«Διχάζει» ο ΣΜΑ στην Ευκαρπία

Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 22 Οκτωβρίου 2010 | ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ
Ετοιμο να ξεκινήσει είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα διαχείρισης των απορριμμάτων στο νομό Θεσσαλονίκης ύστερα από 72 μήνες γραφειοκρατικών διαδικασιών.
Πρόκειται για το σταθμό μεταφόρτωσης απορριμμάτων (ΣΜΑ) Ευκαρπίας, η σύμβαση για την κατασκευή του οποίου υπογράφηκε χτες με... ορίζοντα να παραδοθεί το έργο το Νοέμβριο του 2011. Ωστόσο, οι κάτοικοι της Ευκαρπίας, με επικεφαλής το νυν δήμαρχο, Χαράλαμπο Πανταζόγλου, απειλούν να μην επιτρέψουν καν την έναρξη των εκσκαφών...
Από το 2004 ξεκίνησε η προσπάθεια για την κατασκευή του πρώτου κλειστού τύπου και πλέον σύγχρονου στην Ευρώπη ΣΜΑ. Υστερα από προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας και απίστευτη γραφειοκρατία, το νερό μπήκε στο... αυλάκι για το «κουτί», που θα διαχειρίζεται τα σκουπίδια 13 δήμων του βορειοδυτικού Πολεοδομικού Συγκροτήματος, στέλνοντάς τα συμπιεσμένα και με κλειστά κοντέινερ στο ΧΥΤΑ Μαυρορράχης.
Το «φιλοπεριβαλλοντικό» και οικονομικό έργο, με αρχικό προϋπολογισμό 12,18 εκατ. ευρώ, αντιμετωπίζει τις αντιδράσεις των κατοίκων της Ευκαρπίας (και της Πολίχνης), αν και κατά τον πρόεδρο του Συνδέσμου ΟΤΑ Νομού Θεσσαλονίκης, Γιάννη Ζουρνά, «απέχει 1.200 μέτρα από το σχέδιο πόλης της Ευκαρπίας και μεσολαβούν δυο ρέματα και η περιφερειακή οδός». Δημοτική αρχή και κάτοικοι της Ευκαρπίας δε δέχονται το ΣΜΑ στο ιδιόκτητο από το Σύνδεσμο αγροτεμάχιο των περίπου 100 στρεμμάτων και έχουν αντιπροτείνει την κατασκευή του σταθμού σε έκταση 120 στρ. που παραχωρεί ο δήμος σε απόσταση 2.500 μέτρων από την Ευκαρπία.
Θα ξεσηκωθούν
Με σύνθημα «Οχι τα σκουπίδια στο σαλόνι μας», κάτοικοι της περιοχής με επικεφαλής τον κ. Πανταζόγλου παρέστησαν στη χτεσινή υπογραφή της σύμβασης και επισήμαναν πως η απόσταση του ΣΜΑ είναι 700 μέτρα και πως με το που θα εμφανιστούν μπουλντόζες στην περιοχή (υπολογίζεται την επόμενη εβδομάδα) θα ξεσηκωθούν και θα μπλοκάρουν το έργο.
Οι διαμαρτυρίες εντοπίζονται κυρίως στο γεγονός ότι ο ΣΜΑ θα δουλεύει σε 24ωρη βάση και θα συγκεντρώνονται εκεί όλα τα απορριμματοφόρα των δήμων (δυναμικότητα 1.100 τόνων ημερησίως). Ο κ. Ζουρνάς σημειώνει πως ρύπανση δε θα υπάρχει, καθώς όλα θα γίνονται σε ένα κλειστό «κουτί», ενώ τα σκουπίδια θα φεύγουν με κοντέινερ για το ΧΥΤΑ, περιορίζοντας τη ρύπανση που δέχονται σήμερα χιλιάδες πολίτες λόγω μεγάλων μετακινήσεων των απορριμματοφόρων.
Σπουδαίο όμως είναι και το οικονομικό όφελος που προκύπτει για τους δήμους. Οπως είπε ο κ. Ζουρνάς, «ένα κοντέινερ μεταφέρει τα σκουπίδια έξι απορριμματοφόρων. Κάθε απορριμματοφόρο έχει τρία άτομα. Τα χρήματα για τη διαχείριση των σκουπιδιών στους δήμους μειώνονται δραστικά. Μεροκάματα, καύσιμα και ανταλλακτικά λιγότερα και προστασία του περιβάλλοντος».