Εκκίνηση για το Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών Θεσσαλονίκης 2010 – 2020
Ξεκίνησε η δημόσια διαβούλευση για την εκπόνηση του Στρατηγικού Σχεδίου Υποδομών Μεταφορών (ΣΣΥΜ) 2010 – 2020 της Θεσσαλονίκης και της Ευρύτερης Περιοχής της, τον συντονισμό της οποίας έχει το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του ΤΕΕ. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις ο προϋπολογισμός των έργων που σχεδιάζονται (με ορίζοντα δεκαετίας) ...
υπολογίζεται σε 8,4 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η παρουσίαση του Προκαταρτικού Σχεδίου έγινε σήμερα το πρωί στο αμφιθέατρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και εκπροσώπων όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Το Προκαταρτικό Σχέδιο εκπόνησε επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που συγκρότησε το υπουργείο κι η οποία αποτελούνταν από τους καθηγητές Γ.Γιαννόπουλο, Ν.Καλογήρου, Σ.Λαμπρόπουλο, Α.Μουρατίδη, Ν.Μουσιόπουλο, Π.Παπαϊωάννου, και Π.Σταθακόπουλο. Με βάση τα πορίσματα της δημόσιας διαβούλευσης και τις κατευθύνσεις του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Θεσσαλονίκης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, θα δρομολογηθούν τους επόμενους μήνες όλες οι αναγκαίες μελέτες για την οριστικοποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου, τη σύνταξη του αναγκαίου χρηματοδοτικού προγράμματος και την κατάστρωση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησής του.
Στη δημόσια διαβούλευση για το Προκαταρτικό ΣΣΥΜ και το ρόλο του ΤΕΕ αναφέρθηκε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Τάσος Κονακλίδης. Κηρύσσοντας την έναρξη της διαδικασίας επανέλαβε τη πάγια θέση του Επιμελητηρίου για την ανάγκη συνολικού σχεδιασμού. «Για ακόμη μία φορά ξεκινάμε με κατακερματισμένο αντικείμενο. Αυτό που παρουσιάζεται σήμερα δεν είναι προκαταρτικό Στρατηγικό Σχέδιο. Η εξειδίκευση στις υποδομές μεταφορών ακυρώνει τον όρο κι αποκαλύπτει το επί μέρους του πονήματος. Τουλάχιστον, ας προχωρήσουν κάποια έργα αναγκαία όχι για το μέλλον, εγγύς ή μακρινό, αλλά για σήμερα, ή μάλλον για χθες», είπε χαρακτηριστικά. Ο ίδιος τόνισε ότι θα περίμενε από ένα Στρατηγικό Σχέδιο: να προδιαγράφει το αναπτυξιακό πλαίσιο για την περιοχή επιρροής της, να εντάσσει αυτό το πλαίσιο στον ευρύτερο αναπτυξιακό σχεδιασμό που αφορά την επικράτεια, να προδιαγράφει τα έργα και τις δράσεις ανά τομέα που θα υποστηρίζουν τους αναπτυξιακούς στόχους και να προβλέπει τη μεταξύ τους συνέργια, να θέτει προτεραιότητες και χρονοδιαγράμματα και να προβλέπει τουλάχιστον τα απολύτως απαραίτητα (χρηματοδοτικά εργαλεία, θεσμούς διοίκησης και συνεργασίας των εμπλεκόμενων και Δημόσια Διοίκηση)
Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας, αφού αναφέρθηκε στους βασικούς άξονες του Σχεδίου, ξεκαθάρισε ότι η διαβούλευση, υπό τον συντονισμό του ΤΕΕ/ΤΚΜ, θα διαρκέσει μέχρι τα τέλη του 2010, έτσι ώστε στις αρχές του επόμενου χρόνου η Πολιτεία να είναι σε θέση να ξεκινήσει την εφαρμογή των τμημάτων του Σχεδίου που παρουσιάζουν την ανάλογη ωριμότητα. «Το ΤΕΕ/ΤΚΜ θα σηκώσει το μεγάλο βάρος της διαβούλευσης με το κύρος, την τεχνογνωσία και την εμπειρία που διαθέτει για να έχουμε άριστα αποτελέσματα», είπε χαρακτηριστικά. Λίγο αργότερα αναφέρθηκε στην πρόθεση των συναρμόδιων υπουργείων να υπογράψουν τις επόμενες μέρες μνημόνιο συνεργασίας με στόχο την ταχύτερη υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου. Καταλήγοντας ο κ. υπουργός τόνισε «την ανάγκη για μία πολιτική ευθύνης και ρεαλισμού. Που εκτός των άλλων συμπεριλαμβάνει τις παραδοχές, τις αντιλήψεις και τις προσδοκίες των ανθρώπων που γνωρίζουν την πόλη και έχουν συλλάβει στο μυαλό τους το μέλλον της Θεσσαλονίκης».
Από την πλευρά ο υφυπουργός Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης αναφέρθηκε στην ευθύνη που αναλαμβάνει το ΤΕΕ/ΤΚΜ για τον συντονισμό της κοινωνικής διαβούλευσης, που αποδεικνύει τη δική του σοβαρότητα και υπευθυνότητα αλλά και την πρόθεση της κυβέρνησης αυτή η διαβούλευση να μην είναι στημένη, ούτε υφαρπαγή γνωμών. «Το μέγα πρόβλημά μας είναι η έλλειψη συνεννόησης και συναινετικού πνεύματος. Η Θεσσαλονίκη είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα γιατί έχει τα στοιχεία και την ιστορική διαδρομή να μπορεί να πετύχει μεγάλους στόχους και ταυτόχρονα να μένει πίσω. Αρκετά ταλαιπωρήθηκε η πόλη μας από εγωισμούς, κομματικές αντιπαραθέσεις κι άλλους διχασμούς από το παρελθόν. Είναι καιρός να βάλουμε τα πράγματα κάτω με σοβαρότητα και υπευθυνότητα, όλοι μαζί, στο ίδιο τραπέζι, να τα δουλέψουμε, να τα μελετήσουμε και να συνδιαμορφώσουμε το τελικό Σχέδιο», είπε χαρακτηριστικά.
Την αναλυτική παρουσίαση του προκαταρτικού ΣΣΥΜ έκαναν τα μέλη της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων. Η έκθεση αποτελεί την αρχή κι όχι το τέλος μίας διαδικασίας που θα δώσει στην πόλη ένα συναινετικό στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης των υποδομών και μεταφορών που –επειδή ακριβώς θα τυγχάνει γενικότερης αποδοχής από τους φορείς κι οργανισμούς της περιοχής αλλά και την τοπική κοινωνία γενικότερα- θα έχει τις μεγαλύτερες πιθανότητες ολοκλήρωσης και λειτουργίας στο μέλλον.
Το Σχέδιο που παρουσιάστηκε και στην ουσία αποτελεί τη βάση της διαβούλευσης που θα ακολουθήσει, στηρίζεται σε τρεις πυλώνες που συνθέτουν το σύστημα των μεταφορών: δημόσιες συγκοινωνίες, οδικές υποδομές και στάθμευση.
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Για το σύστημα των Δημοσίων Συγκοινωνιών προβλέπεται ένα δίκτυο υποδομών που αποτελείται από: μέσα σε σταθερή τροχιά (μετρό, προαστιακός, τραμ), λεωφορειακές γραμμές κατάλληλα διαρθρωμένες γύρω από αυτά ή και αυτοδύναμες, άλλες γραμμές μαζικής μεταφοράς εφόσον κριθούν αναγκαίες και βιώσιμες (π.χ. θαλάσσια συγκοινωνία).
Σε σχέση με τα μέσα σε σταθερή τροχιά προτείνονται:
Η επέκταση της υπό κατασκευή γραμμής μετρό προς Καλαμαριά και κατασκευή αμαξοστασίου στη Μίκρα
Η μελέτη των επεκτάσεων της κεντρικής γραμμής του μετρό μέχρι το αεροδρόμιο «Μακεδονία», το νοσοκομείο «Παπαγεωργίου», τον δήμο Ευόσμου, και δημιουργία δεύτερου κλάδου της γραμμής προς Τούμπα – Χαριλάου - Πυλαία.
Τερματικοί σταθμοί με τη μορφή ολοκληρωμένων πολυτροπικών συγκοινωνιακών κέντρων στο ΝΣΣ, Μίκρα και στρατόπεδο Καρατάσου/νοσοκομείο Παπαγεωργίου
Σύνδεση της Σίνδου με το κέντρο μέσω της υπάρχουσας χάραξης της γραμμής του ΟΣΕ
Μελέτη των δύο συνδετηρίων γραμμών τραμ προς δυτική και ανατολική Θεσσαλονίκη
Το υπόλοιπο σύστημα μαζικών δημόσιων συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να καλυφθεί από λεωφορειακές γραμμές κατάλληλα αρθρωμένες ώστε να συμπληρώνουν και τροφοδοτούν τα μέσα σε σταθερή τροχιά. Η δημιουργία εκτεταμένου και αυστηρά αστυνομευόμενου δικτύου λεωφορειολωρίδων θεωρείται πρωταρχικής σημασίας. Σε συνδυασμό με τις υποδομές που προτείνονται θεωρείται αναγκαία η δημιουργία φορέα σχεδιασμού, συντονισμού κι ανάπτυξης των υποδομών και ελέγχου (μετεξέλιξη του ΣΑΣΘ) του όλου συστήματος των Δημοσίων Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.
ΟΔΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Το στρατηγικό οδικό δίκτυο της ευρύτερης περιοχής Θεσσαλονίκης απαρτίζεται από τον Εσωτερικό Οδικό Δακτύλιο (ΕσΟΔ), τον Εξωτερικό Οδικό Δακτύλιο (ΕξΟΔ), τμήματα των διερχομένων κύριων εθνικών οδικών αξόνων (ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδός, κάθετοι άξονες), του συνδετήριους κλάδους (ακτινικές συνδέσεις), μεταξύ των δύο δακτυλίων. Μεταξύ άλλων το Σχέδιο προτείνει τη μελέτη της λεγόμενης «υποθαλάσσιας» στον βασικό της κορμό δηλαδή παράλληλα με τη λεωφόρο Νίκης αλλά και το ενδεχόμενο κατασκευής ακόμη μίας με τελικό προορισμό τη Καλαμαριά, την κατασκευή της εξωτερικής περιφερειακής από την Ευκαρπία μέχρι Αγγελοχώρι και τη λεγόμενη «ζεύξη του Θερμαϊκού» (Αγγελοχώρι – ΠΑΘΕ). Η Επιτροπή πρότεινε συγκεκριμένα «έργα προτεραιότητας» δεδομένων των περιορισμένων πόρων και με βάση συγκεκριμένα κριτήρια επιλογής τα οποία σχετίζονται με την αναβάθμιση του σημερινού εσωτερικού δακτυλίου και με νέα έργα στη λογική της δημιουργίας και ολοκλήρωσης των δύο δακτυλίων και των συνδετήριων τους.
ΧΩΡΟΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ
Μέσα από τις πολλές προτάσεις και μελέτες για χώρους στάθμευσης εκτός οδού, η Επιτροπή προτείνει την κατά προτεραιότητα προώθηση των παρακάτω έργων που συγκεντρώνουν σχετική «ωριμότητα» και/ή αυξημένη σημασία και χρησιμότητα:
Υπόγειος χώρος της οδού Ανθέων
Περιοχή στρατοπέδου Καρατάσου/νοσοκομείου Παπαγεωργίου
Χώρος στρατοπέδου Παύλου Μελά
Χώρος περιοχής Λαχανόκηπων μεταξύ της οδού Γιαννιτσών και της οδού 26ης Οκτωβρίου
Πλατεία Χημείου ΑΠΘ
Περιοχή της οδού Μ.Ψελλού, Νέα Ελβετία
Θέατρο Γης
Περιοχή Μίκρας
Απαραίτητο συμπλήρωμα των υποδομών στάθμευσης είναι η άμεση ολοκλήρωση – υλοποίηση ενός Ενιαίου Σχεδίου Στάθμευσης για όλο το δήμο Θεσσαλονίκης ή τουλάχιστον την κεντρική του περιοχή και η δημιουργία ενός σύγχρονου κι αποδοτικού συστήματος παρακολούθησης κι επιβολής των απαγορεύσεων στάθμευσης στο πλευρό του δρόμου.
Ο γγ Συγχρηματοδοτούμενων Έργων Σέργιος Λαμπρόπουλος εκτίμησε το κόστος των έργων στο κείμενο που κατατέθηκε προς διαβούλευση σε 8,4 δισεκατομμύρια ευρώ. Από αυτά, το ένα δισεκατομμύριο αναφέρεται σε απαλλοτριώσεις, τα 200 εκατομμύρια σε μελέτες, το 1,85 δις στα έργα της εξωτερικής περιφερειακής, το 1,35 δις. στα έργα της εσωτερικής περιφερειακής, τα 900 εκατομμύρια στις συνδέσεις των δύο περιφερειακών, τα 550 εκατομμύρια στις συνδέσεις με τα εθνικά δίκτυα, τα 3,4 δις στα έργα μέσων σταθερής τροχιάς και τα 150 εκατομμύρια στα παρκινγκ και τα συγκοινωνιακά κέντρα. Στον παραπάνω εκτιμώμενο προϋπολογισμό δεν έχει υπολογιστεί ο ΦΠΑ. Σύμφωνα με το Σχέδιο, τα 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ είναι δεσμευμένα σε έργα που υλοποιούνται ή είναι ώριμα για να ξεκινήσει η κατασκευή τους. Επομένως, «αναζητούνται» έξι δισεκατομμύρια ευρώ για την επόμενη δεκαετία. Τα χρήματα εκτιμάται ότι θα εξευρεθούν μέσω δανειοδότησης ΕΤΕπ, ΠΔΕ, νέους κοινοτικούς πόρους, ΣΔΙΤ.
Μετά την ολοκλήρωση της παρουσίασης ακολούθησαν διευκρινιστικές παρατηρήσεις και παρεμβάσεις.
Να σημειωθεί ότι το προκαταρκτικό σχέδιο για τις υποδομές μεταφορών, θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΤΕΕ/ΤΚΜ με πρόσκληση για αποστολή προτάσεων και απόψεων εντός συγκεκριμένου χρόνου. Οι φορείς, οι οργανισμοί και τα Επιμελητήρια θα κληθούν και εγγράφως να συμμετέχουν. Στη συνέχεια, θα οργανωθούν συναντήσεις εργασίας για επιμέρους ζητήματα ώστε να αξιοποιηθούν όλες οι δυνατότητες σύγκλησης των απόψεων. Το ΤΕΕ έχει άποψη η οποία και θα διατυπωθεί στο πλαίσιο της διαβούλευσης και διαθέτει τα εχέγγυα για την εξασφάλιση ενός δημοκρατικού, εξονυχιστικού αλλά ταυτόχρονα αποτελεσματικού διαλόγου.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων: οι βουλευτές Θεσσαλονίκης Θωμάς Ρομπόπουλος και Κώστας Γκιουλέκας, ο γγ Δημοσίων Έργων Γιάννης Οικονομίδης, η γγ της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Μαρία Λιονή, ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ Δημήτρης Μπακατσέλος, ο πρύτανης του ΑΠΘ Γιάννης Μυλόπουλος, ο πρόεδρος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Πάνος Σταθακόπουλος, ο πρόεδρος της «Εγνατία Οδός ΑΕ» Αναστάσιος Μουρατίδης, ο διευθύνων σύμβουλος της «ΕΥΑΘ ΑΕ» Νίκος Παπαδάκης, οι δήμαρχοι Θέρμης Θεόδωρος Παπαδόπουλος, Καλαμαριάς Θεοδόσης Μπακογλίδης και Εχεδώρου Σπύρος Σταμακάκης, ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης Μίμης Δημητριάδης, ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης Σάκης Τζακόπουλος και φυσικά τα μέλη της διοίκησης του ΤΕΕ/ΤΚΜ και της «Α».
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΕΔΩ http://taxalia.blogspot.com/2010/09/blog-post_9497.html