Για πρώτη φορά θα πάρει µέρος στον πιο επικίνδυνο ορειβατικό αγώνα αντοχής
Εξήντα δροµείς, τριακόσια χιλιόµετρα, είκοσι µέρες, κι όλα αυτά στα Ιµαλάια: πρόκειται για τον πιο ακραίο και κατά πολλούς επικίνδυνο ορειβατικό αγώνα που διοργανώνεται στη Στέγη του Κόσµου. Φέτος για πρώτη φορά θα πάρει µέρος σε αυτόν τον αγώνα ένας Ελληνας, ο Νίκος Καλοφύρης, ο οποίος ετοιµάζει τις βαλίτσες του για να βρεθεί στο Νεπάλ από τις 6 έως τις 28 Νοεµβρίου.Ο έλληνας δροµέας µεγάλων αποστάσεων σε αγώνες βουνού θα δοκιµάσει τις αντοχές του στον αγώνα «Solu Κhumbu Τrail». Τη συµµετοχή του την κέρδισε, ως νικητής του φετινού Οlympus Μarathon. Ο διοργανωτής του αγώνα στο Νεπάλ, ο Dawa Σέρπα, είχε πάρει µέρος στον Οlympus Μarathon πριν από τρία χρόνια. Ο 40χρονος Νίκος Καλοφύρης είναι µόνιµος κάτοικος Μετσόβου και νιώθει το βουνό σαν το σπίτι του. Ολη του η ζωή είναι δεµένη µε το βουνό. Γεννήθηκε στο Ανήλιο Μετσόβου, σπούδασε στη Γυµναστική Ακαδηµία στην Αθήνα και εργάζεται ως πυροσβέστης. Αρχικά ασχολήθηκε µε τον στίβο (3.000 µ. στιπλ και ανώµαλο δρόµο). Στα δεκαέξι του άρχισε το σκι αντοχής και έχει πάρει µέρος σε έξι παγκόσµια πρωταθλήµατα, ενώ συµµετείχε και στους Ολυµπιακούς Αγώνες του Λίλεχαµερ το 1994. «Στο βουνό άρχισα να τρέχω από δώδεκα χρονών» θυµάται ο Νίκος και συνεχίζει: «Στην αρχή µε έβλεπαν όλοι περίεργα. Ηµουν γραφική φιγούρα, όµως µετά ήρθαν οι διακρίσεις και τώρα πλέον υπάρχει σεβασµός. Μου αρέσει πολύ το βουνό. Δεν θα έλεγα ότι είµαι ορειβάτης. Μου αρέσει να κινούµαι σε ορεινό πεδίο».
Κρύβει παγίδες το βουνό Το ορεινό τερέν όµως εγκυµονεί και κινδύνους. Ειδικά όταν το υψόµετρο ξεπερνά τα 5.500 µέτρα. Ο Νίκος Καλοφύρης έχει κινδυνεύσει αρκετές φορές. «Θυµάµαι έναν αγώνα στην Κόνιτσα. Οδηγούσα τον αγώνα και βρισκόµουν ένα χιλιόµετρο από τον τερµατισµό» θυµάται και συνεχίζει: «Είχα ενθουσιαστεί και δεν πρόσεχα. Πάτησα µια ρίζα δέντρου που γλιστρούσε και έπεσα. Ξύπνησα ύστερα από ώρα στο Κέντρο Υγείας της Κόνιτσας µε διάσειση και αµνησία. Δεν θυµόµουν τίποτε. Από τότε, σε κάθε αγώνα που παίρνω µέρος, φυλάω δυνάµεις και ακόµη και ένα µέτρο πριν από τον τερµατισµό προσέχω γιατί δεν ξέρω τι θα µου τύχει».
Οπως και οι περισσότεροι άνθρωποι του βουνού, έχει µια δική του προσέγγιση στα πράγµατα. Το ορεινό πεδίο είναι σκληρό και πολλές φορές τιµωρεί, όταν δεν το σέβεσαι ή όταν ξεπερνάς κάποια όρια. «Τα βουνά κρατάνε αυτούς που τα αγαπάνε» λέει και προσθέτει: «Οταν κινούµαι στα όρια, νιώθω ότι ελέγχω τη ζωή. Σίγουρα θέλω να τεστάρω τον οργανισµό µου και να τον δω να φτάνει στα άκρα, αλλά θέλω να έχω και τον έλεγχο. Να µην ξεφεύγω».Η δοκιµασία του Μont Βlanc
Πριν από έναν µήνα, ο Νίκος Καλοφύρης δοκίµασε τον εαυτό του στον αγώνα του Μont Βlanc στην απόσταση των 98 χιλιοµέτρων, όπου έπαιρνε µέρος για δεύτερη χρονιά.
Κατέκτησε την 3η θέση, ενώ πέρυσι ήταν 2ος. Ενόψει του αγώνα στο Νεπάλ τον προβληµατίζουν δύο πράγµατα κυρίως. «Η αποκατάσταση έπειτα από κάθε ειδική διαδροµή, καθώς θα περνάνε οι ηµέρες και το υψόµετρο», λέει. «Η αποκατάσταση είναι δύσκολη όταν πρέπει να τρέξεις µε ένταση κάθε µέρα. Δοκίµασα λίγο τον εαυτό µου. Εκανα συνεχόµενες εντάσεις για να εξοµοιώσω της συνθήκες και δεν ήταν εύκολο. Το υψόµετρο είναι ένας παράγοντας που θα παίξει άγνωστο ρόλο. Εκεί θα κριθούν και οι θέσεις. Ελπίζω να µην έχω πρόβληµα. Οι προπονήσεις που κάνω ξεκινάνε από τα 1.150 µέχρι τα 2.300 µέτρα υψόµετρο. Η διαφορά όµως µέχρι τα 5.500 είναι πολύ µεγάλη».
«Θα είµαστε δίπλα του»
Ο ΑΓΩΝΑΣ του Νίκου δεν θα είναι µοναχικός.
Παράλληλα µε αυτόν θα δίνουν τον δικό τους αγώνα δύο ακόµη άνθρωποι.
Ο Σέρπα (ο οδηγός) που θα τον χρεωθεί προκειµένου να µεταφέρει τα πράγµατα του από χωριό σε χωριό, και ο Μπάµπης Γκιριτζιώτης, ο οποίος θα επιχειρήσει να φωτογραφίσει όλη την προσπάθεια του έλληνα αθλητή. «Θα πρέπει να ξεκινάω κάθε µέρα δύο µε τρεις ώρες πριν τους αθλητές, ώστε να στήνοµαι για να φωτογραφίζω. Ολες τις αποστάσεις θα τις κάνω µε τα πόδια αφού δεν υπάρχει άλλο µέσο στα µονοπάτια του Νεπάλ. Ελπίζω να αντέξω, γιατί αξίζει αυτή η προσπάθεια», λέει ο Μπάµπης.
Οσον αφορά τον Σέρπα που θα έχει µαζί του ο Νίκος, θα είναι ένας νέος οδηγός που µέσα από τον αγώνα αυτόν θα πάρει πόντους, ώστε να αποκτήσει επίσηµη άδεια οδηγού βουνού, προκειµένου να µπορέσει κάποτε να συµµετάσχει σε κάποια αποστολή στο Εβερεστ.
Ο αγώνας Solu Κhumbu Τrail δεν είναι σκληρός και πιεστικός µόνον για τους δροµείς. Είναι και για τους Σέρπα, αφού η εξασφάλιση άδειας οδηγού βουνού είναι µια πολύ σηµαντική διαδικασία για τη ζωή στην οροσειρά των Ιµαλαΐων.
www.tanea.gr