13 Απρ 2011

Θεσσαλονίκη: Ανακοίνωση για την Διαχείριση των Στερεών Αστικών Αποβλήτων

Φτάνει Πια !!! Πρώτα οι εργαζόμενοι
Ανακοίνωση για την Διαχείριση των Στερεών Αστικών Αποβλήτων
Θα ξεπεράσουμε εύκολα το ερώτημα αν η συμφωνία με την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης και Ανακύκλωσης είναι αναγκαία για τον Δήμο Θεσσαλονίκης αν ρίξουμε μια ματιά στην Νομοθεσία και στην Ευρωπαϊκή πρακτική. Όλα περιλαμβάνονται στον 2939/2001 και όπως και οι αντίστοιχες...
 εταιρείες που διαχειρίζονται άλλα ρεύματα υλικών, έτσι και η Ε.Ε.Α.Α. είναι Α.Ε. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που ορίζει τον τρόπο που θα γίνει ανακύκλωση και μοιράζει τον μηχανολογικό εξοπλισμό στους Δήμους. Αρμόδιος φορέας για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή της πολιτικής για την εναλλακτική διαχείριση συσκευασιών και άλλων προϊόντων είναι ο Εθνικός Οργανισμός Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και Άλλων Προϊόντων, Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου.

Για μας είναι η μόνη βιώσιμη λύση, στο πρόβλημα της διαχείρισης των Στερεών Αστικών Αποβλήτων, και ένας τρόπος για δεσμευτούν οργανικές θέσεις στο νέο οργανόγραμμα του Δήμου.

Θα ξεπεράσουμε εύκολα την ανάγκη καταγγελίας της σύμβασης με τον ΟΤΑ Μείζονος και την κακοσχεδιασμένη πρόταση για ανάληψη της διαχείρισης τόσων τόνων υλικού από ανέτοιμα, μικρά, χωρίς δυνατότητες, κέντρα διαλογής, που στην τελική τους φάση όμως και αυτά, στηρίχτηκαν και στηρίζονται στην Ε.Ε.Α.Α. Γιατί λοιπόν εδώ και δέκα χρόνια που η Ε.Ε.Α.Α. λειτουργεί με τον ΣΟΤΑΜΘ οι συνάδελφοι συνδικαλιστές δεν έβγαλαν άχνα, τώρα που ο Δήμος Θεσσαλονίκης υπογράφει αντίστοιχη σύμβαση επαναστατούν;

Παράλληλα η πρόταση της ομοσπονδίας για τέσσερις γραμμές εφαρμόστηκε και απέτυχε, ειδικά σε μεγάλους Δήμους για δύο, πολύ βασικούς λόγους . Πρώτον ειδικά στον Δήμο Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει ο απαραίτητος πολεοδομικός σχεδιασμός για εφαρμογή του συστήματος, και δεύτερον το κόστος συλλογής που από τον 2939/2001 βαραίνει τους Δήμους αυξάνεται πάνω από 50% (ανάλογα με την τιμή του πετρελαίου) ενώ οι ανακτώμενες ποσότητες υλικού είναι μικρές λόγω δυσκολίας στην χρήση του συστήματος από τους δημότες. Εδώ να θυμίσουμε ότι όπου υπάρχουν στο εξωτερικό αντίστοιχα συστήματα, ο πολεοδομικός σχεδιασμός είναι τελείως διαφορετικός από τον αντίστοιχο και συνήθως γίνεται σε μέρη όπου δεν συμφέρει η δημιουργία Κ.Δ.Α.Υ.

Θα σταθούμε όμως στους όρους αυτής της συμφωνίας, από τους οποίους εν πολλοίς κρίνεται και η επιτυχία ή η αποτυχία του συστήματος. Μίας συμφωνίας, που και κατά εμάς είναι ο πιο σίγουρος δρόμος προς την ορθολογική λειτουργία του συστήματος.

Ειδικότερα, προτείνουμε:

Α) Η αντιστοιχία των 5000 κάδων σε 10 οχήματα (500 κάδοι ανά όχημα) είναι από μόνη της ο κύριος ανασταλτικός παράγοντας για την επιτυχία του προγράμματος. Σύμφωνα με το πρόγραμμα θα τοποθετηθούν οι περισσότεροι δυνατοί κάδοι και θα προσπαθήσουμε να τους διαχειριστούμε με 10 οχήματα, (αριθμός που είναι μικρότερος και από το κατώτατο όριο), τα οποία δεν επαρκούν ακόμη και αν αναπτυχθούν σε τρεις βάρδιες με δύο δρομολόγια ανά βάρδια. Το επιχείρημα ότι οι κάδοι δεν θα γεμίζουν κάθε μέρα, καταρρίπτεται με μία βόλτα σε διάφορα σημεία της πόλης.

Η αντιστοιχία κάδων ανά όχημα πρέπει να φτάσει στο 250 (δηλαδή 20 οχήματα για 5000 κάδους). Αυτή την αναλογία έδινε η Ε.Ε.Α.Α. στα έργα της έως τώρα, ειδικά σε αστικό περιβάλλον, και είναι η αντίστοιχη με την οποία προμηθευόταν εξοπλισμό ο Ο.Τ.Α. Μείζονος έως τώρα από την Ε.Ε.Α.Α.

Παράλληλα η ΕΕΑΑ θα πρέπει να εντάξει τον Δήμο Θεσσαλονίκης στα έργα των ειδικών δράσεων, αξιοποιώντας έτσι το πελατολόγιο των 6500 ειδικών σημείων περίπου που παραμένει αναξιοποίητο στους υπολογιστές του Γραφείου Ανακύκλωσης του Δ.Θ. Ο Δ.Θ. θα πρέπει να ενισχυθεί επιπλέον από την Ε.Ε.Α.Α. με δώδεκα τρίκυκλα και 6 οχήματα 3,5 τόνων, που θα εργαστούν για αυτό το λόγο και θα επικεντρωθούν στο χαρτόνι συσκευασίας που δεν συλλέγεται εύκολα με κάδους, και σε άλλες ειδικές δράσεις.

Επειδή η ΕΕΑΑ δεν μπορεί να παραδώσει αυτά τα οχήματα σε μικρό χρονικό διάστημα, (και λόγω προϋπολογισμού), το χρονοδιάγραμμα παράδοσης θα πρέπει να χωριστεί σε δύο φάσεις. Αρχικά η ΕΕΑΑ θα παραδώσει 3500 κάδους, 12 οχήματα για την αποκομιδή τους, 4 οχήματα 3,5 τόνων και 8 τρίκυκλα. Η αναλογία κάδων-οχημάτων θα είναι 290, που είναι διαχειρίσιμη.

Σε δεύτερη φάση μετά από ένα χρόνο θα παραδώσει και τον υπόλοιπο εξοπλισμό, και τότε η αναλογία κάδων οχημάτων θα φτάσει το προβλεπόμενο 250.

Σε κάθε περίπτωση το όριο για την ένα σύστημα που μπορεί να απορροφήσει σημαντικές ποσότητες ανακτώμενου υλικού δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερο από 330 κάδους για ένα απορριμματοφόρο.

Β) Πρέπει να υπάρχει ο όρος ότι τα απορριμματοφόρα της ανακύκλωσης θα εργάζονται σε τρεις βάρδιες και δεν θα χρησιμοποιούνται για άλλη εργασία εκτός από ειδικές ανάγκες και μόνο μετά την έγκριση της Ε.Ε.Α.Α.

Γ) Η Ε.Ε.Α.Α. υποχρεούται ανά τετράμηνο να παρέχει διαφημιστικό υλικό στον Δήμο Θεσσαλονίκης, ανάλογο με τις ανάγκες που θα έχει η επικοινωνιακή πολιτική του έργου.

Δ) Η Ε.Ε.Α.Α. αναλαμβάνει να αντικαθιστά τους χαλασμένους ή καταστραμμένους κάδους με νέους μία φορά τον χρόνο τουλάχιστον.

Ε) Ο Δ.Θ. θα πρέπει να έχει έξτρα επιδότηση από την Ε.Ε.Α.Α. ή βοήθεια σε μηχανολογικό εξοπλισμό εάν πετύχει κάποιους στόχους. (πχ εάν φτάσει το ποσοστό των ανακυκλώσιμων υλικών τον πρώτο χρόνο στο 25%)

ΣΤ) Με την επιστροφή των δύο οχημάτων στον ΟΤΑ Μείζονος θα πρέπει η Ε.Ε.Α.Α. να παραδώσει τουλάχιστον τέσσερα οχήματα στον Δ.Θ. για άμεση ανακούφιση του συστήματος.

Ζ) Η συμφωνία να μην έχει διάρκεια πέρα του 2015 όπου και θα επανεξεταστεί η δυνατότητα λειτουργίας της Ε.Ε.Α.Α. από τον Ε.Ο.Ε.Δ.Σ.Α.Π.

Οι όροι αυτοί είναι απαραίτητοι για την επιτυχία του προγράμματος. Η πραγματοποίηση τους είναι εφικτή από την Ε.Ε.Α.Α. Η πόλη και οι συνδημότες μας χρειάζονται επιτέλους ένα ευρωπαϊκού τύπου σύστημα προσαρμοσμένο στον πολεοδομικό σχεδιασμό, και τους ρυθμούς της πόλης. Η συμφωνία αυτή που κατά την γενικότερη φιλοσοφία της είναι σε σωστό δρόμο, έπρεπε και μπορούσε να επιτευχθεί από το 2004. Έστω και τώρα μπορεί να δοθεί στην υπηρεσία η δυνατότητα να εξορθολογιστεί φτάνει να πάρει ο Δ.Θ. τις αναγκαίες πολιτικές αποφάσεις .

Αφήνουμε τους τηλεοπτικούς λεονταρισμούς στους συναδέλφους που τους έχουν ανάγκη και είμαστε παρόντες στην διάθεση καθενός ενδιαφερομένου για περισσότερα στοιχεία και προτάσεις.
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη