Δημοσιογράφου
για taxalia
Στην παρουσίαση αυτή που έγινε πριν από λίγες μέρες στην Κωνσταντινούπολη, ακουστήκαν πολλά φαιδρά τα οποία...
όχι μόνο δεν στέκουν ιστορικά αλλά και προκαλούν τον γέλωτα, είναι όμως άλλη μια πλευρά της επίσημης τουρκικής επεκτατικής αντίληψης, (νεοοθωμανική πολιτική του Αχμέτ Νταβούτογλου), στον πολιτιστικό και όχι μόνο τομέα. Αναφορές όπως, «οι εθνικιστές Έλληνες καταστρέφουν την οθωμανική πολιτιστική κληρονομιά, τα οθωμανικά μνημεία στην Ελλάδα καταρρέουν, σκόπιμα δεν κτίζονται πια… τζαμιά και τουρκικά χαμάμ», λες κει είμαστε στον δέκατο ένατο αιώνα, καταδεικνύουν ακριβώς αυτή την πολιτική. Ειδικά για την ελληνική πρωτεύουσα, την Αθήνα, συχνά παρουσιάζονται ακόμα και τηλεοπτικές εκπομπές, (μεγάλη τηλεοπτική παρουσίαση στην Kocaeli TV ), που καυτηριάζουν την ελληνική στάση να μην δοθεί ξανά στην λειτουργία τον γνωστό «Βοεβόδα τζαμί» στο Μοναστηράκι. Το τζαμί αυτό παρουσιάζεται σαν ένα από τα τρία οθωμανικά μνημεία που έχουν διασωθεί στην Αθήνα από τα 86, όπως αναφέρουν οι Τούρκοι ειδικοί, τζαμιά λουτρά κ.α., που είχαν κτίσει οι Οθωμανοί και τα… «γκρέμισαν» οι Έλληνες φανατικοί εθνικιστές.
Πέραν της Αθήνας όμως, όπως υποστηρίζουν οι νεοοθωμανιστές, σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν χιλιάδες οθωμανικά μνημεία που αποδεικνύουν, όπως πιστεύουν στην Τουρκία, ότι η Ελλάδα αποτελεί… αναπόσπαστο τμήμα της μεγάλης οθωμανικής κληρονομιάς. Έτσι, σύμφωνα με το τουρκικό περιοδικό «Ακσιόν», μόνο στα νησιά του Αιγαίου Πελάγους και κυρίως στην Λέσβο, Ρόδο, Χίο και Κω, υπάρχουν 462 οθωμανικά μνημεία, απόδειξη της μεγάλης άνθησης του «οθωμανικού πολιτισμού» και της οθωμανικής ταυτότητας των νησιών αυτών. Όσον αφορά τα Δωδεκάνησα εκεί πρωτοστατεί στις καταγγελίες κατά της Ελλάδας ότι καταστρέφει την οθωμανική κληρονομιά, η πρώην Τουρκάλα πρόξενος, Τουρχάν Φεϊζίογλου, (κόρη του πρώην ηγέτη του Ρεπουμπλικανού Κόμματος της Τουρκίας και πρωτεργάτη της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο το 1974, Τουρχάν Φεϊζίογλου). Η κυρία αυτή από το 2004 απαίτησε από τον τότε υπουργό Αιγαίου, κ. Αριστοτέλη Παυλίδη σαν… αντιστάθμισμα στο άνοιγμα της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, την επαναλειτουργία του οθωμανικού τεμένους της Ρόδου, του «Αγά Χαν τζαμί», το οποίο θεωρείται σαν σύμβολο της οθωμανικής κυριαρχίας στην περιοχή. Σύμφωνα με τότε δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας Ραντικάλ, στις 21 Ιουλίου 2004, η Φεϊζίογλου τόνισε ανοιχτά ότι δεν μπορεί η Τουρκία να προχωρήσει στην επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, (που όπως είναι γνωστό παραμένει κλειστή) και αυτή να μην μπορεί να ανοίξει τα τζαμιά των Δωδεκανήσων. Σύμφωνα με την τότε Τουρκάλα πρόξενο, για πρώτη φορά υποστηρίχτηκε ανοιχτά ότι στα Δωδεκάνησα υπάρχει τουρκική μειονότητα που θα πρέπει να αναγνωριστεί διεθνώς και να της αποδοθούν τα νόμιμα δικαιώματα της.
Αλλά η κ. Φεϊζίογλου δεν αρκέστηκε στις δηλώσεις και συνέχισε με ορμή τις «διπλωματικές της δραστηριότητες, αρχίζοντας αλλεπάλληλες περιοδείες σε όλα τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου. Εκμεταλλευόμενη την διπλωματική της ιδιότητα και ασυλία, έβγαζε φωτογραφίες από πολλές «ευαίσθητες» τοποθεσίες και οθωμανικά μνημεία, τα οποία, σύμφωνα με τις δικές της δηλώσεις, έχουν καταστραφεί από την αδιαφορία του ελληνικού κράτους. Συγκεκριμένα η Νιλουφέρ Φεϊζίολγου πήγε ανενόχλητη και φωτογράφησε περιοχές εκτός από την Ρόδο, στα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Κρήτη, Χίο, Σάμο, Κω, Λέρο και Κάλυμνο, όπου, σύμφωνα με την ίδια, υπάρχουν περί τα 400 οθωμανικά μνημεία τα οποία καταρρέουν. Η Τουρκάλα πρόξενος προχώρησε στην καταγραφή αυτών των μνημείων, με κύριο σκοπό να προβεί σε επίσημες καταγγελίες σε διεθνείς οργανισμούς κατά του ελληνικού κράτους, για την αδιαφορία που έχει επιδείξει, όπως υποστηρίζει, στην καταστροφή αυτών των μνημείων. Και όλα αυτά την ίδια περίοδο που στην Τουρκία είχε ξεσπάσει το τότε γνωστό σκάνδαλο των εξακοσίων πολύτιμων αγίων εικόνων, ανεκτίμητης αξίας, που σάπιζαν εγκαταλειμμένες στα υπόγεια της Αγίας Σοφίας, (για να μην αναφερθούμε στην οικτρή κατάσταση που βρίσκονται εγκαταλειμμένες εκκλησίες και ελληνικά σπίτια της Ίμβρου και Τενέδου), γεγονός που έκανε τότε μεγάλη αίσθηση σε παγκόσμιο επίπεδο.
ΟΙ ΝΕΟΟΘΩΜΑΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Τον περασμένο Ιούνιο ο γνωστός πλέον ψευτομουφτής της Ξάνθης, Αχμέτ Μετέ, κατήγγειλε στον τουρκικό τύπο ότι στην Ελλάδα εξελίσσεται μια συστηματική εκστρατεία καταστροφής καθετί που θυμίζει την οθωμανική εποχή. Ο κ. Μετέ αναφέρθηκε στα οθωμανικά μνημεία τα οποία, σύμφωνα με τον ίδιο, αποδεικνύουν την μεγάλη οθωμανική κληρονομά της Ελλάδας, την οποία όμως οι «Έλληνες εθνικιστές και φανατικοί» καταστρέφουν με κάθε μέσο, γεγονός που θα πρέπει να καταγγελθεί σε διεθνείς οργανώσεις. Ιδιαίτερα κάνει λόγω για την περιοχή της δυτικής Θράκης, όπου παρά του ότι οι τοπικές αρχές κάνουν κάθε προσπάθεια για να συντηρήσουν τα οθωμανικά μνημεία και τα μουσουλμανικά τζαμιά σε σημείο μάλιστα να δημιουργούνται παρεξηγήσεις, ο κ. Μετέ επέμενε ότι η οθωμανική κληρονομιά βρίσκεται σε διωγμό.
Εκτός όμως από την δυτική Θράκη οι νέοοθωμανιστές της Ελλάδας κάνουν λόγω για μια σειρά «οθωμανικών πόλεων» και οθωμανικών μνημείων που βρίσκονται σε όλη την Ελλάδα και που θα πρέπει να γνωστοποιηθούν και να αξιοποιηθούν για την εκστρατεία «αναγέννησης» της… οθωμανικής εποχής στην Ελλάδα. Έτσι κάνουν λόγω για το Ναύπλιο και τα οθωμανικά του τεμένη, για τα γνωστά τρία οθωμανικά μνημεία της Αθήνας, για τα τζαμιά στα Τρίκαλα, τον Τίρναβο, την Λάρισα, τα Τέμπη και τον γνωστό οθωμανικό τουρμπέ, για τα Γιαννιτσά της Πέλλας, όπου όπως αναφέρουν υπήρχαν περί τα 100 τζαμιά και τουρμπέδες, για την Βέροια, την Έδεσα, φυσικά την Θεσσαλονίκη, όπου ο Λευκός Πύργος παρουσιάζεται σαν το μεγαλύτερο μνημείο οθωμανικού πολιτισμού, αν και οι ιστορικοί αναφέρουν ότι κτίστηκε επί βυζαντινής εποχής, ( να σημειωθεί ότι ο Λευκός Πύργος ονομάζονταν «Ματωμένος Πύργος», εξ αιτίας των φυλακισμένων που κρατούνταν εκεί, όπως πολλών Ελλήνων, που κατά την διάρκεια της επανάστασης του 21 εκεί βρήκαν φρικτό θάνατο από τους Οθωμανούς βασανιστές ), επίσης για τις Σέρρες, όπου όπως αναφέρεται έχει αρχίσει εκστρατεία ακόμα και από τις τοπικές δημοτικές αρχές για την αναστήλωση της οθωμανικής κληρονομιάς της πόλης. Ιδιαιτέρα για την πόλη των Σερρών αναφέρεται ο περίφημος τουρμπές του Σεΐχη Μπεντρεντίν, η σορός του οποίου μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη μετά την απελευθέρωση των Σερρών σαν χειρονομία ανταπόδοσης της ελληνικής κυβέρνησης στην άδεια που δόθηκε τότε από τον Κεμάλ, στην μεταφορά της θαυματουργής εικόνας της Παναγιάς Σουμελά από τον Πόντο όπου την είχαν κρύψει πριν φύγουν οι Πόντιοι πρόσφυγες, στην Ελλάδα και για το Ζιντζιρλί τζαμί του δέκατου έκτου αιώνα. Επίσης την Καβάλα και τα πολλά τζαμιά της, την Δράμα και φυσικά τις πόλεις της δυτικής Θράκης όπου και σήμερα υπάρχει έντονη η οθωμανική παρουσία.
ΤΑ ΤΟΥΡΚΙΚΑ «ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ»
Την ίδια περίοδο στην Τουρκία γίνεται όργιο καταστροφής και λεηλασίας των βυζαντινών μνημείων, εκκλησιές καταρρέουν και μετατρέπονται σε χαμαιτυπεία και αποχωρητήρια, ενώ ακόμα στοιβάζονται σε κάκιστη κατάσταση στα υπόγεια της αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη εκατοντάδες άγιες εικόνες, ανυπολογίστου αξίας, που συνελέγησαν μετά την μικρασιατική καταστροφή και παραμένουν εκεί εκτεθειμένες στην υγρασία και στα κάθε λογής τρωκτικά.
Εκτός όμως από την καταστροφή των βυζαντινών χριστιανικών μνημείων έχουμε και νέα «τουρκικά παιχνίδια» σχετικά με την Παναγία Σουμελά. Στις 10 Οκτωβρίου 2009 η τουρκική εφημερίδα Σαμπάχ, είχε ένα δημοσίευμα με τον χαρακτηριστικό τίτλο, «Θα δοθεί άδεια για λειτουργία στην Παναγία Σουμελά». Η τουρκική εφημερίδα αποκάλυπτε ότι στις 8 Σεπτεμβρίου τέσσερις υπουργοί, ο Εγεμέν Μπαγίς, υπεύθυνος για την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο Μπεσίρ Αταλάϊ, υπουργός Εσωτερικών, ο Αχμέτ Νταβούτογλου, υπουργός Εξωτερικών και ο Σαντουλάχ Εργκίν, υπουργός Δικαιοσύνης, ζήτησαν από τον νομάρχη Τραπεζούντας, Ρετζέπ Κιζιλτζίκ, να τους δώσει σχετική αναφορά για την δυνατότητα να δοθεί άδεια για τέλεση θειας λειτουργίας στην Παναγία Σουμελά. Το θέμα, όπως υπογράμμιζε σκόπιμα η Σαμπάχ, εντάσσεται στα πλαίσια του ανοίγματος της Τουρκίας για τις θρησκευτικές ελευθερίες, αλλά κυρίως στις μεταρρυθμίσεις για την προώθηση της ενταξιακής πορείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ στο δημοσίευμα σημειώνονταν ότι κατά καιρούς έχουν σημειωθεί επεισόδια εξ αιτίας της μη αδειοδότησης για τέλεση θείας λειτουργίας στο ιστορικό μοναστήρι, (όπως πέρυσι το δεκαπενταύγουστο). Στο ίδιο θέμα επανήλθε στις 22 Οκτωβρίου 2004 η τουρκική εφημερίδα Τζουμχουριέτ, όπου αναφέρονταν ότι ο νομάρχης Τραπεζούντας, Ρετζέπ Κιλιτζίκ, πράγματι συνέταξε σχετική αναφορά που την υπέβαλε στα τέσσερα υπουργεία. Η απάντηση όμως που δόθηκε είναι ότι το θέμα παραπέμφτηκε στο τουρκικό υπουργείο Τουρισμού, που είναι και αρμόδιο, σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα, να προχωρήσει στις σχετικές ενέργειες για να εξεταστεί η δυνατότητα αν θα δοθεί τελικά η άδεια τελέσεως θειας λειτουργίας, καθώς ένα τέτοιο γεγονός θα προκαλέσει μεγάλη συρροή ξένων τουριστών προσκυνητών με ανάλογο φυσικά οικονομικό όφελος για την τουρκική οικονομία.
Η θεία λειτουργία που πραγματοποιήθηκε φέτος το δεκαπενταύγουστο στην Παναγία Σουμελά στον Πόντο, με τον οικουμενικό μας πατριάρχη, καθώς επίσης εκπρόσωπο της ελλαδικής εκκλησίας και του ρωσικού πατριαρχείου, έφερε βέβαια και μεγάλο οικονομικό όφελος στην περιοχή της Τραπεζούντας από τους χιλιάδες προσκυνητές αλλά και χρησιμοποιήθηκε από την τουρκική κυβέρνηση για να ενισχύσει το ευρωπαϊκό της προφίλ.
Να σημειωθεί ότι τρία μεγάλα ελληνορθόδοξα χριστιανικά μνημεία της Τουρκίας, δηλαδή η αγία Σοφία, η Παναγία Σουμελά και η Καππαδοκία με τις υπόγειες ελληνορθόδοξες εκκλησιές της, αποτελούν τους μεγαλύτερους τουριστικούς οικονομικούς «πνεύμονες» της γειτονικής χώρας, η οποία όμως σε όλα τα τουριστικά φυλλάδια που εκδίδει ποτέ δεν αναφέρει για την ελληνορθόδοξη προσέλευση αυτών των μνημείων.