Του Peter Economides*
Εργάζομαι στη διαφήμιση εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Πιστεύω στη δύναμή της να δημιουργεί ισχυρές σχέσεις με το κοινό. Είναι κάτι που το καταφέρνει καλύτερα όταν συνοδεύεται από ένα όραμα. Υπάρχουν όμως ορισμένοι κανόνες: έξυπνη στρατηγική σκέψη, ευφυής δημιουργική εκτέλεση και, κυρίως, συνέπεια.
Ο ΕΟΤ έχει ξοδέψει εκατομμύρια ευρώ τα τελευταία χρόνια για τη διαφήμιση της Ελλάδας. Πρόκειται για πεταμένα λεφτά, διότι ακριβώς αγνόησε τους παραπάνω κανόνες. Κυρίως, αγνόησε τον κανόνα της συνέπειας. Είναι πολύ δύσκολο να χτίσει κανείς ένα συγκεκριμένο όραμα, μία κεντρική ιδέα, όταν οι διαφημιστικές εκστρατείες αλλάζουν κάθε χρόνο. Το αποτέλεσμα αυτής της ασυνέπειας και ασυνέχειας είναι να μην μπορεί να ξεφύγει η Ελλάδα από τη στερεοτυπική εικόνα «ήλιος, θάλασσα, αμμουδιές και αρχαίοι ναοί».
.Υπάρχουν ορισμένα γεγονότα που καθορίζουν την πορεία κάθε προϊόντος. Εχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν το μέλλον του. Για την Ελλάδα, η περασμένη δεκαετία είχε δύο τέτοια γεγονότα. Το ένα εξ αυτών βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.
Το πρώτο γεγονός ήταν οι Ολυμπιακοί Αγώνων του 2004. Επειτα από 108 χρόνια, οι Αγώνες επέστρεψαν στο πνευματικό τους σπίτι. Μάλιστα, έτυχαν μεγαλύτερης προβολής από οποιαδήποτε άλλη αντίστοιχη διοργάνωση στο παρελθόν.
Πάνω από 300 κανάλια από 220 χώρες και περιοχές του κόσμου μετέδωσαν τους Αγώνες σε 3,9 δισεκατομμύρια τηλεθεατές, δηλαδή στο εντυπωσιακό ποσοστό του 60% του παγκόσμιου πληθυσμού. Οι κλασικές αξίες της άθλησης και της ευγενούς άμιλλας, σε συνδυασμό με εγκαταστάσεις και εξοπλισμό τελευταίας γενιάς, έγιναν πρόσφορο έδαφος για την ανάδυση της νέας Ελλάδας. Μιας Ελλάδας με το ένα πόδι στην υπόσχεση ενός λαμπρού μέλλοντος και το άλλο στη δόξα του παρελθόντος. Οπως το έθεσε και ο πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, Ζακ Ρογκ, «ανακαλύψαμε μια νέα Ελλάδα».
Γρήγορα όμως τραβήξαμε το πόδι μας από το μέλλον και το επαναφέραμε στο γκρίζο παρόν, όπου οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις χορτάριασαν και το υπερσύγχρονο κέντρο Τύπου έγινε ένα ακόμη εμπορικό κέντρο.
Τα μάτια του κόσμου είχαν στραφεί επάνω μας. Ημασταν το νέο αστέρι στο παγκόσμιο στερέωμα. Το παιδί-θαύμα της νέας χιλιετίας. Και τα κάναμε θάλασσα. Απίστευτο, δυστυχώς όμως αληθινό...
2009. Η Ελλάδα παραδέχεται ότι παρείχε ψευδή στατιστικά στοιχεία. Αρχίζει να γίνεται λόγος για το αδιανόητο: χρεοκοπία. Τα μάτια του κόσμου στρέφονται και πάλι επάνω μας. Αλλά ξαφνικά, είμαστε το μαύρο πρόβατο του κόσμου. Και η μασκότ της οικονομικής κρίσης. Μια θυμωμένη και επιφυλακτική Ευρώπη άπλωσε το χέρι της να μας βοηθήσει.
Η οργή και η επιφυλακτικότητα ενόχλησαν κάθε Ελληνα, αλλά ήταν απολύτως κατανοητές. Διότι ένας πολύτιμος μύθος της νέας Ελλάδας, ο μύθος του Ζορμπά, καταστράφηκε. Του Ζορμπά σε κάθε Γιάννη, Δημήτρη και Γιώργο που συνάντησε και αγάπησε ο κάθε επισκέπτης της Ελλάδας. Εναν εξωστρεφή και απελευθερωτικό Ζορμπά που έδειξε σε εκατομμύρια ανθρώπους πώς να τρώνε, να πίνουν, να χορεύουν και να ζούνε. Και ξαφνικά ο Ζορμπάς αποδεικνύεται τεμπέλης, διεφθαρμένος και φοροφυγάς. Ο μύθος διαλύθηκε.
Τώρα η πίεση στην Ελλάδα χαλαρώνει. Τα προβλήματα που ανέκυψαν στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας των «PIIGS» (Πορτογαλία, Ιταλία, Ιρλανδία και Ισπανία), έδειξαν ότι τα εκκρεμή ζητήματα στην Ευρώπη ήταν ευρύτερα. Ακόμη και έτσι όμως, θυμωμένοι και απογοητευμένοι Ελληνες κατεβαίνουν στους δρόμους σχεδόν σε καθημερινή βάση. Οι συμμορίες και τα κοκτέιλ μολότοφ προσελκύουν την προσοχή των διεθνών ΜΜΕ. Η φλεγόμενη Αθήνα στους πρόποδες της Ακρόπολης είναι εξαιρετική εικόνα για τις κάμερες, αλλά όχι για το «brandname» της Ελλάδας.
Μέσα σε όλη αυτήν την αναταραχή, παρουσιάζονται και ευκαιρίες. Η κρίση μπορεί να οδηγήσει στο χτίσιμο ενός νέου μέλλοντος. Χάσαμε την ευκαιρία που είχαμε στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Αλλά η κρίση είναι ένα εξίσου σημαντικό γεγονός. Μας δίνει τη δυνατότητα να επικοινωνήσουμε μια νέα εικόνα και ένα νέο όραμα της Ελλάδας. Την ευκαιρία για ένα διαφορετικό μέλλον. Για μια Ελλάδα, με κίνητρο, μια χώρα σημαντική, που εμπνέει.
* Ο κ. Peter Economides είναι ιδρυτής και προέδρος της πολυεθνικής εταιρείας Felix BNI.
http://news.kathimerini.gr/