Για 20 χρόνια θα ζούμε με τα εργοτάξια του μετρό
ΤΗΣ ΝΤΟΝΙΑΣ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ
Για τα επόμενα 20 χρόνια -τουλάχιστον- γεμάτη από εργοτάξια κατασκευής μετρό θα είναι η Θεσσαλονίκη, αφού το υπόγειο μέσο σταθερής τροχιάς πρόκειται να επεκταθεί απ' άκρη σ' άκρη της. Οσο για τη βασική γραμμή, από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία, αυτή δε θα είναι έτοιμη πριν από το 2016, δηλαδή δέκα χρόνια μετά την υπογραφή σύμβασης κατασκευής του έργου!
Εργοτάξια παντού. Αυτή θα είναι η εικόνα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης τα επόμενα χρόνια, οπότε και θα αρχίσουν να παίρνουν σάρκα και οστά οι επεκτάσεις του μετρό, ανατολικά αλλά και δυτικά. Την ταλαιπωρία που βιώνουν σήμερα οι κάτοικοι, οι καταστηματάρχες, αλλά και οι διερχόμενοι από τον άξονα Μοναστηρίου - Εγνατία αλλά και την οδό Δελφών, όπου είναι αναπτυγμένα τα εργοτάξια του υπόγειου μέσου σε σταθερή τροχιά, θα βιώσουν οι κάτοικοι και άλλων περιοχών.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το μετρό της Θεσσαλονίκης δε σταματά με την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής, αλλά συνεχίζεται προς Καλαμαριά με πέντε σταθμούς σε μήκος 4,8 χιλ., προς Σταυρούπολη με πέντε σταθμούς σε μήκος 5 χιλ., προς Εύοσμο με τέσσερις σταθμούς και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία».
Μέχρι όμως η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει ένα πλήρες δίκτυο μετρό, θα απαιτηθούν πολλά χρόνια, 20 κατ' ελάχιστον. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι το βασικό έργο του μετρό της Αθήνας ξεκίνησε να κατασκευάζεται το Νοέμβριο του 1992, ενώ μέχρι και σήμερα εκπονούνται μελέτες για νέες επεκτάσεις.
Καλαμαριά - αεροδρόμιο
Για την επέκταση της Καλαμαριάς (από το σταθμό Πατρικίου, απ' όπου θα διέρχεται η βασική γραμμή του μετρό, θα φεύγει κλάδος ο οποίος θα καταλήγει στη Μίκρα) έχουν ολοκληρωθεί η τοπογραφική και οι γεωλογικές έρευνες, η γεωμετρική χάραξη της γραμμής κι έχει γίνει η επιλογή των θέσεων των πέντε σταθμών.
Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η εκπόνηση προμελέτης των σταθμών, των σηράγγων και των φρεάτων, που καλύπτει συγκοινωνιακά, στατικά, αρχιτεκτονικά, ηλεκτρομηχανολογικά, σιδηροδρομικά και λειτουργικά θέματα. Η μελέτη εκπονείται από την «Αττικό Μετρό ΑΕ», με τη βοήθεια ειδικών συμβούλων και πρόκειται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2010, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία προεπιλογής αναδόχου για τα έργα πολιτικού μηχανικού και τα βασικά ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα. Στο πέρας της γραμμής, στην περιοχή της Μίκρας, μπορεί να χωροθετηθεί το αμαξοστάσιο του μετρό, αντί για την περιοχή της Πυλαίας όπως προβλεπόταν, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα της εξυπηρέτησης της βασικής γραμμής αλλά και των επεκτάσεων.
Από την περιοχή της Μίκρας εξετάζεται η δυνατότητα κατασκευής νέας επέκτασης, προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία», με υπέργειο μέσο σταθερής τροχιάς τύπου Monorail.
Σταυρούπολη - Εύοσμος
Για την επέκταση της Σταυρούπολης (από την πλατεία Δημοκρατίας, απ' όπου θα διέρχεται η βασική γραμμή, θα φεύγει κλάδος ο οποίος θα καταλήγει στην Ευκαρπία και στο νοσοκομείο «Παπαγεωργίου»), έχουν ολοκληρωθεί η τοπογραφική έρευνα έως το σταθμό Ευκαρπίας, οι γεωλογικές έρευνες, η γεωμετρική χάραξη της γραμμής κι έχει γίνει η επιλογή των θέσεων των πέντε σταθμών. Ωστόσο, στο τμήμα Ευκαρπία - νοσοκομείο «Παπαγεωργίου» οι μελέτες βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο.
Για την επέκταση του Ευόσμου, από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό διαμέσου των Αμπελοκήπων, έχει γίνει μόνον η προκαταρκτική επιλογή της χάραξης κι έχουν επιλεγεί προκαταρκτικά οι θέσεις τεσσάρων νέων σταθμών.
2016 και... βλέπουμε
Την προηγούμενη Δευτέρα, μετά τη στασιμότητα που καταγραφόταν επί εννέα μήνες, δόθηκε μία γερή ώθηση στην κατασκευή της βασικής γραμμής του μετρό, καθώς πήρε και πάλι μπρος ο «Κωστίκας», ο πρώτος από τους δύο μετροπόντικες, επιτρέποντας να επικρατήσει αισιοδοξία ότι το έργο δε θα ναυαγήσει.
Ωστόσο, οι καθυστερήσεις είναι τεράστιες και, παρά τις ανακοινώσεις ότι το μετρό θα είναι έτοιμο με μόνο δύο χρόνια καθυστέρηση, δηλαδή το 2014 αντί για το 2012, η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Ο χρόνος που έχει χαθεί δεν μπορεί να καλυφθεί και το μετρό, όπως λένε αυτοί που γνωρίζουν, δε θα είναι έτοιμο πριν από το 2016, και πάλι όμως υπό την προϋπόθεση ότι δε θα υπάρξουν νέα προβλήματα και ότι πλέον οι εργασίες θα προχωρούν κανονικά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι σήμερα, τέσσερα και πλέον χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής, με αναλωμένο το 64% του συμβατικού χρόνου, έχει κατασκευαστεί μόνο το 14,5% του οικονομικού αντικειμένου του έργου. Οσο για τις αρχαιολογικές ανασκαφές, ολοκληρώθηκε μόνο το 30% της συνολικής εκτιμώμενης αρχαιολογικής έρευνας, ενώ το ποσό που ήδη δαπανήθηκε υπερβαίνει το αρχικά προβλεπόμενο κατά 60%! Είναι χαρακτηριστικό ότι το κόστος
http://www.agelioforos.gr