Αγαπητοί Φίλοι,
Πέρασαν κιόλας πέντε μήνες από την ανάληψη των καθηκόντων της νέας Δημοτικής Αρχής στον Δήμο Θεσσαλονίκης. Δυστυχώς, σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα, η ενασχόληση των ιθυνόντων με την ενότητα του πολιτισμού υπήρξε από ελλιπής έως ανύπαρκτη. Τα θέματα που ετέθησαν στο Δημοτικό Συμβούλιο μετρούνται στα δάκτυλα του ενός χεριού.
Το σημαντικότερο ίσως από αυτά, αφορούσε στο πρόγραμμα των πολιτιστικών εκδηλώσεων του
Βαφοπουλείου Πνευματικού Κέντρου. Το κέντρο αυτό, που οραματίστηκε το ζεύγος Βαφόπουλου (Αναστασία και Γεώργιος Βαφόπουλος), αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες πολιτισμού στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Διανύει δε την τρίτη δεκαετία της δράσης του.
Το κτιριακό συγκρότημα είναι διαρρυθμισμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να προσφέρεται για κάθε είδους πνευματικές, θεατρικές, μουσικές και εικαστικές εκδηλώσεις και αποτελεί διεύθυνση του Δήμου Θεσσαλονίκης ενώ λειτουργεί με προσωπικό ικανό να ανταποκρίνεται στις ειδικές απαιτήσεις των προγραμμάτων του.
Σε αυτούς λοιπόν τους χώρους φιλοξενήθηκαν ζωγράφοι όπως ο Πικάσο και ο Ντε Κίρικο, ο Γύζης και ο Παρθένης, ο Τσαρούχης, ο Ρέγκος, ο Παραλής και ο Πεντζίκης, ποιητές και λογοτέχνες όπως ο Βρεττάκος και ο Εγγονόπουλος, η Καρέλλη και ο Χριστιανόπουλος και μουσικοί όπως το Britten String Quartet και η Ορχήστρα Δωματίου της Ακαδημίας Sibelius, ο Μαρτίνος Τιρίμος, ο Βύρωνας Φιδετζής, ο Θεόδωρος Αντωνίου και ο Νίκος Αστρινείδης.
Δεν είναι λοιπόν αποδεκτό να κατατίθεται για το ΒΠΚ, ένα τέτοιας αμφιβόλου ποιότητας πρόγραμμα σαν αυτό που παρουσιάστηκε στην 11η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 18ης Απριλίου 2011. Η εν λόγω πρόταση αποτελούνταν ως επί το πλείστον από μαθητικές και φοιτητικές εκδηλώσεις . Η δε κλασσική μουσική απουσίαζε παντελώς.
Η μόνη αναφορά σε αυτήν, απετέλεσε το αφιέρωμα στον αείμνηστο Αρχιμουσικό, Πιανίστα, Συνθέτη και Δάσκαλο Γιώργο Θυμή που έλαβε χώρα στις 5 Μαΐου 2011. Αλλά και σε αυτήν την περίπτωση η προσπάθεια υπήρξε ατυχής. Διότι η άγνοια της Διοίκησης του ΒΠΚ, υπήρξε εμφανής. Στην εκδήλωση - αφιέρωμα δεν συμμετείχε κανένας από τους δεκάδες διακεκριμένους μαθητές του μεγάλου δασκάλου και η προχειρότητα της οργάνωσης υπήρξε εμφανής καθώς η έλλειψη προσέλευσης του κοινού ήταν προφανής και δεν υπήρχε ούτε καν τυπωμένο πρόγραμμα. Ο Γιώργος Θυμής συνέδεσε την ζωή και την δράση του με το ΒΠΚ από γενέσεώς του. Υπήρξε υπεύθυνος μουσικών δραστηριοτήτων του κέντρου για περισσότερο από 2 δεκαετίες. Η προσφορά του στο ίδρυμα υπήρξε αναμφισβήτητη. Οραματίστηκε και πραγματοποίησε το φεστιβάλ πιάνου “Μουσική Άνοιξη”, το μοναδικό στην πόλη, στο οποίο συμμετείχαν οι περισσότεροι από τους σημαντικότερους πιανίστες της χώρας. Και φυσικά η σημερινή επιτροπή έσπευσε να το καταργήσει. Ένα λοιπόν τόσο απαράδεκτο αφιέρωμα για έναν τόσο σημαντικό άνθρωπο που πραγματοποιήθηκε στον αντίποδα της άρνησης του αιτήματος του μουσικού κοινού της πόλης για την ονομασία του Θεάτρου του ΒΠΚ σε Θέατρο “Γιώργος Θυμής”, όπως εκφράστηκε από το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, τον Σύλλογο Φίλων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης και τον Σύνδεσμο Αποφοίτων Ωδείων Θεσσαλονίκης, εκθέτει ανεπανόρθωτα το Πνευματικό Κέντρο και την Εφορευτική Επιτροπή του. Ασφαλώς δε εκθέτει πρωτίστως την εποπτεύουσα Δημοτική Αρχή.
Και σαν να μην έφθαναν οι προαναφερθείσες αστοχίες, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 18ης Απριλίου 2011, το θέμα της έγκρισης του προγράμματος των πολιτιστικών εκδηλώσεων του Βαφοπουλείου Πνευματικού Κέντρου, δεν συμπεριλήφθηκε στην ημερήσια διάταξη και συζητήθηκε εκτός αυτής. Έτσι δεν δόθηκε η ευκαιρία στις δυνάμεις της αντιπολίτευσης να το μελετήσουν και να εκφράσουν επαρκώς τις σκέψεις και αντιρρήσεις τους.
Ολοκληρώνοντας θα ήθελα να τονίσω ότι παρά την παρατεταμένη οικονομική κρίση που διανύουμε, ο πολιτισμός και η παιδεία είναι επιβεβλημένο να αποτελούν κυρίαρχη μέριμνά μας, έχοντας δε την τιμή να διαδεχθώ τον Γιώργο Θυμή στην Επιτροπή του ΒΠΚ , στην διάρκεια της θητείας μου συνειδητοποίησα την αγάπη των καλλιτεχνών και του κοινού της Θεσσαλονίκης προς το εν λόγω Πνευματικό Κέντρο και είμαι πεπεισμένος ότι όλος ο πνευματικός κόσμος της πόλης είναι διατεθειμένος να προσφέρει αφιλοκερδώς στο ίδρυμα, αρκεί να του ζητηθεί, διότι όλοι συνειδητοποιούν την ανάγκη ύπαρξης και συνέχισης της δράσης του εις το διηνεκές.
Γιώργος Κωνσταντινίδης
Πιανίστας, Δικηγόρος,
Συντονιστής Πολιτισμού Ομάδας Δημιουργίας,
Πρόεδρος Συνδέσμου Αποφοίτων Ωδείων Θεσσαλονίκης,
Αντιπρόεδρος Φίλων Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης,
Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρίας για τον Χορό και τις Παραστατικές Τέχνες,
Πρ. Διευθυντής Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης,
Πρ. Υπεύθυνος Μουσικών Δραστηριοτήτων ΒΠΚ.