Το «πράσινο» φως έδωσε το σημερινό, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού, Γιώργου Παπανδρέου, Υπουργικό Συμβούλιο σε σειρά νομοσχεδίων του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, με τα οποία, όπως δήλωσε ο υπουργός, Δημήτρης Ρέππας, διαμορφώνεται ένα νέο θεσμικό πλαίσιο, έτσι ώστε να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και να προωθηθεί η ταχύτατη ανάπτυξη της Οικονομίας.Ο κ. Ρέππας υπογράμμισε ότι αυτά δεν γίνονται, λόγω του μνημονίου, που έχει υπογράψει η Ελλάδα, αλλά διότι... «η χώρα πρέπει να κερδίσει το χαμένο χρόνο».
Ειδικότερα, με το πρώτο νομοσχέδιο «ανοίγει» το κλειστό επάγγελμα των οδικών εμπορευματικών μεταφορών και προωθούνται εταιρείες οδικού μεταφορέα. Οι άδειες ήταν κλειστές από το 1971 και αφορούν περίπου 30.000 φορτηγά οχήματα. Οι εταιρείες οδικού μεταφορέα θα έχουν τη μορφή ΑΕ, ή ΕΠΕ και μεταξύ των κριτηρίων λειτουργίας του θα είναι οι οικονομικές τους δυνατότητες, η επαγγελματική τους επάρκεια και η φήμη τους. Για τις παλιές άδειες, εξάλλου, ισχύει μια τριετία προσαρμογής έως το 2013
Το δεύτερο νομοσχέδιο αφορά την οδική ασφάλεια, όπου, εκτός από τα μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία, θα υπάρξει και «τακτοποίηση» στο χώρο των ΚΤΕΟ, καθώς σήμερα υπολογίζεται ότι 40% των κυκλοφορούντων οχημάτων δεν έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο. Μια εκ των διατάξεων του νομοσχεδίου προβλέπει ότι ένα όχημα δεν θα μπορεί να ασφαλίζεται, αν δεν προσκομίσει τα έγγραφα τεχνικού ελέγχου του, και αντίστροφα, δεν θα μπορεί περνά από ΚΤΕΟ αν δεν είναι ασφαλισμένο.
Στο ίδιο νομοσχέδιο προβλέπεται το άνοιγμα της αγοράς των συνεργείων και πρατηρίων αερίων καυσίμων, ενώ καταργείται η έως τώρα ισχύουσα απόσταση μεταξύ των πρατηρίων υγρών καυσίμων και διατηρείται μόνον η απόσταση των τουλάχιστον 50 μέτρων λειτουργίας τους από χώρους μαζικής προσέλευσης και συνάθροισης.
Το τρίτο νομοσχέδιο αφορά τον εναέριο έλεγχο, καθώς όπως αρχικά έχει διαπιστωθεί, λόγω της ύπαρξης διαφορετικών FIR στην Ευρώπη, παρατηρούνται καθυστερήσεις, αλλά και μείωση της ανταγωνιστικότητας σε σχέση με άλλες χώρες όπως π.χ. οι ΗΠΑ, όπου υπαρχει ένα FIR. Η υπάρχουσα κατάσταση δυσχεραίνει την απόφαση της ΕΕ για την ύπαρξη «ενιαίου ευρωπαϊκού ουρανού». Σήμερα η Ελλάδα ανήκει στον τομέα Blue Med, τον έναν από τους τέσσερις υπάρχοντες στον ευρωπαϊκό χώρο, μαζί με την Ιταλία, την Αλβανία, τη Μάλτα και την Κύπρο.
Επιπλέον, η ΕΕ ζητά μια δομή πολιτικής Αεροπορίας, η οποία θα κατευθύνει τις πτήσεις, ενώ εκτιμάται ότι οι αλλαγές αυτές θα επιφέρουν λιγότερη σπατάλη καυσίμων, αλλά και αλλαγή αεροδιαδρόμων.
Τέλος, στο νομοσχέδιο προβλέπται και η ανάπτυξη και αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας με συμμετοχή και ιδιωτών.
Συνεδρίαση διυπουργικής επιτροπής
Σε περίπου μια εβδομάδα το Δημόσιο θα ορίσει 2 έως 3 συμβούλους για τη διερεύνηση των μελλοντικών κινήσεών του στο τραπεζικό σύστημα της χώρας, ενώ παράλληλα προχωρά και στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του. Αυτά αποφάσισε, μεταξύ άλλων, η διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων, η οποία συνήλθε σήμερα στο υπουργείο Οικονομικών, με τη συμμετοχή των υπουργών, Οικονομικών Γιώργου Παπακωνσταντίνου, Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Λούκας Κατσέλη, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τίνας Μπιρμπίλη, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρη Ρέππα και Πολιτισμού & Τουρισμού Παύλου Γερουλάνου.
Όπως επίσης δήλωσε, αμέσως μετά τη συνεδρίαση, ο υπουργός Οικονομικών, οι σύμβουλοι του Δημοσίου θα προχωρήσουν στην αποτίμηση των συμμετοχών του Δημοσίου στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, με αιχμή τις συμμετοχές σε Αγροτική Τράπεζα και Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και στη συνέχεια θα υποβάλουν εισηγήσεις για την καλύτερη αξιοποίηση των συμμετοχών αυτών.
Στο θέμα αυτό, η παρούσα υπουργός Οικονομίας Λούκα Κατσέλη επισήμανε ότι θα ζητηθεί από τους συμβούλους και εισήγηση για μια πιθανή ενίσχυση της παρουσίας του Δημοσίου στις τράπεζες, με εναλλακτικά σενάρια. Ενώ, ερωτηθείς ο κ. Παπακωνσταντίνου εάν τα σενάρια αυτά θα αφορούν και την ενίσχυση της παρουσίας μέσω αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου, απάντησε ότι εξετάζονται όλα τα ενδεχόμενα.
Σχετικά με τα τεστ αντοχής (stress tests) για τις τράπεζες, που δημοσιοποιούνται σήμερα, και τη θέση θα έχει η ΑΤΕbank, ο υπουργός Οικονομικών δεν θέλησε να προβεί σε κάποιο σχόλιο.
Όσον αφορά την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, ο κ. Παπακωνσταντίνου δήλωσε ότι πρόκειται να συσταθεί μια νέα διυπουργική επιτροπή, σε επίπεδο γενικών γραμματέων υπουργείων και με τη συμμετοχή των επικεφαλής της Κτηματικής Εταιρίας Δημοσίου (ΚΕΔ) και της Εταιρίας Τουριστικής Ανάπτυξης (ΕΤΑ), για την επίλυση θεσμικών θεμάτων.
Είπε, επίσης, ότι προωθείται μια μικρή αλλαγή στο νόμο που διέπει τη διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων, ώστε να είναι πλέον εφικτή η πρόσληψη από το Δημόσιο συμβούλων και για φορείς που δεν έχουν εταιρική δομή (π.χ. το φάσμα συχνοτήτων, για το οποίο σχεδιάζεται η δημιουργία συμβάσεων παραχώρησης).
Εμείς πάντως σας τα λέγαμε από τις πρώτες μέρες που γίνατε υπουργός κε Ρέππα και κε Πρωθυπουργέ της Ελλάδος (εδώ)