτιστικές πρωτοβουλίες των καλλιτεχνικών φορέων και οργανώσεων της πόλης. Γιατί να μην υπάρχει μια άτυπη ομάδα εθελοντών εμπειρογνωμόνων για να συμβουλεύουν το Δήμο; Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, ή η biennale βιβλίου και φωτογραφίας, θα έπρεπε να φέρουν την ουσιαστική σφραγίδα της Θεσσαλονίκης.

Ζ) Πνεύμονας και ατμομηχανή για την πόλη, από την εποχή του Μεγάλου Κωνσταντίνου τον 4ο αιώνα, ήταν και παραμένει το ΛΙΜΑΝΙ.

Γνωστό το πάθος μου. Ίσως είμαι και ο μοναδικός στην αίθουσα που γεννήθηκα μέσα στο Λιμάνι.

Η ανάπτυξη του λιμανιού αντανακλά όλες τις παραπάνω διαστάσεις.

Παρουσίαση τριπτύχου 6ου προβλήτα – Επιβατικός σταθμός – Πολιτιστικό κέντρο της πόλης
Η κουλτούρα του δήμου για το μέλλον της πόλης

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης, διοικούμενος από ικανά στελέχη, με ξεκάθαρους στόχους, πρέπει να είναι το Στρατηγείο της πόλης.

Δήμος είναι η πόλη και οι πολίτες. Δήμος δεν είναι μόνο ο Δήμαρχος. Είναι και μια επιτελική ομάδα, αφοσιωμένη, που δεν απολογείται σε εκτός δήμου κέντρα αποφάσεων, δεν χειραγωγείται από πολιτικά ή οικονομικά συμφέροντα, δεν νέμεται τη δημοτική εξουσία για αθέμιτο πλουτισμό.

Πρώτο μέλημα, η οικονομική ανασυγκρότηση του Δήμου: Η κακοδιαχείρηση και τα ελλείμματα είναι ο πρώτος μεγάλος αντίπαλος του νέου Δημάρχου. Για το σκοπό αυτό, θα παρουσιάσω ειδικό πρόγραμμα, μόλις φανεί καλύτερα το μέγεθος και το βάθος αυτού του ποινικού - εξ’ άλλου – αδικήματος, των υπεξαιρέσεων.
Κλείνοντας, έχω την ανάγκη να σας μεταφέρω με απόλυτη ειλικρίνεια ότι στην προσπάθεια μου αυτή για την υποψηφιότητα του Δήμου δεν νιώθω ούτε Μεσσίας που ήρθα να σώσω την πόλη από τα δεινά της, ούτε επιθυμώ να ικανοποιήσω κάποια ακραία φιλοδοξία μου.

Είμαι άνθρωπος της κοινής λογικής, αλλά ταυτόχρονα των μεγάλων στόχων και της συνεχούς προσπάθειας για το καλύτερο.

Υπάρχουν μέσα στην κοινωνία των πολιτών, πολλοί που θέλουν το Δήμο τους ως έναν ενεργό φορέα για την ανάπτυξη, την ποιότητα ζωής και την προστασία του Περιβάλλοντος. Με αυτούς θα συναντηθούμε. Με διάλογο, προγραμματικές συγκλίσεις και καλή προαίρεση.

Στις επόμενες εκλογές πρέπει να γίνει μία σύγκριση ικανοτήτων, και όχι μια στείρα σύγκρουση ιδιοτήτων. Να διαλέξουμε με βάση ποιος μπορεί να κάνει τι, και όχι σε πια κοινωνική ή πολιτική ή επαγγελματική μερίδα της πόλης ανήκει. Οι συνεργασίες των ικανών και η σύγκλιση αυτών που αγαπούν την πόλη είναι ο στόχος μας.

Η Θεσσαλονίκη διαθέτει πολύτιμο πλούτο σε ανθρώπινο δυναμικό. Δεν πρέπει τον πλούτο αυτόν να τον χάνουμε ή να τον σπαταλάμε. Είναι ευθύνη και του Δήμου Θεσσαλονίκης να μείνουν οι νέοι στον τόπο μας. Να τους δοθούν οι ευκαιρίες για να δημιουργήσουν και να παράξουν – ιδέες, προϊόντα, ευημερία.
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη