Επιχειρηματικό θρίλερ με διεθνείς προεκτάσεις βρίσκεται σε εξέλιξη στο λιμάνι του Πειραιά, όπου ΟΛΠ-MSC-Cosco δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Του Μηνά Τσαμόπουλου
Επιχειρηματικό θρίλερ με διεθνείς προεκτάσεις βρίσκεται σε εξέλιξη στο λιμάνι του Πειραιά, όπου ΟΛΠ-MSC-Cosco δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον....
Η απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, που δικαιώνει στην προσφυγή που είχαν κάνει κατά της πρωτόδικης απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού τον ΟΛΠ και την MSC φαίνεται ότι φέρνει πιο κοντά τις δύο εταιρείες προκειμένου να συνεργαστούν σε ένα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον με τις κινήσεις των εμπορευματοκιβωτίων να είναι πεσμένες.
Πληροφορίες θέλουν τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο Γιώργο Ανωμερίτη να βρίσκεται σε επαφή με την MSC προκειμένου να καταλήξουν σε συμφωνία διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στην προβλήτα Ι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων. Κίνηση που θα δυναμώσει τον ΟΛΠ και θα αποτελεί "κτύπημα" στην Cosco, αφού η MSC αποτελεί το μεγαλύτερο πελάτη του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, ενώ με τα φορτία της που έφθασαν και τα 1,3 εκ. εμπορευματοκιβώτια τον χρόνο σε ανθηρές περιόδους, στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, έστειλε τον ΟΛΠ στη λίστα με τα 50 μεγαλύτερα εμπορικά λιμάνια.
To θέμα αναμένεται να πάρει και πολιτικές διαστάσεις αφού οι Κινέζοι θα αντιδράσουν αν δεν το έχουν κάνει ήδη.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού είχε καταδικάσει τις δύο εταιρείες για παράβαση των κανόνων ανταγωνισμού, "μέσω απαγορευμένης σύμπραξης, που είχε ως αποτέλεσμα την παρεμπόδιση, τον περιορισμό ή τη νόθευση του ανταγωνισμού". H απόφαση της Ε.Α. είχε ληφθεί μετά τις καταγγελίες των εταιρειών Σαρλής & Αγγελόπουλος Πρακτορείο ΕΠΕ" και "Sarlis Container Services". Τους είχε επιβάλει πρόστιμο ύψους 1,2 εκ.ευρώ για καταπάτηση των κανόνων ανταγωνισμού.
Το διαμετακομιστικό φορτίο
Το μεγάλο πρόβλημα για τον ΟΛΠ είναι το διαμετακομιστικό φορτίο, αφού μέσα σε όλα τα άλλα ο τομέας της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παρουσιάζει κρίση μεγάλη.
Το βλέμμα είναι στραμμένο στον πολυεθνικό κολοσσό της MSC που παραμένει ο μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού του Πειραιά με συμφωνία για μίνιμουμ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων. Στόχος αυτό του ΟΛΠ είναι να προσελκύσει στο μέλλον φορτία τα ης MSC και για την προβλήτα Ι.
Οι αντιδράσεις των Κινέζων
Μετά τις εξελίξεις αυτές το θέμα είναι πως θα αντιδράσουν οι Κινέζοι που είχαν πάρει ως προίκα την πρώτη σύμβαση που είχαν υπογράψει ΟΛΠ και MSC. Σύμβαση όμως την οποία είχε καταγγείλει η MSC, λίγες ημέρες μετά την υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ ΟΛΠ και Cosco για τη διαχείριση της προβλήτας ΙΙ, με αποτέλεσμα ο κινεζικός κολοσσός να μην έχει πια την ασφάλεια που θα του παρείχαν οι 500.000 κινήσεις ετησίως που προέβλεπε το συμβόλαιο.
Η MSC στην καταγγελία της είχε προτάξει τον όρο εκείνο της σύμβασης με τον ΟΛΠ, στον οποίο αναφερόταν τα εξής: "Τυχόν μεταβολή του σημερινού αποκλειστικού καθεστώτος του ΟΛΠ και ιδίως η απόκτηση από τρίτους δικαιωμάτων εκμετάλλευσης ή συνεκμετάλλευσης με τον ΟΛΠ λιμενικών εγκαταστάσεων στην περιοχή της σημερινής δικαιοδοσίας του ή η παροχή από τον ΟΛΠ ή τρίτους υπηρεσιών παρόμοιων με αυτές που αποτελούν αντικείμενο της παρούσας σύμβασης, συνιστά σπουδαίο λόγο καταγγελίας της σύμβασης υπέρ της εταιρείας (MSC) χωρίς υποχρέωση αποζημίωσης του ΟΛΠ".
Το Θριάσιο
Ένα άλλο θέμα που προκύπτει είναι το μέλλον της συνεργασίας ΟΛΠ-Cosco για την κατασκευή και εκμετάλλευση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο. Μετά τις φερόμενες επαφές ΟΛΠ-MSC μπορεί να μην κατέβουν σε κοινοπραξία ο Οργανισμός με τους Κινέζους
http://www.axiaplus.gr