MONOΔPOMO για τη δραστική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στις μεταφορές αποτελεί η περαιτέρω επέκταση της χρήσης των βιοκαυσίμων. Αυτό τόνισε το σύνολο των ομιλητών στην ημερίδα που διοργάνωσε η εφημερίδα ΕΞΠΡΕΣ σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Βιομηχάνων Βιοντίζελ Ελλάδος (ΣΒΙΒΕ).
Στην ημερίδα τονίστηκε ότι η χρήση βιοκαυσίμων μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην..
απεξάρτηση από τα συμβατικά καύσιμα. Μάλιστα παρουσιάστηκε από τον κ. Ν. Σμιτ έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών για την ελληνική αγορά βιοκαύσιμων, σύμφωνα με την οποία η κατανάλωση βιοντίζελ θα πρέπει να ανέλθει στους 350.000 τόνους ετησίως, προκειμένου η Ελλάδα να ικανοποιήσει τον στόχο της ευρωπαϊκής οδηγίας για την ενσωμάτωση των βιοκαυσίμων στο ενεργειακό ισοζύγιο. Πρέπει να σημειωθεί ότι βάσει της πολιτικής της Ε.Ε., το ποσοστό διείσδυσης των βιοκαυσίμων στις μεταφορές πρέπει να βρεθεί στο 5,75% μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2010. Επίσης η Ελλάδα έχει υιοθετήσει τον στόχο του 10% για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στις μεταφορές μέχρι το 2020 (κυρίως με χρήση των βιοκαυσίμων), αλλά και στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου των καυσίμων κατά 10% έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020.
Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, κατά το διάστημα 2005-2010 σημειώνονται σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των αρχικών εκτιμήσεων κατανάλωσης και των εθνικών στόχων διάθεσης βιοντίζελ. Για το διάστημα 2005 έως το 2010 οι ποσότητες που προβλεπόταν να καταναλωθούν ανέρχονταν σε 515.500 χιλιολίτρα, ενώ τελικά η διατεθείσα ποσότητα ήταν 353.371 χιλιολίτρα. Εξάλλου η ποσότητα βιοντίζελ που απορροφήθηκε στην ελληνική αγορά αποκλίνει σημαντικά και από τις εγκεκριμένες ποσότητες κατανομής, που ήταν 489.700 χιλιολίτρα.
Οι εν λόγω αποκλίσεις οφείλονται στις μεγάλες καθυστερήσεις στη διαδικασία ετήσιας κατανομής ποσοτήτων βιοντίζελ. Συγκεκριμένα, η έκδοση προσκλήσεων κι εγκρίσεων της ετήσιας κατανομής βιοντίζελ στο διάστημα 2005-2009 καθυστέρησε συνολικά 16,5 μήνες. Μερίδιο ευθύνης φέρουν η έλλειψη σταθερού και μακροπρόθεσμου θεσμικού πλαισίου προώθησης των βιοκαυσίμων, οι μειωμένες απορροφήσεις από διυλιστήρια (μείωση κατανάλωσης diesel) και η έλλειψη ελέγχου ανάμιξης βιοντίζελ με εισαγόμενο diesel.
Αναφορικά με τις δυνατότητες επέκτασης των βιοκαυσίμων, το μέλος του δ.σ. του ΣΒΙΒΕ Σ. Φώλιας έκανε λόγο για ανάπτυξη μέσω της ελληνικής γης και συγκεκριμένα μέσα από την αξιοποίηση των 4 εκατ. ακαλλιέργητων στρεμμάτων. Oπως επισήμανε, οι εκτάσεις αυτές παρέχουν τη δυνατότητα παραγωγής 240.000 τόνων ελληνικού βιοντίζελ, που συνεπάγεται 280 εκατ. έσοδα για τους αγρότες, μείωση των εισαγωγών κατά 120 εκατ. ευρώ, αλλά και πάνω από 50.000 νέες θέσεις εργασίας. Ακόμα, πρέπει να ενθαρρυνθεί η καλλιέργεια βιομηχανικών φυτών, όπως καπνών, βαμβακιού και ζαχαρότευτλων, η παραγωγή των οποίων συρρικνώθηκε σημαντικά με την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ και τη μείωση των επιδοτήσεων.
Το ΣΒΙΒΕ εισηγήθηκε τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης και μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την ανάπτυξη της εγχώριας αγοράς βιοκαυσίμων και την προώθηση των ενεργειακών καλλιεργειών, καθώς και τη θέσπιση μηχανισμού ελέγχου ενεργειακών καλλιεργειών και παραγωγής βιοκαυσίμων.
Μεταξύ των προτάσεων που κατέθεσε το ΣΒΙΒΕ ήταν και η ποσοστιαία αποφορολόγηση του βιοντίζελ, αλλά και η δημιουργία φορέα Eρευνας και Ανάπτυξης βιοκαυσίμων από άλγη με τη συμμετοχή δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Ακόμα, σημαντική κρίνεται η απελευθέρωση της εμπορίας βιοκαυσίμων και η διάθεση μιγμάτων βιοντίζελ Β10-Β100 σε δεσμευμένους στόλους οχημάτων (αστικά λεωφορεία, δημοτικά οχήματα, ιδιωτικούς στόλους). Τέλος, πρόταση του ΣΒΙΒΕ αποτελεί η δημιουργία στρατηγικού αποθέματος βιοντίζελ.
Μεταξύ των ομιλητών ήταν ο πρόεδρος του ΣΒΙΒΕ Ο. Γαβρανίδης, ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΕΓΕΣ Μ. Σμύρης, ο εκπρόσωπος του ΥΠΕΚΑ Ν. Νέρης και ο καθηγητής του ΑΠΘ Ζ. Σαμαράς.
http://www.express.gr/news/finance/386059oz_20101123386059.php3