Είπαμε, από την πόρτα της αξιοκρατίας περιμένεις πολύ για να μπείς στο δημόσιο. Από την "πίσω πόρτα" μπαίνεις γρήγορα. Όλως περιέργως, όσοι περνούν με γραπτούς διαγωνισμούς κάνουν κάτι χρόνια να διοριστούν. Οι "άλλοι" μπαίνουν "στο φτερό".
Αξιότιμοι Κύριοι,
Με το παρόν θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για τον αγώνα που δίνουμε καιρό τώρα οι 435 Επιτυχόντες του...
Ειδικού Γραπτού Διαγωνισμού του Υπουργείου Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Συνοπτικά αναφέρουμε τα εξής:
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης με σχετική του απόφαση προκήρυξε τη διεξαγωγή διαγωνισμού με γραπτή και προφορική εξέταση (συνέντευξη), για την πλήρωση συνολικά 148 θέσεων δικαστικών υπαλλήλων των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων, των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων και των εμμίσθων υποθηκοφυλακείων. Ειδικότερα προκηρύχθηκαν ογδόντα (80) κενές οργανικές θέσεις κατηγορίας ΠΕ, καθώς και εξήντα οκτώ (6κενές οργανικές θέσεις κατηγορίας ΔΕ. Η ανωτέρω προκήρυξη δημοσιεύτηκε στο Φ.Ε.Κ. 23/02.02.09, Τεύχος Προκηρύξεων Α.Σ.Ε.Π.
Μετά την ολοκλήρωση της γραπτής εξέτασης, το Υπουργείο Δικαιοσύνης δημοσίευσε στην ιστοσελίδα του, πίνακα επιτυχόντων τους οποίους κάλεσε σε προφορική εξέταση και σε αριθμό τετραπλάσιο των προκηρυχθεισών θέσεων. Ολοκληρώνοντας και το δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού δηλαδή την προφορική εξέταση, το Υπουργείο δημοσίευσε πίνακες κατάταξης επιτυχόντων και διοριστέων και για τις δύο κατηγορίες, ήτοι 80 θέσεις διοριστέων και 102 επιτυχόντων για την κατηγορία Πανεπιστημιακής Εκπαίδευση (ΠΕ)) και 68 θέσεις διοριστέων και 185 θέσεις επιτυχόντων αντίστοιχα για την κατηγορία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ). Η πρόσληψη των 148 επιτυχόντων διοριστέων και των δύο κατηγοριών εκπαίδευσης, αναμένεται να ξεκινήσει από 1/01/2011 σύμφωνα με διαβεβαιώσεις στελεχών του Υπουργείου.
Οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί μέχρι σήμερα στο χώρο της δικαιοσύνης χαρακτηρίζονται ως απελπιστικές. Ενδεικτικά αναφέρονται τα ακόλουθα: τουλάχιστον 1,5 εκατομμύριο υποθέσεις εκκρεμούν σήμερα, ενώ μόνο στα διοικητικά δικαστήρια, το 2009, οι εκκρεμείς δικογραφίες υπερέβησαν τις 500.000 (με έναν ρυθμό αύξησης της τάξης του 72% από το 2001). Τον ίδιο χρόνο, περισσότερες από 750.000 μηνύσεις υποβλήθηκαν, ενώ εισήχθησαν περίπου 500.000 δικόγραφα. Στο ΣτΕ εκκρεμούν 31.700 υποθέσεις, ενώ για να εκδοθεί από το Πρωτοδικείο της Αθήνας ένα πιστοποιητικό κληρονομητηρίου απαιτείται τουλάχιστον ένας χρόνος! Η εικόνα στα Τριμελή Εφετεία Κακουργημάτων είναι επίσης εφιαλτική, καθώς εισάγονται καθημερινά από 25 έως 35 υποθέσεις. Σε επίπεδο αρνησιδικίας έχει φτάσει πλέον ο τεράστιος αριθμός των εκκρεμών υποθέσεων στην ελληνική Δικαιοσύνη. Επακόλουθο όλων αυτών είναι η Ελλάδα να μετρά πάνω από 320 καταδίκες από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για υπερβολικές καθυστερήσεις στην απονομή δικαίου και υψηλά πρόστιμα.
Επιπλέον, παρά τις 2720 κενές οργανικές θέσεις δικαστικών υπαλλήλων καθώς και των επιπρόσθετων κενών που έχουν ήδη δημιουργηθεί λόγω των προγραμματισμένων άλλά και έκτακτων συνταξιοδοτήσεων ενόψει και του νέου ασφαλιστικού νόμου, παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των οργανικών θέσεων των δικαστικών υπαλλήλων έχει παραμείνει στάσιμος από το 1988, και τέλος παρά την απελπιστική κατάσταση στην οποία έχουν οδηγηθεί οι δικαστικές υπηρεσίες όλης της χώρας και κατ’ επέκταση η άσκηση της ίδιας της δικαστικής λειτουργίας εξαιτίας των προαναφερθέντων δεδομένων, καμία πρόβλεψη δεν έχει γίνει για την πρόσληψη ΟΛΩΝ των επιτυχόντων του γραπτού διαγωνισμού (διοριστέων και μη).
Για τους παραπάνω λόγους,
εμείς οι 435 Επιτυχόντες του Γραπτού Διαγωνισμού του Υπουργείου Δικαιοσύνης, κατηγοριών Πανεπιστημιακής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Π.Ε & Δ.Ε) αιτούμαστε από τον Υπουργό Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, την άμεση πρόσληψή μας, με σκοπό την κάλυψη των υφιστάμενων κενών και μελλοντικών νέων - που τυχόν θα συσταθούν - οργανικών θέσεων των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων, των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων και των εμμίσθων υποθηκοφυλακείων μέχρι την πλήρη απορρόφηση όλων μας, και διενέργεια οποιουδήποτε νέου διαγωνισμού και οποιασδήποτε άλλης διαδικασίας για πλήρωση θέσεων δικαστικών υπαλλήλων - γραμματέων μόνον κατόπιν εξαντλήσεως του πίνακα.
Στον δίκαιο αυτό αγώνα μας έχουμε την αμέριστη υποστήριξη και συμπαράσταση της Ομοσπονδίας Δικαστικών Υπαλλήλων Ελλάδος (Ο.Δ.Υ.Ε), Δικηγορικών Συλλόγων και κατά τόπους Συλλόγους Δικαστικών Υπαλλήλων καθώς και της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων Ελλάδος. Παράλληλα, σε πολιτικό επίπεδο έχουν κατατεθεί και απαντηθεί αναφορές και ερωτήσεις προς το Υπουργείο Δικαιοσύνης, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου από τους βουλευτές: κ. Φ. Κουβέλη (Δημοκρατική Αριστερά) δύο αναφορές, κ. Πολατίδη (Λ.Α.Ο.Σ), κ. Πρωτόπαπα (ΠΑ.ΣΟ.Κ.).
Από την πλευρά μας έχουμε συναντηθεί αρκετές φορές με τον αρμόδιο σε θέματα προσλήψεων σύμβουλο του Υπουργού, με τον παραιτηθέντα Γενικό Γραμματέα, καθώς και με την υπεύθυνη του Πολιτικού Γραφείου του Υπουργού στη Θεσσαλονίκη. Όπως μπορείτε να φανταστείτε η στερεότυπη απάντηση περιστρεφόταν γύρω από τη δημοσιονομική στενότητα, το «πάγωμα των προσλήψεων» και την αόριστη έννοια του δημοσίου συμφέροντος. Δυστυχώς όμως η «στενότητα» και το «συμφέρον» είναι και αυτές έννοιες ερμηνευμένες κατά το δοκούν.
Κραυγαλέο παράδειγμα συνιστά η από 18/10/2010 ανακοίνωση της ΟΔΥΕ στην οποία αναφέρεται η πρόθεση του Υπουργού Δικαιοσύνης να προβεί σε νομοθετική ρύθμιση για την υποχρεωτική άσκηση των νέων ασκούμενων στη Γραμματεία των Δικαστηρίων επί ένα εξάμηνο έναντι αμοιβής 570 ευρώ και κοινωνικής ασφάλισης. Αναφέρεται περαιτέρω ότι ο αριθμός των απασχολούμενων δικηγόρων θα ανέρχεται σε 1000 με 1200 ετησίως, ενώ σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες η νομοθετική ρύθμιση καταλαμβάνει το σύνολο των ασκούμενων δικηγόρων ετησίως.To γεγονός ότι ενδεχομένως θα αντληθούν κοινοτικοί πόροι για τη χρηματοδότηση της παραπάνω δράσης δεν αποτελεί σοβαρό επιχείρημα διότι αφενός επιβαρύνεται έστω και με ένα ελάχιστο μέρος ο κρατικός προϋπολογισμός και αφετέρου αποδεικνύει περίτρανα ότι «λεφτά υπάρχουν» . Τονίζεται αντιθέτως, ότι το Υπουργείο Δικαιοσύνης , θέλοντας δήθεν να συμβάλλει στην εξοικονόμηση πόρων για την εθνική οικονομία , επέλεξε μια υποτιθέμενη «φτηνή » λύση για μία λειτουργία που είναι από τις πιο «ακριβές » και πολύτιμες για κάθε πολιτισμένη χώρα που σέβεται τον εαυτό και την ιστορία της : την απονομή της Δικαιοσύνης! Αποτελεί επικοινωνιακό παιχνίδι και απέχει άρδην από την αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος.
Η ανωτέρω όμως νομοθετική ρύθμιση αντιτίθεται κατάφωρα στις συνταγματικά κατοχυρωμένες αρχές της μονιμότητας των δικαστικών υπαλλήλων αλλά και της θεμελιώδους αρχής της ισότητας και την ειδικότερη έκφρασή αυτής, της αρχής της αξιοκρατίας στο σύστημα των προσλήψεων στο Δημόσιο, τη δεδομένη χρονική στιγμή μάλιστα που παραμένουμε αδιόριστοι οι 435 επιτυχόντες και ανολοκλήρωτος ο διαγωνισμός, δημιουργώντας νέο καθεστώς μαθητείας- «stage», όταν η κυβέρνηση έχει καταργήσει τις εν λόγω συμβάσεις σε όλο το δημόσιο τομέα. Τις επιπτώσεις δε από το ανωτέρω μέτρο στην απονομή της δικαιοσύνης μπορεί εύκολα να φανταστεί κανείς ( παραβίαση απορρήτου, παρέμβαση στις δικογραφίες, πελατειακές σχέσεις ασκούμενων –μελλοντικών δικηγόρων ).
Προς αποφυγή συγχύσεων ή ενδεχομένων παρεξηγήσεων, διευκρινίζουμε ότι λάβαμε μέρος σε έναν Ειδικό Γραπτό Διαγωνισμό υψηλότατων απαιτήσεων. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι από τις 6,500 αιτήσεις συνολικά και για τις δύο κατηγορίες θέσεων, μόνο 1466 προσήλθαν για εξέταση ακριβώς λόγω της εξειδικευμένης ύλης στην οποία κληθήκαμε να συναγωνισθούμε και μόνον οι 435 θεωρούμαστε επιτυχόντες (διοριστέοι και μη διοριστέοι). Η δε σειρά κατάταξής μας από το Υπουργείο Δικαιοσύνης δε βασίστηκε ούτε στον βαθμό των τίτλων σπουδών μας, ούτε σε μοριοδότηση από επαγγελματική εμπειρία ή συμμετοχή σε Προγράμματα Stage ή άλλα κριτήρια, παρά μόνον στο βαθμό ολικής ικανότητας όπως αυτή αξιολογήθηκε από Ανώτατους Δικαστικούς Λειτουργούς.
Παρακαλούμε πολύ να δημοσιευθεί το παρόν με κάθε αλλαγή εφόσον κριθεί αναγκαία χωρίς όμως να αλλοιωθεί το βασικό περιεχόμενο.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία.