ΕΝΩΣΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΩΝ & ΦΙΛΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (1990)
Ελλάδα Μάϊος 2011
Κυρίες και κύριοι εκπαιδευτικοί
Σε λίγες μέρες τελειώνει το Σχολικό έτος, και σεις υπερήφανοι για το έργο που έχετε επιτελέσει, αναπολείτε τις διακοπές σας, που από φέτος φαίνεται να είναι λειψές, λόγω της οικονομικής κρίσης. Δεν τολμάτε από μόνοι σας να κάνετε μια στοιχειώδη εσωτερική αξιολόγηση της σχολικής σας..
μονάδας, που είναι η πρώτη στοιχειώδης εκπαιδευτική διεργασία, για το πόσο είναι παραγωγική σε τομείς, όπως απόδοση στις εξετάσεις των μαθητών, ήθος, καλλιέργειας χαρακτήρων, διαμόρφωσης συνείδησης πολιτών, εμπέδωσης γνωστικών εννοιών και άλλων παιδαγωγικών αρχών και εκπαιδευτικών διεργασιών, που πρώτιστα θα έπρεπε να σας απασχολούν. Ίσως να μη γνωρίζετε τι είναι, εσείς που έχετε άποψη για όλα και τα γνωρίζετε όλα, και να φοβάστε να εκτεθείτε. Αναλώνετε το χρόνο σας με το να φέρεσθε ευγενικά, να δείχνετε ευγενικοί, να συσκέπτεστε χωρίς να σκέπτεστε, να επιζητείτε να περάσει η γραμμή σας μέσα από στιγμιαίες ιδιοτελείς πλειοψηφίες, και να θεωρείτε την άποψη σας έγκριτη, ως τα πάντα γνωρίζοντας γιατί έχετε ένα πτυχίο. Συγχρόνως αλληλοκαρφώνεστε, μέσα στα πλαίσια της κοινωνικής και επαγγελματικής κριτικής όπως λέγεται, και «θάβετε» συναδέλφους σας, γιατί αρθρώνουν ενεργητικό εκπαιδευτικό λόγο, και δεν ακολουθούν την αρχή της πεπατημένης μαζικότητας, που στερεί από το άτομο το φυσικό-κοινωνικό-πολιτικό του δικαίωμα, που είναι «ενεργείν αυτοβούλως». Δεν είμαστε συνήγοροι καμιάς πολιτικής ή κομματικής αρχής, γιατί με το που θα διαβάσατε για αξιολόγηση, σκεφτήκατε ότι εκτελούμε διατεταγμένη υπηρεσία. Έχουμε πάρα πολλά να πούμε και να καταλογίσουμε σε οποιαδήποτε πολιτική και κομματική αρχή απ’ ότι για σας, και το έχουμε κάνει και το κάνουμε.
Η κρίση που σήμερα αντιλαμβάνεστε, υπέβοσκε χρόνια, και σεις σε παραλίες, και ξενοδοχολίβαδα τυρβάζατε. Σας ενδιέφερε πρωτίστως το ποσοστό της παράταξης σας, και το πώς όλο και περισσότερο θα μετατραπούν τα σχολεία σε στέκια νεολαίας, ώστε να τους χειραγωγείτε πιο εύκολα, αφού χωρίς προαγωγή της γνώσης μέσω της μάθησης τους, ελέγχονται καλύτερα στα δημόσια σχολεία. Το μόνο που σας ενδιέφερε ήταν ένας άμετρος και χωρίς κανόνες συναισθηματισμός, που ως στόχο είχε και έχει να επιβραβεύονται οι μαθητές και οι μαθήτριες με υψηλές βαθμολογίες, γιατί δεν είχατε και δεν έχετε τις αντιστάσεις και τις ικανότητες εκείνες που χρειάζονται για να αντιπαρατεθείτε σε γονείς, σε μαθητές και σε κάθε αρμόδιο που άλλοτε άμεσα, άλλοτε έμμεσα σας πιέζουν. Οι τρεις άξονες αξιολόγησης που υφίστανται στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και είναι, απόδοση στο γνωστικό αντικείμενο-φοίτηση-διαγωγή έχουν απαξιωθεί εντελώς, και υφίσταται για τυπικούς και μόνο λόγους ο πρώτος αλλά με βαθμολογία από 11 μέχρι 20. Δεν τιμωρούνται οι μαθητές που παραβαίνουν και παραβιάζουν τους σχολικούς κανόνες, γιατί κατά την άποψη μερικών δεν είναι συμβατοί με τις δικές τους ιδεοληψίες (όχι ιδεολογίες), σβήνονται απουσίες χωρίς σοβαρό λόγο κάθε φορά, κατ’ επίκληση ειδικών προβλημάτων, που εσείς αναδεικνύετε χωρίς να υφίστανται, γιατί έτσι υπέδειξαν κάποιοι (Προϊστάμενοι, Διευθυντές, Δημοτικοί άρχοντες και άλλοι). Ποιες προτάσεις έχετε κάνει για όλα αυτά μέσα από τα επιστημονικά και συνδικαλιστικά σας όργανα; Περιμένετε κάθε φορά να πάρει μέτρα ο ή η τυχάσπαρτος πολιτικός που γίνεται Υπουργός Παιδείας για να δείτε πως θα αντιδράσετε;
Γεμίσατε τον τόπο με στρατιές αμόρφωτων, και σε κοινωνικό, αλλά και σε πνευματικό επίπεδο. Η ανεπάρκεια αλλά και πολλές φορές η ημιμάθεια, σας οδήγησε να θεωρείτε ότι όλοι κάνουν για Πανεπιστήμιο. Δυστυχώς δεν κάνουν όλοι και δημιουργείτε δυστυχισμένους ανθρώπους, συνεπικουρούμενοι και από την ματαιοδοξία και την εγωκεντρική μανία των γονέων. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που καταβάλλονται από μερικούς από σας σε κάθε σχολική μονάδα, οι περισσότεροι είστε αδιάφοροι, ανεπαρκέστατοι, δυστυχώς και εμποράκοι, γιατί τη μάθηση τη μετατρέψατε σε ίδια φροντιστήρια. Παρουσιάζετε ένα φτωχό πνεύμα, που αναδεικνύεται μέσα από απλά πράγματα στις καθημερινές εκπαιδευτικές ενασχολήσεις σας. Για παράδειγμα, επιζητείτε να επιτηρείτε στις εξετάσεις σε ίδια τμήματα για να προστατεύετε τους δικούς σας πελάτες, και δεν διστάζετε να πουλάτε τα θέματα για να εισπράξετε μερικά ψωροευρώ. Αυτό το κάνετε γιατί γνωρίζετε ότι δεν πρόκειται να σας ελέγξει κανένας. Είναι δυνατόν αυτού του είδους ο εκπαιδευτικός να είναι πρότυπο για νέους; Για μελλοντικά λαμόγια και απατεώνες σίγουρα είναι, και να που καταντήσαμε.
Ο πολιτικός κομματισμός, ο συνδικαλιστικός ινστρουκτισμός, η θρησκευτική εκκλησιάζουσα νομενκλατούρα και η δική σας συμβολή, δημιούργησαν την σημερινή καταρρέουσα Ελληνική πολιτεία και την παρακμάζουσα και χωρίς προοπτική Ελληνική κοινωνία. Το Κεφάλαιο, για όσους αρέσκονται να το θεωρούν υπαίτιο, βρήκε έτοιμο και πρόσφορο έδαφος και πάτησε. Ο άκρατος καταναλωτισμός που έμμεσα διδάξατε, απλώθηκε και κυριάρχησε. Δεν μάθατε τους νέους να κοπιάζουν και να χαίρονται με τους καρπούς του μόχθου της γνώσης τους. Απαξιώσατε κάθε εξεταστική διαδικασία και στην ουσία γίνατε νεροκουβαλητές στις επιδιώξεις της πολιτείας, την οποία πολλές φορές καταγγέλλετε. Πότε ασχοληθήκατε με πεδία αγωγής; Παράδειγμα; Πότε ασχοληθήκατε με την καθαριότητα των σχολικών χώρων σοβαρά; Αμέσως μετά τις καταλήψεις μπαίνετε να κάνετε μάθημα σε αίθουσες αποχωρητήρια. Οι περισσότεροι θεωρείτε και αντιδραστικούς όποιους από τους συναδέλφους σας αρνούνται να μπουν και να διδάξουν σε τέτοιους χώρους. Πότε ασχοληθήκατε με τα γραφήματα στα θρανία και στους τοίχους των αιθουσών; Πότε ασχοληθήκατε με την εμφάνιση των μαθητριών, ας πούμε, που κυκλοφορούν και εμφανίζονται με τρόπο που λες και δεν βρίσκονται σε σχολείο αλλά κάπου αλλού. Τι έχετε κάνει με τα κινητά τηλέφωνα που κυκλοφορούν ελεύθερα μέσα στα Σχολεία και γνωρίζετε τι επιπτώσεις επιφέρουν. Η Πολιτεία σας έδωσε το δικαίωμα να τα καταργήσετε και να έχετε τον έλεγχο του χώρου σας. Εσείς όμως πως θα πείσετε τον μαθητή και τη μαθήτρια όταν οι ίδιοι τα χρησιμοποιείτε μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας. Όταν δεν είχατε κινητό τι κάνατε ρεε!! Δυστυχώς η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών είναι μια μόνιμη αντίδραση, γιατί δεν έχει καθαρίσει την τσίμπλα από το μάτι τους ακόμη. Καταναλώνεστε σε ανούσιες βυζαντινολογικές συζητήσεις μπλά-μπλά και διαπιστώσεις, και για όλα φταίνε το ότι δεν αμείβεστε όπως πρέπει. Ο καθρέπτης σας είναι ελλειπτικός, παραμορφωτικός ή εκφυλιστικός; Απαιτήσατε αξιοκρατικό μισθολόγιο; Επιδιώξατε να μπείτε στον κουβά της ΑΔΕΔΥ για να σας ελέγχουν καλύτερα. Είναι δίκαιο και σωστό να αμείβεται το ίδιο εκείνος που δημιουργεί και παράγει με εκείνο που τεμπελιάζει, την κοπανάει, παραμυθιάζει τους μαθητές, τους παραπληροφορεί και τους υπόσχεται προαγωγή χωρίς κόπο; Από πιο δίκαιο πηγάζει αυτό; Από το δίκιο του εργάτη ή του εργοδότη, που πιστά αντιγράφετε. Την ίδια εργασία προσφέρει π.χ ένας γυμναστής με οποιονδήποτε άλλον που έχει να αντιμετωπίσει προετοιμασία, διαγωνίσματα και πολλαπλή αντίδραση σε γνωστικές αναζητήσεις; Προήχθη ο σχολικός αθλητισμός; Δεν έχουμε τίποτα με τους γυμναστές. Θέλουμε να τους μεταφέρουμε όμως ότι στο αρχαίο ρητό, «νούς υγειής εν σώματι υγειές» δεν μένουμε μόνο στο σώμα. Πότε αντιδράσατε σε θέματα ουσίας που προάγουν τη δημιουργία και την ισορροπία του ανθρώπου. Απαιτείτε να είναι καλοί μαθητές από μόνοι τους, χωρίς να καταβάλλετε καμία προσπάθεια εσείς. Κάνατε κάποιο μαθητή από μέτριος που ήταν πολύ καλό ή άριστο; Περιμένετε να γίνει από το σπίτι του ή από το φροντιστήριο; Στην περίπτωση αυτή εσάς τι σας χρειάζεται. Θέσατε ως στόχο την κοινωνικοποίηση και την καταστολή των ενστίκτων του ανώριμου ατόμου, όπως είναι ένα παιδί ή έφηβος; Η μόνη ασχολία σας, ιδιαίτερα στα Λύκεια, είναι η πενθήμερη εκδρομή και το είδος του Ξενοδοχείου που θα μείνουν τα παιδιά, τριών ή πέντε αστέρων. Θα κάνουμε μία απλή ερώτηση, ειδικά για τους εκπαιδευτικούς της Αττικής. Πόσα σχολεία έχουν επισκεφτεί το τύμβο των Σαλαμινιμάχων, του Μαραθώνα, των Πλαταιέων.
Σας καπελώνουν χρόνια τώρα με Προϊσταμένους και Διευθυντές ανάξιους, ανίκανους, ανεπαρκείς, ανέντιμους, απαίδευτους, που το σωστό θα ήταν να πληρώνουν που απασχολούνται και όχι να πληρώνονται. Λίγες πολύ λίγες οι εξαιρέσεις. Ποια η στάση των εκπαιδευτικών στην περίπτωση αυτή και των συνδικαλιστικών φορέων τους; Ποια η αντίδραση τους; Έχετε συνδικαλισμό που ασχολείτε με τα προβλήματα της εκπαίδευσης, ή απλά τον έχετε για να απεργείτε και να παριστάνετε τους αγωνιστές. Υπήρξαν και υπάρχουν, αλλά για πόσο ακόμη δεν γνωρίζουμε, εκπαιδευτικοί με τεράστια ενέργεια, γνώση, αντοχή και ικανότητες που τα λεν τα κότσια τους, όπως λέει και ο λαός, για να μην αναφέρουμε κάτι άλλο και θεωρηθεί χυδαίο, και όμως δεν αντιδράτε με τις αδικίες που γίνονται. Εάν δεν συνηγορούσατε, δεν θα μπορούσε να κάνει ΤΙΠΟΤΑ το όποιο σύστημα.
Ετσι δικαιολογείτε το χάλι της εκπαίδευσης, γιατί οι
περισσότεροι είστε για να σας χλευάζουν και να σας λυπούνται. Ποιες οι αντιδράσεις σας ατομικά, συλλογικά και συνδικαλιστικά, χρόνια τώρα. Αποδέχεστε όλα αυτά τα σαπρόφυτα της εκπαίδευσης που είναι γεννήματα αυθαιρεσίας και αδιαφάνειας ανάλογα με τα εφήμερα συμφέροντά σας. Σας χρύσωσαν το χάπι με το να έχετε συμμετοχή στην επιλογή των Υποδιευθυντών. Έχετε; Κα σεις με την πνευματικότητα και την «υψηλή κουλτούρα» που διαθέτετε συμμετέχετε σε αυτές τις διαδικασίες και θεωρείται ότι αποτελείτε εξουσία που δημοκρατικά επιβάλλεται. Δεν είναι τυχαίο γιατί σας αποκαλούν μίζερους και κακομοίρηδες. Την δεκαετία του 80 μετατρέψατε τους συλλόγους των διδασκόντων σε εντευκτήρια κομματικών σχηματισμών, και εγγραφής των μαθητών σε κομματικές νεολαίες. Έχουμε καταγράψει 8.000 περίπου περιπτώσεις εκπαιδευτικών που έπρεπε να είχαν πάει σπίτι τους προ πολλού, και χωρίς αποζημίωση μάλιστα. Το αποτέλεσμα. Επιβραβεύτηκαν, αν όχι όλοι, οι περισσότεροι. Οι περισσότεροι από σας μόνο τεμενάδες που δεν τους κάνατε. Όποιον θεωρούσατε, και θεωρείτε, ότι έχει προσβάσεις τρέχετε να του παρέχετε τα πάντα. Αυτό είναι το επίπεδο σας. Η επίδειξη τίτλων σπουδών είναι αναγκαία, αλλά όχι και ικανή συνθήκη για να καταλάβει κάποιος εκπαιδευτική θέση και να γίνει στέλεχος. Χρειάζεται να αποδείξει και την ικανότητα του, μέσα από τις πράξεις του, που θα εξυπηρετούν και θα βελτιώνουν την εκπαίδευση γενικά, και όχι ειδικές παραμέτρους της που δεν έχουν σχέση με την εκπαίδευση.
Και τώρα η απάντηση στο ερώτημα που σας απασχολεί. Ποιοι είναι αυτοί που τολμούν και μας κάνουν κριτική. Η κοινωνία που έχετε ξεχάσει είμαστε. Όχι τα κόμματα και οι παρατάξεις σας. Οι παράγοντες αυτοί δεν εγγυώνται τίποτα παρά μόνο το πως θα καρπωθούν. Η κοινωνία που δεν έχει μεταλλαχθεί, όπως εσείς που το «παίζετε» προοδευτικοί ενώ είστε άκρως συντηρητικοί , συγγενείς σας, γείτονες σας, φίλοι σας, συμμαθητές σας, συμφοιτητές σας, μαθητές σας είμαστε. Αυτή είναι η κοινωνία που έχετε ξεχάσει και την οδηγείτε στον κατήφορο. Αν ασχολείστε πραγματικά με την εκπαίδευση και σας ενδιαφέρει, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι στην εκτίμηση του λαού ο εκπαιδευτικός κατείχε πολύ καλή θέση. Σήμερα αν όχι την τελευταία, πάντως κοντά στην τελευταία. Ζήτουλες και λιγούρηδες είσαστε. Δεν σας δίνουν τα αναδρομικά που δικαιούστε και σεις το παίζετε υπεράνω. Οποιαδήποτε άλλη επαγγελματική ομάδα θα το είχε κάνει θέμα. Τι να διεκδικήσετε όμως όταν δεν έχετε να παρουσιάσετε τίποτα για να πείσετε, και επιπλέον δεν αρθρώνετε εκπαιδευτικό εργασιακό λόγο. Ίσως να μη γνωρίζετε ότι, όσοι έχουν ασχοληθεί με τα κοινά, απατεώνες και αναξιόπιστοι αναδεικνύονται εκπαιδευτικοί και δικηγόροι, και μάλιστα από τη ευρύτερη ομάδα των εκπαιδευτικών οι δάσκαλοι και οι γυμναστές.
Καλό θα είναι τούτο το καλοκαίρι να στοχαστείτε λίγο. Να βρείτε τον εαυτό σας. Να απαλλαγείτε από τα σύνδρομα σας και κυρίως να έρθει στη μνήμη σας και να καταλάβετε τι σημαίνει δάσκαλος. Αυτός διαμορφώνει σε σημαντικό ρόλο την κοινωνία και όχι η πολιτική. Εάν δεν αποδεχθείτε, δεν μπορούν να κάνουν ΤΙΠΟΤΑ. Εάν δεν βολευτείτε, δεν μπορούν να κάνουν ΤΙΠΟΤΑ. Εάν σκεφθείτε, δεν μπορούν να κάνουν ΤΙΠΟΤΑ. Απαλλαγείτε από τα κομματόσκυλα και τους αστοιχείωτους «τσαμπουκάδες» , από εκείνους που με στιγμιαίες εκρήξεις αλαλάζουν χωρίς να προτείνουν κάτι το ουσιώδες. Η όποια ενέργεια δεν πρέπει να στοχεύει στη στιγμιαία εκτόνωση, αλλά στη λύση ουσιωδών προβλημάτων.
Ζητούμε συγνώμη από τις εξαιρέσεις, που τις τιμούμε και τις σεβόμαστε, γιατί κρατάνε ψηλά τη σημαία του δασκάλου. Υποκλινόμαστε και θα μας έχουν πάντα αρωγούς, χωρίς καν να το γνωρίζουν. Τα παρασκήνια και όσοι κρύβονται πίσω από αυτά και τα συντηρούν, ήρθε η ώρα να το πληρώσουν πολύ ακριβά.
Για την ΕΥΦΕΕ: 1) Αλεξόπουλος Σπύρος
2) Άβλαρη Ματίνα
3) Βογιατζής Γιάννης
4) Βορουλάκης Τίμος
5) Γκεσόπουλος Βασίλης
6) Δημητροκάλης Λεωνίδας
7) Δέσπουλα Παναγιώτα
8) Ευστασίδης Γιώργος
9) Ζαραχός Παναγιώτης
10) Ζαχαράκος Κλήμης
11) Ηλιάκη Αγγελική
12) Θάνος Ηλίας
13) Θωμόπουλος Ανδρέας
14) Ιατρέμης Πολύβιος
15) Ιατρού Ντίνα
16) Κολοβός Νικήτας
17) Κοτσόπουλος Παναγιώτης
18) Λελούς Ανδριανή
19) Ληροπάκης Μανώλης
20) Μιχαλιός Αριστείδης
21) Μοσχόπουλος Ηλίας
22) Νάνη Γεωργία
23) Νέκερης Βαγγέλης
24) Οκουμέτζίδης Στάθης
25) Οφρυδόπουλος Κώστας
26) Παντορίδης Απόστολος
27) Πληγούρης Σωκράτης
28) Πλουμπάκη Ρένια
29) Ροδίτης Άγγελος
30) Σέρπα Κατερίνα
31) Σαράντης Γιάννης
32) Τασιάκος Χρήστος
33) Τριχοπούλου Χριστίνα
34) Υβανός Ανέστης
35) Φάκωνας Δήμος
36) Χασάπη Αγγελική