«Δυστυχώς η Κυβέρνηση επέλεξε να χρησιμοποιήσει μια πολύ ζωτική υπόθεση για το μέλλον του νομού Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής της Κεντρικής Μακεδονίας, την παρουσίαση του Ρυθμιστικού Σχεδίου, για να πραγματοποιήσει μια κομματική φιέστα στη
Θεσσαλονίκη.
Παρά τις επισημάνσεις που είχα κάνει προ μηνός στον αναπληρωτή Υπουργό για την έλλειψη διαλόγου από την πλευρά του ΥΠΕΚΑ με την αιρετή Περιφέρεια και τη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης, το Υπουργείο επέλεξε να συνεχίσει στην ίδια μικροκομματική λογική και θεώρησε περιττό να συζητήσει μαζί μας για το σχεδιασμό του νέου Ρυθμιστικού. Πιθανόν να τους διέφυγε ότι βάση του Καλλικράτη, ενός νόμου που οι ίδιοι ψήφισαν και εφάρμοσαν, η Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης, μέσα από τις Μητροπολιτικές της αρμοδιότητες, θα είναι ο φορέας που θα κληθεί να εφαρμόσει στην πράξη το μεγαλύτερο μέρος του νέου Ρυθμιστικού.
Δυστυχώς και οι σημερινές τοποθετήσεις των Υπουργών δεν ξέφυγαν από τα χιλιοειπωμένα, μεγαλεπήβολα οράματα, τα οποία ακούμε εδώ και χρόνια για τη Θεσσαλονίκη. Ακούσαμε και πάλι θεωρητικές προσεγγίσεις, χωρίς χρονοδιαγράμματα και τρόπους υλοποίησης, όπως επίσης και για πακτωλό χρημάτων, χωρίς όμως να μας πουν από πού θα βρεθούν.
Δεν αμφιβάλω ότι στα σχέδια, στους χάρτες και στα συρτάρια των αρμοδίων, ο νομός Θεσσαλονίκης, έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο εργοτάξιο. Όμως μόνον εκεί. Γιατί στην πραγματικότητα έχουν παγώσει τα πάντα και η ανάγκη για ένα νέο σχεδιασμό που θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της πόλης είναι πιο έντονη και επιτακτική από ποτέ.
Για να γίνει όμως αυτό απαιτείται γνώση των προβλημάτων, διάθεση για συνεργασία και ειλικρινείς προθέσεις. Και δυστυχώς το ΥΠΕΚΑ με τη σημερινή στάση του δείχνει ότι δεν θέλει να επιδείξει τίποτα από τα παραπάνω.
Αφού δεν μας έδωσαν τη δυνατότητα να συμμετέχουμε με τους προβληματισμούς και τις προτάσεις μας στη σημερινή παρουσίαση του Ρυθμιστικού, επαναλαμβάνω τις ενστάσεις μου οι οποίες αφορούν :
1) Πως θα μπορέσει ο ΟΡΘ με τις υφιστάμενες δομές και το υπάρχων προσωπικό να υλοποιήσει ένα τόσο μεγάλο σχέδιο.
2) Το σχέδιο έρχεται σε πλήρη σύγκρουση με τον νόμο του Καλλικράτη, καθώς, όχι απλώς δε λαμβάνει υπόψη τη νέα διοικητική διαίρεση της χώρας, αλλά προχωρά σε διαφορετικό γεωγραφικό προσδιορισμό της περιοχής ευθύνης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αδυναμία προώθησης και διαχείρισης υπερτοπικών ζητημάτων, καθώς όμοροι δήμοι, στην Πέλλα, την Ημαθία και την Πιερία εμφανίζονται, ο ένας εντός και ο άλλος εκτός σχεδίου.
3) Στα αρχικά γενικά πολεοδομικά σχέδια, επικρατούσε η πρόβλεψη ότι στην Κεντρική Μακεδονία, με ορίζοντα το 2022, θα κατοικούσαν περίπου 2,5 εκατομμύρια άνθρωποι. Σύμφωνα όμως με τις νεότερες μελέτες και εκτιμήσεις, ο αριθμός αυτός περιορίστηκε στο 1 εκατομμύριο εξακόσιες χιλιάδες κατοίκους. Αναμφισβήτητα, η διαφορά αυτή επιβάλει την επαναχάραξη του ρυθμιστικού σχεδιασμού, εφόσον οι ανάγκες που προκύπτουν είναι διαφορετικές.
4) Ένα ακόμα σοβαρό ζήτημα είναι η έλλειψη κωδικοποίησης των προβλημάτων, που μέχρι και σήμερα, έχουν διαπιστωθεί και η αντιμετώπισή τους, με αντίστοιχες νομικές προβλέψεις στο σχέδιο νόμου του ρυθμιστικού. Η απουσία αυτής της νομικής κάλυψης, θα οδηγήσει σε νέες προσφυγές και δικαστικές διαμάχες, με συνέπεια να υπάρξουν επιπρόσθετες καθυστερήσεις και επιμήκυνση των χρονοδιαγραμμάτων.
Οι κύριοι της Κυβέρνησης πρέπει να καταλάβουν ότι η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία δεν αντέχουν άλλη κοροϊδία. Ο κάθε Υπουργός που έρχεται μας παρουσιάζει ένα δικό του σχέδιο για την πόλη και στο τέλος δεν γίνεται απολύτως τίποτα. Μόνο τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε ακούσει τέσσερις διαφορετικές προτάσεις, οι οποίες έμειναν όλες στα λόγια. Στην πράξη έχουν σταματήσει όλα τα έργα και δεν έχει πέσει ούτε ευρώ για τις υποδομές της περιοχής μας. Όσο πιο γρήγορα το καταλάβουν και αποφασίσουν να ασχοληθούν πραγματικά με τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία, τόσο πιο πιθανό είναι να μπορέσουμε να μπούμε σε τροχιά ανάπτυξης. Φτάνουν όμως τα λόγια γιατί χορτάσαμε. Ήρθε η ώρα να δούμε τα έργα επιτέλους να υλοποιούνται».