5 Νοε 2010

Ο Δήμος πρέπει να αντικρύσει την πόλη, τις γειτονιές, τους πολίτες

Γράφει ο Θανάσης Παππάς, αρχιτέκτονας, πρόεδρος μόνιμης επιτροπής αρχιτεκτονικού έργου ΤΕΕ/ΤΚΜ.
Υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος, στο Γ’ Διαμέρισμα, με τον Γιάννη Μπουτάρη και την ‘’Πρωτοβουλία Πολιτών’’

Ο Δήμος πρέπει να αποκτήσει αποτελεσματική οργάνωση και αξιόπιστους μηχανισμούς. Αποκεντρωμένα και μεθοδικά να γίνεται η διοικητική και οικονομική του διαχείριση, ώστε να υπάρχει πλήρης διαφάνεια , δυνατότητα άμεσου απολογισμού και κυρίως υλοποίησης έργων και δράσεων σε...
όλα τα διαμερίσματα, σε όλες τις γειτονιές.

Πρέπει να επιδιωχθεί η ανασυγκρότηση και αναζωογόνηση της κάθε γειτονιάς.

Στόχος μας είναι, με σχέδιο και πρόγραμμα να αναμορφώσουμε, να δώσουμε σύγχρονη υπόσταση στη γειτονιά , να ανταποκριθούμε στις ανάγκες των λησμονημένων Θεσσαλονικέων στην Τούμπα, στην Άνω Πόλη, στη Ξηροκρήνη.

Μιλώντας για το όλον η για τμήματα της πόλης , πρέπει να αναζητήσουμε τα εκφραστικά εργαλεία για ανάταξη και αναδημιουργία της μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης.

Απαιτείται συλλογική δέσμευση για ένα μεταρρυθμιστικό σχέδιο, ένα προγραμματικό μοντέλο διοίκησης.

Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε την αρχιτεκτονική και τον πολιτισμό για την αναμόρφωση της πόλης. Σε αυτό το περίγραμμα πολιτικών να ιδωθεί και η πάνω πόλη σε διάλογο με την κάτω πόλη και σε επικοινωνία με την ‘’άλλη’’ πόλη.
Για πολλά χρόνια λοιπόν και η Άνω Πόλη βρίσκεται κατά καιρούς στο επίκεντρο, αναλαμβάνονται πρωτοβουλίες, υλοποιούνται παρεμβάσεις πλην όμως όπως συμβαίνει συχνά, τα προβλήματα επιτείνονται και οι επιλύσεις εμφανίζονται αλυσιτελείς.
Υπάρχουν θέματα και αποφάσεις που φαίνονται απλά και αυτονόητα, πλην όμως μπορούν να αλλάξουν καθοριστικά την δύσκολη καθημερινότητα μας.

Πόσες φορές δεν έχουμε αναρωτηθεί γιατί ο Δήμος φυτεύει τσιμέντο και όχι δένδρα στις όλο και πιο πυκνοκατοικημένες γειτονιές της πάνω πόλης;

Πόσες φορές δεν αγανακτήσαμε γιατί δεν μπορούμε να περπατήσουμε, να οδηγήσουμε το ποδήλατο, το καροτσάκι, το αυτοκίνητο, στους στενούς έτσι κι αλλιώς δρόμους ,παραμελημένους στη τύχη τους;

Πόσο συχνά δεν σκεφτόμαστε ότι αν το πρόβλημα της στάθμευσης είναι το πρόβλημα αιχμής για όλη την πόλη, στην άνω πόλη είναι σε απελπιστική κατάσταση;

Πόσο συχνά συζητούμε/συνειδητοποιούμε ότι μέρα με τη μέρα η γειτονιά μας υποβαθμίζεται αντί να βελτιώνεται, ότι τα αιτήματα μας αγνοούνται η δεν ακούγονται;

Πόσες στιγμές δεν αισθανθήκαμε αποκομμένοι από τις βασικές υποδομές της υπόλοιπης πόλης π.χ αστική συγκοινωνία, υποδομές σε κλίμακα γειτονιάς;

Εν τούτοις ολοκληρώθηκε μια «τριλογία» θεσμικών ρυθμίσεων:

η συμπλήρωση – βελτίωση των όρων δόμησης

ο χαρακτηρισμός διατηρητέων

και

η εκ νέου τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου.

Με αυτό το δεδομένο, πρέπει να αντιμετωπιστούν προβλήματα που χρονίζουν, που αναφύονται ή παραμένουν στα αζήτητα.

Προβλήματα όπως :

-Ο καθορισμός χρήσεων γης

-Η μελέτη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και η άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος της στάθμευσης

-Η ανάπλαση των τειχών με αρμονική συνύπαρξη των προσφυγικών κτισμάτων

-Η λήψη μέτρων κι άσκηση συγκεκριμένης πολιτικής για βιώσιμη, διατήρηση/ αποκατάσταση/ επανάχρηση των διατηρητέων κτιρίων,

είναι προβλήματα που πρέπει διεξοδικά να συζητηθούν και να αποτελέσουν μέρος μιας ολοκληρωμένης πολιτικής.
Την ίδια όμως στιγμή θέματα όπως: Ο πολίτης «ενεργός πολίτης» και ο κάτοικος συμμέτοχος στη γειτονιά, η διαχείριση του δημόσιου χώρου, το πρόγραμμα άμεσων παρεμβάσεων – τεχνικών έργων, η υλοποίηση των μελετών για τις διαδρομές κι αρχαιολογικούς περιπάτους, η επέκταση του προγράμματος των πεζοδρομήσεων, ο έλεγχος του δημοσίου χώρου, ο αστικός διάκοσμος κι εξοπλισμός, η ανάπτυξη του αστικού πρασίνου παντού στην Άνω Πόλη, η αποφυγή απερίσκεπτων ασφαλτοστρώσεων πάνω σε κυβόλιθους, η απάλειψη του δάσους των κεραιών κ.λ.π. είναι θέματα της δημοτικής αρχής και της δημοτικής κοινότητας.
Θεωρώ σημαντικό το θέμα της φύτευσης κι ανάπτυξης δένδρων, αφού οι γειτονιές της άνω πόλης είχαν αυλές με φυτά ,θάμνους, λουλούδια, γιασεμιά και ανθρωπιά.

Η εν γένει ''αστική ανάπτυξη'' που ισοπεδώνει τα πάντα ώστε είτε είμαστε στην οδό Εγνατία η στην οδό Μουσών να είναι το ίδιο, εκλύει κινδύνους, που βάζει σε δοκιμασία και αυτά τα ίδια τα έργα , που μπορούν να γίνουν στοιχείο αναβάθμισης της περιοχής. Η πρόβλεψη στοιχείων αστικού εξοπλισμού (φωτιστικά- εσοχές/θέσεις για κάδους απορριμμάτων /δίκτυα διαφόρων οργανισμών ,ώστε να αποφεύγονται εκσκαφές)πρέπει να αποτελέσουν ουσιαστικό στοιχείο αναβάθμισης.

Από την άλλη πλευρά η εκρηκτική οικοδόμηση με πλήρη απουσία πολιτικής στάθμευσης οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε αδιέξοδο. Πρέπει να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα τώρα το θέμα διερχόμενη κυκλοφορία, στάθμευση με επικαιροποίηση της κυκλοφοριακής μελέτης και άμεσες υλοποιήσεις.

Επομένως η ολοκληρωμένη πολιτική διαχείρισης του χώρου , από τους αρμόδιους δημόσιους φορείς, απαιτεί άμεσες ενέργειες – δράσεις και στοιχειοθέτηση ενός σαφούς και ρεαλιστικού προγράμματος τόσο στα «θεσμικά προβλήματα» όσο και στα «τρέχοντα» που άπτονται επί των καθημερινών θεμάτων.
Σημαντικό ζήτημα που πρέπει να διαπερνά τις πολιτικές του Δήμου συνδέοντας τις υποδομές, τον πολιτισμό και την οικονομία της πόλης, με την άνω πόλη είναι το τρίπτυχο:

● ιστορικές διαδρομές

● δίκτυα μνημείων

● τοπική οικονομία /υπηρεσίες / αγορά και τουρισμός.
Ο Δήμος οφείλει να συντονίσει –με χρονοδιάγραμμα-τα θέματα αυτά κι επιτέλους να βρεθεί η επίλυση στο πρόβλημα Άνω Πόλη.

Η προσπάθεια αυτή απαιτεί γνώση, αποτελεσματική δράση. Απαιτεί δουλειά για να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη καινούρια ταυτότητα και οι άνθρωποι της ελπίδα.
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη