Η περίπτωση της Μηχανικής, που βρίσκεται σε μακροχρόνιες διαπραγματεύσεις με τις πιστώτριες τράπεζες για να λάβει το "οκ" για την αναχρηματοδότηση του δανεισμού της, επί της ουσίας αναδεικνύει δύο πράγματα. Αφενός ότι ο κατασκευαστικός κλάδος συνεχίζει να αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα και πρέπει να βρει διεξόδους μέσω κάποιων επιχειρηματικών κινήσεων, αφετέρου πλέον οι "τύχες" κάποιων εισηγμένων βρίσκονται στα "χέρια" των πιστωτριών τραπεζών. Οι οποίες, ... αναλόγως συνθηκών και δεδομένων, άλλοτε σπεύδουν να απλώσουν χείρα βοηθείας και άλλοτε εμφανίζονται απρόθυμες να συνδράμουν, με συνέπεια το μέλλον να διαγράφεται δυσοίωνο για τις κατασκευαστικές, κυρίως τις μικρομεσαίες, μια και η έλλειψη ρευστότητας, έργων, οι οφειλές του Δημοσίου, ο σφιχτός εναγκαλισμός με το χρηματοπιστωτικό σύστημα (βλέπε μεγάλος δανεισμός) αποτελούν υψηλά αναχώματα.
Σε κάθε περίπτωση, δεδομένων των προβλημάτων που συνεχώς διογκώνονται, από τη μία πλευρά οι τράπεζες καλούνται να αναλάβουν κρίσιμο ρόλο για την πορεία των ομίλων, από την άλλη δε, οι ίδιες οι εισηγμένες σταδιακά υποχρεώνονται να προχωρήσουν σε κινήσεις που θα τις κρατήσουν "ζωντανές", τουλάχιστον μέχρι να βελτιωθούν οι συνθήκες στον κλάδο. Η μείωση εξόδων ή προσωπικού, η πώληση περιουσιακών στοιχείων, η σύναψη νέων δανείων και η στροφή σε άλλες αγορές περιλαμβάνονται στο μενού των ομίλων.
Η Μηχανική και οι τράπεζες
Η Μηχανική επιθυμεί την αναδιάρθρωση του δανεισμού της, κατά βάση του βραχυπρόθεσμου τραπεζικού, που ανέρχεται στα επίπεδα των 160 εκατ. ευρώ περίπου. Όμως, όσο καθυστερούσαν οι ανακοινώσεις, οι δυσμενείς φήμες πήγαιναν και έρχονταν. Πάντως, προ εβδομάδας η εισηγμένη διέψευσε με κατηγορηματικό τρόπο τις πληροφορίες περί αιτήματος της εταιρείας για υπαγωγή στο άρθρο 99, σημείωσε ότι προχωρά σε διαπραγματεύσεις για την κεφαλαιακή αναδιάρθρωση με την αναχρηματοδότηση των δανείων του ομίλου ποσού 160 εκατ. ευρώ, ενώ έχει ήδη υπογράψει σύμβαση κοινοπρακτικού δανείου ποσού 7 εκατ. ευρώ και έχει ήδη προχωρήσει στην τακτοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το ελληνικό Δημόσιο και προς το προσωπικό. Να σημειώσουμε ότι ακόμα δεν έχει υπάρξει ξεκάθαρη ανακοίνωση τόσο για το ύψους της αναχρηματοδότησης (μια και η εισηγμένη μιλά για 160 εκατ. ευρώ, αλλά φήμες φέρνουν αυτό το ποσό σε χαμηλότερα επίπεδα, τουλάχιστον ως προς τις προθέσεις των τραπεζών) όσο και για το θέμα των ενεχύρων.
Ακίνητα, ενέργεια, ομολογιακά
Η Βιοτέρ προχώρησε πρόσφατα στην υπογραφή με την Πειραιώς Leasing σύμβασης πώλησης και επαναμίσθωσης (sale & leaseback) τριών κτιρίων του υπό ανέγερση συγκροτήματος γραφείων της εταιρείας στον Αγιο Στέφανο. Η αξία της συμφωνίας ανήλθε σε 13,5 εκατ. ευρώ. Σημειωτέον ότι η Βιοτέρ έχει στην κατοχή της 30 ακίνητα, των οποίων η εμπορική αξία προσεγγίζει τα 80 εκατ. ευρώ. Ταυτόχρονα, η διοίκηση κινείται για την έκδοση ομολογιακού δανείου. Στην ενέργεια, και κατά βάση στα φωτοβολταϊκά, επιχειρεί να επενδύσει και η Προοδευτική, η διοίκηση της οποίας ούτως ή άλλως είχε καταστήσει σαφή την πρόθεσή της να αποσυρθεί από τα δημόσια έργα, ενώ ευελπιστεί μήπως εμφανιστεί στρατηγικός εταίρος (σε ενέργεια ή ναυτιλιακό κλάδο), η Έδραση ως γνωστόν έχει υποβάλει αίτημα υπαγωγής στο άρθρο 99 και ενδεχομένως κινήσεις όπως η πώληση συμμετοχών (σε ενέργεια) και πάγιων στοιχείων (π.χ. ακίνητα) να πέσουν στο τραπέζι ως ενισχυτικά της προσπάθειας της εισηγμένης, που έχει λάβει μια ανάσα 7 εκατ. ευρώ από τις πιστώτριες τράπεζες, για να εξοφλήσει ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Παρά την υπαγωγή της στο άρθρο 99 και την πώληση της συμμετοχής της στην Αττική Οδό (που έριξε τον δανεισμό) η ΑΤΤΙΚΑΤ συνεχίζει την αναζήτηση λύσεων μέσω ίσως και της προσπάθειας για λήψη ομολογιακού δανείου (θυμίζουμε ότι προ μηνών είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 48 εκατ. ευρώ), η Δομική μάλλον δείχνει να έχει ρίξει το βάρος της στα ενεργειακά και στην ολοκλήρωση αιολικών πάρκων με σκοπό την πώλησή τους στην Enel (σημειώνεται ότι στα τέλη του 2009 η Δομική πούλησε στην Enel έναντι ποσού 10,4 εκατ. ευρώ το αιολικό πάρκο των 5,95 MW που είχε αναπτύξει και λειτουργούσε στην περιοχή Βοσκερό Ηρακλείου στην Κρήτη, ενώ οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οσονούπω θα έχουμε και δεύτερη ανάλογη κίνηση).
Οι σκέψεις της Μοχλός και η ΑΕΓΕΚ
Από την πλευρά της η Μοχλός, που εσχάτως είχε μπλέξει με τα εσωτερικά του ομίλου και τις αναδιαρθρώσεις, μάλλον φαίνεται να μη "χτυπάει" ιδιαίτερα τα εγχώρια κατασκευαστικά projects, οπότε, αν θέλει να παραμείνει ενεργή, ίσως οφείλει να κοιτάξει τις διεθνείς αγορές ή άλλους τομείς δράσης, όπως η ενέργεια και ο τουρισμός (μέσω της Τεχν. Ολυμπιακής και του Πόρτο Καρράς). Ενώ η ΑΕΓΕΚ, που έχει πάρει από παλιά "ανάσες" λόγω του υψηλού ανεκτέλεστου έργων και του ελάχιστου δανεισμού, για την ώρα καταπιάνεται με τα έργα ΜΕΤΡΟ στην Αθήνα και κυρίως στη Θεσσαλονίκη, αλλά και τις συμπληρωματικές εργολαβίες της Εγνατίας Οδού. Βέβαια, αυτά αφορούν στη θυγατρική, κατά 20%, ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική, το 80% της οποίας ελέγχει ο στρατηγικός εταίρος Γ. Μαρούλης.
http://www.axiaplus.gr/