29 Απρ 2011

Στο Καλοχώρι το νέο λιμάνι της Θεσσαλονίκης με φόντο τη ΔΕΘ στη Σίνδο!

Την ύπαρξη μνημονίου συνεργασίας ανάμεσα στο δήμο Εχεδώρου και τη ΔΕΘ ΑΕ, που υπογράφηκε στις 22 Ιουνίου του 2010, για την κατασκευή ενός λιμανιού στο Καλοχώρι (στην περιοχή που βρίσκεται το αλιευτικό καταφύγιο) και με σκοπό την εξυπηρέτηση του νέου εκθεσιακού κέντρου στη Σίνδο, αποκαλύπτει στο πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ του πρώτου φύλλου της η εφημερίδα "Ρεπόρτερς στα δυτικά", η οποία κυκλοφορεί στους δήμους Χαλκηδόνας, Ωραιοκάστρου και Δέλτα. Το ρεπορτάζ έχει την υπογραφή του Δημήτρη Αθανασόπουλου και σύμφωνα με αυτό η υπογραφή του παραπάνω μνημονίου αποτέλεσε την απαρχή της διαδικασίας για την...
παραχώρηση της έκτασης από το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης όπου προβλέπεται να μετεγκατασταθεί η ΔΕΘ.
Στο Μνημόνιο Συνεργασίας ΔΕΘ ΑΕ- Δήμου Εχεδώρου, η ΔΕΘ και κατ΄επέκταση η Πολιτεία συμφωνεί στην κατασκευή ενός λιμανιού στο Καλοχώρι (στην περιοχή όπου βρίσκεται το αλιευτικό καταφύγιο) για την εξυπηρέτηση του νέου εκθεσιακού κέντρου στη Σίνδου, με παράλληλη διάνοιξη δρόμου που θα ενώνει τις δυο περιοχές. Είναι φανερό, ότι η υποδοχή όγκου εμπορευμάτων (ίσως και επιβατών) στο λιμάνι του Καλοχωρίου, προϋποθέτει την κατασκευή λιμενικών εγκαταστάσεων επιπέδου λιμένος, άρα θα το καθιστά το δεύτερο τη τάξει λιμάνι της Θεσσαλονίκης, μετά τον κεντρικό λιμένα της πόλης.

Στο μνημόνιο που υπογράφηκε ανάμεσα στον δήμαρχο Εχεδώρου Σπύρο Σταματάκη και το-πρώην πλέον- εκτελεστικό μέλος της ΔΕΘ ΑΕ Κωνσταντίνο Μαυράκη αναγράφεται ρητά και κατηγορηματικά, η υποχρέωση εκ μέρους της ΔΕΘ (δηλαδή της Πολιτείας) για την κατασκευή ενός λιμανιού που θα εξυπηρετεί μελλοντικά τις νέες εγκαταστάσεις της Έκθεσης! Μάλιστα, ως χώρος κατασκευής του, προσδιορίζεται η περιοχή του αλιευτικού καταφυγίου στο Καλοχώρι, για την οποία δεν συντρέχει κανένας απαγορευτικός λόγος περιβαλλοντικού χαρακτήρα (απέχει μακριά από τις προστατευόμενες περιοχές του Δέλτα Γαλλικού-Αξιού-Λουδία).



Τι αναφέρει το Μνημόνιο

Στο Άρθρο Πέμπτο γίνεται η πρώτη αναφορά: «Προβλέπεται επίσης η χρήση για την κατασκευή λιμανιού που θα εξυπηρετεί τη θαλάσσια συγκοινωνία».

Αναλυτικά όμως στο Άρθρο Έκτο, με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Οδικός και θαλάσσιος διάδρομος» αναφέρονται τα ακόλουθα:

«Για την ενίσχυση της επισκεψιμότητας του εκθεσιακού κέντρου συμφωνείται η διάνοιξη δρόμου από το χώρο του νέου Εκθεσιακού Κέντρου μέχρι τη θάλασσα, όπου θα κατασκευαστεί λιμάνι με χρηματοδότηση που θα προέλθει από την αξιοποίηση ευρωπαϊκών ή εθνικών χρηματοδοτικών προγραμμάτων ή από εύρεση άλλων πόρων, κατόπιν συμφωνίας μεταξύ ΔΕΘ ΑΕ και Δήμου Εχεδώρου».



Και κρατική χρηματοδότηση
Το λιμάνι αυτό πρόκειται να κατασκευαστεί για να εξυπηρετήσει τις εγκαταστάσεις του νέου εκθεσιακού κέντρου, για αυτό και γίνεται λόγος ακόμα και για τον τρόπο χρηματοδότησής του. Μάλιστα η αναφορά σε «εθνικά χρηματοδοτικά προγράμματα» την εποχή που υπογράφηκε η σύμβαση (όταν δηλαδή η χώρα μας είχε υπογράψει το Μνημόνιο με ΔΝΤ – ΕΕ), προϋπέθετε την κυβερνητική έγκριση και συναίνεση σε τέτοιου είδους αναφορά. Επιπρόσθετα συμφωνείται και η διάνοιξη του δρόμου που θα συνδέει το νέο λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τον χώρο της Έκθεσης.

Η απόδειξη ότι το θέμα δεν ήταν απλές… ευχές, αλλά είχε προηγηθεί μια σχετική μελέτη, έρχεται στην επόμενη παράγραφο του Μνημονίου Συνεργασίας ΔΕΘ, όπου αναφέρεται ότι:

“Ο χώρος του αλιευτικού καταφυγίου στο Δ.Δ. Καλοχωρίου, βρίσκεται εκτός των περιοχών που προβλέπονται από το ΦΕΚ 220ΑΑΠ/14-05-2009 «Χαρακτηρισμός των χερσαίων, υδάτινων και θαλάσσιων περιοχών των εκβολών των ποταμών Γαλλικού, Αξιού, Λουδία και Αλιάκμονα, της Αλυκής Κίτρους και της λιμνοθάλασσας Καλοχωρίου και της ευρύτερης περιοχής τους ως Εθνικού Πάρκου και καθορισμός χρήσεων, όρων και περιορισμών δόμησης»”.



Και Θεματικό Πάρκο!
Στο 7ο Άρθρο αναφέρεται ότι η ΔΕΘ σε συνεργασία με τον δήμο και τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), θα κατασκευάσει και Θεματικό Πάρκο! Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «θα εργαστεί για τη διαμόρφωση και ανάδειξη του χώρου γύρω από το λιμανάκι και από τα όρια του ΟΛΘ μέχρι τα όρια του Δέλτα του Γαλλικού Ποταμού, σε θεματικό πάρκο που θα αναδεικνύει τη βιοποικιλότητα, θα προάγει την περιβαλλοντική διαπαιδαγώγηση και αναψυχή».

Εντυπωσιακό για την ισχύ του Μνημονίου Συνεργασίας ΔΕΘ – Εχεδώρου, είναι ότι στο τελευταίο 8ο Άρθρο γίνεται ρητή αναφορά ότι «η παρούσα μπορεί να τροποποιηθεί μόνο με έγγραφη και ρητή συμφωνία των συμβαλλόμενων μερών». Ωστόσο αν και πέρασαν σχεδόν 11 μήνες από την υπογραφή του, ούτε η συμφωνία έχει έρθει στη δημοσιότητα, αλλά ούτε έχει γίνει γνωστή η αναίρεση της με νεώτερη.

«Σιωπή» και ερωτήματα
Προκαλεί εύλογα ερωτηματικά το γεγονός ότι ενώ υπάρχει τέτοια γραπτή δέσμευση της ΔΕΘ έναντι της Σίνδου, με την υπογραφή του -πρώην πλέον- εκτελεστικού μέλους της ΔΕΘ Κ. Μαυράκη, γιατί ο μέχρι τότε πρόεδρος του ίδιου οργανισμού πρόσφατα (12 Απριλίου 2011) δήλωσε ότι είναι δεκτές προτάσεις για τη μετεγκατάσταση και σε άλλες περιοχές; Δηλαδή ή αγνοεί τις δεσμεύσεις του οργανισμού που προεδρεύει ή τις αναιρεί ηθελημένα.

Όμως προκύπτουν και άλλα «καυτά» ερωτήματα για το συγκεκριμένο θέμα:

1. Γιατί δεν έχει αναφερθεί κανείς επίσημος στο θέμα του νέου λιμανιού στο Καλοχώρι, όταν μάλιστα έχει υπογραφεί επίσημο Μνημόνιο Συνεργασίας, που όπως φαίνεται και από την πρώτη του σελίδα έχει αριθμό Πρωτοκόλλου στον τότε δήμο Εχεδώρου;

2. Γνωρίζει ο νέος δήμαρχος ΔΕΛΤΑ Νίκος Γιουτίκας την ύπαρξη αυτού του Μνημονίου;

3. Αυτή η μελλοντική προοπτική είναι σε γνώση υπηρεσιακών παραγόντων, όπως για παράδειγμα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, που αναφέρεται στο Μνημόνιο;

4. Γνωρίζει ο πολιτικός προϊστάμενος της ΔΕΘ ΑΕ, βορειοελλαδίτης υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Μιχάλης Χρυσοχοίδης, αυτή τη δέσμευση που έχει έμμεσα και ο ίδιος έναντι της περιοχής και ευρύτερα της Θεσσαλονίκης;
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη