Η Κυβέρνηση έχει έτοιμο ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο υποδομών και αναπτυξιακών και μεταφορικών έργων για τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή της, διαπιστώθηκε κατά τη σημερινή 3η συνεδρίαση της Επιτροπής Μεγάλων Έργων και Υποδομών, που συνεδρίασε υπό την Προεδρία του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρη Ρέππα. Το σύστημα των δημόσιων συγκοινωνιών και ειδικά των μέσων σταθερής τροχιάς αποτελεί τη...
ραχοκοκκαλιά του όλου συστήματος υποδομών. Προβλέπεται ένα δίκτυο υποδομών που αποτελείται από μέσα σταθερής τροχιάς και λεωφορειακές γραμμές κατάλληλα διαρθρωμένες γύρω από αυτά ή και αυτοδύναμες εφ’ όσον κριθούν αναγκαίες.
Συγκεκριμένα προτείνονται:
1.- επέκταση της υπό κατασκευής γραμμής μετρό, στο ανατολικό άκρο της προς Καλαμαριά και κατασκευής αμαξοστασίου στην περιοχή της Μίκρας
2.- μελέτη επεκτάσεων α) ανατολικά μέχρι το αεροδρόμιο σε παραλιακή χάραξη, β) δυτικά κατά μήκος του άξονα της Λαγκαδά προς Σταυρούπολη και Ευκαρπία μέχρι το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου, γ) προς την περιοχή των Δήμων Αμπελοκήπων/Ευόσμου και δ) δημιουργία δεύτερου κλάδου της βασικής γραμμής προς ανατολικά μέα από την Τούμπα και Χαριλάου προς την Πυλαία
3.- τερματικοί σταθμοί με τη μορφή ολοκληρωμένων πολυτροπικών συγκοινωνιακών κέντρων
4.- σύνδεση της περιοχή της Σίνδου με το κέντρο μέσω της υπάρχουσας χάραξης της γραμμής του ΟΣΕ
5.- μελέτη των δύο συνδετήριων γραμμών τραμ που πρότεινε η Γενική Κυκλοφοριακή Μελέτη Θεσσαλονίκης του 2000 και
6.- προαστιακές σιδηροδρομικές συνδέσεις της Θεσσαλονίκης με τα μεγάλα αστικά κέντρα της Κεντρικής Μακεδονίας.
1.- επέκταση της υπό κατασκευής γραμμής μετρό, στο ανατολικό άκρο της προς Καλαμαριά και κατασκευής αμαξοστασίου στην περιοχή της Μίκρας
2.- μελέτη επεκτάσεων α) ανατολικά μέχρι το αεροδρόμιο σε παραλιακή χάραξη, β) δυτικά κατά μήκος του άξονα της Λαγκαδά προς Σταυρούπολη και Ευκαρπία μέχρι το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου, γ) προς την περιοχή των Δήμων Αμπελοκήπων/Ευόσμου και δ) δημιουργία δεύτερου κλάδου της βασικής γραμμής προς ανατολικά μέα από την Τούμπα και Χαριλάου προς την Πυλαία
3.- τερματικοί σταθμοί με τη μορφή ολοκληρωμένων πολυτροπικών συγκοινωνιακών κέντρων
4.- σύνδεση της περιοχή της Σίνδου με το κέντρο μέσω της υπάρχουσας χάραξης της γραμμής του ΟΣΕ
5.- μελέτη των δύο συνδετήριων γραμμών τραμ που πρότεινε η Γενική Κυκλοφοριακή Μελέτη Θεσσαλονίκης του 2000 και
6.- προαστιακές σιδηροδρομικές συνδέσεις της Θεσσαλονίκης με τα μεγάλα αστικά κέντρα της Κεντρικής Μακεδονίας.
Όσον αφορά στις Οδικές υποδομές το στρατηγικό οδικό δίκτυο της περιοχής της Θεσσαλονίκης απαρτίζεται από τον εσωτερικό οδικό δακτύλιο, τον εξωτερικό οδικό δακτύλιο, τμήματα των διερχόμενων κύριων εθνικών οδικών αξόνων, τις ακτινικές συνδέσεις μεταξύ των δύο δακτυλίων, το βασικό οδικό δίκτυο της αστικής περιοχής και το δίκτυο αυτοκινητόδρομων που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τις πρωτεύουσες των Νομών της Κεντρικής Μακεδονίας.
Ασφαλώς, η δημιουργία χώρων στάθμευσης, με προτεραιότητα στις παρυφές των κεντρικών περιοχών της πόλης, αποτελεί τόσο για τις δημόσιες συγκοινωνίες, όσο και για την κυκλοφορία την ενδεδειγμένη πολιτική γιατί ενθαρρύνει τη μετεπιβίβαση και χρήση των συγκοινωνιών και ισορροπεί την χρήση των οδικών υποδομών. Στο πλαίσιο αυτό υπάρχει συνεργασία με τις τοπικές υπηρεσίες των Υπουργείων και κυρίως του ΥΠΕΚΑ για το ρυθμιστικό.
Ασφαλώς, η δημιουργία χώρων στάθμευσης, με προτεραιότητα στις παρυφές των κεντρικών περιοχών της πόλης, αποτελεί τόσο για τις δημόσιες συγκοινωνίες, όσο και για την κυκλοφορία την ενδεδειγμένη πολιτική γιατί ενθαρρύνει τη μετεπιβίβαση και χρήση των συγκοινωνιών και ισορροπεί την χρήση των οδικών υποδομών. Στο πλαίσιο αυτό υπάρχει συνεργασία με τις τοπικές υπηρεσίες των Υπουργείων και κυρίως του ΥΠΕΚΑ για το ρυθμιστικό.
Από το ΥΠΟΙΑΝ έχει υπογραφεί σύμβαση για το Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Σίνδου, το οποίο εφάπτεται με την Εγνατία και θα έχει και σιδηροδρομική σύνδεση, έχει προκηρυχθεί η μελέτη για Συνεδριακό Κέντρο Καινοτομίας στη Μίκρα, προωθείται η ανάπλαση των υπαρχόντων υποδομών της ΔΕΘ όσον αφορά στο περιβάλλον και τον πολιτισμό, ενώ στο πλαίσιο του διακομετακομιστικού ρόλου του λιμανιού μελετάται η επέκτασή του και πιθανόν η δημιουργία νέας μαρίνας. Σημειωτέον ότι ο Σταθμός Εμπορευμάτων σε συνδυασμό με το στρατόπεδο Γκόνου, αγκαλιάζεται από εθνική και διεθνή σιδηροδρομική γραμμή, αποτελώντας ένα δεύτερο Κέντρο τύπου Θριάσειου. Από το ΥΠΕΚΑ προβλέπεται ότι μέχρι τέλους του έτους ίσως να ολοκληρωθεί η περιβαλλοντική μελέτη για το ενιαίο στρατηγικό σχέδιο υποδομών. Το Υπουργείο Πολιτισμού συμμετέχει σε όλες τις δράσεις με τους επί τόπου φορείς του.
Στη συνεδρίαση συμμετείχαν οι Υπουργοί Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου, Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Λούκα Κατσέλη, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τίνα Μπιρμπίλη, Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος, οι Υφυπουργοί Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης και Ηλίας Πεντάζος, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης και Νίκος Σηφουνάκης, οι Γενικοί Γραμματείς Συγχρηματοδοτούμενων Έργων Σέργιος Λαμπρόπουλος, Δημοσίων Έργων Γιάννης Οικονομίδης, ΥΠΕΚΑ Λίνα Μενδώνη, Πολιτισμού και Τουρισμού Μαρία Καλτσά, ο Ειδικός Γραμματέας Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα Νίκος Μαντζούφας, ο Ειδικός Γραμματέας Αποκρατικοποιήσεων Γ. Χριστοδουλάκης και από το Γραφείο του Πρωθυπουργού η Σοφία Πέππα.