Τους βασικούς άξονες των αλλαγών στην εκπαίδευση, περιέγραψε ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου στη Συνάντηση των Δελφών για τις αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ο κ. Παπανδρέου, προανήγγειλε νέα μορφή εισαγωγής στα Πανεπιστήμια τονίζοντας την την ανάγκη να υπάρξει «Καλλικράτης» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επέμεινε στην ανάγκη εξωστρέφειας των πανεπιστημίων και διεθνοποίησής τους ώστε να μπορούν να δέχονται καθηγητές αλλά και φοιτητές από το εξωτερικό. Μάλιστα, τόνισε ότι είμαστε από τις 30 πλουσιότερες χώρες, αλλά έχουμε κακή διαχείριση του πλούτου και του ανθρωπινου δυναμικού μας. Πρέπει να αναδείξουμε όλες τις δυνάμεις μας, είπε, τη δημιουργικότητα και την παραγωγικότητά μας.
Η παιδεία μας, συνέχισε, είναι βασικό ζητούμενο για την επιβίωση της χώρας μας. "Κρινόμαστε σήμερα -είπε- στην αξιοκρατία, την αριστεία, την ανταγωνιστικότητα. Αυτές είναι έννοιες εκ των ων ούκ άνευ. Είμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε στους νέους όλα τα εργαλεία για να αποκτήσουν εφόδια, ουσιαστικές γνώσεις και όχι να πάρουν το τυπικό χαρτί.
Αρα, απαιτείται διεθνοποίηση των ιδρυμάτων και ουσιαστική συμμετοχή. Να συμμετάσχουν με ανοιχτές διαδικασίες όλοι οι καθηγητές και οι φοιτητές. Αυτό είναι σημαντικό και για την οικονομία μας, διότι θα δημιουργήσουμε επαφές με άλλες οικονομίες και κοινωνίες και θα δοθούν οι δυνατότητες επενδύσεων και στην Ελλάδα". Ο κ. Παπανδρέου αναφέρθηκε στην αξιοποίηση της υποδοχής ξένων φοιτητών στα πανεπιστήμιά μας, για παράδειγμα με υποτροφίες. Ο πρωθυπουργός μίλησε για την ανάγκη τα πανεπιστήμια να είναι συνεχώς εξελισσόμενα που δεν διέπονται από τον σκοταδισμό και από αναχρονιστικές αποφάσεις.
Μίλησε για την ανάγκη να γίνουμε ανταγωνιστικοί, καινοτόμοι και δημιουργικοί. Αναφέρθηκε σε μιαν άλλη μορφή εισαγωγής στα πανεπιστήμια, λέγοντας ότι δεν βλέπει γιατί να μην εισάγεται ένας υποψήφιος στο Πανεπιστήμιο, για παράδειγμα στο Πάντειο και όχι σε μία σχολή ή ένα τμήμα. Ο κ. Παπανδρέου επισήμανε ότι σήμερα η επιλογή των σπουδών είναι σε ένα βαθμό τυχαία.
Παρομοίασε τη διαδικασία με αυτήν του σοβιετικού τύπου, όπως είπε, χωρίς μάλιστα να έχει και τον προγραμματισμό της Σοβιετικής Ενωσης. Σ΄αυτό το σημείο ανέφερε την πρακτική ορισμένων τμημάτων να χωρίζονται μόνο και μόνο για να γίνει κάποιος καθηγητής και όχι με βάση την πραγματικότητα των αναγκών. Ιδιαίτερες αναφορές έκανε στη σύνδεση των πανεπιστημίων με την περιφερειακή ανάπτυξη, λέγοντας ότι σήμερα η μόνη σύνδεση είναι μέσω των ενοικιαζόμενων δωματίων, των μπαρ, του γαμπρού ή της νύφης που θα βρούνε τα παιδιά. Δεν υπάρχει ουσιαστικά, δηλαδή, η διασύνδεση με την ανάπτυξη, τη γνώση και την έρευνα. Καταλήγοντας, ο κ. Παπανδρέου αναφέρθηκε στην πρόθεση της κυβέρνησης για συστηματική διαβούλευση, αξιοποιώντας την παγκόσμια εμπειρία. Έναν διάλογο, που, όπως είπε, θα μας βοηθήσει να κάνουμε τα πανεπιστήμια μας από τα καλύτερα. Κάλεσε δε, σε αυτό το διάλογο, όλους να συμμετάσχουν και ιδιαίτερα τη νέα γενιά.
Η υπουργός Παιδείας Συνενώσεις πανεπιστημίων και ΤΕΙ με συγχωνεύσεις, συνενώσεις και καταργήσεις τμημάτων, προτείνει το υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο του διαλόγου για το νέο νόμο-πλαίσιο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στη συνάντηση παρευρίσκονται οι πρυτάνεις, οι πρόεδροι των ΤΕΙ, εκπρόσωποι των κοινωνικών φορέων και των εκπαιδευτικών. Η Αννα Διαμαντοπούλου περιέγραψε την κατάσταση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, κάνοντας λόγο για «"γκρικ στατίστικς", όχι μόνο στην οικονομία αλλά και στην παιδεία». "Εδώ και εννέα μήνες προσπαθούμε με τον υφυπουργό να συλλέξουμε τα στοιχεία των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ", είπε η κ. Διαμαντοπούλου και πρότεινε την καθιέρωση περιφερειακών συμβουλίων, τα οποία θα έχουν τον έλεγχο για τον αριθμό των φοιτητών, των διδασκόντων, των εισακτέων και των πτυχιούχων.
Η διοίκηση των Πανεπιστημίων, όπως είπε η υπουργός, προτείνεται να γίνεται μέσα απο ένα συμβούλιο διοίκησης, το οποίο θα ασκεί και ένα μέρος των αρμοδιοτήτων του υπουργείου Παιδείας. Αυτό το συμβούλιο θα αναλαμβάνει και τη διαχείριση της χρηματοδότησης, ενώ το ακαδημαικό μέρος των υποθέσεων θα είναι αρμοδιότητα των πρυτανικών αρχών.
Η υπουργός προανήγγειλε ακόμη αλλαγές στην οργάνωση των σπουδών, τον τρόπο εξέτασης των φοιτητών, τον τρόπο διδασκαλίας, ενώ στον διάλογο που ξεκινάει σήμερα θα συμμετέχουν, μέσω του Διαδικτύου, φοιτητές, καθηγητές αλλά και πολίτες. Σημαντικό σημείο είναι η εξαγγελία της υπουργού για την αλλαγή του τρόπου διανομής των συγγραμμάτων με την εισαγωγή του ηλεκτρονικού συγγράμματος, ενώ αναφέρθηκε λεπτομερώς στη διεθνοποίηση των ελληνικών πανεπιστημίων.
Σήμερα, τόνισε η υπουργός, "δίνουμε τη μάχη των μαχών. Τη μητέρα των μαχών. Είμαστε έτοιμοι, διότι αλλαγή στην παιδεία σημαίνει αλλάζουμε την Ελλάδα". Ο διάλογος αρχίζει σήμερα, θα διαρκέσει περίπου τρεις μήνες και θα καταλήξει με συγκεκριμένο νομοσχέδιο.
http://www.axiaplus.gr