9 Οκτ 2010

Οι... Big Brothers των αγορών

Του Δημήτρη Ζάντζα

Η χρήση υπολογιστικών συστημάτων υψηλής τεχνολογίας στις χρηματιστηριακές αγορές δεν είναι κάτι νέο, είναι όμως ένα στοιχείο που τα τελευταία χρόνια αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη βαρύτητα. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το 2009, το 73% των συναλλακτικών όγκων που διακινήθηκαν στις αγορές των ΗΠΑ πέρασε από τα «χέρια» εταιρειών HFT (high frequency trading)...

Το ζήτημα των αυτοματοποιημένων συναλλαγών βρέθηκε μάλιστα πριν από λίγους μήνες στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, καθώς ένα ηλεκτρονικό λάθος -όπως αποδείχθηκε πρόσφατα- προκάλεσε εν μέσω πανικού και σύγχυσης την κατάρρευση των δεικτών της Wall Street μέσα σε ελάχιστα λεπτά.

Η χρήση της υψηλής τεχνολογίας όμως δεν περιορίζεται μόνο στο λεγόμενο αλγοριθμικό trading. Οι επενδυτικοί οίκοι του εξωτερικού είναι αποφασισμένοι να φτάσουν κυριολεκτικά έως το... διάστημα, προκειμένου να αποκτήσουν τις πληροφορίες που θα τους επιτρέψουν να αποκτήσουν πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού.

Λίγο πριν ανακοινώσει αποτελέσματα για το φετινό β’ τρίμηνο η Wal-Mart, η UBS είχε δώσει στη δημοσιότητα μία έκθεση με εκτιμήσεις για τα αποτελέσματα της αμερικανικής εισηγμένης. Στην έκθεση εκείνη, η UBS ανέφερε ευθέως ότι είχε χρησιμοποιήσει δορυφορικά δεδομένα προκειμένου να καταλήξει στις εκτιμήσεις της και, πιο συγκεκριμένα, παρακολουθούσε μέσα από δορυφορικές φωτογραφίες σε μηνιαία βάση τους χώρους στάθμευσης έξω από τα καταστήματα της αμερικανικής αλυσίδας, ώστε να έχει μία εικόνα για την κίνηση της πελατείας.

Ο αναλυτής της UBS, Neil Currie, διαπίστωσε ότι μέχρι τότε παρατηρήσεις των δορυφορικών φωτογραφιών είχαν στενή συσχέτιση με την εξέλιξη της κερδοφορίας της Wal-Mart και, πλέον, ήταν έτοιμος να ενσωματώσει τα συμπεράσματά του στην έκθεση του οίκου.

Η UBS είχε αγοράσει τις φωτογραφίες αυτές από εταιρείες του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες κατασκευάζουν και εκτοξεύουν δορυφόρους, αλλά και παρέχουν φωτογραφικό υλικό τόσο σε δημόσιες υπηρεσίες όσο και σε ιδιώτες. Στη συνέχεια παρέδωσε το υλικό σε εταιρεία που εξειδικεύεται σε αυτού του είδους τις αναλύσεις και, από εκείνο το σημείο και έπειτα, ήταν σε θέση να διατυπώσει εκτιμήσεις για τα αποτελέσματα της Wal-Mart, έχοντας καταμετρήσει πόσα οχήματα έμπαιναν και έβγαιναν στους χώρους στάθμευσης της εισηγμένης, χρησιμοποιώντας κατάλληλα προσαρμοσμένα μαθηματικά μοντέλα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εκτιμήσεις στις οποίες κατέληξαν οι... «δορυφορικοί» αναλυτές της UBS ήταν πολύ διαφορετικές από αυτούς που χρησιμοποίησαν παραδοσιακά μοντέλα, με αποτέλεσμα ο οίκος να παρουσιάσει στην ίδια έκθεση και τις δύο εκδοχές. Μάλιστα, ανακοίνωσε ότι θα αξιολογήσει τις δύο μεθόδους, για να κρίνει αν θα συμπεριλαμβάνει στο εξής δορυφορικά δεδομένα στις εκθέσεις της για τη Wal-Mart σε τακτική βάση!

Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς τη σημασία αυτών των αναλύσεων, ιδιαίτερα όταν προσεγγίζουν συγκριτικά δύο ή περισσότερες -ανταγωνιστικές μεταξύ τους- εισηγμένες...

Η συνέχεια στο:www.capital.gr
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη