18 Οκτ 2010

Να στείλουμε το κυκλοφοριακό ...περίπατο !

Γράφει η Μελίνα Δερμεντζοπούλου

Το κυκλοφοριακό έχει αναδειχθεί σε μείζον πρόβλημα πολλών διαστάσεων, άμεσα συνδεδεμένο με την ποιότητα της ζωής στην Θεσσαλονίκη. Είναι χαρακτηριστικό ότι λόγω της ιδιομορφίας της πόλης (σχήμα πεταλούδας) το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης έχει μελετηθεί περισσότερο από τα ανάλογα προβλήματα που ταλαιπωρούν κάθε άλλη πόλη της Ελλάδας.

Είναι όμως αδύνατο να αντιμετωπιστεί με προτάσεις τύπου "κατάργησης" των αυτοκινήτων ή με αφορισμούς όπως "μην χρησιμοποιείτε το αυτοκίνητο". Χρειάζεται....
 διευθέτηση και διαχείριση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Υπάρχουν σίγουρα λύσεις αλλά απαιτούν θετική προσέγγιση στο πρόβλημα και ρεαλισμό που θα καταστήσουν το αυτοκίνητο "περιττό", τουλάχιστον για τις μέσα στην πόλη μετακινήσεις.

Τα μέτρα δεν πρέπει να είναι μεμονωμένα και αποσπασματικά αλλά έργα με εσωτερική συνοχή και ιεράρχηση, χρονική και χωρική, τα οποία θα δημιουργήσουν θετικές συνέργειες συνεχούς, αειφορικής, βελτίωσης της ποιότητας ζωής στην πόλη.

Στόχος είναι μια βιώσιμη πόλη με προτεραιότητα την μετακίνηση των πολλών, τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τα εναλλακτικά μέσα μετακίνησης. Η προσέγγισή αυτή έχει τρεις πυλώνες: τη βελτίωση των δημοσίων συγκοινωνιών, την εξυπηρέτηση των μετακινήσεων του πεζού και του ποδηλάτη και τις αστικές αναπλάσεις και πεζοδρομήσεις στο κέντρο και σε γειτονιές της πόλης. Για παράδειγμα, όταν συνδυάσουμε το μετρό με την αστική συγκοινωνία, με ευέλικτα μικρά δημοτικά λεωφορεία, με νέες λεωφορειολωρίδες, με πεζόδρομους ελευθέρους για τον πεζό και τους συνανθρώπους μας με αναπηρίες, είναι βέβαιο ότι θα φτιάξουμε ένα δίκτυο μετακίνησης φιλικό προς τον πολίτη και το περιβάλλον που, μαζί με την επέκταση των ποδηλατοδρόμων, θα αλλάξουν το τοπίο των μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη.

Αυτά πρέπει να γίνουν συνδυαστικά. Η βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών να συνοδεύεται άμεσα από αύξηση των θέσεων στάθμευσης. Και αυτό να γίνει πάλι σε συνδυασμό με άλλα μέσα συγκοινωνίας, όπως το μετρό, ή ακόμα και το ποδήλατο. Επίσης, όπως έχει γίνει στις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, πρέπει να γίνουν – και ως ένα βαθμό έχουν αρχίσει - συγκεκριμένες πεζοδρομήσεις, ποδηλατόδρομοι και σαφής διαχωρισμός πεζόδρομων και δρόμων αυτοκινήτων.Και εδώ θέλω να σταθώ στο χαρακτηριστικό παράδειγμα των πεζόδρομων. Η δημιουργία τους είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, όμως στην ουσία αχρηστεύονται καθώς έχουν καταληφθεί από αυτοκίνητα και τραπέζια καταστημάτων. Σαφέστατα οι πεζόδρομοι της πόλης πρέπει να είναι ζωντανοί, όμως είναι απαραίτητο να υπάρχει και κάποιο μέτρο.

Αναμφισβήτητα χρειάζεται και η συμβολή κάθε πολίτη ξεχωριστά. Μια πρόσφατη έρευνα απέδειξε ότι 7 στους 10 οδηγούς δεν έχουν ουσιαστικό λόγο για να κατεβούν στο κέντρο με το αυτοκίνητό τους. Η χρήση του αυτοκινήτου οξύνει και το πρόβλημα της στάθμευσης. Και σε αυτή την περίπτωση ο πολίτης επιλέγει την εύκολη λύση του παράνομου παρκαρίσματος, παρά να σταθμεύσει το ΙΧ του σε κάποιο πάρκινγκ. Είναι ενδεικτικό ότι το πολυώροφο πάρκινγκ στην οδό Κουντουριώτη έχει πληρότητα κατά 80% μέσο όρο. Οι περισσότεροι πολίτες επικαλούνται το κόστος, όμως κόστος έχει και η χρήση του αυτοκινήτου.

Το κέντρο μπορεί να αναζωογονηθεί με συγκεκριμένες απλές παρεμβάσεις. Όμως χρειάζεται πολλή προσοχή. Μαζί με τις παρεμβάσεις στο κέντρο πρέπει να γίνουν αντίστοιχες και περιφερειακά. Γιατί αλλιώς απλά θα μετατοπίσουμε τα κυκλοφοριακά προβλήματα από το ιστορικό κέντρο της πόλης στις περιοχές γύρω από αυτό ακυρώνοντας στην ουσία κάθε παρέμβαση.

Υ.Γ. Αρχίζει σήμερα η υποβολή αιτήσεων για την κάρτα κατοίκου στο πρώτο δημοτικό διαμέρισμα του Δήμου Θεσσαλονίκης. Περισσότερες πληροφορίες εδώ
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη