Κωνσταντίνος Ζέρβας (Υπ. Δημ. Σύμβουλος στο συνδυασμό «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη» - Γιάννης Μπουτάρης)
O Κωνσταντίνος Ζέρβας, Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη» - Γιάννης Μπουτάρης έδωσε συνέντευξη στον Σωτήρη Ζήκο και το περιοδικό CITY.
Ποια είναι μέχρι τώρα η ενασχόλησή σας με τα κοινά;
Η ενασχόληση μου με τα κοινά αφορούν το χώρο του πολιτισμού και του αθλητισμό αλλά και τον τεχνικό τομέα: Συγκεκριμένα ως...
πρόεδρος ή μέλος των Δ.Σ. του Συλλόγου Φίλων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, συμμετείχα στη διοργάνωση σειράς μουσικών εκδηλώσεων, σεμιναρίων, και μουσικών διαγωνισμών. Ενώ το διάστημα 2001-05 ήμουν μέλος της διοίκησης της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, της καλύτερης ορχήστρας στη χώρα μας.
Διετέλεσα μέλος των διοικήσεων του Α.Σ. ΠΑΟΚ Αντικείμενο μου ήταν ο συντονισμός και η επίβλεψη της κατασκευής του κλειστού γυμναστηρίου του Φοίνικα, μεγάλου ονείρου των ανθρώπων του ΠΑΟΚ τότε και περήφανο απόκτημα σήμερα Ευτύχησα ακόμη, την περίοδο εκείνη, να συμμετέχω στην πρωταγωνιστική πορεία του καλαθοσφαιρικού τμήματος του ΠΑΟΚ με τίτλους σε Ελλάδα και Ευρώπη καθώς και να συμβάλλω στην ανάπτυξη των υποδομών των ερασιτεχνικών τμημάτων του.
Τον τελευταίο χρόνο είμαι μέλος του Δ.Σ. της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., ο πρώτος Θεσσαλονικεύς που βρέθηκε στη θέση αυτή, για να παρακολουθώ την κατασκευή του ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, του έργου που με την ολοκλήρωση του θα αλλάξει την καθημερινότητα της πόλης μας.
Θα μου επιτρέψετε να επισημάνω, ότι η συμμετοχή μου σε όλες τις παραπάνω θέσεις ήταν και είναι άμισθη, θεωρώντας ότι η σχέση με τα κοινά θα πρέπει να γίνεται σε εθελοντική βάση.
Ποιοι νομίζετε ότι είναι οι βασικοί τομείς λειτουργίας της πόλης στους οποίους έχει τη ευθύνη αλλά και την αρμοδιότητα ουσιαστικής παρέμβασης η δημοτική αρχή;
Θα ξεκινήσω με τον τομέα της καθαριότητας. Σήμερα δυστυχώς η κατάσταση είναι τραγική: μόνο ένα στα τέσσερα απορριματοφόρα του Δήμου είναι σε λειτουργία, λόγω έλλειψης ανταλλακτικών.
Η λειτουργία περισσότερων παιδικών σταθμών, με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δήμου.
Η θέσπιση των Δημοτικών Ιατρείων γειτονιάς, για παροχή άμεσης ιατρικής βοήθειας.
Ο τομέας του πρασίνου. Στην πόλη μας δεν υπάρχει μια οργανωμένη διαχείριση του πρασίνου, παρά έχουν τοποθετηθεί όλων των ειδών τα φυτά, με καμία αναφορά στην ιστορία της πόλης, και τα οποία κλαδεύονται και συντηρούνται με τον πιο ερασιτεχνικό τρόπο.
Η επίλυση του θέματος των αδέσποτα ζώων με σεβασμό τόσο για τη ζωή τους όσο και για την εικόνα που παρουσιάζεται.
Η αντιμετώπιση του παρεμπορίου. Η πόλη μας να σταματήσει να είναι ένα ατελείωτο παζάρι λαθραίων εμπορευμάτων
Η βελτίωσης της ασφάλειας. Η Δημοτική αρχή θα πρέπει να διεκδικήσει ουσιαστικές αρμοδιότητες στον τομέα της ασφάλειας με την πρόσληψη και την απαραίτητη εκπαίδευση προσωπικού.
Και τέλος ο πολιτισμός και ο τομέας της ενημέρωσης και ψυχαγωγίας όπου ο Δήμος θα πρέπει να προσφέρει ελκυστικά προϊόντα και να σταματήσει να είναι χώρος ιδιοτελούς προβολής.
Όλα αυτά βέβαια θα πρέπει να γίνουν σε μια διαρκή διαβούλευση με τους πολίτες, και σε συνεργασία με όλους τους φορείς της πόλης (επιμελητήρια κτλ) καθώς και με την κεντρική κυβέρνηση.
Πώς νομίζετε ότι θα πρέπει να αντιμετωπισθεί η δύσκολη οικονομική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει ήδη οι δήμοι μετά τις μειώσεις των εσόδων τους;
Η χώρα μας αντιμετωπίζει τεράστιο οικονομικό πρόβλημα. Είναι φυσικό λοιπόν η τοπική αυτοδιοίκηση να δέχεται μεγάλη πίεση, μετά από τη μείωση των εσόδων της, και κυρίως αυτών που προέρχονται από την οικονομική κρίση αλλά και τις αδυναμίες ανταπόκρισης της κεντρικής κυβέρνησης. Παρόλα αυτά ήδη η εφαρμογή του «Καλλικράτη» προσθέτει στα δημοτικά έσοδα ένα σημαντικό μερίδιο από κρατικούς φόρους (ΦΠΑ, φορολογία εισοδήματος, φόρο ακίνητης περιουσίας) που θα βοηθήσει τους φορείς της Τ.Α.
Το βέβαιο είναι ότι η οποιαδήποτε αναδιάρθρωση των προγραμμάτων των Δήμων, λόγω της δύσκολης οικονομικής τους κατάστασης, δεν πρέπει και δεν μπορεί να είναι σε βάρος της καθημερινότητας των πολιτών. Και εδώ είναι το μεγάλο στοίχημα στο οποίο καλούνται να απαντήσουν οι διαχειριστές των δημοτικών αρχών. Ναι στην ανάπτυξη και βελτίωση των υποδομών αλλά συγχρόνως συμπαράσταση και ανακούφιση στο δημότη που υποφέρει, αλλά και συνεχής προσπάθεια βελτίωσης της καθημερινότητας.
Ως πολιτικός μηχανικός ποια θεωρείτε ότι είναι τα σημαντικότερα έργα υποδομής που απαιτούνται ώστε να να εκσυχρονιστεί η λειτουργία της πόλης;
Όπως ανάφερα και πάνω έχω την τιμή αλλά και την ευθύνη να συμμετέχω στο Δ.Σ. της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., που επιβλέπει την κατασκευή του ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Το έργο αυτό θα αλλάξει την καθημερινότητα της πόλης μας.
Όλοι οι Θεσσαλονικείς πρέπει να παρακολουθούμε αλλά και να πιέζουμε για την έγκαιρη κατασκευή και λειτουργία του.
Θα αναφερθώ και στα έργα υποδομής που όλοι γνωρίζουμε και παρουσιάσθηκαν -για πολλοστή φορά!- πρόσφατα (εξωτερική περιφερειακή, τραμ, παραθαλάσσια και υποθαλάσσια συγκοινωνία κ.α.), η μετεγκατάσταση της Δ.Ε.Θ. και η παράδοση του χώρου της με πολλαπλές κοινόχρηστες χρήσεις, και η κατασκευή μεγάλων υπόγειων πάρκινκ κάτω από κεντρικές πλατείες.
Αλλά υπάρχουν και τα λιγότερο ακριβά και χρονοβόρα έργα και παρεμβάσεις, όπως οι πεζοδρομήσεις, η διαμόρφωση χώρων πρασίνου, η ρύθμιση των σηματοδοτών, καθώς και η κατάργηση άσκοπων κόμβων, που θα δώσουν γρηγορότερους ρυθμούς στην κυκλοφορία, που τόσο μας ταλαιπωρεί όλους καθημερινά.
Πώς μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω ο θεσμός της αυτοδιοίκησης στη συνείδηση των πολιτών ώστε να έχουν πιο ενεργή συμμετοχή σε αυτόν;
Αρχίζοντας από την κοινότυπο «Η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι το κύτταρο της Δημοκρατίας», νομίζω ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες να το κατανοήσουμε και να το εφαρμόσουμε.
Για να προχωρήσουμε παραπέρα και να πείσουμε τον ενεργό πολίτη να συμμετέχει στο θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα χρειασθεί να του επισημάνουμε τις τεράστιες ευθύνες του την ώρα που επιλέγει τους τοπικούς του άρχοντες.
Επιλέγει άτομα που μετακομίζουν ή αποστρατεύονται από την κεντρική πολιτική σκηνή στο θεσμό της αυτοδιοίκησης. Ή επιλέγει εκείνους οι οποίοι έχουν αποδείξει την ικανότητα τους με την επαγγελματική τους επιτυχία αλλά και την κοινωνική τους προσφορά Η διοίκηση του Δήμου πρέπει να αποκτήσει αξιοπιστία Να αντιμετωπίζει την καθημερινότητα του πολίτη με φροντίδα, και να δίνει άμεσες λύσεις.
Τότε και ο πολίτης θα πεισθεί να είναι παρών, ενεργός και συμμέτοχος στη διαχείριση των κοινών.