Αλυσιδωτά σοκ στην αγορά εκτιμάται ότι θα προκαλέσει το νέο κύμα ανατιμήσεων που αναμένεται να κορυφωθεί το φθινόπωρο, όταν η αύξηση του ΦΠΑ θα έχει πια καταγραφεί τόσο στα είδη που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ όσο και στα προϊόντα της νέας εμπορικής σαιζόν.Στελέχη του επιχειρηματικού κόσμου θεωρούν σχεδόν δεδομένη την άνοδο του πληθωρισμού από το 5,2% τον Ιούνιο, σε επίπεδα υψηλότερα του 6% ή ακόμη και του 7%.
Φοβούνται νέα καθίζηση στον τζίρο της αγοράς, χωρίς ορατό τέλος, αφού τα χειρότερα έπονται, βάση των δεσμεύσεων του Μνημονίου. Μετά την φετινή αύξηση του ΦΠΑ στο 11% και στο 23%, το 2011 η κυβέρνηση υποχρεούται να μεταφέρει στο 23% τουλάχιστο το 30% των προϊόντων και των υπηρεσιών που σήμερα φορολογούνται με συντελεστή 11% (τρόφιμα, γαλακτοκομικά, τουριστικές και άλλες υπηρεσίες υγείας παιδείας κλπ). Το 2012 θα καταργηθεί ο συντελεστής 11%, τουλάχιστον για όσα χρόνια θα τελεί η Ελλάδα υπό τη κηδεμονία της Τρόικας.
Στην τεράστια άνοδο των συντελεστών ΦΠΑ θα προστεθούν δύο απανωτές αυξήσεις των αντικειμενικών αξιών, αλλά και «αναπροσαρμογές» απροσδιόριστου ακόμη ύψους στα εισιτήρια (ΟΣΕ, αστικές μεταφορές κλπ) και στις χρεώσεις ελλειμματικών ΔΕΚΟ, οι οποίες πλέον δεν θα μπορούν να λαμβάνουν παρά ελάχιστες επιχορηγήσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι η αναμονή όλων αυτών των μέτρων μπορεί να φέρει την χαριστική βολή στο ήδη ασθενές καταναλωτικό κλίμα. Όπως επισημαίνουν, το σημείο-κλειδί για την πορεία της οικονομίας είναι η πίστη του πολίτη ότι τα «χειρότερα» τελείωσαν, δηλαδή ότι δεν θα έρθουν άλλα μέτρα.
Μόνο τότε, συνεχίζουν, θα αρχίσει ξανά να καταναλώνει, έστω και λελογισμένα, ώστε να αναστραφεί η καθίζηση του τζίρου των επιχειρήσεων και ό,τι αυτό συνεπάγεται: απολύσεις, λουκέτα εταιρειών, νέα μείωση των πωλήσεων και μεγαλύτερη ύφεση.
Σήμερα, η ιδιωτική κατανάλωση που συντηρούσε επί σειρά ετών την ελληνική ανάπτυξη, πνέει τα λοίσθια. Ο όγκος λιανικών πωλήσεων υποχώρησε τον Απρίλιο κατά 5,6%, ενώ σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του ΙΟΒΕ για το οικονομικό κλίμα, τον Ιούνιο για δεύτερο συνεχή μήνα ο δείκτης εμπιστοσύνης των νοικοκυριών παρέμεινε σε ιστορικό χαμηλό, στις -67 μονάδες.
Στην ίδια έρευνα αποτυπώνεται πρωτοφανής καθίζηση προσδοκιών στο λιανεμπόριο, αλλά και μία «αχτίδα» ελπίδας, για πρώτη φορά μετά από πολλούς μήνες: ο συνολικός δείκτης συγκυρίας κατέγραψε οριακή βελτίωση, προερχόμενη από τις τουριστικές υπηρεσίες και από τη βιομηχανία που αισιοδοξεί για αύξηση των πωλήσεων στο εξωτερικό. Όπως επισημαίνεται η βελτίωση είναι μικρή και ιδιαίτερα ευάλωτη σε όσα θα γίνουν μέσα στο επόμενο τρίμηνο, το οποίο θα είναι καθοριστικό για την πορεία της χώρας.
Δηλαδή, είτε οι παράγοντες της αγοράς θα πιστέψουν ότι υπάρχει -έστω και αχνό- φως στο τούνελ, με αποτέλεσμα οι μεν επιχειρηματίες να διατηρήσουν θέσεις εργασίας και να συγκρατήσουν τις τιμές, οι δε καταναλωτές να αυξήσουν τις δαπάνες τους, είτε το γαϊτανάκι ανατιμήσεων και στάσης αγορών που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη θα συνεχισθεί, οδηγώντας νομοτελειακά σε μεγαλύτερη κρίση.
Capital.gr